Kuinka monta suutinta voi laittaa?
Moderator: Masi_K
Kuinka monta suutinta voi laittaa?
Yritin tuossa hakea juttua mutta en löytänyt selkeitä vastauksia eli suunnitteilla on nyt v8 koneen ruiskutus (Mopar bb). Imusarjan valmistus on aloitettu ja siihen tulee 8-piste suuttimet ja lisäksi olisi tarkoitus laittaa 2,4,6 tai 8 lisäsuutinta, hyvä paikka imusarjassa olemassa noille lisäsuuttimille. Sinänsä mitään järkeähän tuossa ei ole, mutta kyseessä on budjettiratkaisu eli vois käyttää pieniä suuttimia joita jonkin verran on jo itsellä hyllyssä ja niitähän saa halvalla ostettua lisääkin. Eli miten noiden ohjaus onnistuu, voiko ohjata esim. 8+8 tai 8+4 suutinta? Jos 12 suutinta on maksimikuten tuossa manuaalin taulukossa on niin voisi varmaan ohjata molemmat puolet eli 6+6 (kummallakin puolella olisi tällöin 4 suutinta imukanavissa ja 2 lisäsuutinta plenumissa) erikseen? Mutta miten tuossa tapauksessa jos pienet suuttimet ovat korkeaohmisia ja noi lisäsuuttimet matalaohmisia, onnistuuko? Kyseessä ihan toi Partcon sarjasta kasattu mega.
Korkeaohmisia suuttimia voi kytkeä "aika paljon" yhteen pankkiin. En nyt osaa sanoa mitään tarkkaa lukemaa, mutta tuo 8kpl pitäisi vielä mennä, juuri enempää en kuitenkaan laittaisi. Suuttimien ohjausfetit kestävät kyllä riittämiin, muistaakseni luokkaa 20A kun yksi korkeaohminen suutin tuottaa noin 1A virran. Liittimen nastoista ei kannata yrittää ajaa enempää kuin 5A/kpl, joten 10A/pankki olisi niiden osalta raja. Virran katkaisusta syntyvän jännitepiikin syövä flyback/zeneri-kytkentä saattaa myös tykätä huonoa jossain vaiheessa virran kasvaessa, se kun ei ole tuossa 2.2-versiossa mitenkään erityisen kestävä.
Eli tuo 8+8 korkeaohmista saattaisi vielä hyvinkin toimia. Virta kuitenkin kasvaa sen verran isoksi, että maadoituksiin ja muihin kytkentöihin kannattaa paneutua huolella. Ja onhan tuossa normaalia isompi riski törmätä kaikenlaisiin yllättäviin "mielenkiintoisiin" ilmiöihin.
Matalaohmisia suuttimia voi sekoittaa korkeaohmisten kanssa jos niille laittaa etuvastukset. Ja kun etuvastuksen mitoittaa niin, että suuttimen ja vastuksen kokonaisresistanssi on 10-14 ohmin nurkilla, niin lopputulos on kuormituksen kannalta suunnilleen sama kuin korkeaohmisella suuttimella. 2.2-levyllä ei kannata ajaa matalaohmisia suuttimia ilman etuvastuksia PWM-virranrajoituksella, ei ainakaan enempää kuin 2kpl/pankki. Tuo mainittu flyback-kytkentä saattaa muuten kärähtää aika nopeasti.
Eli tuo 8+8 korkeaohmista saattaisi vielä hyvinkin toimia. Virta kuitenkin kasvaa sen verran isoksi, että maadoituksiin ja muihin kytkentöihin kannattaa paneutua huolella. Ja onhan tuossa normaalia isompi riski törmätä kaikenlaisiin yllättäviin "mielenkiintoisiin" ilmiöihin.
Matalaohmisia suuttimia voi sekoittaa korkeaohmisten kanssa jos niille laittaa etuvastukset. Ja kun etuvastuksen mitoittaa niin, että suuttimen ja vastuksen kokonaisresistanssi on 10-14 ohmin nurkilla, niin lopputulos on kuormituksen kannalta suunnilleen sama kuin korkeaohmisella suuttimella. 2.2-levyllä ei kannata ajaa matalaohmisia suuttimia ilman etuvastuksia PWM-virranrajoituksella, ei ainakaan enempää kuin 2kpl/pankki. Tuo mainittu flyback-kytkentä saattaa muuten kärähtää aika nopeasti.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kiitoksia vastauksesta, kahlasin eilen msefi forumilta läpi 68 sivua suutinosiosta, eikä juurikaan ollut juttua siellä, parissa topikissa vähän samansuuntaista neuvoa kuin annoit. Suunnitelma tällä hetkellä laittaa 8 kpl Is Ohc Sierran suutinta yhteen pankkiin ja luultavasti 4 noin 1000 ml lisäsuutinta toiseen ja käyttää dual table tai staged toimintoa.
Mites sitten V3.0 kortilla
olis tarkoitus laittaa 4 matalohmista per pankki johtuen siitä että löytyy
430 cc ja 280 cc suuttiimet joiden yhteistuotto riittäisi moottoriin.
Eli tarkoitus on siis laittaa 4-syl autoon 8 suutinta 2 pankkiin.
Kun nuo mataohmiset siis laitetaan rinnan niin vastus tippuu vielä puoleen et kysynkin että riittääkö PWM-virranrajoitus ja erityisesti toi flyback tuossa V3.0 kortilla vai onko tilanne yhtä huono kuin V2.2 kortilla?
Kaikki kokemukset tuollaisista tuplasuutin virityksistä kiinnostaa toki eli
olisko jotain syitä esittää miksi ei kannattaisi alkaa tuohon kytkentään.
Siis muitakin kuin se että joutuu tekemään mekaaniset muutokset kuten
suuttimien paikat imsarjaan ja bensa kiskon näille ylimääräisille suuttimille.
T:Nuubi
430 cc ja 280 cc suuttiimet joiden yhteistuotto riittäisi moottoriin.
Eli tarkoitus on siis laittaa 4-syl autoon 8 suutinta 2 pankkiin.
Kun nuo mataohmiset siis laitetaan rinnan niin vastus tippuu vielä puoleen et kysynkin että riittääkö PWM-virranrajoitus ja erityisesti toi flyback tuossa V3.0 kortilla vai onko tilanne yhtä huono kuin V2.2 kortilla?
Kaikki kokemukset tuollaisista tuplasuutin virityksistä kiinnostaa toki eli
olisko jotain syitä esittää miksi ei kannattaisi alkaa tuohon kytkentään.
Siis muitakin kuin se että joutuu tekemään mekaaniset muutokset kuten
suuttimien paikat imsarjaan ja bensa kiskon näille ylimääräisille suuttimille.
T:Nuubi
V3.0:ssa on "aktiivinen flyback", jonka pitäisi kestää hyvin matalaohmisia suuttimia ja PWM-virranrajoitusta. Eli luulisi toimivan ongelmitta.
Tuplasuutinratkaisuista ei toistaiseksi ole kokemusta. Ilmeisesti pitäisi olla ihan hyvin toimiva ratkaisu. Nuo pienemmät suuttimet kannattaa luonnollisesti pistää ensiösuuttimiksi. Jos mahdollista, niin kannattaa harkita noiden lisäsuuttimien sijoittamista mahdollisimman kauaksi imukanavaan, mutta kuitenkin niin, että jokainen suutin ruiskuttaa vain yhden sylinterin kanavaan. Ilmeisesti isommilla kierroksilla on eduksi, jos polttoaine ruiskutetaan aikaisemmassa vaiheessa, jolloin sillä on enemmän aikaa sekoittua ilmaan. Pienillä kierroksilla tilanne taas on päinvastoin.
Tuplasuutinratkaisuista ei toistaiseksi ole kokemusta. Ilmeisesti pitäisi olla ihan hyvin toimiva ratkaisu. Nuo pienemmät suuttimet kannattaa luonnollisesti pistää ensiösuuttimiksi. Jos mahdollista, niin kannattaa harkita noiden lisäsuuttimien sijoittamista mahdollisimman kauaksi imukanavaan, mutta kuitenkin niin, että jokainen suutin ruiskuttaa vain yhden sylinterin kanavaan. Ilmeisesti isommilla kierroksilla on eduksi, jos polttoaine ruiskutetaan aikaisemmassa vaiheessa, jolloin sillä on enemmän aikaa sekoittua ilmaan. Pienillä kierroksilla tilanne taas on päinvastoin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85