Eka lupas hienosti,sit halvaantui. oli oma moka,mikä avuks?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Eka lupas hienosti,sit halvaantui. oli oma moka,mikä avuks?

Post by jazu »

Elikkäs, projekti on jopa käyntiin yritys-vaiheessa, ja otsikko on kokolailla tyhjentävä..

Aluksi startatessa pyöritti hienosti ja melkein kävikin, mut sit rupes realtime displayssä vilkkumaan joka palkki punasena lähes tasatahtiin, ja pa-pumppu sytkytti samaa tahtia. tais sillon tällön pukata resetinkin.. haun voimalla etin vinkkiä täältä ja muualta, ja kokeilin ottaa häiriötöntä virtaa joka paikasta, ja joka releelle ja rensselille erikseen, katoin maat ja virrat mutta ei, joka kerta sama homma, hetken pyörittää hyvin ja lupailee, mut sit alkaa vilkkuminen ja välillä mega sammuttaa itsensä, eikä käynnisty ennen ku virrat käytti pois. Johdottelin aikani ja välillä koitin pyörittää, ni viimesellä kerralla se välkky hetken ja sit mega pimeni täysin, ei tuu virtoja, ja sulake (3A) on ehjä.. sillä viimesellä kerralla virtoja ei tullu ku megalle, otin pa-pumpun, puolan, ja suuttimien sulakkeet pois..

Asetukset on koitettu jäljittää oikeiks.

Aika vinkkien varassa tää on edennykkin, ku itelleni sähkö on sinistä ja sattuu.. :) mut kolvi sentään kädessä pysyy, ku joku kertoo mihin sen tökkään.. ja väkisin tässä oppii.. boksin ostin vuosia sitten, lienee mallia Slappala, pieni musta "päästä ladattava" alumiininen.

että mitähän sain rikki siitä sit.. meni oikeestaan lomaviikko just aamulla hukkaan ku tuo pimeni, alotin maanantaina koko homman ja toivoin että käynnissä ois tänään :)
kaikki vinkit on tervetulleita!

Kokoonpano: opelin 20ne tic
partco v2.2, Extra 029y4, opel x20xev hall, 2x2 puola, kupariset tulpanjohdot(onko paha juttu?), syttykivet megassa.

hallin kytkis:
Image


bosch 2-johto idle valven kytkis:
Image :?
Last edited by jazu on Sun Feb 08, 2009 18:56, edited 1 time in total.
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

mikähän tuossa nyt olis solmussa, virtoja tulee kumminkin ympäri lautaa, prossullekkin ihan ok, kai.. ei vaan saa megatune yhteyttä boksiin, kokeillut jo kahdella tietokoneellakin, särkyköhän prossu.. milläs sen testaa?
ku stimulla antaa sisään 10.6v niin prossun pinneihin tulee:

pin-jännite
1-5
2-0
3-1
4-2.4
5-0.45
6-4.7
7-0
8-0
9-0
10-0
11-0
12-4.6
13-5
14-5
15-4.9
16-0.04
17-0.04
18-0.04
19-0
20-5

21-3
22-3
23-1.7
24-3.95
25-0
26-0
27-1.8
28-0
29-0
30-0
31-5
32-0
33-0
34-0
35-0
36-0
37-0
38-0
39-0
40-0

Että oiskos tuossa jo osaavammalle joku selvä häiriö?
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

:oops: tota noin... hups... tosta mun kytkiksen kuvasta poiketen oon epähuomiossa tehny seuraavasti: 1k vastus on r10 paikalla ku pitäs olla d8 paikalla, ja d8 paikalla on hyppylanka. mulla kaiketi on menny kaks ohjetta sekaisin, eikä pitäs väsyneenä rueta tekemään... nyt varmaan joku jo tietää suoraan mikä tästä ois palanut...?
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

JA edellisen lisäks hallillekkin lykkäsin sit vielä kaiken lisäks 12v.. ollu taas enempi intoo ku malttia, eka kytkis oli 12v ja hampaan nousevalle reunalle, ja sit ku muutin sen 5v ja laskevalle reunalle, ni ne ohjeet meni sopivasti sekasin... hjälp..?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Niin kauan kun siihen +5v-linjaan ei ole päässyt akkujännite suoraan niin kaikki hyvin.

Sille opelin hall-anturille kuuluukin mennä +12volttia ykköspinniin. Megasta taas voi kytkeä tuon optoerottimen joko 12- tai 5-volttiin. Vitsi on siinä että se jännite menee megasta sinne anturille päin kun rautaa on tai ei ole anturin alla (riippuu anturista). Toisinsanoen se anturi maadoittaa tuon optopiirin (anturin pinni nro2). Nyt jos olet kytkenyt tuon optopiirin +5v linjaan tämän kuvan mukaan ja syöttänyt tuohon pinniin 24 +12v niin on mahdollisuus että siitä megasta on palanut komponentteja.

Tuolla 1k vastuksen paikalla ei ole sinänsä merkitystä vain ja ainoastaan sillä, ettei 12v pääse sinne +5volttiin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

kytkentä oli tuon mun ekan viestin mukainen, (noita r10 ja d8 mokia lukuunottamatta) kun kuulemma tuolla opelin anturilla saatu samalla kytkennällä toimimaan. ei mun mielestä oo päässy 12v suoraan pinniin 24, jos nuo mun edellä mainitut mokat ei sitä saa aikaseks.. opton palaminen ei kaiketi kumminkaan estä megan käynnistymistä sentään?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Noiden sun kuvausten perusteella taitaa akkujännite tippua raakasta startatessa. Uuden akun hankita edessä kenties?
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

akku melko tuore optima red top, ja pienen (5A) laturin perässä. takakontissa kylläkin, mut konehuoneeseen tulee omina paksuina johtoinaan startille, josta laturille, ja sit + pisteelle muille vermeille.. olin kattovinani ettei jännite pudonnut juurikaan alle 10v:n ku pyöritin. se vaan hämmentää että kun pitkin ms:n lautaa tulee stimunkin kanssa jännitteet joka paikkaan, ja silti ei lähde päälle/megatune ei saa yhteyttä.. prossun jo pistin varulta tulemaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Mittaa megan käyttöjännite. 9v taitaa olla nippa nappa minimi millä toimii?
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

muistin että koitin data loggata starttaustilannetta sillon varulta:
Image

paljonkos prossulle pitäs mennä virtaa? mulla tossa yhessä viestissä on virrat prossun pinneistä, ku mega oli stimun ja 10.6v:n jatkeena..
Tobbana
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:50
Location: Iisalmi
Contact:

Post by Tobbana »

teg wrote:Mittaa megan käyttöjännite. 9v taitaa olla nippa nappa minimi millä toimii?
7.5V näytti patterissa olevan ja vielä sai uuden softan sisään, toki starttaillessa voi kaivata enemmänkin. :)

-Sami
Sami Räihä

MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

jazu wrote:muistin että koitin data loggata starttaustilannetta sillon varulta
Akku tai megan syöttö sinulla näyttäisi kyykkäävän. Tippuu jännite alle 9.6 voltin.
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

Tossa logatussa starttauksessa mulla oli muistaakseni virrat kaikille samasta pisteestä, siis puolan rele, pa-pumpun ja lamdan rele, ja päävirtarele(suuttimet,boksi), mut vaikka otin boksille mistä virran sen jälkeenkin, ni ei auttanu realtime:n välkkymiseen.. Mut ok, siis jännitteen putoaminen vois selittää kumminkin sen välkkymisen, mut mites se ois sit johtanu boksin vaikenemiseen...? pitäskö siis prossulle tulla johkin nastaan sama jännite ku mitä esim. stimu lykkää?
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

jos mun opton kykentä on tuon yläkuvan mukainen, ni miten normaalia on että xg1 pisteeseen tulee sama jännite mitä stimu antaa? eli sillonhan se sama virta menee pinniin 24, eli autossa kiinni ollessaan akkujännite...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Täysin normaalia, varsinkin jos ylösveto on 12 volttiin.
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

siis opton ylösveto? mut ku se on 5v
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

yhteys ms:ään on saavutettu, vaihdoin prossun. kai se sit sai kipeetä sen verran ton mun ristiin-kytkennän takia.. nyt vaan asetuksia näppäilemään ja kerätä uskallusta lähtee kokeileen uudestaan, ettei taas tarvi prossua hommata.. Kiitoksia kovasti tässä vaiheessa asiasta kiinnostuneille! :)
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

tätähän nyt riittää.. en jostain syystä saa imu- ja vedenlämpöantureita "kalibroitua" ne näyttää 10-11 astetta liikaa, easythermillä kokeilin, ja muokatut arvot raksuttaa purkkiin ihan ok, mutta mittarien näyttämä ei muutu.. ihan opelin omat anturit on kyseessä.. joku oli käsin saanu ne vaihdettua, että saisko ohjeistusta miten se tapahtuu?
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

ja selvis seuraavaa: nyt ei starttessa loginkaan mukaan pudonnut jännite ku 10.3 volttiin mutta silti välkkyy mittarit. mutta jos puolalta ottaa irti joko virran, tai liipaisu-piuhat, ni sit sais pyörittää niin pitkään ku huvittaa. että eipähän tarvi starttailla pahemmin ennen ku selviää mssä tökkii, muuten menee taas prossu vaihtoon.. ja logissa näky että tps arvokin hyppi, vaikka kaasuun en koskenukkaan, samoin tuli piikkejä vedenlämpö-anturin käppyrään. rupee olemaan melko mystistä... mikä vois aiheuttaa tämmöstä..? jotenkinhan se puola nyt rätkii vääriin paikkoihin ja tylysti, mut ku piuhatkin on katottu moneen kertaan.. tuon ku ajattelin ni menenpä kattomaan sen db15 liittimen nyt sit kumminkin vielä..
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

olihan ne VB921:kin kytketty oikein... niin juu, semmonen epäkohta oli vielä logissa, että parhaimmillaan jännite oli ollu hetken 17.8v, mut en sit tiä mistä se ois tullu, ilman laturia vois kokeilla, mut ei hirveemmin uskalla starttailla ku menee taas prossu. pirun hieno noidankehä: pitäs startata että löytäs vian, ja riittävästi ku starttailee ni pääsee vaihtaan prossun.. martti servoa tähän väliin: "mikä on kun ei taidot riitä..."
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Uskoisin että tulee sytkähäiriöt purkkiin sisälle..
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

jazu wrote:tätähän nyt riittää.. en jostain syystä saa imu- ja vedenlämpöantureita "kalibroitua" ne näyttää 10-11 astetta liikaa, easythermillä kokeilin, ja muokatut arvot raksuttaa purkkiin ihan ok, mutta mittarien näyttämä ei muutu.. ihan opelin omat anturit on kyseessä.. joku oli käsin saanu ne vaihdettua, että saisko ohjeistusta miten se tapahtuu?
"Do not forget that you need to copy the applicable .inc files that EasyTherm creates to your MegaTune directory after a successful down load.", eli pitää vielä laittaa easythermin luomat .inc tiedostot tuonne megatunen hakemistoon (empäs muista, minne sinne, mutta olisko sinne auton hakemistoon).

Miten olet kytkenyt megaan jännitteensyötön ja maan? entä moottorille, tuleeko sille oma maapiuha, vai saako se maan runkoa/koria pitkin? Jos tulee runkoa/koria pitkin, laita mahdollisimman paksulla piuhalla myös suora maanaru moottorille (kulkemaan virtajohdon rinnalla, niin meno- ja paluuvirta kumoavat toistensa aiheuttamia häiriöitä).

Tarkista myös, että johtosarjan jokaiseen maapisteeseen tulee oikeasti maa (esim. pienen polttimon tms. avulla siten että mega ei ole kiinni johtosarjassa).
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

siltähän se se juu vaikuttas, että joko puolan rätkimät kipinät tulee jotain kautta megaan, tai sit puolan jännitteen "romahtelu" tekee piikkiä toista kautta..

ja koitin sen easythermin siirron näin: kun extran kansioon ilmestyi easythermiltä se extra.s19-mod softa, ni poistin kansiosta sen muokkaamattoman, ja poistin tuosta sen mod-tekstin, ja painoin copy.ini-nappulaa, jonka vissiin pitäs se megatunelle suorittaa, ja se ilmoitti 1 filun kopioineensa, mutta ei kai sit oikein kumminkaan.. joku sen oli noinkin saanu tehtyä.

maat korissa ja koneen välissä on kunnossa, ja välillä varulta kokeilin irto-piuhoilla useemmistakin paikoista.. pitää vielä koittaa toista puolaa, ja vaihtaa tavalliset tulpanjohdot, koska nuo on kupariset ilman mitään häiriönpoistoo tai vastusta, tuo puola voi olla vähän ihmeissään semmosista, kaiketi tarkotettu toimimaan ees jonkinlaista vastusta vastaan. ja jos nämä ei auta, ni koitan sytty-yksikön kanssa, ja jos ei sittenkään, ni väliaikasesti jakajalla, että sais ees sen verran sen toimimaan että voi leimalla käydä. päästöillä ei väliä, on vm-75
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

Tulipas epätodellinen olo, kun tulpanjohtojen vaihdon jälkeen lähti käyntiin kuin ajatus! on meinannut morkkis jo iskee.. vähän ontuen käy, että nyt vaan säätämään sitten. että on se pienestä ihmis-apinan ja megan onni kiinni :D Eli oli vikana ilmeisesti häiriö-suojattomat tulpanjohdot, jotka kaiketi rätkineet vähän ennen tulppiakin mihin sattuu. ja sitä kautta antanut häiriötä megan johtosarjaan, jolla kumminki aika rajalliset vaihtoehdot reitittää ilman että on koriin tai moottoriin yhteydessä ennen määränpäätä. Nuo kupariset johdot toimi ihan hyvin motronicin ja msd:n puolan kanssa.

Ja muille yhtä piheille harrastjaille kuin minä, ni hukkakipinäpuolaan tulpanjohtojen löytäminen voi olla kallista,monet alkuperäiset hukkakipinäpuolien johtosarjat on tosi lyhyitä, (mulle ihan liian lyhyitä) ja bosch:in piuhat lähtö n.25€ kappale, ja bilteman siniset piuhat saa alle 20€, ni otin vanhoista opelin x18xe:n johdoista hukkakipinäpuolaan sopivat päät (m4) noihin bilteman johtoihin. tulevat ihan puristamalla kiinni, mut sen saa tehdä aika hyvin, tuntuu vastus muuttuvan helposti jos ei hiili painu kunnolla liittimeen kiinni. noissa johdoissa vastus jtn 7.5-8.5K ohmin luokkaa,että kattoo nyt miten palvelevat..

Jos tästä menestystarina kehkeytyy, ni kirjottelen sinne sit asian kehityksestä jossan vaiheessa, siis JOS on menestystä..


Kiitokset (taas) kaikille! :)
moikki
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Fri Jan 25, 2008 16:43

Post by moikki »

Itselle tuli nyt tämmöinen vastaava vika, auto pyörii jonkun aikaa nätisti(asetukset kunnossa sillä ajettu noilla jo pitkään) sitten sammuu ja kun yrittää uudelleen käynnistää niin pensapumpun rele naksuttaa huimaa vauhtia, joka kerta ei edes syty megaan virtoja ja pensapumppu pitää jännää ääntä. SItten kun antaa olla jonkun aikaa ja starttaa niin taas toimii jonkun aikaa. Voisko olla pensapumpun rele tai päävirtarele rikki? Naksunta ei tule samallalailla kun jos on asetukset väärin.
Volvo 760 turbo ja kuski on urpo.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Päävirtareleen vialta kuulostaa.
Post Reply