Honda GX390

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
tunkki
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Feb 04, 2009 23:52
Location: Pirkanmaa

Honda GX390

Post by tunkki »

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta tuollaisen GX390:n ruiskuttamisesta? Eli tuo GX390 on "se" 13hp, 1-pyttyinen, ~400cm3 pata, mitä nyt löytyy vaikka minkälaisista polttomoottorikäyttöisistä koneista, taitaa olla ainakin aggregaateissa, painepesureissa, hitseissä jne.
Esim tuolta löytyy kuva http://www.aaaa-generator.com/HONDA_GX390_L.jpg

Itsellä on tuossa markkikoneena Avant tecnon valmistama pienoiskuormaaja ja tuli mieleen perverssi ajatus sen squirttaamisesta (ja ehkä jatkossa ahtamisesta) :D Joo, järkeä tai ei, mutta harrastuksia ei lasketa ;)

Olen tuossa ajatusta vähän pyöritellyt eikä minulle ainakaan tule mieleen mitään showstoppereita, mutta tuleeko muille jotakin mieleen?

Sähköt tuossa on 12V ja uskon että "laturilta" saa tarpeeksi ämpäreitä ruiskun härpäkkeiden tarpeisiin.

Ensimmäinen ongelma olisi sopivan läppärungon löytäminen, mistäköhän tuohon taikoisi sellaisen? Koosta ei ole mitään hajua, mutta liekö nykyinen kaasarin koko hehtaarin tarkkuudella ~30mm tms? Tuollaista yksittäispakattua läppärunkoa ei liene missään? Eli jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi napsaista jonkin auton läppärungosta 1 pala?

Bensapumppu jostakin moottoripyörästä vaiko jokin auton? Mikäköhän voisi olla ok malli, mitä voisi alkaa metsästämään? Ja mahdollisimman pieni tietenkin fyysisiltä mitoiltaan.

Suutinpuolella ei liene ongelmaa.

Sytkän toteutustavasta ko laitoksessa ei ole mitään hajua, mutta eiköhän se voi toimia nykyisellään ilman että megasquirt puuttuu siihen puoleen...

Mitäs vielä?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Ei kai tuossa mitään suurempaa ongelmaa ole näköpiirissä. Kierroslukusignaalin järjestämisessä voi olla vähän askartelemista, kun sytkältä ei välttämättä saa megalle suoraan kelpaavaa signaalia. Mutta ei tuonkaan pitäisi olla kuin järjestelykysymys, jos ei muu auta, niin laittaa vaikka erillisen anturin.

Muuten ongelmat taitaa olla lähinnä optimoinnissa, kuinka hienon ja elegantin tuloksen haluaa ja kuinka paljon on valmis näkemään vaivaa.

Läppärungon sopiva koko lienee tosiaan tuolla 30mm nurkilla. Mitoitus ei luultavasti ole kovin kriittinen, kunhan ei laita pienempää kuin alkuperäinen kaasari, ettei tehot kärsi. Toisaalta ihan tolkuttomasti isompaakaan ei kannata laittaa, ettei kaasun vaste mene hankalaksi. Moottoripyörien läppärungoista löytyy yksittäisiksi kurkuiksi paloiteltavia paketteja ainakin 34mm koossa. Ebaysta ainakin löytää välillä todella edulliseen hintaan. Optimiratkaisu voisi olla osat jostain 125-400cc yksipyttyisestä pyörästä. Parhaimmillaan siinä saisi läppärungon, suuttimen, pumpun ja paineensäätimen sopivalla mitoituksella todella kompaktissa paketissa.

Kyläseppälinjalle lähdettäessä läppärunkona voi käyttää sopivasti teurastettua kaasaria. Suuttimen voi sijoittaa vaikka kaasuläpän takapuolellekin, esim. ilmanputsarin sisään suihkuttamaan suoraan läppää kohti.

Suuttimen ei tosiaan pitäisi olla ongelma, sopiva kokoluokka on varmaan jossain 150-200cc nurkilla, millä pääsee 20-30hp tehoihin, eikä tyhjäkäynnin kanssakaan pitäisi tulla ongelmaa. Tämän kokoisia suuttimia löytyy pilvin pimein.

Pumppu on sitten vähän hankalampi. Tähän mennessä en ole nähnyt mitään erityisen pienikokoisia tai pienivirtaisia aftermarket-pumppuja. Sopivia voisi löytyä jostain pienemmän pään pyöristä, kelkoista tai mönkijöistä. Oikean luovuttajan löytäminen jää harjoitustehtäväksi...
Helppo vaihtoehto on joku auton pumppu, vaikka Biltemasta. Koolle ei mahda mitään, mutta tuottoa voi halutessaan tiputtaa jännitettä alentamalla.
Arttu
GSX1100 -85
tunkki
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Feb 04, 2009 23:52
Location: Pirkanmaa

Post by tunkki »

Läppärungon sopiva koko lienee tosiaan tuolla 30mm nurkilla. Mitoitus ei luultavasti ole kovin kriittinen, kunhan ei laita pienempää kuin alkuperäinen kaasari, ettei tehot kärsi. Toisaalta ihan tolkuttomasti isompaakaan ei kannata laittaa, ettei kaasun vaste mene hankalaksi. Moottoripyörien läppärungoista löytyy yksittäisiksi kurkuiksi paloiteltavia paketteja ainakin 34mm koossa. Ebaysta ainakin löytää välillä todella edulliseen hintaan. Optimiratkaisu voisi olla osat jostain 125-400cc yksipyttyisestä pyörästä. Parhaimmillaan siinä saisi läppärungon, suuttimen, pumpun ja paineensäätimen sopivalla mitoituksella todella kompaktissa paketissa.
Jostakin pongasin että tuossa GX390:ssä olisi vakiona jokin 21mm kaasari joka tuntuu kyllä melkoisen pieneltä! Mutta jollakin jenkkifoorumilla isot pojat ovat käyttäneet viritetyissä tuollaisissa koneissa esim 38mm Mikunia, joten varmaankin tuollaista 30mm huitteilla olevaa läppärunkoa pitäisi saada.

Onko sinulla kertoa merkkiä ja mallia, mistä saisi esim noita mainitsemiasi 34mm paloja? Itse pongasin että vanhassa Kawasaki gpz1100:ssa on 4x 33mm ja kuvista päätellen ilmeisesti palat ovat jo valmiiksi erillään, joten siinä voisi olla erittäin potentiaalinen vaihtoehto.
http://zoic.org/sharkey/moto/efi/throttle.html
ja ebayssakin olisi sopivasti tarjolla! http://tinyurl.com/c85grg

2 tai 3 pyttyisistä moottorikelkoista tai mönkijöistäkin voisi löytyä, mutta äkkiseltään ne näyttävät sellaisilta mateenpäiltä, ettei niitä saa kovin näppärästi tai siististi erotettua.

Edit: Jaahas, nyt pongasin sinun projektisi ja näyttäisi että sinulla on enemmänkin kokemusta noista gpz1100:n läpistä ;)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jep, nuo GPZ:n rungot on 34mm ja erottuvat yksittäisiksi kurkuiksi ihan ruuvarilla. Noista kannattaa sitten huomioida, että niitä on uudempaa ja vanhempaa mallia, meniköhän raja jossain -82 nurkilla. Vanhemmissa suuttimet on kannessa eikä läppärungoissa, ja nuo ebayn rungot näyttää olevan vanhempaa versiota.


Pyörien läppärungoista löytyy jonkinlaista koostetta tuolta:
http://www.msextra.com/viewtopic.php?f=29&t=6627
Jos et ollut jo löytänyt.

Yksi vaihtoehto olisi GSX-R600 2001-2003, 38mm ja yksittäiset rungot. Noita on aika paljon tarjolla. GSX1400:ssa taitaisi olla 34mm läpät, en nyt vaan muista erottuuko nuo yksittäisiksi kurkuiksi. No, rälläkällä lähtee aina ;)

Sitten noista pienemmistä pyöristä voisi löytyä vaikka mitä, mutta niistä mulla ei ole oikein tietoa. Niissä on ollut ruiskuja aika vähän aikaa, joten tarjontaakaan ei välttämättä ole niin hyvin.
Arttu
GSX1100 -85
tunkki
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Feb 04, 2009 23:52
Location: Pirkanmaa

Post by tunkki »

Noista kannattaa sitten huomioida, että niitä on uudempaa ja vanhempaa mallia, meniköhän raja jossain -82 nurkilla. Vanhemmissa suuttimet on kannessa eikä läppärungoissa, ja nuo ebayn rungot näyttää olevan vanhempaa versiota.
Tuo oli hyvä tieto! Nyt on ebaysta tulossa 1kpl gpz:n läppiä, jossa ainakin myyjän mukaan on suuttimen paikka vaikka vuosimallisopivuus oli '82. No, kattotaan nyt mitä tulee.

Tuossa GX390:ssä on muuten cdi sytkä kiinteällä 25 asteen ennakolla. Saattaapi olla että tuokin menee samantien vaihtoon ja ms:n ohjailtavaksi.
tunkki
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Feb 04, 2009 23:52
Location: Pirkanmaa

Post by tunkki »

tunkki wrote: Tuo oli hyvä tieto! Nyt on ebaysta tulossa 1kpl gpz:n läppiä, jossa ainakin myyjän mukaan on suuttimen paikka vaikka vuosimallisopivuus oli '82. No, kattotaan nyt mitä tulee.
Joo eli läppärunko on ok, suuttimen paikalla jne. Mutta: kun en ole noiden pyörien kanssa pelannut, niin mistä/miten tuohon pitäisi tehdä kurkku? Niissä on näitä kumikurkkuvirityksiä, joten ilmeisesti jokin semmonen? Onkos tuohon olemassa jotakin diy-viritystä vai pitääkö tästä marssia johonkin lähimpään moottoripyörävaraosaputkaan? Ja saako noita kurkkuja edes kappaleittain? Tai mikä voisi olla sopiva taikasana, millä hakea "metriputkea"? Ekana tuli mieleen silikoniset ahtoputket, mutta nekin taitavat olla pienimmät 2" eli ovat vähän isoja.

Tai miten tuohon saisi liitettyä fiksusti ihan metallisen imusarjan?
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Silikoniletkua on turha laittaa sille puolelle kaasuläppää missä on bensaa ilman seassa, kestää viikon ja sen jälkeen murenee atomeiksi. Jostain letkufirmasta, vaikka ARES Oy:stä kysäset semmosta letkua joka kestää paineita ja bensiiniä. Kumikurkkuja löytyy Stormiltakin melko kattavasti, mutta todennäkösesti ei just siihen mitä tarvisi :D

Jos kuitenki laipaltaan sopiva kurkku löytyy niin sittehän noita "autotalliadaptereita" voi vaikka koittaa säveltää tämmösestä:

http://ecat.georgfischer.com/mediacockp ... 41a29eec03

Ei tosiaan mikään viimisen päälle hieno ratkasu mutta pääseepähän alkuun :D
CPI XS 250 Turbo
novice
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Wed Mar 31, 2010 13:11

Post by novice »

Mites megasquirt toimisi aggregaatissa? Omassa myllyssä on tätä GX390 vastaava moottori ja siihen voisi harrastusmielessä kokeilla squirttia laittaa.
Aggregaatissa on vain se, että sen pitää pyöriä koko ajan vakio (3000rmp) nopeudella kuormituksesta riippumatta. Pystyykö mega ohjaamaan kaasuläppää siten, että kierrokset pysyvät vakiona vaikka kuormitusta tulee lisää?
Jos laittaisi vaikka askelmoottorin ohjaamaan läppää.
Post Reply