Onnistuuko tämän sytkän ohjaus MS:llä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Onnistuuko tämän sytkän ohjaus MS:llä

Post by markosa »

Huh huh pää sekaisin manuaalien lukemisesta...
Kertokaa tietävät onnistuuko kuvanmukaisen sytytysjärjestelmän liittäminen ja ohjaaminen MS:llä.

Tarkoituksena myöhemmin rakentaa suorasytty mutta jos alkuun homman helpottamiseksi saisi pelit toimimaan omilla syttykamppeilla.

Moottori on Toyota 6-syl 7MGE.

Image
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Post by markosa »

Ei apuja ??
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kerro missä vakiosetupin pyörimisnopeus-/asentoanturit sijaitsevat. Keskellä olevan laatikon perusteella näyttäisi olevan monihammaspyörä (monta hammasta, onko puuttuvia hampaita?) sekä koneen asentoreferenssi jossain; Vauhtipyörällä vai nokka-akselilla/jakajassa? Näiden tietojen perusteella voidaan jo huomattavasti helpommin spekuloida sytkän MS-yhteensopivutta.
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Post by markosa »

Taitavat sijaita jakajassa, liitteenä muutama kuva lisää jakasta jos ois apuja. Hampaita on 24 ja kaikki taitaa olla tallella :D .
Eka kuvassa oleva laatikko mistä mainitsit kuvaa jakajan sisuksia.
SMT6 kanssa sytty pelas ok.
MS vaikuttaa ihan ok muuten mutta tämä sytty homma ei tahdo mennä kaaliin. Suurkiitokset jo tässä vaiheessa.

Image
Image

Toki oon valmis rakentamaan sytkän täysin eri komponenteillakin jos ei tällä onnistu. Mitä systeemiä 6-koneeseen olisi sovellettavissa järkihintaan.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Onkohan ne hampaat kaikki samalla jaolla ja samanmuotoisia? Kuvasta ei täysin yksiselitteisesti käy ilmi. Mulle tuo on aiemminnäkemätön systeemi.

Mikäli pioneerityö tuon systeemin naittamiseen MS:iin ei kiinnosta, kannattanee asennella kampiakselille esim. fordin 36-1 pyörä. Siitä saa suorasytkän heti fordin edis6-hiluilla, tai sitten käyttää sitä pyörää MS:n wheel decoderin kanssa jolloin kipinän voi jakaa edelleen jakajalla, tai suorasytkänä coil-packeilla.

MSefissä voisi olla tietoa myös tuosta Toyotan järjestelmästä.
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Post by markosa »

Hampaat on samalla jaolla ja samanmuotoisia.

Ystävällinen Amerikaano joka on rakentanu vastaavan systeemin kehotti sahaamaan 18sta hampaan tai 18 hammasta pois tuosta 24 tappisesta "NE" rattaasta jolloin homman saa ilmeisesti pelaamaan (conventional VR ??).
Oli vähän vain suppea tuo maili, kuulostasko jompikumpi vaihtoehto järkevältä ?

Mitä tarkoittaa tuo VR?

No homma on ilmeisesti kuitenkin mahdollista jos sen joku on jo tehnyt.

"Marko
I have got it working by grinding off 18 teeth on the NE wheel to make the NE wheel into a conventional VR distributor
WOT"
Guest

Post by Guest »

vr on anturi tyyppi.
Eli ilmeisesti tuon sytkän ohjaus onnistuisi, sahamaalla tosiaan tuosta rattaasta se yksi hammas pois ja käyttämällä wheel decoderia.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

plagu wrote: Eli ilmeisesti tuon sytkän ohjaus onnistuisi, sahamaalla tosiaan tuosta rattaasta se yksi hammas pois ja käyttämällä wheel decoderia.
Tuo toimisi kyllä.

Amerikanserkun terveinen taas oli että sahataan 18 hammasta pois, jolloin jää 6kpl eli juuri tavallinen yksi triggaus per sytytys. Tällä ei saa suorasytkää.

VR-antureita ovat nuo lohkokaaviossa kelalla kuvatut. Sellaista ei voi kytkeä suoraan megaan, vaan väliin tarvitaan joku sovitin kuten HEI4-moduli tai joku LM1815-toteutus wheel decoderin tapauksessa. Tosin 24-1 hammasrattaan kanssa maksimitaajuudeksi tulisi 1400Hz (7000rpm), menisiköhän tuokin vielä HEI4:llä?
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Post by markosa »

Eli jakaja pyörii puolet kampuraa hitaammin, jos tuosta rattaasta ottais 2 vastakkaista hammasta pois niin eikö se pelais 12-1 pyöränä?

Alkup. turbomallissa on vastaava asentoanturi jonka vois käyttää hyödyntää niin pääsis tuosta hirvittävän isosta ja rumasta jakajasta eroon.

Mites tästä sitten eteenpäin, mitä kikkuloita tarvii alkaa tilailemaan jotta suorasytyn saa toteutettua?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

markosa wrote:Eli jakaja pyörii puolet kampuraa hitaammin, jos tuosta rattaasta ottais 2 vastakkaista hammasta pois niin eikö se pelais 12-1 pyöränä?
Aivan, noinhan se meneekin eikä 24-1 kuten ehdottelin.

Toyotan DLI-sytkästä:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=8907
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Post by markosa »

Kyllähän tämä tästä pikkuhiljaa aukeaa.
Eli jos käytössä on 12-1 signaali + 3 kpl (3x2) suorasyttypuolia (kts. kuva)
niin mitä tarvitsen vielä tuohon lisäksi.

Ja kiitokset teille jotka jaksatte jeesata.

Image
JJ
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:31
Location: Ylivieska
Contact:

Post by JJ »

ohoh! Mikäs kone? ja missä autossa?
Opel 20XE project
Guest

Post by Guest »

JJ wrote:ohoh! Mikäs kone? ja missä autossa?
konehan on tosta ekasta kuvasta päätellen 7m-ge, oiskos toi nyt vaparisupran kone?
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Post by markosa »

markosa wrote:Vaparihan se on alunperin ollu ja Suprassa kököttää
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

markosa wrote:Eli jos käytössä on 12-1 signaali + 3 kpl (3x2) suorasyttypuolia (kts. kuva)
niin mitä tarvitsen vielä tuohon lisäksi.
VR-anturin ja MS:n väliin sovitin, esim. LM1815, sekä joku sytkäpääteaste(et). Kummastakin puhetta seuraavan sivun lopussa:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Post by markosa »

Jos saan hall anturin sovitettua tuonne jakajan sisään tuon VR:n tilalle niin tuolla sais ilmeisesti eliminoitua tuon LM1815:n pois.
Pääsis paljon nätimmällä johdotuksella. Onnistuuko tämä "teoriassa".

Näyttäs riittävän pieneltä tämä:
Honeywell 2AV54 Hall-anturi virranjakajaan

http://www.vpv-motorracing.com/hall.htm
Guest

Post by Guest »

markosa wrote:Jos saan hall anturin sovitettua tuonne jakajan sisään tuon VR:n tilalle niin tuolla sais ilmeisesti eliminoitua tuon LM1815:n pois.
Pääsis paljon nätimmällä johdotuksella. Onnistuuko tämä "teoriassa".

Näyttäs riittävän pieneltä tämä:
Honeywell 2AV54 Hall-anturi virranjakajaan

http://www.vpv-motorracing.com/hall.htm
onnistuu jos vain tosiaan saat sen tuonne luotettavasti sovitettua.
markosa
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:24

Post by markosa »

plagu wrote: onnistuu jos vain tosiaan saat sen tuonne luotettavasti sovitettua.
Onkos noilla hampaiden tiheydellä minkälainen merkitys HALL:in toimintaan? Ja ilmeisesti ihan tuo oma metalliratas riittäisi toimintaan.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Tuon anturin ja olemassaolevan hammasrattaan sovittaminen voi olla hankalaa, koska tuon on tarkoitettu noin millinpaksuiselle (0,79mm valmistajan mukaan) triggerilevylle jossa pyörimisakseli on samansuuntainen anturin kiinnitysreikien kanssa. Datalehden ( http://catalog.sensing.honeywell.com/pd ... /2av54.pdf ) mukaan ilmarako magneetin ja anturin välissä on 2.3mm, mahtuneeko siihen? Entä hampaat, ovatko sopivassa mittaushteessa anturin mittoihin?

24-hampainen ratas jakajassa tarkoittaisi 7000rpm:llä (=117 r/s) 117*24/2 = 1404 pulssia sekunnissa, eli 1,4kHz. Jakson pituus tuossa on 712us, kun anturin nousunopeus hitaammalla puolella on 6,2us. Saattaisi siis toimia vielä tuossa nopeudessa, jos laskuni menivät oikein :?
Post Reply