Eipä se Mega ohjaakaan ennakkkoa... Chevy 350 + Lisäongelma!

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Eipä se Mega ohjaakaan ennakkkoa... Chevy 350 + Lisäongelma!

Post by kimmoli »

Kuvittelin Megan ohjaavan ennakkoakin, mutta ajoituslampulla katsottaessa ennakko on ja pysyy 10 asteen paikkeilla. Megan näyttämä kyllä muuttuu etusivun mittarissa, kun taulukon arvoja muuttaa.

HEI 8-pin jakaja siis kyseessä ja muuten käy ok. Asetukset selattu monta kertaa, mutta ei ymmärrä? Mikä ton ennakon tekee kiinteäksi?
Last edited by kimmoli on Sat Mar 28, 2009 16:19, edited 1 time in total.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Tobbana
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:50
Location: Iisalmi
Contact:

Post by Tobbana »

Spark settings -> fixed angle-arvoksi -10, niin käyttää karttaa.

-Sami
Sami Räihä

MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Tobbana wrote:Spark settings -> fixed angle-arvoksi -10, niin käyttää karttaa.

-Sami
Siinä on juuri tuo -10
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Miten noiden etulevyn ledien kuuluu toimia hei-jakajan kanssa?
Asetuksissa on nyt näin:

Led 17(D14) = spark output A
Led 18(D15) = warmup
Led 19(D16) = spark output B

Kun virrat laittaa päälle, niin reunimmaiset ledit palaa. Kun kone käy nuo ledit sammuu. Keskimmäinen ledi palaa käynnissä ilmeisesti tuon warmupin ajan.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kimmoli wrote:Miten noiden etulevyn ledien kuuluu toimia hei-jakajan kanssa?
Asetuksissa on nyt näin:

Led 17(D14) = spark output A
Led 18(D15) = warmup
Led 19(D16) = spark output B

Kun virrat laittaa päälle, niin reunimmaiset ledit palaa. Kun kone käy nuo ledit sammuu. Keskimmäinen ledi palaa käynnissä ilmeisesti tuon warmupin ajan.
öö, onko sulla tehty 2 sytkä ulostuloa purkkiin ja jaat silti jakajalla kipinät oikeisiin paikkoihin :roll: vai mitä hemmettiä siellä tapahtuu :shock:

kyllä siellä asetuksissa/johdotuksissa nyt jotain hämminkiä on :roll: kukaan ei ole vielä valittanut, että oikein tehdyissä kytkennöissä/asetuksissa ei ennakko muuttuisi :wink:

rohkeasti vain paljastat kytkennät mikä johto sytkäpuolella menee mihinkin ja millaiset asetukset on kysessä, arvailemalla kun ei oikein pysty auttamaan...
Last edited by Höylä on Wed Mar 25, 2009 19:43, edited 1 time in total.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Noin ne A ja B käsketään HEI sytkälle laittamaan. Mega on ykkösversio ja siihen on tehty modaus HEI modulin mukaiseksi (tai ainakin pitänyt)
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

heh, mä jo sekaisin tässä kermavaahdolla terästettyjen läyttyjen syönnin yhteydessä HEI sytkän EDIS sytkään, mutta kytkennät vain esiin silti...
Last edited by Höylä on Wed Mar 25, 2009 19:45, edited 1 time in total.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Tuolta on siis luettu ja tehty sen mukaan:

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#gm7hei
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Otin purkin auki. Osaisko joku viisaampi sanoa, onko nuo HEI-muutokset tehty tohon levylle oikein? Piirilevyt kun ei ole tota ominta osaamista...

Tässä kuvia:
http://koti.phnet.fi/liski/mega1.jpg
http://koti.phnet.fi/liski/mega2.jpg
http://koti.phnet.fi/liski/mega3.jpg
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

ohjeissa sanotaan, että myös D8 pitää poistaa, mutta jotain vastuksia tuossa kohtaa näytti olevan :roll: tiä sitten johtuuko tuosta ettei toimi...

muuta omituista ei vartin tiirailulla tullut silmille :?
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Joo mutta sitten ohjeessa on lause "Fit 510R in place of D8" Eli onkohan siinä sitten just tuo 510R....en mä osaa noita komponentteja tunnistaa.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

öö, entäs jos se HEI yksikkö on jotenkin paskana :roll: pitääkö myös se 10 asteen kiinteää ennakkoa, kuten esim. EDIS...
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Voi olla että pitää kiinteää ennakkoa. En tiedä. Taidan kokeilla laittaa toisen jakajan kaikkine hilppeineen, kun 7-pin jakaja on jossain romulaarissa ylimääräisenä...

Mutta osaako joku sanoa, kuuluuko noiden megan ledien käyttäytyä tuolla ylhäällä kuvatulla tavalla?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Koska kone käy, täytyy kierrosluvun tulla hei moduulilta megalle. Sen lisäksi tulee menee kaksi muuta johtoa jakajalle, toinen on signaali ajoituksen ohjaukseen ja toinen on yksinkertainen jännitetieto, eli jos jännitettä ei tule pysytään kiinteässä ennakossa.

Ms2 ei osaa antää tota jännitetietoa suoraan vaan se kytketään releellä siten että rele vetää kun kone käy mutta ei startatessa. ms extrassa se tulee muistaakseni led19, eli tämän tulisi palaa koneen käydessä. Eli tähän tulee jatkuva 5v kun kone käy. (Tämä ei ole todellakaan varmaa tietoa vaan muistikuva jostain parin vuoden takaa)

Valitettavasti en osaa sanoa onko toi modaus oikein....
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Eikös tossa ohjeessa lue että hyppylanka R10:n alemmasta R11 ylempään? Näyttäs levyllä olevan R10:n alempi reikä vapaana :)
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Post by mazda929 »

jantunen wrote:Eikös tossa ohjeessa lue että hyppylanka R10:n alemmasta R11 ylempään? Näyttäs levyllä olevan R10:n alempi reikä vapaana :)
Mutta kun tarkasti katsot niin tuosta R10 reiästä menee piirilevyllä veto tuohon D8 ylempään päähän. Piirilevyllä olevat muutoksethan on juuri niinkuin tuossa kuvassa on esitetty.
Image

D8 tilalla on 2kpl 1kohm vastuksia rinnan ja näin ollen vastus on tuon n.510ohm.

Vika tuntuis olevan jossan muualla kuin piirilevyllä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mazda929 wrote:
jantunen wrote:Eikös tossa ohjeessa lue että hyppylanka R10:n alemmasta R11 ylempään? Näyttäs levyllä olevan R10:n alempi reikä vapaana :)
Mutta kun tarkasti katsot niin tuosta R10 reiästä menee piirilevyllä veto tuohon D8 ylempään päähän.
niin menee, mutta kun pitäis mennä R10->R11 :roll: ei R10->D8
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Post by mazda929 »

Höylä wrote:
mazda929 wrote:
jantunen wrote:Eikös tossa ohjeessa lue että hyppylanka R10:n alemmasta R11 ylempään? Näyttäs levyllä olevan R10:n alempi reikä vapaana :)
Mutta kun tarkasti katsot niin tuosta R10 reiästä menee piirilevyllä veto tuohon D8 ylempään päähän.
niin menee, mutta kun pitäis mennä R10->R11 :roll: ei R10->D8
:) Tuohan on ihan sama R10 alareikä ja D8 yläreikä.Välissä vain pieni pätkä kuparia piirilevyllä. :roll:
Nythän se hyppylanka on tuossa D8->R11.
Tuosta kaavio kuvasta kun katsoo niin ymmärtää..
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

ehkä se on taas parempi jättää nämä sähköjutut, niille, jotka niistä jotain ymmärtää :oops:

ei näissä ole mitään logikkaa :P puhutaan R11 ja tarkoitetaan R8 jne. :twisted: tämä on ihan sama, kun sanottais että vaihda takarenkaat, niin pitäis tietää, että tarkoitetaan nokkaremmin vaihtoa :wink:
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Höylä wrote: tämä on ihan sama, kun sanottais että vaihda takarenkaat, niin pitäis tietää, että tarkoitetaan nokkaremmin vaihtoa :wink:
Oikeastaan tässä tapauksessa sama kun sanottaisiin, että laita renkaisiin lisää ilmaa ainoastaan yläpuolelle. :wink: :wink:
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Kommenttien perusteella vaikuttaa siis siltä, että piirilevy on ok. Yritän huomenna vaihtaa HEI yksikön ja samalla koko jakajan.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Löysin Diyautotunen sivulta tällaisen ohjeen HEI-modaukselle:

http://koti.phnet.fi/liski/DiyAutotuneHeiOhje.jpg

Käsketäänkö tuossa nyt tehdä samat muutokset kuin megan omassa ohjeessa, joka on tuossa keskustelussa esillä aiemmin?

Esim. megan ohjeessa käsketään D8 paikalle laittaa R510 ja diyautotunessa jotain ihan muuta??? Vai onko taas samalle asialle monta eri termiä? Tai pitäs taas ymmärtää jotain mitä ei sanota.... :shock:
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
mazda929
Megasquirttaaja
Posts: 53
Joined: Sat Mar 26, 2005 17:40
Contact:

Post by mazda929 »

kimmoli wrote:Löysin Diyautotunen sivulta tällaisen ohjeen HEI-modaukselle:

http://koti.phnet.fi/liski/DiyAutotuneHeiOhje.jpg

Käsketäänkö tuossa nyt tehdä samat muutokset kuin megan omassa ohjeessa, joka on tuossa keskustelussa esillä aiemmin?

Esim. megan ohjeessa käsketään D8 paikalle laittaa R510 ja diyautotunessa jotain ihan muuta??? Vai onko taas samalle asialle monta eri termiä? Tai pitäs taas ymmärtää jotain mitä ei sanota.... :shock:
Jep muuten sama kytkentä mutta tuon 510ohm tilalle suositellaan 1.3-2Kohm.
Kumpi parempi.?
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Mihin tuo isompi vastus vaikuttaa?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Lisää ongelmia, ennenkuin edes entiset ratkeaa. Nyt en saa boksiin enää yhteyttä. Kokeiltu kahdella eri läppärillä, jotka molemmat toimi vielä pari päivää sitten. Toisessa rauta-com portii, toisessa usb-adapteri.

Boot jumpperi ei vaikuta asiaan, softaa ei saa tungettua sisään. Ei jumpperin kanssa, eikä ilman.

Testasin sarjaliikenteen toimivuuden hyperterminaalilla ja yhdistämällä sarjakaapelin pinnit 2 ja 3. Toimii.

Mitäs nyt? Hassua kuitenkin, että kone käy ihan ok...
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

kimmoli wrote:Lisää ongelmia, ennenkuin edes entiset ratkeaa. Nyt en saa boksiin enää yhteyttä. Kokeiltu kahdella eri läppärillä, jotka molemmat toimi vielä pari päivää sitten. Toisessa rauta-com portii, toisessa usb-adapteri.

Boot jumpperi ei vaikuta asiaan, softaa ei saa tungettua sisään. Ei jumpperin kanssa, eikä ilman.

Testasin sarjaliikenteen toimivuuden hyperterminaalilla ja yhdistämällä sarjakaapelin pinnit 2 ja 3. Toimii.

Mitäs nyt? Hassua kuitenkin, että kone käy ihan ok...
Toimiiko Megamanuaalin selostama yhteystesti eli prossu irti ja jomppaat pinnit 12 ja 13 Hyperterminaalin kanssa?
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Otin prossun irti ja yhdistin pinnit 12 ja 13. Ei toimi. Usb koneen hyperterminal sanoo, ettei saa porttia auki ja sarjaporttikoneen hyperterminaaliin ei tule tekstiä.

Molempien koneiden hyperterminaaleihin tulee tekstiä, kun yhdistää kaapelien pinnit.

Joku taitaa olla nyt rikki?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Partcon ohjeessa käsketään tässä tapauksessa tarkistamaan tuleeko MAX232:lle virta. Milläs se kokeillaan ja mistä?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Aloitetaanpas yksinkertaisimmasta:

Tuleeko lankkuun virtaa? Megamanuaalin kohta teholähde ja testaus.

Max232:n pinnissä 16 pitäisi olla +5v ja pin 15:sta 0v.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Kai siihen lankkuun itseensä tulee, kun tuo perskeleen moottori käy... Mutta testaanpa nyt nuo MAX232 pinnit.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Post Reply