tyhjäkäynti moottorin ohjaus (pwm)
Moderator: Masi_K
tyhjäkäynti moottorin ohjaus (pwm)
joo elikkä nyt ois sit kysymys tosta tyjäkäynti moottorin ohjauksesta ku tein boxille muutoksen et voi pwm moottoria ohjata mut nyt ku laitoin sen kiinni ni mega antaa sille luultavasti koko ajan maita ku tyhjäkäynti on joku melkei 5000 kiekkaa..
.. mulla on MS1 ni pystyykö sillä ohjaa ees tota muuten ku on off toiminnolla.. venttiilinä on bosch (2 napanen).. ja menihä se modaus sinne nyt sillai ku laitoin sinne sen tip122 ni siinä eros se jalkajärjestys alkuperäseen ja sit siitä keskimmäisestä jalasta meni lisäks hyppyjohto sinne diodin toiseen päähän (in4001) ja sit se pienempi vastus.. ku teetin ton modin iha liikkeessä ni sano et noilla kytkennöilä se rankku on oikosulussa..

kun vectralla ajaa ei riemulla rajaa..
Itse-asiassa 2-nap. (ainakin muistaakseni 517 loppuinen) suljetaan sähköllä. Toki säätimessä on jousi, joka avaa tai sulkee karaa sen mukaan missä asennossa kara kulloisellakin ohjausjännitteellä on.PE-LE wrote:sulla oli ilmeisesti se FINKPTn purkki,,kyllä mulla ainakin pelaa PWM ohjauksella aika hyvinkin tuo säätö, käytössä on 3nap säädin,,mutta kyllä se 2napaisellakin pitäisi toimia, 2nap suljetaan jousella ja 3nap sähköllä,
Jousella siis pää-asiassa fail safe tyyppinen tehtävä - avaa säädintä hieman - 'tai no' useimmat parilitraiset nelikot näyttävät 'huutavan' luokkaa +2000 1/min sähköliitin irroitettuna. Aikoinaan muutamastakin eri vehkeestä mittasin ohjausjännitteitä. Moottorin ollessa 'kylmä' säätimelle luokkaa 6.6 volttia. Kuumana vastaavasti 9.5 volttia. Jännitteen suurentaminen sulkee venttiiliä.
mielestäni ainakin se vena mikä minulla oli käytössä alkuunsa,,olikohan volvossa käytetty venttiili, niin se avattiin sähköisesti, mutta se vaati jonkin jännitteen aluksi että se meni kiinni ja siitä eteenpäin se lähti aukeamaan, eli se venttiilin kara meni virrattoman vähänniinkuin yli siitä aukosta, tämän takiahan megaan ohjelmoidaan se closed asento,,kun tuo ei ole virrattomana pienimmilään, venttiilin kyljessä oli ruuvi lakan alla mistä sen pystyi säätämään asentoon missä se on virrattomana kiinni, tuolla rakenteella kai on saatu toiminto jossa autolla on helpompi ajaa jos venttiilin ohjaus ei toimi,,kait noita venttiilejä on monenlaisia, nyt omassa on käytössä bemarin venttiili ,3nap, sitä vedetään 60ohmisen vastuksen läpi kiinni kokoajan ja mega avaa toisesta navasta.
Volvoissa (tietääkseni) venttiili on täysin sama (ts. 517 loppuinen), joka toimii kuten kuvasin.PE-LE wrote:mielestäni ainakin se vena mikä minulla oli käytössä alkuunsa,,olikohan volvossa käytetty venttiili, niin se avattiin sähköisesti, mutta se vaati jonkin jännitteen aluksi että se meni kiinni ja siitä eteenpäin se lähti aukeamaan, eli se venttiilin kara meni virrattoman vähänniinkuin yli siitä aukosta, tämän takiahan megaan ohjelmoidaan se closed asento,,kun tuo ei ole virrattomana pienimmilään, venttiilin kyljessä oli ruuvi lakan alla mistä sen pystyi säätämään asentoon missä se on virrattomana kiinni, tuolla rakenteella kai on saatu toiminto jossa autolla on helpompi ajaa jos venttiilin ohjaus ei toimi...
Ainakaan vakiosovelluksissa (Bosch ohjaimet) venttiiliä ei ole tarvetta avata sähköllä, sillä perusasetus johon jousi karan asemoi on luokkaa +2000 1/min. Pätee myös aika pitkälti MS sovelluksiin.
Sähköllä siis aina suljetaan. Kiinni asento (asetus MS:ssä) on juurikin säätöpisteen minimiä varten. Jos määrität Megatunen näyttöön PWM mittarin niin huomaat, että PID-säädin käy tuossa 'kiinni' pisteen asetuksessa.
Täällä ois samanlainen vika. Levylle ois muutokset tehtynä ja kaiken pitäis olla ok, mutta mega ei pätki tuota tyhjäkäyntiventtiilin maata, eli maadoittaa kokoajan.
Olen kokeillut muuttaa noita asetuksia erillaisiksi ja vaikka megatunessa indle mittarin lukemat vaihtelevat niin tyhjäkäyntiventtiilin jännite ei muutu.
Poksina partco 2.2 ja koodina extra 29y4.
Mikäköhän tuossa voisi olla vikana??
Olen kokeillut muuttaa noita asetuksia erillaisiksi ja vaikka megatunessa indle mittarin lukemat vaihtelevat niin tyhjäkäyntiventtiilin jännite ei muutu.
Poksina partco 2.2 ja koodina extra 29y4.
Mikäköhän tuossa voisi olla vikana??