MS1 ja tip122, näin jossain kytkiksen missä oli TIP122 kytketty 1k vastuksen kautta prossuun, eihän tuo transistori mene ikinä täysin johtavaan tilaan?! Kyseessä joutokäyntiventtiilin PWM ohjaus.
Eikös siihen kannata kytkeä vaikka 2n2222 auttamaan?
Prossun I/O nastan kuormitus vs. transistorin kantavirta
Moderator: Masi_K
Prossun I/O nastan kuormitus vs. transistorin kantavirta
Last edited by olafu on Wed Jun 17, 2009 14:29, edited 1 time in total.
Korjaan: luin vähän väärin, näkyy riittävän jo 3mA ohjaus kannalle.
(Ic = 4A, Ib 3...10mA, Uce = 1.3V)
3mA on minimi, sitten Uce kasvaa jyrkästi.
Etuvastukseksi ajattelin laittaa 470ohm, noi I/O nastat on tarkotettu kuitenkin 10mA virralle, jotenka 470ohm vastuksellakaan se ei missään olosuhteissa pääse yli 8mA. Eipähän kuumene sitten niin paljoa se kivi.
Alkujaan kun siinä on tavallinen transistori, eli Ube = n. 0.6V, niin tämä on darlington ja Ube 1.2V, eli virta pysyy kutakuinkin samana.
(Ic = 4A, Ib 3...10mA, Uce = 1.3V)
3mA on minimi, sitten Uce kasvaa jyrkästi.
Etuvastukseksi ajattelin laittaa 470ohm, noi I/O nastat on tarkotettu kuitenkin 10mA virralle, jotenka 470ohm vastuksellakaan se ei missään olosuhteissa pääse yli 8mA. Eipähän kuumene sitten niin paljoa se kivi.
Alkujaan kun siinä on tavallinen transistori, eli Ube = n. 0.6V, niin tämä on darlington ja Ube 1.2V, eli virta pysyy kutakuinkin samana.
Re: Prossun I/O nastan kuormitus vs. transistorin kantavirta
Ei tiedä (eli voi hyvinkin mennä, joka kannattaa ottaa huomioon). Autoissa voi hyvinkin esiintyä suurehkoja jännitetransientteja, jotka hyvinkin 'menevät läpi'.olafu wrote:MS1 ja tip122, näin jossain kytkiksen missä oli TIP122 kytketty 1k vastuksen kautta prossuun, eihän tuo transistori mene ikinä täysin johtavaan tilaan?