TD power wrote:Noh,
Mikäs ero niillä kärjettömän ja kärjellisen systeemin puolilla on?
Pitäisköhän ostaa joku kunnon puola, vaikka joku boschin suurtehopuola? (nykyinen kärjettömän puola on joku diamond)
Tuo ns. elektroonisen puolan ensiö on suuremmalla vastusarvolla ja näin ollen ei rasita "oikosulkumaisesti" ohjainta, kun taas katkoja- mallinen puola on pienemmällä vastusarvolla (n. 2ohm). Joku korjaa, jos olen väärässä, mutta näin on minulle opetettu.
Muuta seksuaalista merkitystähän noilla puolilla ei muuten ole, mutta todistetusti katkoja- mallisella puolalla saadaan poltettua halvimmat ohjain-yksiköt
Joissakin sytytysyköissä on suojavastus, joka aiheuttaa liian pienellä vastusarvolla olevalla puolalla sen, että linja vedetään "kyykkyyn" ja näinhän saadaan sama tulos kuin yrittäisit sytyttää 24v halogeenipolttimoa 6voltin paristolla..
Mittaa ne puolat vielä yleismittarilla, että ei ole mennyt sököksi. Ensiön (12v) ja toision (25kv) voi mitata yleismittarilla, jolloin vastusarvot ovat mallista riippuen n. 2-10ohm. Poikkeuksiakin löytyy.. Niin, ja irroitathan puolat auton sähköjärjestelmästä, kiitos
Ja jos epäilet ensiön virranläpäisykykyä, niin heitä puola esim. 5watin polttimon kanssa sarjaan johonkin akkuun.. Tällöin polttimon pitäisi syttyä suht. kirkkaasti. Ja muista, että tällöin puolan toisioon tulee hetkellisesti se 25kv kurkkimaan.. Säpsäyttää kivasti.. Ja herättää varmasti..
Edit;
Ja puolahan ei toimi oikein, jos napaisuus on väärin.. Yleensä se "oikea" napaisuus selviää a) ohjeesta/puolan kyljestä tai b) yleismittarilla ohmi-alueella.
Negatiivinen napa löytyy yleismallin puolasta mittarilla siten, että ensiksi irroitat sen auton sähköistä ja pistät mittarin toisen johdon siihen suurjännitejohtoon ja sitten kokeilet vuorotellen jäljelle jääneellä niitä 2 napaa.. Toisesta pitäisi löytyä jatkuvana se n. 2-10ohm vastus..
Edit; kirihärö