tupla sytty.

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

ta22
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jun 16, 2008 20:25

tupla sytty.

Post by ta22 »

eli twin spark nelos koneeseen voiko megan a ja b ulostuloilla ohjata kahta boschin nelos ohjuria.
Last edited by ta22 on Mon Apr 19, 2010 18:15, edited 2 times in total.
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

Siis meinaatko jotain alffa tyylistä twin sparkkia missä samallle pytylle annetaan laakista 2kipinää kahdella tulpalla?? Siinä ei oo mitään järkee eikä siitä ole mitään hyötyä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

j4nnu wrote:Siis meinaatko jotain alffa tyylistä twin sparkkia missä samallle pytylle annetaan laakista 2kipinää kahdella tulpalla?? Siinä ei oo mitään järkee eikä siitä ole mitään hyötyä.
mikäs nyt on :shock: miksi ei olis järkeä/hyötyä...
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

No mitä hyötyä on antaa samalle pytylle 2kipinää samaan aikaan? Yhdellä kipinällä pärjätään ihan hyvin. Jos siitä olisi oikeesti jotain iloa niin varmasti muutkin isot automerkit käyttäis sitä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

onhan siitä paljonkin hyötyä...

muutkin isot autonvalmistajat kyllä kayttävät samaa systeemiä, mutta ei karvalakki malleissa...
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

Hyötyä..? Enempi "liikkuvia" osia, lisää vikaantuvia palikoita...

Vaan on siitä tuntuvaakin hyötyä. Edellisessä Harrikassani oli tuplatulppakannet, siis juurikin tuollainen "viritys" missä oli kummassakin pytyssä pari tulppaa. Sattuneesta syystä sitten piti jättää eräällä reissulla toinen puola pelistä pois, jolloin käyttöön jäi vain yksi tulppa/pytty->ja sen huomasi hyvin varsinkin alakierrosten väännönpuutteena..!

Toisen tulpan mukanaololla parani käyntiinlähtö, alakierrosten vääntö sekä muutenkin tuntui voimaa olevan tuossa laitteessa aivan eri tavalla kuin yhdellä tulpalla ajellessa. Ei se siis pelkkä varmuuskerroin siellä ole, vaan on sillä ihan tarkoituskin...

Väittävät tuosta olevan vallan paljon hyötyä varsinkin silloin jos on pitänyt tulppa tällätä kannen reunalle, kahdella tulpalla saadaan palorintama etenemään tuloksen kannalta edullisemmin kuin jos sen sytyttäisi vain yhdestä kohdasta.

Kyllä tämän miun käytännön kokemuksenikin kohta joku kumoaa "mainosmiesten puheena"..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
rallikuski
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Tue Jul 05, 2005 16:16
Location: Launonen

Post by rallikuski »

Jasu wrote: Väittävät tuosta olevan vallan paljon hyötyä varsinkin silloin jos on pitänyt tulppa tällätä kannen reunalle, kahdella tulpalla saadaan palorintama etenemään tuloksen kannalta edullisemmin kuin jos sen sytyttäisi vain yhdestä kohdasta.
Juurikin tämän takia on laitettu pari tulppaa. Jos on kaksi venttiiliä per sylinteri niin ei kauhean helposti saa tulppaa kantteen keskelle, niinpä on ollut "helpompi" laittaa kaksi tulppaa sytyttämään seos jolloinka palorintama etenee tasaisemmin palotilassa.

Kaikki autonvalmistajat eivät kerrasta uskoneet että on kuitenkin helpompaa sijoittaa se yksi tulppa kanteen keskelle neljän venttiilin väliin.
Nykyisinhän se on käytössä "kaikissa" moottoreissa.


Optimihan olisi että täydellisesti ja tasajakoisesti muodostunut seos olisi täydellisen pallon muotoisessa palotilassa ja kipinä tulisi täysin keskeltä palotilaa.
Tällöin palorintama etenisi tasaisesti ja saavuttaisi palotilan "seinän" yhtäaikaa jokapuolella palotilaa.
Tällainen systeemi on vain mahdoton toteuttaa, jolloinka on päädyttävä aina jonkinlaiseen kompromissiin.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Nouko
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Wed May 24, 2006 17:47

Post by Nouko »

Itsellä käyttöautossa juurikin tälläinen twin spark, ja jos ottaa toisen sytkä"piirin" pois käytöstä niin kulku/käynnistyvyys heikkenee->kulutus kasvaa....
ta22
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jun 16, 2008 20:25

Post by ta22 »

onko kytkentä ehdotuksia systeemille . edis 8:n boksi vai boschin sydeemi.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

2 x volkkarin hukkakipinäpuola ja triggeripyörä minkä kaveriksi opelin hall anturi?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

hmm. Kai son sitte pikkuhiljaa uskottava että siitä on joissakin tapauksissa jotain hyötyä :D Joskus tätä kaverin kanssa pähkittiin ja mietittiin niin ei kyllä keksitty mitään järkevää selitystä. Mutta eipä kyllä päästy kokeilemaankaan.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

j4nnu wrote:hmm. Kai son sitte pikkuhiljaa uskottava että siitä on joissakin tapauksissa jotain hyötyä :D Joskus tätä kaverin kanssa pähkittiin ja mietittiin niin ei kyllä keksitty mitään järkevää selitystä. Mutta eipä kyllä päästy kokeilemaankaan.
Aika tukevasti kuitenkin aloit kommentoimaan ettei ole mitään hyötyä vaikka tietopohja oli pelkässä pähkimisessä :roll:

Mutta toisaalta tähänkin kirjoittelu vasta heräsi kommentointisi jälkeen. Eli kysyjälle kommentistasi oli entien hyötyä :D
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
j4nnu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Mar 16, 2009 16:41
Location: Tampere

Post by j4nnu »

No juu kyllä. Kaverin kanssa pohdittu ja sitten koulus jossain yhteydes sähkötekniikan opettaja puhu jotain ja sai sen kuulostamaan niin turhalta:D Nyt mentävä heti opettamaan sitä.
Bullitt
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Feb 28, 2005 17:19
Location: Turku

Post by Bullitt »

Jos kahden sytytystulpan käytöstä olisi jotain kiistatonta hyötyä, niin kai sellaiset olisi melkein kaikissa moottoreissa, mitkä yleensäkään tulppia tarvitsee.

Palotilan muotoilu vaikuttaa paljon siihen, että onko kahdesta tulpasta jotain hyötyä yhteen verrattuna. Jos palotila on hyvin suunniteltu, niin silloin toisesta tulpasta ei olisi kuin haittaa kalliin rakenteen takia. Harrikan ja vanhan alfan tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että kun kahdesta tulpasta on huomattavaa hyötyä, niin silloin jossain muualla olisi paljonkin parannettavaa.

Kahden tulpan tarve nykyään on vieläkin vähäisempää, koska nykyaikaisilla sytytysjärjestelmillä pystytään yhdelläkin tulpalla tuottamaan vaikka 5 kipinää peräkkäin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kyllä mä oon aina luullu, että tulpalla pystyy antamaan miljoonia kipinöitä peräkkäin, mutta olen ollut väärässä, se luku on vain 5 :roll: :wink: no, mitä helv.... hyötyä niistä kipinöistä siellä enää on, jos seos on jo sytytetty...

ja eiköhän niiden kahden tulpan ole hyvä saada kipinänsä, jos kone on niin suunniteltu toimimaan, ei kai tässä kukaan ole sellaiseen koneeseen niitä twin spark systeemejä rakentamassakaan, joka toimii ilmankin ihan hyvin...
ta22
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jun 16, 2008 20:25

Post by ta22 »

tupla puolat ios jo hankittu vr anturi paikalla,mega v3.0 saako kahta ulostuloa tarkoitus ohjata bochin 100 200 sytkä ohjureita 2 kpl.
Bullitt
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Feb 28, 2005 17:19
Location: Turku

Post by Bullitt »

Höylä wrote:kyllä mä oon aina luullu, että tulpalla pystyy antamaan miljoonia kipinöitä peräkkäin, mutta olen ollut väärässä, se luku on vain 5 :roll: :wink: no, mitä helv.... hyötyä niistä kipinöistä siellä enää on, jos seos on jo sytytetty...

ja eiköhän niiden kahden tulpan ole hyvä saada kipinänsä, jos kone on niin suunniteltu toimimaan, ei kai tässä kukaan ole sellaiseen koneeseen niitä twin spark systeemejä rakentamassakaan, joka toimii ilmankin ihan hyvin...
No tulee ne kipinät tietysti peräkkäin, vaikka ei saman puristustahdin aikana tulisikaan. Tarkoitin tietty useampaa kipinää saman tahdin aikana, silleen niiku sarjatulena tiäksää? Sit odotetaan 720 astetta ja taas sama homma, ratatata.

Se on ihan totta, että jos jossain moottorissa on kaksi tulppaa / sylinteri, niin kyllä ne kannattaa pitää toiminnassa. Sen takia vaan lähdin kommentoimaan, koska muutamasta viestistä voi saada sen käsityksen, että kahden tulpan rakenne olisi jotenkin ehdottoman ylivertainen.
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Itte tein Harrikkaan tuplatulppa kannet. Hemi palotilassa missä on jumalattomat venttiilit tulppa on vähintäänkin tökerösti sivulla, kaiken lisäksi mäntä on ihan älytön pattipää, palorintaman pitää kiivetä ensin ylös ja sitten vielä kiertää männän toiselle puolelle = ei mitään järkeä. Silti akkujännitteinen CDI-sytkä tuplatulpilla jäi huipputehossa huonommaksi kuin alkuperäinen magneetto + 1 tulppa. Paras tähänastisista veikkauksista on se, että CDI antaa lyhyen ja kuuman kipinän siinä missä magneetto kipunoi vähän kauemmin. Ennakoista tuo ei ole kiinni, sen verran on varmaa.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Smokie wrote:Itte tein Harrikkaan tuplatulppa kannet. Hemi palotilassa missä on jumalattomat venttiilit tulppa on vähintäänkin tökerösti sivulla, kaiken lisäksi mäntä on ihan älytön pattipää, palorintaman pitää kiivetä ensin ylös ja sitten vielä kiertää männän toiselle puolelle = ei mitään järkeä. Silti akkujännitteinen CDI-sytkä tuplatulpilla jäi huipputehossa huonommaksi kuin alkuperäinen magneetto + 1 tulppa. Paras tähänastisista veikkauksista on se, että CDI antaa lyhyen ja kuuman kipinän siinä missä magneetto kipunoi vähän kauemmin. Ennakoista tuo ei ole kiinni, sen verran on varmaa.
Toimiskohan multispark tuossa kombinaatiossa?
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Varmasti, mutta nykyisistä sytytyksistä ei semmoista irtoa. Mulla on jo valmiiksi ropellihattu päässä, kaippa siihen joku uus keksintö tulee :lol:
micco
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Tue Mar 01, 2005 18:48

Post by micco »

Tulipa mieleeni että monissa uusissa ja vanhemmissakin V2 tai bokseri-2 moottorisissa moottoripyörissä käytetään tuplatulppasysteemiä.
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Post by ihkulainen »

Olisko järkee antaa yhdelle tulpalle kaksi kipinää kahdelta puolalta samaan aikaan, tai perätysten esim. 1ms viiveellä toinen. :P
tuli vaan mieleen :wink: jaksaako toi yks sytkäkivi ladata kahta puolaa samaan aikaan?
Lada Niva 2.0TC-projekti
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Eipä juuri ole järkeä. Toisen kipinän ajoitus olisi totaalisen väärä. Ennemmin kannattaa keskittyä 'siihen yhteen' kipinään ja keskittää muuntajaan varattu teho siihen.
Robert
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sat Jun 27, 2009 19:59

Post by Robert »

tietääkö kukaan että voisko noita syttykiviä kytkeä näin kun laittaa twinspark koneeseen vai lakaako mega käryämään? vai mikä olis ratkaisuna?


http://s86.photobucket.com/albums/k83/_ ... ag=sytytys
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

rallikuski wrote:Optimihan olisi että täydellisesti ja tasajakoisesti muodostunut seos olisi täydellisen pallon muotoisessa palotilassa ja kipinä tulisi täysin keskeltä palotilaa.
Optimi minkä suhteen - mahdollisimman korkean tehollisen keskipaineenko (ts. moottorista saatavan tehon)?

'Yhtä' optimia palotilamallia ei ole olemassa. Moottorin käyttötarkoitus (esim. kilpa vs. 'normi' käyttö-vehkeen eko moottori) sen ratkaisee.

http://www.darinmorgan.com
http://www.darinmorgan.com/aurora.htm
ta22
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jun 16, 2008 20:25

Post by ta22 »

twinspark asetukset hukassa,mega 2 v3 36-1 vr.
ta22
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jun 16, 2008 20:25

Post by ta22 »

perus asetukset laitettu vr anturin singnaali katoaa anturi 0,8mm poteja on säädetty.vr anturin napaisuus vaikuttaako jos aalto väärin päin.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Täh?

Ei tullut sanakirjaa mukaan, mutta jos oikein tulkitsin niin anturin etäisyys triggeripyörästä on 0,8mm. Onko tuota koitettu muutella? VR anturin napaisuus saattaa hyvinkin vaikuttaa, mutta tuohan on helppo kokeilla. Onko potikat olleet ohjeen mukaan säädetty?
rallikuski
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Tue Jul 05, 2005 16:16
Location: Launonen

Post by rallikuski »

Benkku wrote:
rallikuski wrote:Optimihan olisi että täydellisesti ja tasajakoisesti muodostunut seos olisi täydellisen pallon muotoisessa palotilassa ja kipinä tulisi täysin keskeltä palotilaa.
Optimi minkä suhteen - mahdollisimman korkean tehollisen keskipaineenko (ts. moottorista saatavan tehon)?

'Yhtä' optimia palotilamallia ei ole olemassa. Moottorin käyttötarkoitus (esim. kilpa vs. 'normi' käyttö-vehkeen eko moottori) sen ratkaisee.

http://www.darinmorgan.com
http://www.darinmorgan.com/aurora.htm
Korjataan... Optimi palorintaman tasaisen etenemisen suhteen...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
20m
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Thu Jun 15, 2006 11:07
Location: Helsinki

Post by 20m »

Googlen väittämän mukaan suurin paine sylinterissä kannattaa ajoittaa 15-17 astetta yläkuolokohdan jälkeen.

Jos seos palaa hitaasti, joutuu sen sytyttämään aiemmin eli laittaa lisää ennakkoa. Ja silloin paine alkaa nousta jo ennen yläkuolokohtaa, joka vastustaa männän liikettä.

Kahden sytytystulpan idea on varmaankin se, että saadaan seos palamaan nopeammin ja se painepiikki ajoitettua enempi sinne yläkuolokohdan paremmalle puolelle.
Taunus -65
Post Reply