tyhmiä kysymyksiä
Moderator: Masi_K
tyhmiä kysymyksiä
olen alkanut suunnittelemaan megasquirttia mutta ajattelin ensin selvittää muutaman asian jotka ovat hieman epäselviä minulle..
1.mitä triggeripyörällä tehdään/mihin sitä tarvitaan? hakua ja googlea olen pitkin päivää selaillut mutta tiedän vain sen että sillä jotenkin kerrotaan megalle että missä kohin männät pomppii? miten triggeripyörä asennetaan ja onko se välttämätön? ymmärtääkseni se pitää asentaa kampiakseliin? mitä nämä eri hammastukset tarkoittaa triggerissä? miten tieto lähtee pyörältä megalle?
2.olen myös etsinyt mitä MAP tekee ja minulle on selvinnyt että se mittaa imusarjan painetta,on tavallaan toinen vaihtoehto ilmamäärämittarille?jos on ahtopainetta vaikka 1.5 bar niin täytyykö silloin olla 2.5 bar MAP joka on vissiin mallia MPX4250AP?
3.mikä on edis? ymmärtääkseni sillä ei voi katkoa sytytystä ja se ei kuulu megaan? onko edis jokin oma sytytyksen ohjausjärjestelmä vai jokin puola tms.? mitä haittoja ja hyötyjä ediksestä on? onko pakko olla jokin ediksen kaltainen? korvaako BOSCH sytytysmoduli numero 0 227 100 203 ediksen? meinaan tälläistä: http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... VA&group=0
4.mikä on hukkakipinä? tiedän,että se on sytytysjärjestelmä ts. antaa kipinän ja korvaa virranjakajan? mutta onko siinä liikaa tulppia sylintereiden lukumäärään nähden ja onko joka tulpalle oma puola? mitä hyötyä/haittaa hukkakipinästä on?
5.jos ostan partcolta rakennussarjan niin miten asennan siihen ms extran? voiko sen itse laittaa sinne niinkuin päivitykset laitetaan?
6.tarvitseeko mega sytytysvahvistinta? mitä eroa on matalaohmisella ja korkeaohmisella suuttimella? mitä hyötyä korkeaohmisesta on verrattuna matalaohmiseen?
1.mitä triggeripyörällä tehdään/mihin sitä tarvitaan? hakua ja googlea olen pitkin päivää selaillut mutta tiedän vain sen että sillä jotenkin kerrotaan megalle että missä kohin männät pomppii? miten triggeripyörä asennetaan ja onko se välttämätön? ymmärtääkseni se pitää asentaa kampiakseliin? mitä nämä eri hammastukset tarkoittaa triggerissä? miten tieto lähtee pyörältä megalle?
2.olen myös etsinyt mitä MAP tekee ja minulle on selvinnyt että se mittaa imusarjan painetta,on tavallaan toinen vaihtoehto ilmamäärämittarille?jos on ahtopainetta vaikka 1.5 bar niin täytyykö silloin olla 2.5 bar MAP joka on vissiin mallia MPX4250AP?
3.mikä on edis? ymmärtääkseni sillä ei voi katkoa sytytystä ja se ei kuulu megaan? onko edis jokin oma sytytyksen ohjausjärjestelmä vai jokin puola tms.? mitä haittoja ja hyötyjä ediksestä on? onko pakko olla jokin ediksen kaltainen? korvaako BOSCH sytytysmoduli numero 0 227 100 203 ediksen? meinaan tälläistä: http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... VA&group=0
4.mikä on hukkakipinä? tiedän,että se on sytytysjärjestelmä ts. antaa kipinän ja korvaa virranjakajan? mutta onko siinä liikaa tulppia sylintereiden lukumäärään nähden ja onko joka tulpalle oma puola? mitä hyötyä/haittaa hukkakipinästä on?
5.jos ostan partcolta rakennussarjan niin miten asennan siihen ms extran? voiko sen itse laittaa sinne niinkuin päivitykset laitetaan?
6.tarvitseeko mega sytytysvahvistinta? mitä eroa on matalaohmisella ja korkeaohmisella suuttimella? mitä hyötyä korkeaohmisesta on verrattuna matalaohmiseen?
Vastaukset 1-6 kysymyksiin http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm ja http://www.megamanual.com/mtabcon.htm tuolta. Pitää vaan jaksaa lukea. Jälkimmäisessä on selitetty rautalangan avulla lähtökohdat.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
1. triggeripyörä on vaihtoehtoinen tapa ilmoittaa megalle kierroslukutietoa. triggeripyörä on suositeltava, mikäli aiot ohjata myös sytytystä megasquirtilla.
Monessa virranjakajassa on itsessään anturi. Tätä voi käyttää vaihtoehtoisesti triggeripyörän sijasta. Triggeripyörä kuitenkin antaa tarkemmin tietoa kampiakselin asennosta...
Suuremmalla hammasmäärällä saa tarkempaa tietoa. Edis 4-hukkakipinäsysteemi kaiketi vaatii 36-1 triggeripyörän. 36-1 taas tarkoittaa, että on 36 hammaspaikkaa, joista yhdessä ei ole hammasta.. ehkä ymmärsit.
Triggeripyörän hampaita lukemaan asennetaan hall- tai vr-anturi. Tämä anturi viestii megalle hampaiden liikkeestä.
2. Kyllä. MAP anturi mittaa imusarjan absoluuttista painetta. Ilman paine on n. 1bar. Jos ahdat 1.5 baria, on imusarjassa 1.5bar ylipaine, eli absoluuttinen paine on 2.5bar.
3. Edis on yksi tapa toteuttaa hukkakipinä. Siitä riittää kyllä juttua
4. Hukkakipinäsysteemi antaa kipinän kahteen sylinteriin samaan aikaan. Tämä systeemi ei ole uskollinen työtahdille, vaan kampiakselin asennolle. Toinen kipinä menee hukkaan, koska toinen sylinteri ei ole työtahdissa. 4 sylinterisessä koneessa puolia on 2kpl.
5. Partcolta saat prossun suoraan päivitettynä extra koodilla, jos haluat. Itselle tuli pyytämättäkin extralla.. Uuden koodin prossulle voi ladata ihan itse.
6. Matalaohminen suutin vaatii esivastuksen tai PWM-modulointia, ettei sen läpi mene liikaa virtaa. Korkeaohmiset suuttimet rajoittavat itse virran määrää korkealla resistanssillaan..
Lue manuaali.
Jos englanninkieli sujuu, lue extra manuaaliakin =)
Monessa virranjakajassa on itsessään anturi. Tätä voi käyttää vaihtoehtoisesti triggeripyörän sijasta. Triggeripyörä kuitenkin antaa tarkemmin tietoa kampiakselin asennosta...
Suuremmalla hammasmäärällä saa tarkempaa tietoa. Edis 4-hukkakipinäsysteemi kaiketi vaatii 36-1 triggeripyörän. 36-1 taas tarkoittaa, että on 36 hammaspaikkaa, joista yhdessä ei ole hammasta.. ehkä ymmärsit.
Triggeripyörän hampaita lukemaan asennetaan hall- tai vr-anturi. Tämä anturi viestii megalle hampaiden liikkeestä.
2. Kyllä. MAP anturi mittaa imusarjan absoluuttista painetta. Ilman paine on n. 1bar. Jos ahdat 1.5 baria, on imusarjassa 1.5bar ylipaine, eli absoluuttinen paine on 2.5bar.
3. Edis on yksi tapa toteuttaa hukkakipinä. Siitä riittää kyllä juttua
4. Hukkakipinäsysteemi antaa kipinän kahteen sylinteriin samaan aikaan. Tämä systeemi ei ole uskollinen työtahdille, vaan kampiakselin asennolle. Toinen kipinä menee hukkaan, koska toinen sylinteri ei ole työtahdissa. 4 sylinterisessä koneessa puolia on 2kpl.
5. Partcolta saat prossun suoraan päivitettynä extra koodilla, jos haluat. Itselle tuli pyytämättäkin extralla.. Uuden koodin prossulle voi ladata ihan itse.
6. Matalaohminen suutin vaatii esivastuksen tai PWM-modulointia, ettei sen läpi mene liikaa virtaa. Korkeaohmiset suuttimet rajoittavat itse virran määrää korkealla resistanssillaan..
Lue manuaali.
Jos englanninkieli sujuu, lue extra manuaaliakin =)
asennetaanko se triggeripyörä sit virranjakajaan vai kampiakselin päähän?jos virranjakajaan niin pitääkö se purkaa ja laittaa triggeri sinne sisälle akseliin kiinni? onko ihan sama mihin asentoon virranjakajaan sen asentaa? pitääkö se olla jotenkin tietyssä kulmassa ennen ykk kohtaa ja kertoo se ruutalle?
Perustietoa:
viewtopic.php?t=2167
Asennuksia/kuvia:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30917
http://www.teglerizer.com/fi/cranktrigg ... igger.html
http://www.s14.net/forums/showthread.php?t=23984
http://forums.nicoclub.com/zerothread/164446
Ediksestä:
http://www.76s.net/mk3-06/moottorin_ohjaus_07_01.html
viewtopic.php?t=2167
Asennuksia/kuvia:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30917
http://www.teglerizer.com/fi/cranktrigg ... igger.html
http://www.s14.net/forums/showthread.php?t=23984
http://forums.nicoclub.com/zerothread/164446
Ediksestä:
http://www.76s.net/mk3-06/moottorin_ohjaus_07_01.html
kiitti linkeistä! olis vielä yks kysymys et miten tota lambdan vaikutusta ve taulukkoon säädetään? onko siin taulukos ne numerot lambdan jännite,seossuhde vai lambda? lambdalla meinaan esim. vaikka seossuhteella 12.5:1 lambda on 0.85 niin minkä mukaan se säädetään? sillä generate tablella tuli tällänen tulos:
http://s234.photobucket.com/albums/ee31 ... ruutta.jpg
http://s234.photobucket.com/albums/ee31 ... ruutta.jpg
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
Älä käytä tuota Generate tablea mihinkään muuhun kuin ekan käynnistyksen VE kartan muodostamiseen, se ei toimi AFR eikä sytkäkartassa.
Tuo lambdan säätäminen tässä vaiheessa on melko turhaa, siihen kannattaa keskittyä vasta sitten kun auto on käynnissä... AFR kartassa numerot on seossuhteita, eli vaikkapa 14,7:1, lisää lambdan asetuksista extra koodilla löytyy: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... egocontrol
Tuo lambdan säätäminen tässä vaiheessa on melko turhaa, siihen kannattaa keskittyä vasta sitten kun auto on käynnissä... AFR kartassa numerot on seossuhteita, eli vaikkapa 14,7:1, lisää lambdan asetuksista extra koodilla löytyy: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... egocontrol
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
Kyllä, ja hyvähän nuo on selvitellä etukäteen. Onpa sitten tietoa ainakin enemmän
Itse ainakin toteutan homman niin että mahdollisimman vähän ylimääräistä päällä aluksi, ja sitte kun perusteet alkaa olla kunnossa niin yksi kerrallaan ominaisuuksia lisää käyttöön. On vähemmän mikä voi mennä pieleen ja vähemmän vaihtoehtoja mitkä voi aiheuttaa ongelmia.
Täytä tuohon AFR taulukkoon sopivat arvot ja aseta nuo lambdan asetukset oikein mitkä tuolta aikaisemmasta linkistä löytyy, mutta pistä controller authority 0. Tuolla lailla lambda ei lähde vielä korjaamaan ollenkaan, mutta datalogeja otettaessa ja niitä Megalogviewerillä analysoitaessa osaa se tähdätä niihin haluttuihin seossuhteisiin jotka juuri sinne syötit.

Täytä tuohon AFR taulukkoon sopivat arvot ja aseta nuo lambdan asetukset oikein mitkä tuolta aikaisemmasta linkistä löytyy, mutta pistä controller authority 0. Tuolla lailla lambda ei lähde vielä korjaamaan ollenkaan, mutta datalogeja otettaessa ja niitä Megalogviewerillä analysoitaessa osaa se tähdätä niihin haluttuihin seossuhteisiin jotka juuri sinne syötit.
kokeilin säätää tuota nyt mutta ilmoittaa ettei siihen voi laittaa suurempaa lukua kuin 5.00 http://s234.photobucket.com/albums/ee31 ... esdetn.jpg
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Jatketaas topikkia kun sopiva otsikkokin
Mitenkä eroo toi ms1(finkpt:n) tosta ms2 v3.0?
Eli onko toi softa muuttunut mitenkään tosta reilun 1½ vuoden takaisesta, minkä oon ollut pimennossa megoista???
Saakos tohon ms2 suoraan noita flektejä ja muita ohjauksia vai pitääkö nekin modata erikseen?
Ite ms on VARMASTI parantunut tosta sontakasasta eikä vissiin suurempia ongelmia ole tiedossa säätöjen kohdilla vai kuinka hirveesti toi mega on kehittynyt? Mitään suurempia muutoksia ei ole ilmeisesti???
Tekeekös ms2 vielä samaa kuin toi ms1? Eli koodi saattaa korruptoitua lähes itsekseen, eikä muu auta kuin toi uuden koodin ajo purkkiin???
Äläkääkä tarjotko sitä manuaalia luettavaksi, ei jaksa lukee lontoota.
Käykö tohon ms2 samat koodit kuin ms1??? Mikäs on tän hetken uusin ja varmin koodi tohon ms2???

Mitenkä eroo toi ms1(finkpt:n) tosta ms2 v3.0?
Eli onko toi softa muuttunut mitenkään tosta reilun 1½ vuoden takaisesta, minkä oon ollut pimennossa megoista???
Saakos tohon ms2 suoraan noita flektejä ja muita ohjauksia vai pitääkö nekin modata erikseen?
Ite ms on VARMASTI parantunut tosta sontakasasta eikä vissiin suurempia ongelmia ole tiedossa säätöjen kohdilla vai kuinka hirveesti toi mega on kehittynyt? Mitään suurempia muutoksia ei ole ilmeisesti???
Tekeekös ms2 vielä samaa kuin toi ms1? Eli koodi saattaa korruptoitua lähes itsekseen, eikä muu auta kuin toi uuden koodin ajo purkkiin???
Äläkääkä tarjotko sitä manuaalia luettavaksi, ei jaksa lukee lontoota.
Käykö tohon ms2 samat koodit kuin ms1??? Mikäs on tän hetken uusin ja varmin koodi tohon ms2???
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Lisätään tähän ketjuun pari kysymystä lisää:
1.Teen autoon jossa oli kärjetön sytkä tilalle hukkakipinän mitä osia tarvin?
megaruutta ohjaa kyseistä laitetta ruiskua/sytkää.
2.Triggerin asennus hihnapyörän päähän,onko asennolla väliä mihin tulee 36-1 tyhjä hammas?
näillä päästään alkuun...Terv Jonsson
1.Teen autoon jossa oli kärjetön sytkä tilalle hukkakipinän mitä osia tarvin?
megaruutta ohjaa kyseistä laitetta ruiskua/sytkää.
2.Triggerin asennus hihnapyörän päähän,onko asennolla väliä mihin tulee 36-1 tyhjä hammas?
näillä päästään alkuun...Terv Jonsson
Johansson Eetu
Lada 2106 Turbo intercooler -79
Lada 2106 Turbo intercooler -79
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Puuttuvahampaisen triggeripyörän (36-1,12-1,6-1 tms.), Hall-anturin lukemaan pyörää, hukkakipinäpuolan, sytytysvahvistimen/-t (ns. kivi/-et) ja tietysti sytkäohjauksen vaatimat muutokset megaan (Hall-anturin tunnistus ja sytkäpäätteiden ohjaukset)Jonsson wrote: 1.Teen autoon jossa oli kärjetön sytkä tilalle hukkakipinän mitä osia tarvin?
megaruutta ohjaa kyseistä laitetta ruiskua/sytkää.
On väliä.Jonsson wrote: 2.Triggerin asennus hihnapyörän päähän,onko asennolla väliä mihin tulee 36-1 tyhjä hammas?
Foorumilta löytyy linkki "wheel decoder calculator"-taulukkolaskentakaavaan jolla sen saa katsottua. Ja ms-extran manuaalissa se on myös.