Jakajasytkä kysymyksiä??

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Jakajasytkä kysymyksiä??

Post by Ridge »

Joo eli tarkoitus olisi rakentaa ennakon säätö megan kautta jakajalle. Liipaisu olisi mahdollista ottaa vissiinkin joko kärjiltä tai mitsun katkojalaitteelta joka kävi suoraan tuohon jakajaan ja toiminnallisesti vastaa kärkiä. Auto on ollut minulla kesä käyttiksenä jo monta vuotta mutta tähän asti mega on ohjannut vain bensan syöttöä ja sytytystä pätkinyt tuo mitsun kärjetön jakaja.

Olen selaillut http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm tuota mutta ihan täysin en ymmärtänyt paria juttua.

Jos nyt ajatellaan että käytän kärkiä ohjaukseen niin eikös homma mene niin että laitan tuon 470ohm ylösvedon 12v ja kytken pinniin 24. Megasta ohitan tuon zenerin ja jumpperoin xg1-xg2. Tuleeko sit vielä muuta kun tuosta http://www.msextra.com/manuals/Dizzy_Ig ... ut_v22.htm tekstistä en ihan ottanut selvää.

Sit tuo sytkä ulostulo on kanssa vähän epäselvä. Olen jo hommannut saabin (900) sytytyskiven bossilainen latausajan säädöllä. Mutta sen askarruttaa toi sen kytkentä kun aikaisemmin luulin että sen voi laittaa fidle:en suoraan mutta nyt en siihen suoraa ohjetta löytäny ja aina tarjotaan tuota led17 ja jotain lisäkytkentöjä
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#bosch Kuten tuossa. Jos tuota fidleä pytyy suoraan käyttämään niin se olisi hyvä koska se on muuten minulle ihan ylimääräinen.

Toivottavasti joku jaksaa lukea tän ja vastata.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Pari kertaa kärkien ja megan kanssa pelanneena voin sanoa, että hommaa suoraan jokin optinen tai vastaava muunnossarja jakajaan.

Ensimmäisellä kerralla kävin kaikki mahdolliset kytkennät läpi ja pulttasin sitten dampperille triggauksen ja toisella kerralla sytkä pelasi jotenkuten vanhoilla ja palaneilla kärjillä, mutta kun vaihtoi uusiin, niin kipuna katosi tyystin, eikä palannut kuin optisella muunnosarjalla.

Suosittelen myös tuon LED17 käyttämistä lähtönä, koska minulla oli ongelmia ilmeisesti koodin kanssa FIDLEssä, mutta kukaan muu ei ole todennut samaa.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Joo ei kärkiä.

Mutta mites tuo mitsun systeemi pelais? Se on semmonen musta mötikkä joka tulee jakajan sisään ja lukee tommosta 4sakaraista ratasta jakajan akselista. Mötikkään tulee kaksi johtoa. Toinen on kytketty puolan plussa napaan ja toinen miinukseen.

Tämä on toiminut tähän asti hienosti mut moottoriin on tehty muutoksia ja pitäs ennakko käyrää muuttaa aika rajusti kun on ilmenny kohtia missä nakuttaa tosi pienelläkin ennakolla vaik muuten pelaa paremmin isommalla ennakolla.

Eli eikös tämän sais toimimaan kun laittaisi tohon miinus navalle tulevaan johtoon ylösvedon?

Tarviiko tuohon fidleen tehä jotain muutoksia jotta soveltuu tohon sytkäkäyttöön?

Mega mulla on ihna partcon sarjasta kasaamani v2.2 ja sillon tota tehdessä ei sytkää mietitty laisinkaan. Myhemmin olen päivittänyt extrakoodin tohon.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

viewtopic.php?t=1459&start=0&postdays=0 ... bishi+4g13

Kokeiltu on ja toimii kuin junan vessa. Ei tosin autoon asennettuna mutta pöydällä.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

No niin tossa tota on näköjään tullut jo kyseltyä. :oops:

En tiiä mikä ton modulin hinta on uutena mut purkaamolta olen pari tommosta jakajaa hakenu ja ol jotai 10-20€ kappale.

Täytyy alkaa hahmottelemaan et sais kevääks pirssin taas tulille. Noi muutokset tonne piirilevylle huolestuttaa eniten ku on jo aikaa siitä kun tuli tuo kasailtua.
Mr. Nobody
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Jan 25, 2009 15:03
Location: Pirkanmaa

Post by Mr. Nobody »

Pistetään vaikka tähän topicciin, kun en viitti uutta tehdä.

Tarkotuksena olis koittaa laittaa megaa 740 volvoon. Modattuna alakertana b19a b200et kannella ja muilla kilkkeillä. Alakertaan on modattu kampiakselin asentotunnistin. Ruiskuna motronic -023. Suorasytkää en vielä laita. Oikeestaan koittaisin laittaa vaan tuon ruiskun ja kipinän normaalilla virranjakajalla vakio kilkkeisiin, millainen homma tuo olis? Mikä mega hommataan ja mitä muuta tarvin tän ruiskuprojektin alottamiseks. Saiskos tähän hommattua jostain valmiin ohjelman jolla sais käymään? Aivan käsi olen näissähommissa kuten varmaan huomaa, mutta yritystä ja mielenkiintoo löytyis kyllä. :wink:
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Mite tuloo asetukset ku on 12-1 rikkeri ja jakaja syttö? Eli vain 1 puola.. Meneekö pelkällä led17.. mutta mite rikkeriasetukset sitte?
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Jakajalla sytkälähdöiki valitaan vain led17, trikkeri asetuksiin pyörän asennon mukaiset asetukset kuten hukkakipinällekin, mega automaattisesti ohjaa kaikki lähdöt siihen samaan kun muita ei ole valittu.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Jasen2624 wrote:Mite tuloo asetukset ku on 12-1 rikkeri .. mutta mite rikkeriasetukset sitte?
Varmaan nelipyttynen motti? Laita ykkönen YKK:aan, laita pyörän kolmannen hampaan reuna anturin alle. sitte trigger angle 60 spark valikkoon. wheel decoder settingsiin "trig pos A=1" ja "trig pos B=7"
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Kiitos. Tuo wheel dekoderin trig pos sydeemit oliki se mikä mietitytti.. Ja se et ohjaaha se kaikki pulssit siihe samaan led17 jos muita ei ole asetettu. Laitampa sitte samallalailla ku toisessaki mutta vain led17 käyttöön.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Jatketaanpas topiccia.

Osaisko kukaan heittää vinkkejä mistä kannattais lähtee vikaa ettimään ku sytkämodin muutosten jälkeen ei toimi kierrosluku, tps eikä o2.

Sytkäulostulo muutettiin fidleltä led17:aan boschin sytkämodulia varten megasquirt extran ja foorumilta löytyneiden ohjeiden mukaan. Pinniin 24 otettiin 1kohm ylösveto 12V:sta. Pinniin 24 tuotiin myös hall-anturin tieto.

R23 "alapuolelta" suora johdin LED17 miinusjalkaan (jostain päin foorumia löysin sellaisen tiedon ettei boschin 137/139 moduli tartteis sitä vastusta väliin). Sit LED 17 miinusjalalta vedin johdon suoraan erilliseen sytkäulostulon liittimeen. XG1-XG2 välille laitoin jumpperin. Lisäksi D8 korvattu jumpperilla.

Menikö tuossa ite sytkämodissa nyt sitten jotain väärin vai lähdenkö vikaa etsimään muualta?

Kiitos.
Taku_85
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Jun 03, 2008 19:00

Post by Taku_85 »

Moro!

miulla tuli tämmöinen ongelma megan kanssa vastaan elikkäs mega ei anna kuin satunnaisesti kipinän 2&3 pytyn tulpille mutta taas 1&4 pytyille tulee sen verta hyvää kipunaa että moottori lähtee käyntiin missäs mahtais olla vika kun boksi on itessään MSII v3.0 extra ja tuo sytytys singnaali tulee D14 kautta extran ohjeiden mukaan ja ihan varmuuden vuoks uusin jakajan kannen, pyörijän, johdot ja tulpat... ai niin joo moottorina on opelin 20xe ja ihan sen omalla puolalla ja jakajalla on sytytys toteutettuna ilman opelin kipinäkiveä kun yritin ettiä niin en löytäny sen kipinä kiven pinnien kytkentää mistään... ja sitten yritin ettiskellä tunesta tuota wheel decoder settingsiä mutt ei ainakaan silmään sattunu vaik miten etti kun tuli mieleen että olisko siinä se ongelma kun ei ole kuin tuo trig position a määritetty kun en ole löytänyt valikkoa mistä ois tuon toisen liipasun päässy määrittämään...
kaikista autoista tulee isoina ooppeleita
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Juu, vika lienee siinä ettei ole kuin trigger a määritelty. Määrittele myös trigger b. Asetukset löytyvät tältä foorumilta.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Jos tuossa tosiaan on MS2 prossu, niin sieltä ei trigger a:ta tai trigger b:tä löydy asetuksista. Sinne pistetään vain hampaiden lukumäärä ja ensimmäisen hampaan asteluku. Jos noi sattuu olemaan samat kuin Ooppelin suorassa 6:sessa, niin 60-2 ja 88 astetta pitäisi olla sen verran lähellä että käyntiin saa. Lopullinen ajoitus pitää sitten katsoa ajoituslampun kanssa!
Taku_85
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Jun 03, 2008 19:00

Post by Taku_85 »

SamiH wrote:Jos tuossa tosiaan on MS2 prossu, niin sieltä ei trigger a:ta tai trigger b:tä löydy asetuksista. Sinne pistetään vain hampaiden lukumäärä ja ensimmäisen hampaan asteluku. Jos noi sattuu olemaan samat kuin Ooppelin suorassa 6:sessa, niin 60-2 ja 88 astetta pitäisi olla sen verran lähellä että käyntiin saa. Lopullinen ajoitus pitää sitten katsoa ajoituslampun kanssa!
joo siis on ms2 ja auto siis lähtee käyntiin mutta ei anna kuin 1 ja 4 sylintereille kipinän elikkä hyppää 2 ja 3 sylintereitten ylitse... ja se on c20xe:ssä 60-2 120 astetta ja ennakoks 60 astetta 10 asteen muutos puoleen tai toiseen niin ei moottori ees yritä käyntiin...
kaikista autoista tulee isoina ooppeleita
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Oman kokemuksen mukaan tuo 120 astetta on liikaa. Oikea kulma on lähempänä 97 astetta.

Onhan sinulla puolien lukumäärä "single coil"? http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... _Tooth.htm
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Osaisko kukaan antaa vinkkii tohon hieman ylempänä kirjottelemaani ongelmaan? Pääsis huomenna sörkkimään purkkia ja autoo...
Taku_85
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Jun 03, 2008 19:00

Post by Taku_85 »

vika korjaantu hyvinkin yksinkertasella konstilla elikkäs päivitin megan uusimmalla koodilla niin nyt tulee kaikkiin pyttyihin kipuna ja ihan ajallaan vaikka ennakot ja muut pidinkin samassa mutta nyt sitte sekos kierrosluku ja rupes pomppimaan 1000 ja 65000rpm:n välillä kun kone käy tyhjäkäyntiä... loppu inspiraatio tält illalta niin katellaan huomenna niitä oireita sitten tarkemmin...
kaikista autoista tulee isoina ooppeleita
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

peanuts wrote:Osaisko kukaan antaa vinkkii tohon hieman ylempänä kirjottelemaani ongelmaan? Pääsis huomenna sörkkimään purkkia ja autoo...
Tarkista kaikki muutokset että ne ovat VARMASTI oikein. Sen jälkeen tarkistat kaikki johdotukset. :)
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

Taku_85 wrote:vika korjaantu hyvinkin yksinkertasella konstilla elikkäs päivitin megan uusimmalla koodilla niin nyt tulee kaikkiin pyttyihin kipuna ja ihan ajallaan vaikka ennakot ja muut pidinkin samassa mutta nyt sitte sekos kierrosluku ja rupes pomppimaan 1000 ja 65000rpm:n välillä kun kone käy tyhjäkäyntiä... loppu inspiraatio tält illalta niin katellaan huomenna niitä oireita sitten tarkemmin...
viewtopic.php?t=4714&highlight=

Olisko tuosta mitään apua..? Kuulostaa jotenkin samantyyliseltä oireilulta...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

muutokset on nyt käyty läpi ja on ohjeiden mukaiset, mikäli nuo ohjeet nyt pitää kutinsa. Eikös megatunessa pitäis näkyä kierroksia jos sörkkii 5V linjasta tuohon pinniin 24 jännitettä? En saanu tuollakaan keinolla kierroksia näkymään... ilmeisesti joku tossa muutoksessa sit kuitenkin falskaa mut en vaan keksi että mikä... pitänee aamulla jatkaa virkeenä uudestaan tota selvittelyä...
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Noniin, nyt tuli vähän tutkittua ja mittailtua, näyttäis vähän että tuo kaasuläppäanturin 5Vref ei anna ulos mitään. ainakaan stimulle asti ei tuosta pinnistä mitään tule. Myöskään tuo bensapumpun ohjausta merkkaava ledi ei välähdä ku boksiin kytkee virrat päälle. Aiemmin testailtu tuolla samalla stimulla boksia ja sillon toimi, eli stimussa ei oletettavasti pitäis olla vikaa
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Eli varmaan se +5V ref on kateissa. V3:ssa oli muistaakseni jopa polyfuset (palautuvat sullakkeet) tuolle? Koita katsoa piirikaaviosta, että minne se +5V katoaa.
Taku_85
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Jun 03, 2008 19:00

Post by Taku_85 »

lisää hyviä ongelmia kierrosten hyppiminen loppu mutta jakajalta tulevat kipunat ei ole minkään näkösessä järjestyksessä... äsken kattelin tuota kipunoita niin oli järjestys tämmönen 44421111333344443333444333322244441111...
kaikista autoista tulee isoina ooppeleita
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Noniin, nyt löyty tuo 5Vref tuolta laudalta. Piti vanhaa juotosta hieman korjailla.

Nyt kokeiltu autoon kiinni tuota boksia ja startata, mutta sytkä on aivan pimeenä. Hall-signaalin sisääntulo toimii ilmeisesti koska kierroslukutieto tulee ainakin megatunen näyttöön.

Sytkäulostulona on led 17, mutta tuo ei näytä mitään elämää, ledi ei välky eikä mitään. Sytkämuutokset tehty megasquirt extra ohjeiden mukaan bosch -139 sytkämokkulalle. Eli R23 oikelata puolelta vedetty hyppylanka (tuohon -139 moduliinhan ei ylösvetoa tarvinnut?) Led 17 miinusjalkaan, ja sit tuosta samasta jalasta vedetty piuhaa suoraan tuonne Boschin mokkulalle asti.

Eikös tuon kytkennän pitäis tuolleen toimia ainakin teoriassa? Pitää vielä varmaan laatikon pohjilta yrittää kaivella toinen sytkämokkula esiin ja kokeilla vaihtaa, jos vika sieltä löytyis, mitä tosin epäilen vähän kun aiemmin toiminu tuolla mokkulalla hyvin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jos ledi ei vilku, niin turha syyttää sytkämokkulaa. Ennemmin kannattaa tarkistaa muutkin juotokset. :)
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Vieläki taistelen ton sytkän kans, ei oo vikaa löytyny vielä. Vaikuttaakos tuo sytkään tai muuhun kriittisesti, ku IAC DC (%) näyttää realtime display ikkunassa koko aika 255?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ei vaikuta.
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Onko mahdollista käyttää muita led-lähtöjä (led 18 ja led 19) ainoana sytkälähtönä? En nyt saa millään tuon led 17 kautta sytkää toimimaan, juotokset käyty läpi ja kytkentä muutenkin tarkastettu useempaan kertaan ja on ohjeen mukainen.

Jos ei muita lähtöjä voi käyttää niin ilmeisesti sit seuraavaks pitäis rueta käymää läpi noita komponentteja että onko joku palanu. Miten esimerkiksi tommosen trankun toimintakunnon voi todeta?

kiitos
peanuts
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 220
Joined: Sun Jul 31, 2005 19:32

Post by peanuts »

Ja jatketaan taas.

Mistähän kannattais seuraavaks lähtee hakemaan tuota vikaa sytkälähdön toimimattomuuteen. Nyt on vaihdettu tuo LED17 uuteen, LED17 trankku on vaihdettu myös. Ja edelleen kipinä puuttuu. Hall tieto tulee boksille kun kierrosluvun näyttää megatunessa.

Koodista valittu päälle Msns distributor ja LED17 spark output A. Koodi myös päivitetty tuohon uusimpaan versioon.

Jokohan pitäis rueta kattelemaan uutta prosessoria tuohon, jos vika ois siinä?
Post Reply