Seokset miten sattuun.

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
TLT- Racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Tue Mar 24, 2009 19:29
Location: P-Pohjanmaa

Seokset miten sattuun.

Post by TLT- Racing »

Näin aluksi tervehdys kaikille!

Ongelma on seuraavanlainen. Eli kun yritän pienentää bensakartan arvoja tyhjäkäynnin osalta niin seos ei suostu laihenemaan. Sitten kun aikansa pienentää arvoja niin loppuu bensa kokonaan. Jo 14.0afr seoksella on auton käynti tosi epätasaista ja tuntuu, että loppuu vaan yksinkertasesti menovesi. Jollain 11.6- 12.0afr tuntuu käyvän näteintä tyhjäkäyntiä, eikä kierrokset huoju. Kävin myös ajamassa pari vetoa baarin ahtopaineella ja vaikka seos oli koko ajan siinä kahentoista kieppeillä niin tulpat oli ihan valkoset. Nakutusta en kyllä kuullu, kuten en paljo muutakaan tuolla rosteriputkella. :mrgreen: Lambdasäätö ei käytössä. Onko tuossa nyt sitte laajakaistassa joku härö, vai voiko megan asetukset vaikuttaa tuollalailla?

Laajakaista on Plx:n valmistama. Megan on kasannu joku tältä foorumiltakin löytyvä. (en muista nimeä). Johdotukset on tehty hyvin ja lambdalle ja hallille on häiriösuojatut piuhat. Megassa sytkäulostulot D17 ja D19 ledeiltä. Autossa 750cc matalaohmiset suuttimet. Koodina hr10g. Triggeröinti on kampuralla, jossa 4-1-pyörä. Hallin ilmaväli tarkastettu. Kaks HEI 4-yksikköä ja bosch- kopio hukkakipinäpuola. Accelin 8mm tulpanjohdot löytyy myös ja iridium tulpat. Kone on tuhat kilometriä sitte rempattu ja pitäisi olla kunnossa, jos ei koneistamo oo sössiny kannen kanssa. Niin joo ja Nissan 200sx ca18det on kyseessä. Täytyy vielä selvittää nuo sytkän ylösvetovastusten koot. Siinä nyt onkin jo vähäksi aikaa teille pähkinää.. :lol:
Suzuki gsx-r tic+ms2 ja BMW S38 tic+ms3
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Hiukan hankala tuosta on mitään varmaa sanoa, mutta jotain vaihtoehtoja voi arvailla.

Ensinnäkin on tietty mahdollista, että sulla on tuon laajakaistan asetukset pielessä ja Mega tulkkaa sen antaman jännitteen väärin. Eli todellinen seos olisi jotain muuta kuin kuvittelet. Pystytkö tarkistamaan seosta suoraan PLX:ltä ja vertaamaan sitä Megan näyttämään arvoon? Tämä voisi tietty selittää tulppien värin, mutta tulpista seoksen arvioiminen on vähän epämääräistä puuhaa parhaimmillaankin. Ensinnäkin nykyisillä bensoilla tulpan väri ei muutu yhtä nätisti seoksen mukana kuin entisajan lyijyllisellä bensalla. Ja toisekseeen jos haluat lukea tulpista täyskaasun seosta, niin se pitäisi tehdä sammuttamalla kone suoraan täydeltä kaasulta ja sitten tarkistamalla tulpat. Väri ehtii muuttua aika nopeasti vedon jälkeen esim. tyhjäkäynnillä, jolloin itse asiassa tulpista näkeekin tyhjäkäynnin tilanteen.

Sitten toinen vaihtoehto tuohon tyhjäkäynnin ongelmaan olisi liian lyhyt ruiskutusaika. Mitä suuruusluokkaa suuttimien aukiolo on tuossa tyhjäkäynnillä? Jos menee alle 1,5ms, niin ei ole ihme jos ei löydy kunnollista tyhjäkäyntiä, vaikka onkin hr-koodi käytössä. Jos näyttää liian pieneltä, niin ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa ruiskutuskertojen määrä ja pudottaa se minimiin (2 alternating / 1 simultaneous) jos ei ole jo.

Ilmeisesti sulla on etuvastukset suuttimille? Minkä kokoiset? Saattaa nimittäin vaikuttaa suuttimien avautumisaikaan, mikä taas vaikuttaa toimintaan pienillä ruiskutusajoilla.
Arttu
GSX1100 -85
TLT- Racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Tue Mar 24, 2009 19:29
Location: P-Pohjanmaa

Post by TLT- Racing »

Joo eli Megatune ja Plx:n näyttö näyttävät kyllä suht samaa arvoa. Pieni heitto on, mutta ei tuskin vaikuta käytännössä mihinkään.

Etuvastus on auton alkuperäinen ja pitäisi antaa 2.4ohm per suutin. Suuttimet on 2.5ohmin impedanssille. Täytyy vielä mitata tuo etuvastuksen kunto kun autoon käsiksi pääsen.

Aukioloajat on muistaakseni ihan siinä puolentoista millisekunnin hujakoilla jos ei vähän allekki. Tarkistan tämänkin perjantaina. Ruiskutuksia on nyt 2per kierros ja simultaneous. Reg fuel on 4.0.

Mappi tyhjäkäynnillä noin 40kpa. Onko ok? Auto kyllä toimii jo kohtuu hyvin, mutta vähän hirvittää mennä päästöjä mittaamaan jos tosiaanki tyhjäkäynti seos on tuota luokkaa. Ohivuotomittauskin tehty ja joka sylinterissä 1-2%:n luokkaa. Täytyy vielä tutkia lisää..

Jos jollain sattuis olemaan kyseisen auton toimivat bensa- ja sytkäkartat niin ei muutako YV:llä paiskaten, kiitos.
Suzuki gsx-r tic+ms2 ja BMW S38 tic+ms3
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kokeileppa muuttaa tuo ruiskutuksien määrä 1/simultaneous tai 2/alternating. Sen pitäisi kasvattaa aukioloaikoja ja parantaa säädettävyyttä tyhjäkäynnillä.

40kPa tyhjäkäynnillä on ihan järkevän kuuloinen arvo.
Arttu
GSX1100 -85
TLT- Racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Tue Mar 24, 2009 19:29
Location: P-Pohjanmaa

Post by TLT- Racing »

Selvis tämäkin nyt sitte. Vaihdoin vakiosuuttimet ja puolan aitoon boschiin niin katos kaikki ongelmat.

Oli noilla 750cc suuttimilla aukiolo tyhjäkäynnillä 1.2ms, vaikka laitoin 1squirt/simultaneous. Nyt pelaa hienosti ja tuli käytyä kemorassakin pyörähtään. Kiitokset ArttuH:lle!
Suzuki gsx-r tic+ms2 ja BMW S38 tic+ms3
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Mikä juju oli puolan vaihtamisessa

Itsellä olisi vähän paljon ongelmia käynnin kanssa (ollut jo pitkään ) ja oikeastaan viimeinen mitä ei ole kokeiltu vaihtaa niin puola
Post Reply