V2 moottori 60 asteinen

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

V2 moottori 60 asteinen

Post by Jankos »

Olis tuossa projekti mihin pitäis kesällä vääntää mega ohjaamaan sytkää ja bensaa. Eli kone on V2 missä sylinterien välillä 60 astetta.

Triggeröinnin saa kampuralta ja nokaltakin jos haluaa.

Boksina olisi ihan perus MS1 v2.2 (tämä löytyy jo valmiina)

Kahlasin noita manuaaleja taas kerran läpi ja pääsin ymmärrykseen ettei ainakaan 2-sylinterisen asetuksilla tehdä mitään.

Mutta pienellä huijauksella?
Eli jos laittaisi että on 12 sylinterinen, asettaa kaikki sytkäulostulot päälle, asettelee wheel decoder luvut kohdalleen niin saa 60 asteen välein kipinän? Sitten vaan valkkaa oikeat sytkän ulostulot noille kahdelle sylinterille? Ja nyt toimisi hukkakipinä moodissa ja laittaisi tuplapuolan modulin ja yksittäispuolat?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Miksei toimisi 2 sylinterisenä ihan jakajamodessa?
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Ei oo jakajaa :D
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Tobbana
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:50
Location: Iisalmi
Contact:

Post by Tobbana »

Kampiraudalle yksi, tai nokalle kaksi nastaa ja hall-anturi lukemaan, silloin toimii jakajamodessa.

-Sami
Sami Räihä

MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Ei kyllä mene mun käsitykseen että toimisi yhdellä nastalla kampuralla?

Ykkössylinteri kun sytyttää niin kakkossylinteri pitää sytyttää 420 kampuran astetta myöhemmin. Niin en kyllä mitenkään ymmärrä miten tuon toisen saa jakaja moodissa kohdalleen?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Tuolla kulmalla kun ei ole jakajaa, niin ei toimi ihan suoraan hukkakipinälläkään. Mutta joku tuollainen 12 pyttynen tai joku muu "odd" tyyppinen moottorikonfiguraatio voisi toimia wheel decoderilla.
Tobbana
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:50
Location: Iisalmi
Contact:

Post by Tobbana »

Jankos wrote:Ei kyllä mene mun käsitykseen että toimisi yhdellä nastalla kampuralla?

Ykkössylinteri kun sytyttää niin kakkossylinteri pitää sytyttää 420 kampuran astetta myöhemmin. Niin en kyllä mitenkään ymmärrä miten tuon toisen saa jakaja moodissa kohdalleen?
Ah, yllättäen ei taaskaan ollut ajatus mukana, vaikeaksi menee. :)

-Sami
Sami Räihä

MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

2 nastaa nokalla saattaisi toimia tuplapuolalla megan asetukset jakajamodissa. pras kuitenkin käynnin kannalta jos tekee molemmille oman puolan, ja tuplatrikkereillä 12 hampainen pyörä kammelle ja 1 nokalle. Asetuksissa saa olla 2 sylinteriä.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

En vieläkään ymmärrä miten tuota voisi ajaa jakajamoodissa tuplapuolalla? Siinähän tulisi tyhjäkäynnillä toiseen sylinteriin kipinä tuon reilu 60 astetta ennakolla eli puristustahdin alussa.

Toimiiko muuten nuo triggeriasetukset ihan ok vaikka ei olisikaan tasajakoiset välit, eli laittaisi hukkakipinäkäyttöön/missing tooth triggerillä tuon 60 astetta väliä ja suorasytkänä 420 astetta väliä jos käyttään nokan trikkeriä myös?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

60 astetta ennen ykk saattaa jo syttyä, en lähtisi leikkimään.

Triggeripyörässä pitää olla käsittääkseni tasajakoiset välit.

Entäs ns. dual dizzy mode?
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Tasajakoisella tarkotin wheel decoder asetuksia, eli tarviiko niissä olla puolen kierroksen jako? Vai hyväksykö tuo epämääräisen välin?
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Megassahan on mahdollisuus laittaa offsettiä sytkälähdöille. Tämä tapahtuu spark-valikosta kun laittaa oddfire asetuksen päälle. Silloin tulee alimmaiseksi "oddfire wheel settings"-valikko josta voi sitten määrittää tuon 60 asteen eron.

Vaatii vain hieman ajatusta ja laskemista.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply