MS-II ja VW G60 sekä IAC ihmettelyä

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

MS-II ja VW G60 sekä IAC ihmettelyä

Post by Obi-Lan »

Tossa alkas pikkuhiljaa oleen kasailtuna B&G PCB V3.0 levy ja siihen MS-II. Pitäs ruveta suunnitteleen, että miten käytän noita G60 koneen antureita yms. Suunitelmat on osittain selviä, mutta pari kysymysmerkkiä on:

-Kierrosluku tiedon ajattelin ottaa HALL anturilta, tähän kandee vissiin pistää 1K ylösvetovastus nollan ja +5v johdon väliin niin saa maa-auki-maa-auki signaalin sijaan mukavan kanttiaallon?

-Vedenlämpö (CLT) vakioanturista korjatuilla arvoilla

-Ilmanlämpö (IAT) vakioanturista (korjatuilla arvoilla?)

-Lambdaa varten löytyy VEMSsin WBO2 ja laajakaista, joku vissiin saanu toimimaanki tällä kombolla?

-MAP anturia varten suositeltiin ainakin vwvortexilla mekaanista vaimennusta eli "paisuntasäiliö" MAPin letkuun?

-Sytytykseen olisi tarkoitus käyttää vakio jakajasytytystä, mitä ohjataan levyllä olevalla VB921 kivellä

-Suuttimina menee G60 vakio Boschit, en tiedä onko nämä korkea impedanssiset vai ei? tosin onko sillä väliäkään kun tein tohon levylle myös ton PWM flyback dampingin?

-TPS on ongelma, G60 koneessa ei ole oikeata TPS anturia vain kaksiasentoinen kytkin mikä kertoo onko kaasu kiinni vai pohjassa. Tähän vissiin kandeis soveltaa oikea TPS anturi?

-Tyhjäkäyntivena on ongelma. Tos on joku Boschilainen PWM tötterö, en haluais käyttää sitä. Kiinnostas kovasti käyttää IACia, löytyykö tältä mantereelta mitään edullista helpohkosti sovellettavaa?

Olen ollut tulkitsevinani, että jotkut täällä on laittanu G60 koneeseen megaa, nyt otettas vastaan vinkkejä. Talvi aikaa tässä kollotella tota paikoilleen.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: MS-II ja VW G60 sekä IAC ihmettelyä

Post by SamiH »

Obi-Lan wrote:Tossa alkas pikkuhiljaa oleen kasailtuna B&G PCB V3.0 levy ja siihen MS-II. Pitäs ruveta suunnitteleen, että miten käytän noita G60 koneen antureita yms. Suunitelmat on osittain selviä, mutta pari kysymysmerkkiä on:

-Kierrosluku tiedon ajattelin ottaa HALL anturilta, tähän kandee vissiin pistää 1K ylösvetovastus nollan ja +5v johdon väliin niin saa maa-auki-maa-auki signaalin sijaan mukavan kanttiaallon?
Voi kokeilla aluksi ilmankin, tähän mennessä vastaantulleilla on tuo toiminut ilman ylösvetoakin tuolla V3.0 piirilevyllä. Lisää sitten jos on tarvetta.
Obi-Lan wrote:-Vedenlämpö (CLT) vakioanturista korjatuilla arvoilla

-Ilmanlämpö (IAT) vakioanturista (korjatuilla arvoilla?)
Nuo toiminevat kyllä.
Obi-Lan wrote:-Lambdaa varten löytyy VEMSsin WBO2 ja laajakaista, joku vissiin saanu toimimaanki tällä kombolla?

-MAP anturia varten suositeltiin ainakin vwvortexilla mekaanista vaimennusta eli "paisuntasäiliö" MAPin letkuun?
Tuon pystyy MS2 prossulla hoitamaan ohjelmallisesti aika pitkälle. Eli kokeile ensin ilman. Asetuksista vain hieman lagia MAP signaalille.
Obi-Lan wrote:-Sytytykseen olisi tarkoitus käyttää vakio jakajasytytystä, mitä ohjataan levyllä olevalla VB921 kivellä

-Suuttimina menee G60 vakio Boschit, en tiedä onko nämä korkea impedanssiset vai ei? tosin onko sillä väliäkään kun tein tohon levylle myös ton PWM flyback dampingin?
Mittaa yleismittarilla suuttimen vastus. Se että onko korkea vai matala impedanssiset vaikuttaa asetuksiin.
Obi-Lan wrote:-TPS on ongelma, G60 koneessa ei ole oikeata TPS anturia vain kaksiasentoinen kytkin mikä kertoo onko kaasu kiinni vai pohjassa. Tähän vissiin kandeis soveltaa oikea TPS anturi?
Kannattaa katsella sopiva TPS anturi, saattaa helpottaa säätämistä joissain tilanteissa. Tuo ei toki ole ihan välttämätön, joskin suositeltava.
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Jaha kokeillaan sitä HALL hommaa sit ensin ilman vastusmodia. Saako toho hall jalkaa sopivaa liitintä jostain vai pitääkö raiskata vanha johtosarja?

16ohm sano suutin eli ne on sit vissiin korkeaimpedanssiset.

Kyttäilin tota kaasuläppähärveliä ja en muistanutkaan, että siinähän on kaksi läppää, mitkä aukeaa vielä vaiheittain. Kikkailuks menee, täytyy tutkia mahdollisuuksia.
pipo_esa
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Tue May 17, 2005 23:13

Post by pipo_esa »

Raiskaa se vanha johtosarja vaan, en ainakaan ole törmännyt sopivaan liittimeen missään.

TPS:sän ostin vpv:ltä ja hitsasin ison läpän akseliin knöölin joka on puolikuun muotoinen ja tämä kääntää tps:ssää.
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Mites toi tyhjäkäynti?

Onko toi diyautotune.comin teetetty alumiinipulikka +jeepin IAC valve toimiva ratkaisu vai onko jotain muita toimiviksi todettuja ratkaisuja?

Hakisin kuitenkin mielellään melko sivistynyttä ratkaisua jossa kone reagoi esim. ohjaustehostinpumpun aiheuttamaan lisäkuormaan ja joka antas sen verta sivistyneen tyhjäkäynnin, että menis vähäpässin käytönaikaisesta päästömittauksesta läpi.
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Tossa corron IAT anturissa on 3 nastaa, siinä on joku potentiometriviritys:

http://obi.1g.fi/kuvat/Corrado/teoria/g60ECU2.jpg/full

Miten toi pitäisi kytkeä? Keskimmäiseen signaalipiuha Pin 20, mutta mitä tolle CO potille pitäisi syöttää? +5V, +12V?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Obi-Lan wrote: mitä tolle CO potille pitäisi syöttää? +5V, +12V?
No ei ainakaan jännitettä. Sillon on megan lämpötilan tunnistus sekasin. Laita maihin ja kato mitä näyttää. Saattaa olla että joudut vaihtamaan tuon johonkin sopivampaan anturiin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuon potikan tarkoitus on ilmeisesti ollut seoksen hienosäätö. Kytkiksen mukaan näyttäisi, että sen piuhan voisi jättää kytkemättä. Loput kaksi sitten normaalisti, toinen maihin ja toinen megalle, niin saattaisi hyvinkin toimia.
Arttu
GSX1100 -85
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Joo vortexilla ainakin olen havainnut, että kyllä jenkit käyttää tota anturia megankin kanssa, kukaan vaan ei ole maininnut miten he ovat kytkeneet sen. Kokeillaan ilman tota hienosäätöpotikkaa.
Huumori
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon May 10, 2010 15:25

MS

Post by Huumori »

Mitenkäs täällä etenee ja jokos olet ton ISV ongelman ratkassu?
Itellä kanssa jossain vaiheessa asennus edessä ja osat alkaa olemaan kasassa.
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Olin ollut hiukka sienissä vissiin aikoinaan, Corrossa on 2-napanen PWM vena, siinä on vaan 3-nap levyinen liitin, normi Junior Power käy siihen. Luovuin IAC viritysten suhteen ja kolvasin vaan sen järeemmän transistorin. Ja lopulta toi orggis PWM alkoi sekoilemaan jotain niin kävin nappaamassa jostain Audista vastaavanlaisen.

Tosin nyt on kunnianhimo kasvanu, boksi on vaihtunut kdfi boksiin, johtosarjan tein uusiksi, kampuralle on asennettu 60-2 pyörä, asennettavana on vielä hukkakipinäpuola yms pientä.

Ja kaikkia noita liitinrunkoja löytyy marmorilta tai Kalsketilta. Voin kaivella numeroita jos tarvii. Tähän mennessä niihin kaikkiin on vielä käyny Junior Power nastat mitä saa esim. Vekoyltä.
Huumori
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon May 10, 2010 15:25

Post by Huumori »

Selvä homma.

Hei muuten onko sulla noita korjattuja arvoja noille antureille?
En löydä mistään Easythermiä.
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Huumori wrote: ......
En löydä mistään Easythermiä.
http://home.comcast.net/~whaussmann/Eas ... nstall.exe
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Tossa käyrät jostain korjausoppaasta. Pitäisi päteä sekä siniseen vedenlämpöanturiin, että siihen ilman lämpö anturiin.

http://obi.1g.fi/kuvat/uusi-efi/g60_temp_sensor.jpg
Huumori
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Mon May 10, 2010 15:25

Post by Huumori »

Kiitoksia :P
pipo_esa
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Tue May 17, 2005 23:13

Post by pipo_esa »

Testasitko jakaja sytkää ollenkaan?
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Joo kyllä mä sillä jakajan kanssa viime kesänä ajelin. Hall anturi toimi kun veti sille 1k pullupin +5v:stä ja ohjasin sitä vakiopuolaa v3.0 levyn ainoalla sytkäpäätteellä (bip373). En vaa muista paljon laitoin sille puolalle dwelliä. Tossa on joko G60 koneen tai vakio 8v koneen vakio sytkäkartasta kuva: http://obi.1g.fi/kuvat/mega/vakio_sytk%E4kartta.jpg
Post Reply