Suuttimien valintaa
Moderator: Masi_K
Suuttimien valintaa
Hommasin omaan ruutta-projektiiin GSXR 600 -06 läppärungot, joissa on vakiona 8 suutinta yhteensä. Mittailin tuossa noiden suuttimien virtaavuutta 4bar bensanpaineella. Läppien etupuolella on ~270 ml/min virtaavat suuttimet ja läppien takana ~500 ml/min.
Kummastuttaa vain minkä takia suzuki on laittanut noin suhteellisen suuret suuttimet.
Olen laittamassa noita 660cc yamaha FZR pyörään, jonka tavoite teho pyörii jossain 100hv nurkilla.
Olen miettinyt, että laittaisin omaan projektiin vain nuo pienemmät suuttimet, koska niiden kyllä pitäisi riittää mainiosti. Mietityttää vain että olisiko noiden 8 suuttimen käyttämisestä käytännössä edes mitään hyötyä vai helpottaako se kenties säätämistä?
Onko MSI kanssa mitään ongelmia käyttää 8 suutinta ja miten ne kannattaa kytkeä?
Lisäksi havaitsin että noista 500ml suuttimista tulee paljon hienompaa sumua kuin noista pienemmistä.
Paljon kysymyksiä, mutta olisin tyytyväinen jos joku osaisi auttaa, kun oma pää hajoaa kun noita miettii.
Kummastuttaa vain minkä takia suzuki on laittanut noin suhteellisen suuret suuttimet.
Olen laittamassa noita 660cc yamaha FZR pyörään, jonka tavoite teho pyörii jossain 100hv nurkilla.
Olen miettinyt, että laittaisin omaan projektiin vain nuo pienemmät suuttimet, koska niiden kyllä pitäisi riittää mainiosti. Mietityttää vain että olisiko noiden 8 suuttimen käyttämisestä käytännössä edes mitään hyötyä vai helpottaako se kenties säätämistä?
Onko MSI kanssa mitään ongelmia käyttää 8 suutinta ja miten ne kannattaa kytkeä?
Lisäksi havaitsin että noista 500ml suuttimista tulee paljon hienompaa sumua kuin noista pienemmistä.
Paljon kysymyksiä, mutta olisin tyytyväinen jos joku osaisi auttaa, kun oma pää hajoaa kun noita miettii.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Katso suzukin manuaalista kuinka paljon alkuperäinen paine pyörässä kuuluu olla, luulen että noin 3 bar. 240 ml ja 440 ml .min Sitten olen teg kanssa samaa mieltä.
Katsos kun noissa pyörässä rpm loppu siinä 17 000 RPM ja on kiusallista jos soppa loppuu keskeen. Megassa on staged toiminto jolla voi ohjata noi 8 suutinta.
Katsos kun noissa pyörässä rpm loppu siinä 17 000 RPM ja on kiusallista jos soppa loppuu keskeen. Megassa on staged toiminto jolla voi ohjata noi 8 suutinta.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Kiitos vastauksista. Taidan näin aluksi ainakin koittaa laittaa vain nuo 4 suutinta läppien etupuolelle ja koittaa miten pelaa.
Tuo bensanpainesäädin on otettu volvo 440:stä ja on boschin mallia, jossa on alipaine ohjaus. Ilman alipainetta tuo säädin antoi tasaista 4 bar painetta. Onko mitään kikkaa, jolla tuota painetta saisi alemmaksi? Tietääkseni prätkissä ei yleensä edes käytetä alipainesäätöä bensan paineelle, vaan säädin puskee kokoajan tasaista painetta. Ilmeisesti paine hieman tippuu, kun alipaineen kytkee säätimelle.
Tuo bensanpainesäädin on otettu volvo 440:stä ja on boschin mallia, jossa on alipaine ohjaus. Ilman alipainetta tuo säädin antoi tasaista 4 bar painetta. Onko mitään kikkaa, jolla tuota painetta saisi alemmaksi? Tietääkseni prätkissä ei yleensä edes käytetä alipainesäätöä bensan paineelle, vaan säädin puskee kokoajan tasaista painetta. Ilmeisesti paine hieman tippuu, kun alipaineen kytkee säätimelle.
Luulisi tosiaan toimivan hyvin noilla neljällä läppien etupuolella olevalla suuttimella. Ainakin tuoton pitäisi riittää tavoiteltuihin tehoihin. Omasta pyörästä mitattiin joskus noin 110hp takapyörältä 200cc suuttimilla. Tuo teho tosin tuli noin 9000rpm kierroksilla, enemmän kiertävässä koneessa tarvitaan jonkin verran isommat suuttimet samaan tehoon.
Tuolla tuplasuutinratkaisulla on tavoitteena parempi resoluutio bensamäärän säätöön ja ilmeisesti myöskin parempi polttoaineen sekoittuminen ilmaan yläkierroksilla. Eli alakierroksilla ainoastaan nuo lähempänä kantta olevat suuttimet ovat toiminnassa. Tällöin ruiskutusaika pysyy kohtuullisen pitkänä ja siten säätötarkkuus hyvänä. Ja koska suuttimet ovat lähellä imuventtiilejä, niin polttoaine ei ehdi tiivistymään pahasti kanavien seinämille ilman virtauksen ollessa hidasta.
Isoilla kierroksilla ja tehoilla tulevat sitten myös toiset suuttimet mukaan, jolloin tuottoa riittää isompiinkin teholukemiin. Ilman virtausnopeuden ollessa suuri on myös eduksi suihkuttaa polttoaine kauempana imuventtiilistä, jolloin se ehtiii paremmin höyrystyä ja sekoittua koko ilmamäärään. Seinämille tiivistyminen ei tässä vaiheessa ole ongelma, kun virtausta on tarpeeksi.
Mielenkiintoista tässä tapauksessa on se, että nuo toisiosuuttimet vaikuttavat aika roisisti ylimitoitetuilta. Olen kuullut monissa tonnisissa suuttimien olevan 250cc luokkaa, ensiö- ja toisiosuuttimet siis samankokoiset. Olisikohan tuossa tavoiteltu lyhyttä ruiskutusaikaa, jonka voi paremmin sijoittaa haluttuun kohtaan imutahtia? Pienemmillä suuttimilla kun jouduttaisiin ruiskuttamaan pahimmillaan miltei koko työkierron ajan.
Säätimen paineen alentaminen ei taida onnistua kovin helposti. Koko roska pitäisi purkaa ja sitten muokata sisällä olevaa jousta. Mutta onko tuo 4 baria sitten liikaa? Alipainesäädön voi kytkeä kiinni tai sitten jättää pois, molempia tapoja käytetään pyörissä. Alipainesäätö vaikuttaa bensanpaineeseen juuri imukanavan paineen verran, siis jos kyseessä on normaali lineaarinen säädin. Vapaastihengittävässä pyörän koneessa tuolla ei ole niin kauhean suurta merkitystä kun alipainetta ei ei tyhjäkäynnilläkään ole kovin paljoa.
Tuolla tuplasuutinratkaisulla on tavoitteena parempi resoluutio bensamäärän säätöön ja ilmeisesti myöskin parempi polttoaineen sekoittuminen ilmaan yläkierroksilla. Eli alakierroksilla ainoastaan nuo lähempänä kantta olevat suuttimet ovat toiminnassa. Tällöin ruiskutusaika pysyy kohtuullisen pitkänä ja siten säätötarkkuus hyvänä. Ja koska suuttimet ovat lähellä imuventtiilejä, niin polttoaine ei ehdi tiivistymään pahasti kanavien seinämille ilman virtauksen ollessa hidasta.
Isoilla kierroksilla ja tehoilla tulevat sitten myös toiset suuttimet mukaan, jolloin tuottoa riittää isompiinkin teholukemiin. Ilman virtausnopeuden ollessa suuri on myös eduksi suihkuttaa polttoaine kauempana imuventtiilistä, jolloin se ehtiii paremmin höyrystyä ja sekoittua koko ilmamäärään. Seinämille tiivistyminen ei tässä vaiheessa ole ongelma, kun virtausta on tarpeeksi.
Mielenkiintoista tässä tapauksessa on se, että nuo toisiosuuttimet vaikuttavat aika roisisti ylimitoitetuilta. Olen kuullut monissa tonnisissa suuttimien olevan 250cc luokkaa, ensiö- ja toisiosuuttimet siis samankokoiset. Olisikohan tuossa tavoiteltu lyhyttä ruiskutusaikaa, jonka voi paremmin sijoittaa haluttuun kohtaan imutahtia? Pienemmillä suuttimilla kun jouduttaisiin ruiskuttamaan pahimmillaan miltei koko työkierron ajan.
Säätimen paineen alentaminen ei taida onnistua kovin helposti. Koko roska pitäisi purkaa ja sitten muokata sisällä olevaa jousta. Mutta onko tuo 4 baria sitten liikaa? Alipainesäädön voi kytkeä kiinni tai sitten jättää pois, molempia tapoja käytetään pyörissä. Alipainesäätö vaikuttaa bensanpaineeseen juuri imukanavan paineen verran, siis jos kyseessä on normaali lineaarinen säädin. Vapaastihengittävässä pyörän koneessa tuolla ei ole niin kauhean suurta merkitystä kun alipainetta ei ei tyhjäkäynnilläkään ole kovin paljoa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tuo 4 barin painehan on ihan OK. Riittää tuolla paineella varmasti nuo pienemmät suuttimetkin likemmäs 200hp tehoihin.STuik wrote:Kiitos vastauksista. Taidan näin aluksi ainakin koittaa laittaa vain nuo 4 suutinta läppien etupuolelle ja koittaa miten pelaa.
Tuo bensanpainesäädin on otettu volvo 440:stä ja on boschin mallia, jossa on alipaine ohjaus. Ilman alipainetta tuo säädin antoi tasaista 4 bar painetta. Onko mitään kikkaa, jolla tuota painetta saisi alemmaksi? Tietääkseni prätkissä ei yleensä edes käytetä alipainesäätöä bensan paineelle, vaan säädin puskee kokoajan tasaista painetta. Ilmeisesti paine hieman tippuu, kun alipaineen kytkee säätimelle.
Itsellä alipaineohjaus polttoaineen painesäätimeltä poissa käytöstä. Läppärungoilla (ja kaverina jyrkät nokat) alipaine aika epätasaista ja nopeasti muuttuvaa/vaihtelevaa, joten mielestäni helpottaa säätämistä kun se paineohjaus pois. Suosittelen TPS/RPM pohjaisia karttoja. Itse sain ainakin paljon paremmin (ja PALJON helpommin) toimimaan verrattuna MAP/RPM pohjaisiin karttoihin.
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Kyllähän nuo mitoituksen perusteella, sequentiaaliselta/kampikulmalla suihkutuksen lopettavalta ohjaukselta vaikuttavat. Toisaalta luokkaa 17000 1/min pyörintänopeuksilla, käytettävissä oleva suihkutusaikakin jo melko pieni.ArttuH wrote:Mielenkiintoista tässä tapauksessa on se, että nuo toisiosuuttimet vaikuttavat aika roisisti ylimitoitetuilta. Olen kuullut monissa tonnisissa suuttimien olevan 250cc luokkaa, ensiö- ja toisiosuuttimet siis samankokoiset. Olisikohan tuossa tavoiteltu lyhyttä ruiskutusaikaa, jonka voi paremmin sijoittaa haluttuun kohtaan imutahtia?
Löytyykö mielipiteitä?
Yksipisteruiskussa suutin ennen vai jälkeen kaasuläpän?
Jos käyttää fidle-valvea, niin tuleeko ennen läppää olevasta suuttimesta ongelma?
Yksi vaihtoehto on laittaa yksi ennen ja yksi jälkeen ja käyttää staged injection... vai onko?
Mega on valmis =)
Yksipisteruiskussa suutin ennen vai jälkeen kaasuläpän?
Jos käyttää fidle-valvea, niin tuleeko ennen läppää olevasta suuttimesta ongelma?
Yksi vaihtoehto on laittaa yksi ennen ja yksi jälkeen ja käyttää staged injection... vai onko?
Mega on valmis =)
Last edited by Olper on Sun Mar 01, 2009 23:46, edited 2 times in total.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Uskoisin, että ei ole mitään väliä. Kaikki soppa imetään kuitenkin koneeseen.Olper wrote:Löytyykö mielipiteitä?
Yksipisteruiskussa suutin ennen vai jälkeen kaasuläpän?
Jos käyttää fidle-valvea, niin tuleeko ennen läppää olevasta suuttimesta ongelma?
Yksi vaihtoehto on laittaa yksi ennen ja yksi jälkeen ja käyttää staged injection... vai onko?
Mega on valmis =)
Chevyn TBI:ssä on tyhjäkäyntimoottori ja suuttimet läpän yläpuolella ja hyvin ovat toimineet.
IR-vehkeissä läpän yläpuoliset suuttimet voivat olla ongelma tyhjäkäynnillä, kun imupulssi on harva ja eikä ole käytössä mitään sekventialisuutta. Tämä oli viimeinen oli vain ihan mutua ja jos jollain on oikeaa tietoa asiasta, niin olisi kiva tietää.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Kokemukseni mukaan suuttimien etäisyys venttiilistä vaikuttaa lähinnä vain kiihdytysrikastusten määrään (suurempi imusarjan tilavuus).
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland