Cebarin polttoaineensyöttö katkeaa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
villmasatan
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon May 25, 2009 20:50

Cebarin polttoaineensyöttö katkeaa

Post by villmasatan »

Oisko jollain tietoa että mikä voisi olla vikana, kun prätkän polttoaineensyöttö katkeaa n. 9000 kierroksessa ja palaa takaisin noin 5000 kierroksen paikkeilla. Siihen asti toimii moitteettomasti.
Syy on megassa, koska sama vehje toimii kaasareilla ihan ok.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ota logia tapahtumasta.
villmasatan
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon May 25, 2009 20:50

Post by villmasatan »

Torstaina, viimestään perjantaina pääsen ottaan logia.. Mä pistän sitte tulemaan. Mietein vaan, et voisko syy olla mahdollisesti polttoainepumpun releessä?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Jospa laitat myös tietoa kokoonpanosta. Minkälainen triggeri? Sytytys? Muut komponentit? Muuten on vähän huono arvioida missä vika voisi olla.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
villmasatan
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon May 25, 2009 20:50

Post by villmasatan »

Pyörä on Honda CBR 900 RR -96, jossa orkkiksena kaasarit ja pistin vehkeeseen jälkeenpäin -01 Cebarin ruiskun. Sytkää ohjaa cebarin oma sytkäboksi. Megan virkaa toimittaa minims 2.2. PLX:n laajakaistalambda, MSD 2225 bensapumppu, cossusierran imuilman lämpötila-anturi ja gm:n veden lämpötila-anturi.
RPM- tiedon mega saa toiselta puolalta.
RPM- tieto heittelee ajoittain jonkun verran ja sain karsittua sen osittain tuplahäiriösuojatulla johdolla, mutten kokonaan.. Siihen vinkkejä?
54 Oval
Megasquirttaaja
Posts: 64
Joined: Tue Dec 13, 2005 14:16
Location: Mustasaari, Sulva
Contact:

Post by 54 Oval »

mulla rpm tieto saatiin kuriin tinaamalla konkka parin vastuksen väliin, ohje löyty ihan jostain mega manualista... Mulla auttoi toi "Dave capasitor" Systeemi
If the RPMs jump around, then first try increasing the Ed capacitor from 0.1 to 0.22 µF, then 0.47 µF. If the MegaSquirt does not trigger (watch the trigger LED on the front panel), you may have to lower this capacitor to 0.01 µF. In most cases, the proper selection of the Ed capacitor will clean up the RPM spikes by low-pass averaging the ignition coil signal.

If changing the capacitor value does not help, then you need to address the resistor. First, raise the value from 390 Ohms to 1K Ohm, 1/4 watt, and run the engine. If this makes the RPM worse, then try a 330 Ohm, 1/2 watt resistor. Also, if your factory tach stops working, then you may need to increase the resistor value to 1K Ω, or even 2.2K Ω. If there are still tach triggering problems, you can install the "Dave Capacitor". Get a 0.22 µF capacitor (rated to 100 Volts or higher) and place one lead at the junction of the 390 Ohm resistor and the Wing diode, and the other lead to ground. For many installations this does the trick.

If you still experience problems, then cut the jumper on the John Zener diode and try the above sequence again. If you cannot find a resistor or capacitor value which works, then you may want to try taking the signal off of the VR or Hall sensor - see section on Hall/VR Triggering below.
-MP-
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kierroslukusignaalin häiriöt on tosiaan varsin yleisiä kun triggaus otetaan puolalta. Siihen auttaa esim.juuri tuo manuaalissa selostettu Dave-konkka, samalla kannattaa kasvattaa tuota vastuksen arvoa. Toinen vaihtoehto on tehdä erikseen suodatus. Eli jätät levyllä olevat komponentit silleen ja lisäät triggerisignaalipiuhan väliin vastuksen, noin 1 kilo. Vastuksen Megan puolelle kytket konkan signaalipiuhan ja maan väliin 100nF - 2uF / 50V polko tai kerko. Molempien komponenttien arvoja voi joutua vähän haeskelemaan optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi.

Alkuperäiseen ongelmaan en oikein osaa sanoa mitään fiksua näillä tiedoilla, mahdollisuuksia on monia. Logista olisi paljon apua. Alkajaisiksi voit tarkistaa mitä Megan näyttämälle kierrosluvulle tapahtuu pätkäisyn aikana, näyttääkö jokseenkin järkeviä, nollaa vai jotain muuta.
Arttu
GSX1100 -85
villmasatan
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon May 25, 2009 20:50

Post by villmasatan »

Tossa viimesin veto. Vehje kyykkää 9000 kohdalla ja virkoaa n. 5000 kiekan kohdalla.. Näköjään kierroslukutieto ja kaikki muutkin tiedot sekoaa. Löysin dynolapun kaasarien aikaan ja oli tehny saman homman. Voisko vika olla kenties orkkis sytkäboksissa tai puolissa?
Image[/img]
villmasatan
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon May 25, 2009 20:50

Post by villmasatan »

Ja tossa se penkkauslappu kaasareilla..
Image[/img]
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kyllähän se siltä vaikuttaisi, että sulla on sytkässä jotain häröä. Se vaan vaikuttaa nyt pahemmin, kun Mega syöttää bensaa tuon sekoilevan kierrostiedon mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
villmasatan
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon May 25, 2009 20:50

Post by villmasatan »

Ongelma ratkes.. ArttuH:n mainitsema vastus- konkkatsydeemi auttoi ja nyt kiertää vaivatta rajottimeen.. Tosin paikallaan rajotin tulee 10000 ja ajossa 12000..WTF?! Mut ei haittaa, ku ajossa pelittää!! Kiitoksia kaikille ja eritoten Artulle!
Post Reply