EDIS8 ongelma

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

EDIS8 ongelma

Post by MrFairlane »

Mikähän mahtaa olla vikana, kun sytkäennakko näyttää virrat päällä ihan normaalisti ja kun konetta alkaa pyörittämään startilla, niin ennakko tipahtaa -0,1 asteeseen. Jos trigger anglen laittaa johonkin muuhun, kuin nollaan(johon se ilmeisesti pitää EDIS:n kanssa laittaa), niin sitten ennakko näyttää oikein, vaan ei lähde käyntiin. Rötää imusarjassa helvetisti, vaikka lampulla katsottuna kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Codebasesta on valittu ainoastaan EDIS ja LED17 on ainoa Spark-lähtö.

Koodi on vedetty moneen kertaan uusiksi ja viimeisella kerralla hakkasin kaikki asetukset uusiksi uuteen Megatuneen ja silti rötää.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ota ediksen ohjaus irti, jolloin sen pitäisi siirtyä limp home modeen ja ennakon olla kiinteä 10(?) astetta.

Kuulostaa enemmänkin siltä että tulpanjohdot olisivat väärässä järjestyksessä? ;)
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Siltähän se kyllä kuulostaa, mutta näin minä asian ymmärsin tiedä sitten ymmärsinkö oikein...


http://i188.photobucket.com/albums/z132 ... 1232978102
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

MrFairlane wrote:Siltähän se kyllä kuulostaa, mutta näin minä asian ymmärsin tiedä sitten ymmärsinkö oikein...


http://i188.photobucket.com/albums/z132 ... 1232978102
Asetukset kuten tuossa?: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... dissetting

Jos tuo linkittämäsi kuvio on koneen sytkäjärjestystä vastaava, niin onko vielä varma että puolapaketit on oikein päin keskenään? Mulla oli orkkispuolissa sytkäjärjestys merkitty puolien torneihin pienillä nummeroilla. Tarkasta järjestys, jos löytyy puolista..
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Asetukset ovat samanlailla lukuunottamatta tuota Cranking timing-kohtaa jota ei pysty muuttamaan EDIS:n kanssa.

Tänään pyörittelin konetta Limb Home moodissa ja totesin, että kaikki kipinät tulevat oikeaan aikaan 10/100/190/280 astetta.

Sytkäjärjestyshän on päästä revitty, koska vuonna 1959 ei oltu vielä perehdytty suorasytyksen ihmeelliseen maailmaan, joten lähdin olettamuksesta, että 1. ja 5. sytytystapahtuma täytyy tapahtua samaan aikaan.
Pitääkö tämä paikkaansa?
Jos pitää niin, vikaa pitää lähteä etsimään bensan suihkutusmäärästä tai nokka-akselin hionnasta.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

MrFairlane wrote:lähdin olettamuksesta, että 1. ja 5. sytytystapahtuma täytyy tapahtua samaan aikaan.
Häh?

Puolapaketit on varmasti kytketty keskenään oikein päin edis-moduliin? Voisiko nokan ajoituksessa olla vikaa?

Tuskin vika on ruiskutusmäärissä, jos kerran rotää pahasti imariin.

Anna suosiolla olla limp home moodissa kunnes saat koneen käymään.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

Aloita tsekkaamalla koneesi sytytysjärjestys.

En nyt tunne noita fordeja sen kummemmin, mutta ainakin tuolla:

http://www.ford-y-block.com/techincal.htm
http://www.ford-y-block.com/tuneup.htm

sanotaan fordin Y-block koneen sytkäjärjestykseksi 1-5-4-8-6-3-7-2.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Kaikki näyttää olevan oikein kytketty, nokka on stekattu pariin otteeseen ja sytkäjärjestyskin on ollut tiedossa, mutta kukaan ei ole vielä varmistanut minulle, että mitkä puolalähdöt pitää olla parit.
Olen nyt päissäni päätellyt, että puristus ja poistotahdilla pitäisi sytyttää.

Syl 0° 90° 180° 270° 360° 450° 540° 630°
1 puri **** työ **** pois **** imu ****
5 **** puri **** työ **** pois **** imu
4 imu **** puri **** työ **** pois ****
8 **** imu **** puri **** työ **** pois
6 pois **** imu **** puri **** työ ****
3 **** pois **** imu **** puri **** työ
7 työ **** pois **** imu **** puri ****
2 **** työ **** pois **** imu **** puri

...tutkimus jatkuu
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Laita pariksi sellaiset missä mäntä on ylhäällä yhtä aikaa. Tahdeilla ei väliä.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Näin tein eli vika löytyy siis jostain muualta.
Pitääpi alkaa tutkimaan venttiilinvälyksiä, jos niistä vaikka selviäisi jotain.

Edit: Siellähän sitä vikaa sitten olikin. Jokunen venttiili kantoi. Tyhmä minä.
Ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin, kun ei ollut tarpeeksi bensanpainetta.

Kiitoksia kuitenkin vastanneille.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

jaahas... homma jatkuu...

Moottori kuulostaa nykyisin tuolta:
http://www.youtube.com/watch?v=m39q0WyINho
Ihan kuin yrittäisi käydä, mutta ei hörähdä ja silloin tällöin ampuu johonkin imuputkeen.

Missä vika? Kaikki, varsinkin sytkä on tutkittu varsin tarkkaan ja cranking ennakoiden tai syötön lisääminen säätäminen ei auta kovinkaan paljon.

Paljon pitäisi olla suunnilleen cranking-ennakko lähemmäksi 300 asteiselle nokalle?

MS2 + EDIS8
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Kyllähän tuo siltä kuulostaa että kipinöitä tulee, mutta väärään aikaan tai sitten bensaa ei tule tarpeeksi.

Voiko se nokan ajoitus olla pielessä? Onko tarkastettu?

Entä astemerkit dampperissa ja lohkossa. Voiko olla pielessä?

Olitko tarkastanut jo sen puolapakettien keskinäisen kytkentäjärjestyksen?

Ota se ediksen ohjaus pois kunnes saat käyntiin. Sillä 10 asteen vakioennakolla se kone ainakin starttaa jos on startatakseen.

Kun olet kytkenyt ohjauksen irti niin katso vielä lampulla, että ennakko on varmasti sen 10 astetta!
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Nokan ajoitus tarkastettu pariin, kolmeen otteeseen.

Astemerkit pitävät paikkaansa.

Puolapaketit ovat oikein kytkety(vihdoin viimein).

1. Pytyn ennakko on siinä 10 asteen tienoilla, muita on vaikeampi tutkia, kun ajoituslamppu vittuilee. Tiedä sitten onko huono kipinä, mutta ainakin itse lamppu on huono vaikka onkin uusi. Tämä on kuitenkin työn alla.
Epäilys olisi, että joku pyttypari sekoaa aika ajoin, joka voisi ehkä dampperin kieroudesta, mutta kierrosluku (n.120rpm) näkyy kuitenkin hienosti ja ykköspytyn puolalähdössä oleva ledi vilkuttelee tasaisesti.

Bensaa olen kokeillut noin 6msec(2-3 kertaa laskennallinen taulukkoarvo, mutta tällöin alkaa bensa haisemaan aika rankasti.

Vakio jakajaakin voisi taas pitkästä aikaa sovitella paikoilleen, mutta epäilenpä ettei mene ilman rankkaa muotoilua.
Tuon kanssa ainakin tietäisi, että onko vika bensassa, sytkässä vaiko kuun asennossa.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Megaan liittyen en osaa sanoa mitään, mutta pyöriikö tuo kone tarpeeksi nopeasti käynnistyäkseen, kun nokka on lähes 300 asteinen? Kuulostaa nimittäin aika hitaalta.
Onko aivan varma, ettei venttiilit kanna?
Sytkäjärjestys on näköjään selvillä, mutta onhan pyttyjen numerointi myös tiedossa? Ykkönen taitaa kaikissa jenkkikaseissa olla samassa paikassa, mutta sitten tulee eroja.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

MrFairlane wrote:1. Pytyn ennakko on siinä 10 asteen tienoilla, muita on vaikeampi tutkia, kun ajoituslamppu vittuilee. Tiedä sitten onko huono kipinä, mutta ainakin itse lamppu on huono vaikka onkin uusi. Tämä on kuitenkin työn alla.
Kokeile kääntää se lampun anturi toisin päin, nuoli poispäin tulpasta. Auttaa mulla. EDIS-systeemin ominaisuuksia.. Meikeläisellä näytti autopajalla seosmittarikin tuplakierroksia kunnes käänsi sitä "pyykkipoikaa" :shock:

Pystyisitkö katsomaan ennakkoja useammille sylintereille? Sillä voisi saada sen ihan lopullisen varmuuden siitä sytkäjärjestyksestä. Tekee vaikka dampperiin paperista astemitan koko kierrokselle tms...

Uusi nokka? Voisiko se olla toiselle koneelle tarkoitettu? Vuosimallieroja sytkäjärjestyksessä tms? Väärinpäin pyöriviä marine-nokkiakaan ei varmaankaan tuolle kiukaalle vahingossa saa....
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Koneen riittävästä pyörimisnopeudesta en mene vannomaan.

Toi anturin kääntäminen pitääkin kokeilla.

Nokka on koneistamossa sorvattu vanhasta, joten luulisi olevan nokat kohdallaan.

Rälläköin tilaa jakajalle ja sainkin sopimaan sen niukinnaukin, joten jätän EDIS:n lukemaan ainoastaan kierroslukua ja kokeilen kärkijakajalla ilman sytytyksenohjausta, niin katsotaan mitä tapahtuu.

Raportoin edistymisistä.

Edit: Eipä näytä lähtevän ilman sytkänohjaustakaan...
Post Reply