tupla sytty.
Moderator: Masi_K
tupla sytty.
eli twin spark nelos koneeseen voiko megan a ja b ulostuloilla ohjata kahta boschin nelos ohjuria.
Last edited by ta22 on Mon Apr 19, 2010 18:15, edited 2 times in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Hyötyä..? Enempi "liikkuvia" osia, lisää vikaantuvia palikoita...
Vaan on siitä tuntuvaakin hyötyä. Edellisessä Harrikassani oli tuplatulppakannet, siis juurikin tuollainen "viritys" missä oli kummassakin pytyssä pari tulppaa. Sattuneesta syystä sitten piti jättää eräällä reissulla toinen puola pelistä pois, jolloin käyttöön jäi vain yksi tulppa/pytty->ja sen huomasi hyvin varsinkin alakierrosten väännönpuutteena..!
Toisen tulpan mukanaololla parani käyntiinlähtö, alakierrosten vääntö sekä muutenkin tuntui voimaa olevan tuossa laitteessa aivan eri tavalla kuin yhdellä tulpalla ajellessa. Ei se siis pelkkä varmuuskerroin siellä ole, vaan on sillä ihan tarkoituskin...
Väittävät tuosta olevan vallan paljon hyötyä varsinkin silloin jos on pitänyt tulppa tällätä kannen reunalle, kahdella tulpalla saadaan palorintama etenemään tuloksen kannalta edullisemmin kuin jos sen sytyttäisi vain yhdestä kohdasta.
Kyllä tämän miun käytännön kokemuksenikin kohta joku kumoaa "mainosmiesten puheena"..?
Vaan on siitä tuntuvaakin hyötyä. Edellisessä Harrikassani oli tuplatulppakannet, siis juurikin tuollainen "viritys" missä oli kummassakin pytyssä pari tulppaa. Sattuneesta syystä sitten piti jättää eräällä reissulla toinen puola pelistä pois, jolloin käyttöön jäi vain yksi tulppa/pytty->ja sen huomasi hyvin varsinkin alakierrosten väännönpuutteena..!
Toisen tulpan mukanaololla parani käyntiinlähtö, alakierrosten vääntö sekä muutenkin tuntui voimaa olevan tuossa laitteessa aivan eri tavalla kuin yhdellä tulpalla ajellessa. Ei se siis pelkkä varmuuskerroin siellä ole, vaan on sillä ihan tarkoituskin...
Väittävät tuosta olevan vallan paljon hyötyä varsinkin silloin jos on pitänyt tulppa tällätä kannen reunalle, kahdella tulpalla saadaan palorintama etenemään tuloksen kannalta edullisemmin kuin jos sen sytyttäisi vain yhdestä kohdasta.
Kyllä tämän miun käytännön kokemuksenikin kohta joku kumoaa "mainosmiesten puheena"..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 29
- Joined: Tue Jul 05, 2005 16:16
- Location: Launonen
Juurikin tämän takia on laitettu pari tulppaa. Jos on kaksi venttiiliä per sylinteri niin ei kauhean helposti saa tulppaa kantteen keskelle, niinpä on ollut "helpompi" laittaa kaksi tulppaa sytyttämään seos jolloinka palorintama etenee tasaisemmin palotilassa.Jasu wrote: Väittävät tuosta olevan vallan paljon hyötyä varsinkin silloin jos on pitänyt tulppa tällätä kannen reunalle, kahdella tulpalla saadaan palorintama etenemään tuloksen kannalta edullisemmin kuin jos sen sytyttäisi vain yhdestä kohdasta.
Kaikki autonvalmistajat eivät kerrasta uskoneet että on kuitenkin helpompaa sijoittaa se yksi tulppa kanteen keskelle neljän venttiilin väliin.
Nykyisinhän se on käytössä "kaikissa" moottoreissa.
Optimihan olisi että täydellisesti ja tasajakoisesti muodostunut seos olisi täydellisen pallon muotoisessa palotilassa ja kipinä tulisi täysin keskeltä palotilaa.
Tällöin palorintama etenisi tasaisesti ja saavuttaisi palotilan "seinän" yhtäaikaa jokapuolella palotilaa.
Tällainen systeemi on vain mahdoton toteuttaa, jolloinka on päädyttävä aina jonkinlaiseen kompromissiin.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Aika tukevasti kuitenkin aloit kommentoimaan ettei ole mitään hyötyä vaikka tietopohja oli pelkässä pähkimisessäj4nnu wrote:hmm. Kai son sitte pikkuhiljaa uskottava että siitä on joissakin tapauksissa jotain hyötyäJoskus tätä kaverin kanssa pähkittiin ja mietittiin niin ei kyllä keksitty mitään järkevää selitystä. Mutta eipä kyllä päästy kokeilemaankaan.

Mutta toisaalta tähänkin kirjoittelu vasta heräsi kommentointisi jälkeen. Eli kysyjälle kommentistasi oli entien hyötyä

Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Jos kahden sytytystulpan käytöstä olisi jotain kiistatonta hyötyä, niin kai sellaiset olisi melkein kaikissa moottoreissa, mitkä yleensäkään tulppia tarvitsee.
Palotilan muotoilu vaikuttaa paljon siihen, että onko kahdesta tulpasta jotain hyötyä yhteen verrattuna. Jos palotila on hyvin suunniteltu, niin silloin toisesta tulpasta ei olisi kuin haittaa kalliin rakenteen takia. Harrikan ja vanhan alfan tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että kun kahdesta tulpasta on huomattavaa hyötyä, niin silloin jossain muualla olisi paljonkin parannettavaa.
Kahden tulpan tarve nykyään on vieläkin vähäisempää, koska nykyaikaisilla sytytysjärjestelmillä pystytään yhdelläkin tulpalla tuottamaan vaikka 5 kipinää peräkkäin.
Palotilan muotoilu vaikuttaa paljon siihen, että onko kahdesta tulpasta jotain hyötyä yhteen verrattuna. Jos palotila on hyvin suunniteltu, niin silloin toisesta tulpasta ei olisi kuin haittaa kalliin rakenteen takia. Harrikan ja vanhan alfan tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että kun kahdesta tulpasta on huomattavaa hyötyä, niin silloin jossain muualla olisi paljonkin parannettavaa.
Kahden tulpan tarve nykyään on vieläkin vähäisempää, koska nykyaikaisilla sytytysjärjestelmillä pystytään yhdelläkin tulpalla tuottamaan vaikka 5 kipinää peräkkäin.
kyllä mä oon aina luullu, että tulpalla pystyy antamaan miljoonia kipinöitä peräkkäin, mutta olen ollut väärässä, se luku on vain 5
no, mitä helv.... hyötyä niistä kipinöistä siellä enää on, jos seos on jo sytytetty...
ja eiköhän niiden kahden tulpan ole hyvä saada kipinänsä, jos kone on niin suunniteltu toimimaan, ei kai tässä kukaan ole sellaiseen koneeseen niitä twin spark systeemejä rakentamassakaan, joka toimii ilmankin ihan hyvin...


ja eiköhän niiden kahden tulpan ole hyvä saada kipinänsä, jos kone on niin suunniteltu toimimaan, ei kai tässä kukaan ole sellaiseen koneeseen niitä twin spark systeemejä rakentamassakaan, joka toimii ilmankin ihan hyvin...
No tulee ne kipinät tietysti peräkkäin, vaikka ei saman puristustahdin aikana tulisikaan. Tarkoitin tietty useampaa kipinää saman tahdin aikana, silleen niiku sarjatulena tiäksää? Sit odotetaan 720 astetta ja taas sama homma, ratatata.Höylä wrote:kyllä mä oon aina luullu, että tulpalla pystyy antamaan miljoonia kipinöitä peräkkäin, mutta olen ollut väärässä, se luku on vain 5![]()
no, mitä helv.... hyötyä niistä kipinöistä siellä enää on, jos seos on jo sytytetty...
ja eiköhän niiden kahden tulpan ole hyvä saada kipinänsä, jos kone on niin suunniteltu toimimaan, ei kai tässä kukaan ole sellaiseen koneeseen niitä twin spark systeemejä rakentamassakaan, joka toimii ilmankin ihan hyvin...
Se on ihan totta, että jos jossain moottorissa on kaksi tulppaa / sylinteri, niin kyllä ne kannattaa pitää toiminnassa. Sen takia vaan lähdin kommentoimaan, koska muutamasta viestistä voi saada sen käsityksen, että kahden tulpan rakenne olisi jotenkin ehdottoman ylivertainen.
Itte tein Harrikkaan tuplatulppa kannet. Hemi palotilassa missä on jumalattomat venttiilit tulppa on vähintäänkin tökerösti sivulla, kaiken lisäksi mäntä on ihan älytön pattipää, palorintaman pitää kiivetä ensin ylös ja sitten vielä kiertää männän toiselle puolelle = ei mitään järkeä. Silti akkujännitteinen CDI-sytkä tuplatulpilla jäi huipputehossa huonommaksi kuin alkuperäinen magneetto + 1 tulppa. Paras tähänastisista veikkauksista on se, että CDI antaa lyhyen ja kuuman kipinän siinä missä magneetto kipunoi vähän kauemmin. Ennakoista tuo ei ole kiinni, sen verran on varmaa.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Toimiskohan multispark tuossa kombinaatiossa?Smokie wrote:Itte tein Harrikkaan tuplatulppa kannet. Hemi palotilassa missä on jumalattomat venttiilit tulppa on vähintäänkin tökerösti sivulla, kaiken lisäksi mäntä on ihan älytön pattipää, palorintaman pitää kiivetä ensin ylös ja sitten vielä kiertää männän toiselle puolelle = ei mitään järkeä. Silti akkujännitteinen CDI-sytkä tuplatulpilla jäi huipputehossa huonommaksi kuin alkuperäinen magneetto + 1 tulppa. Paras tähänastisista veikkauksista on se, että CDI antaa lyhyen ja kuuman kipinän siinä missä magneetto kipunoi vähän kauemmin. Ennakoista tuo ei ole kiinni, sen verran on varmaa.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
tietääkö kukaan että voisko noita syttykiviä kytkeä näin kun laittaa twinspark koneeseen vai lakaako mega käryämään? vai mikä olis ratkaisuna?
http://s86.photobucket.com/albums/k83/_ ... ag=sytytys
http://s86.photobucket.com/albums/k83/_ ... ag=sytytys
Optimi minkä suhteen - mahdollisimman korkean tehollisen keskipaineenko (ts. moottorista saatavan tehon)?rallikuski wrote:Optimihan olisi että täydellisesti ja tasajakoisesti muodostunut seos olisi täydellisen pallon muotoisessa palotilassa ja kipinä tulisi täysin keskeltä palotilaa.
'Yhtä' optimia palotilamallia ei ole olemassa. Moottorin käyttötarkoitus (esim. kilpa vs. 'normi' käyttö-vehkeen eko moottori) sen ratkaisee.
http://www.darinmorgan.com
http://www.darinmorgan.com/aurora.htm
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 29
- Joined: Tue Jul 05, 2005 16:16
- Location: Launonen
Korjataan... Optimi palorintaman tasaisen etenemisen suhteen...Benkku wrote:Optimi minkä suhteen - mahdollisimman korkean tehollisen keskipaineenko (ts. moottorista saatavan tehon)?rallikuski wrote:Optimihan olisi että täydellisesti ja tasajakoisesti muodostunut seos olisi täydellisen pallon muotoisessa palotilassa ja kipinä tulisi täysin keskeltä palotilaa.
'Yhtä' optimia palotilamallia ei ole olemassa. Moottorin käyttötarkoitus (esim. kilpa vs. 'normi' käyttö-vehkeen eko moottori) sen ratkaisee.
http://www.darinmorgan.com
http://www.darinmorgan.com/aurora.htm
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Googlen väittämän mukaan suurin paine sylinterissä kannattaa ajoittaa 15-17 astetta yläkuolokohdan jälkeen.
Jos seos palaa hitaasti, joutuu sen sytyttämään aiemmin eli laittaa lisää ennakkoa. Ja silloin paine alkaa nousta jo ennen yläkuolokohtaa, joka vastustaa männän liikettä.
Kahden sytytystulpan idea on varmaankin se, että saadaan seos palamaan nopeammin ja se painepiikki ajoitettua enempi sinne yläkuolokohdan paremmalle puolelle.
Jos seos palaa hitaasti, joutuu sen sytyttämään aiemmin eli laittaa lisää ennakkoa. Ja silloin paine alkaa nousta jo ennen yläkuolokohtaa, joka vastustaa männän liikettä.
Kahden sytytystulpan idea on varmaankin se, että saadaan seos palamaan nopeammin ja se painepiikki ajoitettua enempi sinne yläkuolokohdan paremmalle puolelle.
Taunus -65