Aivastelee startatessa.
Moderator: Masi_K
Aivastelee startatessa.
Mikä aiheuttaa startatessa tulevan ns. aivastuksen, joka tekee starttaamisesta välillä melko haastavaa?
Sytkä hukkakipinäpuolalla, 200-loppusella moduulilla ja puola saa virtansa b-pumpun releen takaa.
Sytkä hukkakipinäpuolalla, 200-loppusella moduulilla ja puola saa virtansa b-pumpun releen takaa.
Re: Aivastelee startatessa.
olisko ennakkoa hieman liikaaJaska wrote:Mikä aiheuttaa startatessa tulevan ns. aivastuksen, joka tekee starttaamisesta välillä melko haastavaa?
Sytkä hukkakipinäpuolalla, 200-loppusella moduulilla ja puola saa virtansa b-pumpun releen takaa.

Re: Aivastelee startatessa.
10 astetta tuo ennakko startatessa on.Höylä wrote:olisko ennakkoa hieman liikaaJaska wrote:Mikä aiheuttaa startatessa tulevan ns. aivastuksen, joka tekee starttaamisesta välillä melko haastavaa?
Sytkä hukkakipinäpuolalla, 200-loppusella moduulilla ja puola saa virtansa b-pumpun releen takaa.millaista ennakkoa käytät startti kierroksilla? mulla tais olla -10 ennakkoa aluksi, eli 10 astetta myöhäisellä, ettei starttikehä ole jatkuvasti paskana... nyt on 10 astetta ennakkoa. kun on säädöt saatu hyviksi...
Ei heti, vasta jonkin aikaa pyöritettäessä tulee sellainen tuhahdus. Ei tosin joka kerta, mutta valitettavan usein.Höylä wrote:vai aivastaako se heti kun laittaa virrat päälle? vai vasta kun starttaa, eli potkii vastaan...
Joskus potkaisee selkeästi vastaan.
Pitäisikö starttausennakkoa kokeilla myöhäistää?
koita laittaa nollaan, niin ei pitäis enää aivastella... "hieromalla" tuon sitten löytää aika hyvin kohdalleenJaska wrote:Ei heti, vasta jonkin aikaa pyöritettäessä tulee sellainen tuhahdus. Ei tosin joka kerta, mutta valitettavan usein.Höylä wrote:vai aivastaako se heti kun laittaa virrat päälle? vai vasta kun starttaa, eli potkii vastaan...
Joskus potkaisee selkeästi vastaan.
Pitäisikö starttausennakkoa kokeilla myöhäistää?

Täytyy kokeilla. Tuo 10 astetta on hihasta vetästy ajattelematta sen enempää.Höylä wrote:koita laittaa nollaan, niin ei pitäis enää aivastella... "hieromalla" tuon sitten löytää aika hyvin kohdalleenJaska wrote:Ei heti, vasta jonkin aikaa pyöritettäessä tulee sellainen tuhahdus. Ei tosin joka kerta, mutta valitettavan usein.Höylä wrote:vai aivastaako se heti kun laittaa virrat päälle? vai vasta kun starttaa, eli potkii vastaan...
Joskus potkaisee selkeästi vastaan.
Pitäisikö starttausennakkoa kokeilla myöhäistää?
näin olen myös käsittänyt, että tuo trigger return asetus ajaa tuon startti ennakko asetuksen "yli", jos taas on time based käytössä, niin silloin käytetään sitä startti ennakkoa...Jaska wrote:Tuli tuossa foorumia selaillessa pari juttua esiin.
Eli kun sytkä-asetuksissani on trigger return käytössä, niin tuo cranking advance arvoko ei vaikuta ennakkoon startissa?
Jos oikeen ymmärin, niin pitäisi olla time based, niin saisi määrätä suoraan asteina tuon ennakon?
ei ikinä muistaa kysyä kumpaa asetusta käytetään, kun vaistomaisesti olettaa kaikkien käyttävän time based asetusta, kuten itse

Jep, trigger returnia käytettäessä starttiennakkoa ei voi muuttaa, vaan se tulee suoraan asetetun triggerihampaan mukaan. Mutta cranking advance arvoa käytetään kuitenkin dwell-ajan määrittämiseen, eli se kannattaa kuitenkin pistää suurinpiirtein oikeaksi. Siis siihen astelukuun missä kipinä tulee triggerihampaan käskemänä. Muuten voi käydä niin, että puolaa ei ole edes aloitettu lataamaan kun pitäisi jo antaa kipinää.
Muuten tuohon aivasteluun ja takaisinpotkimiseen voi tosiaan olla syynä liian suuri starttiennakko. Toinen vaihtoehto on, että triggeripyörän dekoodaus sekoilee ajoittain. Yleensä tätä tapahtuu jos pyörässä on vähän hampaita (<12) ja koneessa on kevyt kampura ja paljon puristuksia. Tällöin puuttuvan hampaan tunnistus ei toimi startin aikana luotettavasti ja ennakot menevät poskelleen.
Muuten tuohon aivasteluun ja takaisinpotkimiseen voi tosiaan olla syynä liian suuri starttiennakko. Toinen vaihtoehto on, että triggeripyörän dekoodaus sekoilee ajoittain. Yleensä tätä tapahtuu jos pyörässä on vähän hampaita (<12) ja koneessa on kevyt kampura ja paljon puristuksia. Tällöin puuttuvan hampaan tunnistus ei toimi startin aikana luotettavasti ja ennakot menevät poskelleen.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Pitänee kokeilla tuota time based asetusta.ArttuH wrote:Jep, trigger returnia käytettäessä starttiennakkoa ei voi muuttaa, vaan se tulee suoraan asetetun triggerihampaan mukaan. Mutta cranking advance arvoa käytetään kuitenkin dwell-ajan määrittämiseen, eli se kannattaa kuitenkin pistää suurinpiirtein oikeaksi. Siis siihen astelukuun missä kipinä tulee triggerihampaan käskemänä. Muuten voi käydä niin, että puolaa ei ole edes aloitettu lataamaan kun pitäisi jo antaa kipinää.
Muuten tuohon aivasteluun ja takaisinpotkimiseen voi tosiaan olla syynä liian suuri starttiennakko. Toinen vaihtoehto on, että triggeripyörän dekoodaus sekoilee ajoittain. Yleensä tätä tapahtuu jos pyörässä on vähän hampaita (<12) ja koneessa on kevyt kampura ja paljon puristuksia. Tällöin puuttuvan hampaan tunnistus ei toimi startin aikana luotettavasti ja ennakot menevät poskelleen.
Kokoonpano on lähes sama kuin TVH:lla oli aikoinaan eli pösön orkkis 60-2 pyörä ja induktiivinen anturi.
Se, että mitä se ennakko tuolla pyörällä ja trigger returnilla on, niin siitä ei ole hajuakaan. Laskemalla se kait selviäisi.
Kierrosluku on kyllä tasaista ja puhdasta. Startatessa pyörii n.250 kierrosta, eikä heittele juurikaan.
eiköhän ne hyvät asetukset sieltä löydy, kun hetken testaa...Jaska wrote:Noniin.
Nyt on vaihdettu time basediin ja 0 astetta ei oikeen toiminut, mutta 5 astetta tuntui pelittävän hyvin.
Kuulostellaan..
omat ja kaverien megalla terästetyt myllyt olen saanut sellaisiin säätöihin, että kun vähän näyttää virta-avainta, niin suorastaan räjähtää käyntiin... ei mene sahaamiseksi...
Jos kerran käytössä on 60-2 triggeri niin kyllähän tuon trigger returnin saa todella varmasti pelaamaan kun vaan muuttaa wheel decoder kohtaan sopivaksi tuon trig ret luvun. 6 asteen heitto on kuitenkin pienempi kuin time based asetuksella heitto on jos koneessa vähänkään puristuksia että pyörii startatessa epätasaisesti.
Eli koita ihmeessä muuttaa trig ret kohtia yhtä tai kahta suuremmaksi.
Eli koita ihmeessä muuttaa trig ret kohtia yhtä tai kahta suuremmaksi.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Tuolla trigger returnilla se kyllä pelaa kohtuullisen hyvin, mutta mihin tuo cranking advance arvo sitten vaikuttaa, jos ei ennakkoon? Vai vaikuttaako mihinkään?Jankos wrote:Jos kerran käytössä on 60-2 triggeri niin kyllähän tuon trigger returnin saa todella varmasti pelaamaan kun vaan muuttaa wheel decoder kohtaan sopivaksi tuon trig ret luvun. 6 asteen heitto on kuitenkin pienempi kuin time based asetuksella heitto on jos koneessa vähänkään puristuksia että pyörii startatessa epätasaisesti.
Eli koita ihmeessä muuttaa trig ret kohtia yhtä tai kahta suuremmaksi.
Last edited by Jaska on Tue Apr 21, 2009 22:01, edited 1 time in total.
ArttuH tuolla pariviestiä ylempänä selvitti sen vaikutusta trigger return asetusta käytettäessä... el sillä ohjataan puolan latausaikaa, eli Dwell aikaa...Jaska wrote:Tuolla trigger returnilla se kyllä pelaa kohtuullisen hyvin, mutta mihin tuo cranking advance arvo sitten vaikuttaa, jos ei ennakkoon? Vai vaikuttaako mihinkään?Jankos wrote:Jos kerran käytössä on 60-2 triggeri niin kyllähän tuon trigger returnin saa todella varmasti pelaamaan kun vaan muuttaa wheel decoder kohtaan sopivaksi tuon trig ret luvun. 6 asteen heitto on kuitenkin pienempi kuin time based asetuksella heitto on jos koneessa vähänkään puristuksia että pyörii startatessa epätasaisesti.
Eli koita ihmeessä muuttaa trig ret kohtia yhtä tai kahta suuremmaksi.
No tällaiset on wheel decoderin asetukset:Höylä wrote:ArttuH tuolla pariviestiä ylempänä selvitti sen vaikutusta trigger return asetusta käytettäessä... el sillä ohjataan puolan latausaikaa, eli Dwell aikaa...Jaska wrote:Tuolla trigger returnilla se kyllä pelaa kohtuullisen hyvin, mutta mihin tuo cranking advance arvo sitten vaikuttaa, jos ei ennakkoon? Vai vaikuttaako mihinkään?Jankos wrote:Jos kerran käytössä on 60-2 triggeri niin kyllähän tuon trigger returnin saa todella varmasti pelaamaan kun vaan muuttaa wheel decoder kohtaan sopivaksi tuon trig ret luvun. 6 asteen heitto on kuitenkin pienempi kuin time based asetuksella heitto on jos koneessa vähänkään puristuksia että pyörii startatessa epätasaisesti.
Eli koita ihmeessä muuttaa trig ret kohtia yhtä tai kahta suuremmaksi.
Trigger A=5
Trigger return A=19
Trigger B=35
Trigger return B=49
ja cranking advancessa on 10.
Mitähän tuossa pitäisi olla?
Noi asetukset on nyt ollut pari vuotta, mutta ei pelaa ihan täydellisesti.