MS-II ja VW G60 sekä IAC ihmettelyä
Moderator: Masi_K
MS-II ja VW G60 sekä IAC ihmettelyä
Tossa alkas pikkuhiljaa oleen kasailtuna B&G PCB V3.0 levy ja siihen MS-II. Pitäs ruveta suunnitteleen, että miten käytän noita G60 koneen antureita yms. Suunitelmat on osittain selviä, mutta pari kysymysmerkkiä on:
-Kierrosluku tiedon ajattelin ottaa HALL anturilta, tähän kandee vissiin pistää 1K ylösvetovastus nollan ja +5v johdon väliin niin saa maa-auki-maa-auki signaalin sijaan mukavan kanttiaallon?
-Vedenlämpö (CLT) vakioanturista korjatuilla arvoilla
-Ilmanlämpö (IAT) vakioanturista (korjatuilla arvoilla?)
-Lambdaa varten löytyy VEMSsin WBO2 ja laajakaista, joku vissiin saanu toimimaanki tällä kombolla?
-MAP anturia varten suositeltiin ainakin vwvortexilla mekaanista vaimennusta eli "paisuntasäiliö" MAPin letkuun?
-Sytytykseen olisi tarkoitus käyttää vakio jakajasytytystä, mitä ohjataan levyllä olevalla VB921 kivellä
-Suuttimina menee G60 vakio Boschit, en tiedä onko nämä korkea impedanssiset vai ei? tosin onko sillä väliäkään kun tein tohon levylle myös ton PWM flyback dampingin?
-TPS on ongelma, G60 koneessa ei ole oikeata TPS anturia vain kaksiasentoinen kytkin mikä kertoo onko kaasu kiinni vai pohjassa. Tähän vissiin kandeis soveltaa oikea TPS anturi?
-Tyhjäkäyntivena on ongelma. Tos on joku Boschilainen PWM tötterö, en haluais käyttää sitä. Kiinnostas kovasti käyttää IACia, löytyykö tältä mantereelta mitään edullista helpohkosti sovellettavaa?
Olen ollut tulkitsevinani, että jotkut täällä on laittanu G60 koneeseen megaa, nyt otettas vastaan vinkkejä. Talvi aikaa tässä kollotella tota paikoilleen.
-Kierrosluku tiedon ajattelin ottaa HALL anturilta, tähän kandee vissiin pistää 1K ylösvetovastus nollan ja +5v johdon väliin niin saa maa-auki-maa-auki signaalin sijaan mukavan kanttiaallon?
-Vedenlämpö (CLT) vakioanturista korjatuilla arvoilla
-Ilmanlämpö (IAT) vakioanturista (korjatuilla arvoilla?)
-Lambdaa varten löytyy VEMSsin WBO2 ja laajakaista, joku vissiin saanu toimimaanki tällä kombolla?
-MAP anturia varten suositeltiin ainakin vwvortexilla mekaanista vaimennusta eli "paisuntasäiliö" MAPin letkuun?
-Sytytykseen olisi tarkoitus käyttää vakio jakajasytytystä, mitä ohjataan levyllä olevalla VB921 kivellä
-Suuttimina menee G60 vakio Boschit, en tiedä onko nämä korkea impedanssiset vai ei? tosin onko sillä väliäkään kun tein tohon levylle myös ton PWM flyback dampingin?
-TPS on ongelma, G60 koneessa ei ole oikeata TPS anturia vain kaksiasentoinen kytkin mikä kertoo onko kaasu kiinni vai pohjassa. Tähän vissiin kandeis soveltaa oikea TPS anturi?
-Tyhjäkäyntivena on ongelma. Tos on joku Boschilainen PWM tötterö, en haluais käyttää sitä. Kiinnostas kovasti käyttää IACia, löytyykö tältä mantereelta mitään edullista helpohkosti sovellettavaa?
Olen ollut tulkitsevinani, että jotkut täällä on laittanu G60 koneeseen megaa, nyt otettas vastaan vinkkejä. Talvi aikaa tässä kollotella tota paikoilleen.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
Re: MS-II ja VW G60 sekä IAC ihmettelyä
Voi kokeilla aluksi ilmankin, tähän mennessä vastaantulleilla on tuo toiminut ilman ylösvetoakin tuolla V3.0 piirilevyllä. Lisää sitten jos on tarvetta.Obi-Lan wrote:Tossa alkas pikkuhiljaa oleen kasailtuna B&G PCB V3.0 levy ja siihen MS-II. Pitäs ruveta suunnitteleen, että miten käytän noita G60 koneen antureita yms. Suunitelmat on osittain selviä, mutta pari kysymysmerkkiä on:
-Kierrosluku tiedon ajattelin ottaa HALL anturilta, tähän kandee vissiin pistää 1K ylösvetovastus nollan ja +5v johdon väliin niin saa maa-auki-maa-auki signaalin sijaan mukavan kanttiaallon?
Nuo toiminevat kyllä.Obi-Lan wrote:-Vedenlämpö (CLT) vakioanturista korjatuilla arvoilla
-Ilmanlämpö (IAT) vakioanturista (korjatuilla arvoilla?)
Tuon pystyy MS2 prossulla hoitamaan ohjelmallisesti aika pitkälle. Eli kokeile ensin ilman. Asetuksista vain hieman lagia MAP signaalille.Obi-Lan wrote:-Lambdaa varten löytyy VEMSsin WBO2 ja laajakaista, joku vissiin saanu toimimaanki tällä kombolla?
-MAP anturia varten suositeltiin ainakin vwvortexilla mekaanista vaimennusta eli "paisuntasäiliö" MAPin letkuun?
Mittaa yleismittarilla suuttimen vastus. Se että onko korkea vai matala impedanssiset vaikuttaa asetuksiin.Obi-Lan wrote:-Sytytykseen olisi tarkoitus käyttää vakio jakajasytytystä, mitä ohjataan levyllä olevalla VB921 kivellä
-Suuttimina menee G60 vakio Boschit, en tiedä onko nämä korkea impedanssiset vai ei? tosin onko sillä väliäkään kun tein tohon levylle myös ton PWM flyback dampingin?
Kannattaa katsella sopiva TPS anturi, saattaa helpottaa säätämistä joissain tilanteissa. Tuo ei toki ole ihan välttämätön, joskin suositeltava.Obi-Lan wrote:-TPS on ongelma, G60 koneessa ei ole oikeata TPS anturia vain kaksiasentoinen kytkin mikä kertoo onko kaasu kiinni vai pohjassa. Tähän vissiin kandeis soveltaa oikea TPS anturi?
Jaha kokeillaan sitä HALL hommaa sit ensin ilman vastusmodia. Saako toho hall jalkaa sopivaa liitintä jostain vai pitääkö raiskata vanha johtosarja?
16ohm sano suutin eli ne on sit vissiin korkeaimpedanssiset.
Kyttäilin tota kaasuläppähärveliä ja en muistanutkaan, että siinähän on kaksi läppää, mitkä aukeaa vielä vaiheittain. Kikkailuks menee, täytyy tutkia mahdollisuuksia.
16ohm sano suutin eli ne on sit vissiin korkeaimpedanssiset.
Kyttäilin tota kaasuläppähärveliä ja en muistanutkaan, että siinähän on kaksi läppää, mitkä aukeaa vielä vaiheittain. Kikkailuks menee, täytyy tutkia mahdollisuuksia.
Mites toi tyhjäkäynti?
Onko toi diyautotune.comin teetetty alumiinipulikka +jeepin IAC valve toimiva ratkaisu vai onko jotain muita toimiviksi todettuja ratkaisuja?
Hakisin kuitenkin mielellään melko sivistynyttä ratkaisua jossa kone reagoi esim. ohjaustehostinpumpun aiheuttamaan lisäkuormaan ja joka antas sen verta sivistyneen tyhjäkäynnin, että menis vähäpässin käytönaikaisesta päästömittauksesta läpi.
Onko toi diyautotune.comin teetetty alumiinipulikka +jeepin IAC valve toimiva ratkaisu vai onko jotain muita toimiviksi todettuja ratkaisuja?
Hakisin kuitenkin mielellään melko sivistynyttä ratkaisua jossa kone reagoi esim. ohjaustehostinpumpun aiheuttamaan lisäkuormaan ja joka antas sen verta sivistyneen tyhjäkäynnin, että menis vähäpässin käytönaikaisesta päästömittauksesta läpi.
Tossa corron IAT anturissa on 3 nastaa, siinä on joku potentiometriviritys:
http://obi.1g.fi/kuvat/Corrado/teoria/g60ECU2.jpg/full
Miten toi pitäisi kytkeä? Keskimmäiseen signaalipiuha Pin 20, mutta mitä tolle CO potille pitäisi syöttää? +5V, +12V?
http://obi.1g.fi/kuvat/Corrado/teoria/g60ECU2.jpg/full
Miten toi pitäisi kytkeä? Keskimmäiseen signaalipiuha Pin 20, mutta mitä tolle CO potille pitäisi syöttää? +5V, +12V?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Olin ollut hiukka sienissä vissiin aikoinaan, Corrossa on 2-napanen PWM vena, siinä on vaan 3-nap levyinen liitin, normi Junior Power käy siihen. Luovuin IAC viritysten suhteen ja kolvasin vaan sen järeemmän transistorin. Ja lopulta toi orggis PWM alkoi sekoilemaan jotain niin kävin nappaamassa jostain Audista vastaavanlaisen.
Tosin nyt on kunnianhimo kasvanu, boksi on vaihtunut kdfi boksiin, johtosarjan tein uusiksi, kampuralle on asennettu 60-2 pyörä, asennettavana on vielä hukkakipinäpuola yms pientä.
Ja kaikkia noita liitinrunkoja löytyy marmorilta tai Kalsketilta. Voin kaivella numeroita jos tarvii. Tähän mennessä niihin kaikkiin on vielä käyny Junior Power nastat mitä saa esim. Vekoyltä.
Tosin nyt on kunnianhimo kasvanu, boksi on vaihtunut kdfi boksiin, johtosarjan tein uusiksi, kampuralle on asennettu 60-2 pyörä, asennettavana on vielä hukkakipinäpuola yms pientä.
Ja kaikkia noita liitinrunkoja löytyy marmorilta tai Kalsketilta. Voin kaivella numeroita jos tarvii. Tähän mennessä niihin kaikkiin on vielä käyny Junior Power nastat mitä saa esim. Vekoyltä.
http://home.comcast.net/~whaussmann/Eas ... nstall.exeHuumori wrote: ......
En löydä mistään Easythermiä.
Tossa käyrät jostain korjausoppaasta. Pitäisi päteä sekä siniseen vedenlämpöanturiin, että siihen ilman lämpö anturiin.
http://obi.1g.fi/kuvat/uusi-efi/g60_temp_sensor.jpg
http://obi.1g.fi/kuvat/uusi-efi/g60_temp_sensor.jpg
Joo kyllä mä sillä jakajan kanssa viime kesänä ajelin. Hall anturi toimi kun veti sille 1k pullupin +5v:stä ja ohjasin sitä vakiopuolaa v3.0 levyn ainoalla sytkäpäätteellä (bip373). En vaa muista paljon laitoin sille puolalle dwelliä. Tossa on joko G60 koneen tai vakio 8v koneen vakio sytkäkartasta kuva: http://obi.1g.fi/kuvat/mega/vakio_sytk%E4kartta.jpg