Ja tarkotus olis fidlen kautta tuota ohjata...
Ford tyhjäkäyntiventtiili
Moderator: Masi_K
Ford tyhjäkäyntiventtiili
Joka puolella puhutaan fordin 2-napasesta tyhjäkäyntivenasta, mutta mistä fordeista moinen sitten löytyy... Vai osaako varaosaputkan kaveri lyödä mulle oikeenlaisen lapaseen jos pyydän selkeesti "fordin kaks napanen tyhjäkäyntiventtiili, kiitos
..."
Ja tarkotus olis fidlen kautta tuota ohjata...
Ja tarkotus olis fidlen kautta tuota ohjata...
Hain loppujen lopuks rompparilta Sierran 8v-doch:ssa olleen venan. Makso huimat 15€!! GT Probessa alkuperänen venttiili on läppäkotelon yhteydessä, joten hitsasin kotelon kylkeen sopivan laipan letku lähdöillä... Venttiilin reiät kierteytin sopivia karoja varten... Itse säätöihin täytyy perehtyä tarkemmin lähiaikoina, tällähetkellä tyhjäkäynti on sen verran välttävä, että saa projektin siirrettyä joksikin aikaa maalarin murheeksi
...
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Siis onko tälle niin paljon esille tulleelle tyhjäkäyntivenalle olemassa jotakin ihan suoraa osanumeroa tms?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Noita Fordin 2 napasia tyhjäkäyntiventtiileitähän on ihan hitosti erilaisia, 'jotain ihan tuotenumeroa' löytyy varmaan kymmeniä. Ohan niitä nyt monissa eri Fordin moottoreissa ja vielä useammissa erilaisissa imusarjoissa, ilman kuvaa on aika turha lähteä tuotenumeron kanssa etsimään.
Esim noi em numerot näyttäsvät olevan Fiesta/Escort Zetec alumiini-imusarjalla, kuva 1, kuva 2.
Mutta kuten sanottu, muista vehkeistä löytyy sitten ties kuin paljon erilaisia vielä lisää.
Esim noi em numerot näyttäsvät olevan Fiesta/Escort Zetec alumiini-imusarjalla, kuva 1, kuva 2.
Mutta kuten sanottu, muista vehkeistä löytyy sitten ties kuin paljon erilaisia vielä lisää.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Tuommonen löyty intternetistä, olis varmaan ihan käypäinen?
http://www.worldcarparts.co.uk/tabid/14 ... fault.aspx
http://www.worldcarparts.co.uk/tabid/14 ... fault.aspx
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Eli suojadiodi meinaa että siinä on kelan rinnalla "vauhtipyörädiodi"? Tällöin napaisuus on huomioitava, muuten kärähtää?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Venttiilin läpi menevä ilmavirta varmaankin laitetaan meneen niin päin että jousi palauttaa läpän auki siihen suuntaan mihin ilma kulkee? Eli virralla taas venttiilin läppä joutuu puskemaan imusarjan alipainepuolelta kohti normaalia ilmanpainetta joka on ennen kaasuläppiä? äähh... miten tän selittäisi järkevästi... 
Tossa sain tuon mokkulan käteen niin kuinkas selvittäisin onko suojadiodia ja kuinka päin se on kytketty. Liittimessä ei oo ainakaan mitään merkintöjä. Yleismittarilla en saanu mitään ihmeempää tutkimustulosta aikaseksi.
Tossa sain tuon mokkulan käteen niin kuinkas selvittäisin onko suojadiodia ja kuinka päin se on kytketty. Liittimessä ei oo ainakaan mitään merkintöjä. Yleismittarilla en saanu mitään ihmeempää tutkimustulosta aikaseksi.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
'Volkkarijermu wrote:Tossa sain tuon mokkulan käteen niin kuinkas selvittäisin onko suojadiodia ja kuinka päin se on kytketty. Liittimessä ei oo ainakaan mitään merkintöjä. Yleismittarilla en saanu mitään ihmeempää tutkimustulosta aikaseksi.
Mittaat kelan resistanssin. Kytket jännitelähteen etuvastuksen kautta kelalle. Mitoitat etuvastuksen niin että suojadiodi klämppää kelan yli muodustuvan jännitteen (jännitteenjako etuvastuksen kanssa) kynnysjännitteeseensä jos se kytkeytyy piiriin. Eli mittaat jännitelähde kytkettynä molemmin päin.
Toinen, helpompi jos omistaa laitteistoa, vaihtoehto on virtalähde (voi olla myös jännitelähde virranrajoituksella) kelan ylitse (ilman etuvastusta) josta tarpeeksi virtaa niin että diodi alkaa johtaa jos semmoinen on (kelan jännite ylittää kynnysjännitteen).
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
560ohm vastuksella ja 13v jännitteellä kumminkin päin oli sama tulos oli joku 260mV.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
No nyt päästiin karvan yli volttiin ja ihan identtinen tulos mittas kumminkin päin. Jos diodi olis niin kyllähän tässä alkais näkyyn eroa varmasti. Uskaltauduin täppäilemään suoraa virtaa venan napoihin kumminkin päin ja samanlaisen naksutuksen ja liikkeen sai aikaiseksi.
Se vena onkin niin että ilmeisesti imusarjan alipaine imee venttiiliä jousta vasten kiinni ja solenoidilla vedetään auki. Ajattelin sen olevan ihan toisinpäin. Eli toi olafun kertomus tosta sierrasta käy päinsä.
Se vena onkin niin että ilmeisesti imusarjan alipaine imee venttiiliä jousta vasten kiinni ja solenoidilla vedetään auki. Ajattelin sen olevan ihan toisinpäin. Eli toi olafun kertomus tosta sierrasta käy päinsä.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Nyt saatu vena paikalleen (tosin tulpattuna letkut kun ei oo vielä sähköjä vedetty) ja ihmettelin että mikä pirun suhina kuuluu konehuoneesta. Paikallistin sen tuon venttiilin tulppaan ja sen alta paljastuvaan "systeemiin":
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/venttiili.jpg
Siellä on sellanen pikku pala ikäänkuin suodatinta (tuntuis siis siltä että sen jopa pitäis vuotaa
). Siitä se vuotaa. Mikä ihmeen miesluukku toi on ja mikä merkitys sillä on? Voiko muka vaikuttaa toimintaan jos sen tiivistää niin ettei vuoda?
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/venttiili.jpg
Siellä on sellanen pikku pala ikäänkuin suodatinta (tuntuis siis siltä että sen jopa pitäis vuotaa
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Tuota, kyseinen venttiili 'ei ihan' taida olla perinteinen Fomocon tappi-solenoidi tyyppinen lisä-ilma säädin.
Tällainen...
http://www.76s.net/zetec-kansi/gfx/130320071596.jpg
Säädinosa 'ranteen puolella' ja kämmennellä taas imusarja-adapteri, joita on hyvinkin erilaisia.
Kyse ilmeisesti - tuossa kuvasi tapauksessa, alipaine-ohjatun 'juuttuvakurkkuisen' säätimestä.
Tällainen...
http://www.76s.net/zetec-kansi/gfx/130320071596.jpg
Säädinosa 'ranteen puolella' ja kämmennellä taas imusarja-adapteri, joita on hyvinkin erilaisia.
Kyse ilmeisesti - tuossa kuvasi tapauksessa, alipaine-ohjatun 'juuttuvakurkkuisen' säätimestä.
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Okei, eli alla olevilla arvoilla syntyi lämpösellä koneella tällasta datalogia
Tyhjäkäynti on selkeesti korkeella. Muuten ihan tasasta. Koodina on MS2 extra 2.1.0 beta.




Tyhjäkäynti on selkeesti korkeella. Muuten ihan tasasta. Koodina on MS2 extra 2.1.0 beta.




www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Kun Min duty for PID (%) -arvon tiputin lukuun 17, alko tyhjäkäyntikin tippua mukavalle tasolle. Jää vaan ihmetyttään se että käynnistyksen jälkeen RPM tippuu niin pirun hiljaa sinne 1000 RPM:n tuntumaan. Menee hatusta vedettynä sellanen 30-40 sekuntia. Samoin kaasun polkasun jälkeen kierrosluku jää leijumaan pitkäks aikaa ja megatunen idlepwm-mittarin lukema putoaa tosi hitaasti.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Okkei, säädetään taas tää päivä ja yks tankki tyhjäkäynnillä 
Näillä sain pelaamaan jo aika hyvin:
http://www.saunalahti.fi/~markusco/roin ... tings2.jpg
http://www.saunalahti.fi/~markusco/roin ... tings2.jpg
Ainoo pahempi juttu mikä vastaan tuli on se että siinä 1000-2000 rpm välillä kiihdytettäessä tulee sellasta nykimistä ja tasaseen kiihdytys on hankalaa kun karvan alta 2000 tulee sellanen pikkuturbo peliin ja pistää kiihtymään enemmän kuin mitä kaasua painaa.
Tulipahan muuten mileen tosta venttiilin ihmellisestä "lisäilma-aukosta" että onkohan tuo tarkotettukin imeen vähä ilmaa sieltä ja se menis kelan läpitte samalla jäähdyttäen sitä? Aika kuumaksihan tuo lämpenee konehuoneessa. Luulis varsinkin noi jotka pultataan suoraa imusarjaan.
Näillä sain pelaamaan jo aika hyvin:
http://www.saunalahti.fi/~markusco/roin ... tings2.jpg
http://www.saunalahti.fi/~markusco/roin ... tings2.jpg
Ainoo pahempi juttu mikä vastaan tuli on se että siinä 1000-2000 rpm välillä kiihdytettäessä tulee sellasta nykimistä ja tasaseen kiihdytys on hankalaa kun karvan alta 2000 tulee sellanen pikkuturbo peliin ja pistää kiihtymään enemmän kuin mitä kaasua painaa.
Tulipahan muuten mileen tosta venttiilin ihmellisestä "lisäilma-aukosta" että onkohan tuo tarkotettukin imeen vähä ilmaa sieltä ja se menis kelan läpitte samalla jäähdyttäen sitä? Aika kuumaksihan tuo lämpenee konehuoneessa. Luulis varsinkin noi jotka pultataan suoraa imusarjaan.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Pienennä TPS thresholdia jonnekkin 1% tietämille tai vaikka pienemmällekkin jos kaasupoljin aina palautuu alle prosentin.Volkkarijermu wrote: Ainoo pahempi juttu mikä vastaan tuli on se että siinä 1000-2000 rpm välillä kiihdytettäessä tulee sellasta nykimistä ja tasaseen kiihdytys on hankalaa kun karvan alta 2000 tulee sellanen pikkuturbo peliin ja pistää kiihtymään enemmän kuin mitä kaasua painaa.
Pienennä vielä rpm rajaa missä tuo aktivoituu. Se oli muistaakseni jossain eri valikossa kun nuo kaksi screenshottia.
-
Volkkarijermu
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Dodii, saatiinhan se uudella venalla pelaamaan eikä nyi. Muuten säätö pelaa melko hyvin, mutta kaasun polkasun jälkeen kiekat tahtoo tippua suoraa targettiin. Eikös jotakin arvoo säätämällä saanu sen tekeen niin että ei tipahda kertarysäyksellä vaan vähä targettia korkeemmalle ja siitä sitten hiljalleen targettiin?
Starttauksen jälkeen targetti löytyy mukavalla tapaa ja sopiva I-arvokin löyty. Mutta tuo kaasunpolkasun jälkeinen "kertarysäys" vähä vielä tuottaa päävvaivaa.
Starttauksen jälkeen targetti löytyy mukavalla tapaa ja sopiva I-arvokin löyty. Mutta tuo kaasunpolkasun jälkeinen "kertarysäys" vähä vielä tuottaa päävvaivaa.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!