Audin 5 syl ongelmia

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
CarinaTA-12
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Oct 24, 2006 12:43
Location: Leppävirta

Audin 5 syl ongelmia

Post by CarinaTA-12 »

Kuinka tuollaisesta 5syl koneesta on helpoin saada kierroslukutieto megaan? Tällä hetkellä tieto on otettu alkuperäisestä ohjausyksiköstä ja sen takia ongelmia riittää.

Alkuperäiset systeemit ottaa tietonsa ilmeisesti startin hammaskehältä+ykk erillisestä tapista. Lohkon kylessä siis kaksi anturia.

Voiko jollain tapaa käyttää nuita alkuperäisiä antureita vai onko helpompi esim laittaa 60-2 trigger pyörä kampiakselin päähän?

Sytytykseen käytän jakajaa ja ennakkoa pitäisi saada ohjaamaan mega..
Lisää öljy ja tarkista bensa! Ja jos jotain kolinaa kuuluu laita musiikki kovemalle!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Kaikkein helpoinhan on hankkia 5-pyttysen hall-jakaja jos semmonen on olemassa. Onkos siinä motissa alunperin Motronic vai? Sillon voisi olettaa että siellä vauhtipyörällä on jo 60-2 hammastus ja vr-anturi sitä lukemassa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
CarinaTA-12
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Oct 24, 2006 12:43
Location: Leppävirta

Post by CarinaTA-12 »

Vauhtipyörällä ei ole 60-2 vaa kaksi anturia. toinen laskee startin hammaskehän hampaita ja toiselle on ykk tappi. jakajassa on myös joku anturi ja yksi kolo jota se anturi haistelee.

Onko helpoin laittaa kampiakseli päähän 60-2 trigger pyörä? pitääkö sen lisäksi olla jakajassa jotain antureita?

Tarkoitus olisi vaan saada alkuperäinen jakaja toimimaan. Cop puolat saa jäädä vielä tulevaisuuteen. Sen tiedän että COP puolien kanssa tarvitaan 2nd trigger sinne nokalle/jakajaan. Mutta riittääkö juurikin jakajan kanssa pelkkä 60-2 triggerpyörä???
Lisää öljy ja tarkista bensa! Ja jos jotain kolinaa kuuluu laita musiikki kovemalle!
CarinaTA-12
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Oct 24, 2006 12:43
Location: Leppävirta

Post by CarinaTA-12 »

Miten tuohon koneeseen olisi helpoin tehdä tuo triggeröinti? Millainen olisi yksinkertaisin toimiva triggerpyörä kampiakselin päähän?

Jakajassa on anturi valmiina. toimisiko se parhaiten jos sinne jättäisi yhden hampaan jota anturi haistelee?

Mites softapuoli sitten. Generic wheel käyttöön ja spark output A ohjaamaan jakajan kipinänvahvistinta?
Lisää öljy ja tarkista bensa! Ja jos jotain kolinaa kuuluu laita musiikki kovemalle!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Helpoin se triggeröinti on tehdä viisihampaisella pyörällä nokalle.

Jos haluaa välttämättä sen tuplatriggerin niin nopeasti ms-extran manuaalista katottuna se voisi toimia viisihampaisella pyörällä kampuralla ja yksi triggaus nokalta joka kertoo kummalla kammen kierroksella ollaan. Mitään hajua systeemin toiminnasta jakajan kanssa ei ole, mutta teoriassa voisi toimia.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
CarinaTA-12
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Oct 24, 2006 12:43
Location: Leppävirta

Post by CarinaTA-12 »

5-hammasta nokalle? mistä mega sitten tietää milloin ollaan yläkuolokohdassa? eikös juuri sitä varten tarvita sen toisen triggerin?
Lisää öljy ja tarkista bensa! Ja jos jotain kolinaa kuuluu laita musiikki kovemalle!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

5-hammasta nokalla -> jokainen hammas vastaa ykk kohtaa. Sitten tarvitaan tietenkin virranjakaja.
CarinaTA-12
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Oct 24, 2006 12:43
Location: Leppävirta

Post by CarinaTA-12 »

eli riittääkö kun otan käyttöön pelkän jakajassa olevan anturin. siellä nimittäin näytti olevan 5 hammasta..
Lisää öljy ja tarkista bensa! Ja jos jotain kolinaa kuuluu laita musiikki kovemalle!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

CarinaTA-12 wrote:eli riittääkö kun otan käyttöön pelkän jakajassa olevan anturin. siellä nimittäin näytti olevan 5 hammasta..
Siitä pitää vaan selvittää onko anturi VR- vai Hall-tyyppinen. Molempia on boschin osissa käytetty.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
CarinaTA-12
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Oct 24, 2006 12:43
Location: Leppävirta

Post by CarinaTA-12 »

mitenkäs sen anturin tyypin voi selvittää? jotenkin mahdollista normaalilla yleismittarilla?

jos käytetään pelkästään 5hammasta niin mistä mega tietää että ollaan ykkös sylinterin kohdalla menossa ja annetaan kipinä ykköselle? vai meneekö se niin että jokaisella hampaalla annetaan kipinä ja jakaja päättää mille pytylle se menee?

Ja ihan vielä selventääkseni omia ajatuksiani. Jos käytetään COP puolia niin eikös silloin tarvita kaksi triggeriä että boxi tietää mitä puolaa milloinkin käyttää?

Mites sitten softapuolelle tuollanen 5hampaan setuppi näppäillään toimimaan?
Lisää öljy ja tarkista bensa! Ja jos jotain kolinaa kuuluu laita musiikki kovemalle!
CarinaTA-12
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Tue Oct 24, 2006 12:43
Location: Leppävirta

Post by CarinaTA-12 »

Image

Siinä kuva jakajan sisuksista. osaako joku kertoa minkä tyyppinen anturi kyseessä?

Eikös tuon pitäs toimia kun tasajaolla tekee neljä koloa lisää tuohon metallikiekkoon? tällä hetkellä koloja on vain yksi
Lisää öljy ja tarkista bensa! Ja jos jotain kolinaa kuuluu laita musiikki kovemalle!
Kooee
Megasquirttaaja
Posts: 45
Joined: Sun Feb 27, 2005 13:11
Location: Helsinki
Contact:

Post by Kooee »

Hall-jakajan sisuksilta nuo näyttävät...
T: Kooee
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Post by Jönssi »

Olen miettinyt oman audin 2.3 20V moottorinohjauksen korvaamista MS2 ja miettinyt et jos aluksi rakentaisin ohjaamaan ruiskua ja virranjakajallista syttyä ja myöhemmin tulevaisuudessa ehkä cop-puolia.

Eli vaatiikos tuo virranjakaja sytty toimiakseen megassa sen 5 hammasta virranjakajaan vai voisiko siihen suoraan toteuttaa jo valmiiksi COP varten olevan 2nd triggeröinnin 5hammasta kampuraan ja 1 hammas nokka-akselille?

ruiskutus pelaisi varmaan ihan hyvin 5 ruiskutuksella per koneen kierros (pitkät imusarjan putket vakiona) vai saako koneen tuolla 5 suuttimen yhteisruiskutuksella seokset pelaamaan niin että pysyy vähäpäästöisenä kone??
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Jönssi wrote:
ruiskutus pelaisi varmaan ihan hyvin 5 ruiskutuksella per koneen kierros (pitkät imusarjan putket vakiona) vai saako koneen tuolla 5 suuttimen yhteisruiskutuksella seokset pelaamaan niin että pysyy vähäpäästöisenä kone??
tarkoitit varmaan 5 ruiskutusta/"kaikki tahdit", eli 2 koneen kierrosta... silti jää ruiskutusajat melko pieniksi, vaikka olisin vakiosuuttimet, eli vaikeaa voi olla seoksien kanssa :roll:

itse olen käyttänyt 1 ruiskutus asetusta myös vähäpäästöisissä (kutos kone) ja on silti mennyt päästöistä läpi ihan hyvin seoksien osalta...
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Minkälainen triggeröinti tuossa on vakiona? Tuo MS2 kun lukee aika laajaa skaalaa erilaisista triggeripyöriä, joten välttämättä sellaisen rakentamiselle ei ole tarvetta.
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Post by Jönssi »

tuossa on kampiakselilla 2anturia joista toinen lukee 135 hampaista starttikehää ja toisessa on 1 hampainen nollaustieto? nokalta löytyy hall jakaja jossa tuo ylemmässä kuvassa ollut 1 aukkosella kehällä.. Näin olen lueskellut muualta tietoa en ole vielä sen kummemmin tekniikkaa purkanut ja tutkinut noita antureita.

Eli käsittääkseni helpoin olisi saada tuo toimimaan kahdella triggerillä. 1 alkuperäinen hall jakajasta ja kampuralle sit tekisi 5 nastaa kampuraan(pultin kantaa yms.)

TOTEUTIN MS2:n: Triggeröinnin tekemällä Damperiin pulteilla 10 tappia ja sitä lukemaan laitoin hall-tunnistimen. 2nd triggerinä toimi alkuperäinen 1 lovinen jakajan hall-anturi. Testattu toimivaksi ja sit myöhemmin kun käynti ja perussäädöt saatu teen menestystarina osioon tarkemman sepustuksen asiasta. Ensikäynnistykset jo tehty!
Post Reply