Mega vanhaan autoon
Moderator: Masi_K
Mega vanhaan autoon
Ideana on laittaa vanhaan opel 1,2 ohv-moottoriin megasquirt. Moottoriin ei siis ole olemassa vakioruiskuja/piuhasarjoja.
Nyt kun noita MS-versioita tuntuu olevan monta, niin mikä tähän sopisi parhaiten? Hintaero tuntuu olevan suurehko MS1 ja MS2 välillä. Jotkut sanovat MS1 olevan "vanhentunut romu", vaan onko?
Olen saanut MS2 sellaisen kuvan, että se soveltuu paremmin uusiin autoihin, joissa on ennestään ruisku, ja lähestulkoon plug and play periaatteella.
Tällä hetkellä kallistuu vähän MS1 extran puoleen....
Tarkoitus on siis ohjata myös sytytystä!
Vielä piti kysyä, että pitääkö extran takia tehdä fyysisiä muutoksia v2.2 lankkuun?
Nyt kun noita MS-versioita tuntuu olevan monta, niin mikä tähän sopisi parhaiten? Hintaero tuntuu olevan suurehko MS1 ja MS2 välillä. Jotkut sanovat MS1 olevan "vanhentunut romu", vaan onko?
Olen saanut MS2 sellaisen kuvan, että se soveltuu paremmin uusiin autoihin, joissa on ennestään ruisku, ja lähestulkoon plug and play periaatteella.
Tällä hetkellä kallistuu vähän MS1 extran puoleen....
Tarkoitus on siis ohjata myös sytytystä!
Vielä piti kysyä, että pitääkö extran takia tehdä fyysisiä muutoksia v2.2 lankkuun?
Ei ms2 ole yhtään sen "valmiimpi" uuteen kuin vanhaan autoon, mutta tässä tapauksessa ms1 riittää varmasti ihan yhtä hyvin.
Toteutuksia voi sitten itse miettiä miten haluaa järjestelmän tehdä ja mitä toimintoja siihen haluaa. Helpoin tuohon olisi varmasti 1-pisteruiskun läppärunko vakioimusarjan päälle tekemällä sopiva muutoslaippa. Muuten joutuisi tekemään uuden imusarjan tai holkittamalla suuttimien paikat alkuperäiseen imusarjaan ja sitten vielä lisäämään kaasuläppäkotelon ym.
Toteutuksia voi sitten itse miettiä miten haluaa järjestelmän tehdä ja mitä toimintoja siihen haluaa. Helpoin tuohon olisi varmasti 1-pisteruiskun läppärunko vakioimusarjan päälle tekemällä sopiva muutoslaippa. Muuten joutuisi tekemään uuden imusarjan tai holkittamalla suuttimien paikat alkuperäiseen imusarjaan ja sitten vielä lisäämään kaasuläppäkotelon ym.
Eli 1 ääni ms1 puolesta =) kyllä tolle squirtille tulee käyttöä. Moottoria on piristelty jonkun verran, mm. 290 asteinen nokka. Ei tahdo vaakaimudellortolla tyhjäkäynti tasoittua.
Eiköhän tuo imusarja valmistu vaikkapa nelipisteruiskulle. Mistähän autosta löytyy hyviä suuttimia? Ja muutenkin antureista, onko jotain tiettyä merkkiä/mallia missä on todella hyvin sopivat anturit?
GM?
Eiköhän tuo imusarja valmistu vaikkapa nelipisteruiskulle. Mistähän autosta löytyy hyviä suuttimia? Ja muutenkin antureista, onko jotain tiettyä merkkiä/mallia missä on todella hyvin sopivat anturit?
GM?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Mega vanhaan autoon
Ei todellakaan. MS1-extran koodia kehitetään koko ajan tuolla "suuressa maailmassa". Ominaisuuksia on jo tällä hetkellä enemmän kuin 99% käyttäjistä edes tarvitsee.Olper wrote: Jotkut sanovat MS1 olevan "vanhentunut romu", vaan onko?
MS2 ei ole sen enempää plug´n´play kuin MS1. Jos haluaa enemmän kuin polttoaineen suihkutuksen ja jakajasytytyksen, menee tinaushommiksi ja opiskeluksi. Lisäksi MS2-extra vaatii vielä enemmän perehtymistä kuin MS1-extra.Olper wrote: Olen saanut MS2 sellaisen kuvan, että se soveltuu paremmin uusiin autoihin, joissa on ennestään ruisku, ja lähestulkoon plug and play periaatteella.
Jos jakajasytytys riittää, niin käytännössä et tarvitse tehdä muuta kuin lisätä yhden hyppyjohdon ja yhden vastuksen perusmegan asennukseen.Olper wrote: Tällä hetkellä kallistuu vähän MS1 extran puoleen....
Tarkoitus on siis ohjata myös sytytystä!
Vielä piti kysyä, että pitääkö extran takia tehdä fyysisiä muutoksia v2.2 lankkuun?
Pelkkä imusarja ei edes riitä, koska tikkukoneessa on siamilainen 5-reikänen kansi.AJ wrote:Muuten joutuisi tekemään uuden imusarjan tai holkittamalla suuttimien paikat alkuperäiseen imusarjaan ja sitten vielä lisäämään kaasuläppäkotelon ym.
MS2:lle ollaan mini-harrastajien toimesta kehitelty semi-sekventiaalista ruiskutusta, jolla saattaa saada tuollaisenkin kannen toimimaan.
oliko tuo kone se, jossa on 3 pakokanavaa ja 2 imukanavaa kannessa?
kuinka muuten, jos tekis "1 piste ruutan", mutta käyttäis useampaa suutinta, olisko säätäminen ja seoksen hallinta helpompaa
vaikka sama se taitaa olla, kun käyttää niin montaa ruiskutusta/moottorin työkierto kuin mahdollista, pikkukierrosten vielä kärsimättä pienestä suuttimen aukioloajasta
kuinka muuten, jos tekis "1 piste ruutan", mutta käyttäis useampaa suutinta, olisko säätäminen ja seoksen hallinta helpompaa

vaikka sama se taitaa olla, kun käyttää niin montaa ruiskutusta/moottorin työkierto kuin mahdollista, pikkukierrosten vielä kärsimättä pienestä suuttimen aukioloajasta

Niin, tuossa on imukanavat kahdessa parissa. Eikö nelipisteruisku onnistu, jos jakaa imusarjan kahteen haaraan läpän jälkeen, tai käyttää tuplakurkkuista läppärunkoa. Suuttimet imusarjan loppuun, hieman vinoon, suihku venttiiliä kohti?
Tai onko mahdollista tehdä kaksipisteruisku?
Kuulostaa härskiltä.
Tein muuten sen virheen että kyselin ennen kuin luin manuaalin. Nyt on luettu. "GM" anturit siis käy suoraan, myös opel?
Ja niin. Ensin ajattelin käyttää uudemmissa 1,2 ohv:n kärjetöntä virranjakajaa. Mietin sytkänohjausta sitten kun(jos) saan megan muuten toimimaan.
Tai onko mahdollista tehdä kaksipisteruisku?

Kuulostaa härskiltä.
Tein muuten sen virheen että kyselin ennen kuin luin manuaalin. Nyt on luettu. "GM" anturit siis käy suoraan, myös opel?
Ja niin. Ensin ajattelin käyttää uudemmissa 1,2 ohv:n kärjetöntä virranjakajaa. Mietin sytkänohjausta sitten kun(jos) saan megan muuten toimimaan.
Juu näin ajattelinki, että jenkki GM kyseessä.
Ymmärsinkö teg oikein, eli molemmissa imukanavissa 2kpl suuttimia, eli nelipiste..? Jotain tuollaista ajattelin itse.
Mistähän autosta löytyisi n. 15lb/hr, eli n. 158cc suuttimet? Sanotaan vaikka näin, että on about purkamollinen autoja käytettävissä. Muitakin osia saa suositella, niin ei tarvitse kantapään kautta oppia. Kyseessä siis melko korkeaviritteinen 1,2 tönärikone. Kenties noin 50mm kaasuläppä (suhteessa pienempi kuin 40mm dellorton tuplakaasari, eikö?)
Lueskelin että partcolla tarjotaan "eioota", viesti oli marraskuulta. Onko tietoa löytyykö nykyään?
Ymmärsinkö teg oikein, eli molemmissa imukanavissa 2kpl suuttimia, eli nelipiste..? Jotain tuollaista ajattelin itse.
Mistähän autosta löytyisi n. 15lb/hr, eli n. 158cc suuttimet? Sanotaan vaikka näin, että on about purkamollinen autoja käytettävissä. Muitakin osia saa suositella, niin ei tarvitse kantapään kautta oppia. Kyseessä siis melko korkeaviritteinen 1,2 tönärikone. Kenties noin 50mm kaasuläppä (suhteessa pienempi kuin 40mm dellorton tuplakaasari, eikö?)
Lueskelin että partcolla tarjotaan "eioota", viesti oli marraskuulta. Onko tietoa löytyykö nykyään?
Itselläni oli OHV imusarja johon oli hitsattu CIH ruiskun puolikas eli 2 runneria. Siis imusarjassa oli 2 putkea jossa molemmissa oli 2 suutinta (peräkkäin), jotta sain tarpeeksi polttoainetta.Olper wrote: Ymmärsinkö teg oikein, eli molemmissa imukanavissa 2kpl suuttimia, eli nelipiste..? Jotain tuollaista ajattelin itse.
Aiheuttaako se, että 1&2 ja 3&4 pytty ovat yhdessä ongelman työjärjestyksen takia? Onko 4-pisteruisku siis edes mahdollinen?
Entäs jos laittaa tuolla tavoin 2 ja 2 suutinta. Pitääkö niitä ohjata sitten 1-pisteruiskun tavoin?Toimiko, teg, tuo viritys niin hyvin että uskallat suositella sitä? Ja mahtaako olla projektikuvia, niistä voisi saada hyviä inspiksiä!
Entäs jos laittaa tuolla tavoin 2 ja 2 suutinta. Pitääkö niitä ohjata sitten 1-pisteruiskun tavoin?Toimiko, teg, tuo viritys niin hyvin että uskallat suositella sitä? Ja mahtaako olla projektikuvia, niistä voisi saada hyviä inspiksiä!
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Wed Aug 15, 2007 22:28
- Location: 017-Alue
mulla on mega 1,7L opelissa (-62 opel p2) siinä on vastaava rakenne kannessa, aluksi oli ongelmia juurikin tuon käynnin tasaisuuden kanssa, täälläkin on jossain siitä juttua, aluksi oli suuttimet itse rakennetussa kaasuläppäkotelossa, sitten jopa ennen kaasuläppää, nyt käytössä on kaksi moottoripyörän kaasuläppää joissa molemmissa suutin alkuperäisellä paikallaan, autolla nyt ajettu viime kesä ja toimii kohtuullisesti,
Jep sytyttys jäjestys ongelma suhteessa kanaviin. Koska megala ei pysty ruiskutusta ajoittamaan koneen asennon mukaan, niin nyt käy niin että 2 ja 3 käy reippasti rikkaamalla, kyllähän se silti toimii jotenkin. Pakosarjaan suosittelisin tuollaisessa lambdan laittamaan niin että se mittaa 1 tai 4 sylinterin seosta.
Homman saa kierrettyä sillä että tekee 1 pisteruiskun, koska silloin bensa sekoittuu ilmaan siinä vaiheessa kun virtaus on vielä "tasaista". Voi siinä silti käyttää neljää suutinta ja asentaa ne vaikka kaasuläpän allekin, kuitenkin niin että kaikki ruiskuttavat samaan tilaan ennen kanavien harautumista,
Homman saa kierrettyä sillä että tekee 1 pisteruiskun, koska silloin bensa sekoittuu ilmaan siinä vaiheessa kun virtaus on vielä "tasaista". Voi siinä silti käyttää neljää suutinta ja asentaa ne vaikka kaasuläpän allekin, kuitenkin niin että kaikki ruiskuttavat samaan tilaan ennen kanavien harautumista,
Juu, pikkuhiljaa valkenee nämä vaikeudet 
Eli 2-pisteisenä 2 ja 3 pytyt käy rikkaana. Paremmin varmasti toimisi tuo 1 piste. Nelipisteruiskua varten pitäisi kanteen hitsata välilevyä ja imusarja tehdä sen mukaan. Pitää ottaa joku kansi olohuoneen pöydälle pyörimään, eiköhän ne visiot siitä lähde. Voi olla että lopulta päädyn 1-pisteruiskuun, se olisi ainakin helppo.
Kiitos tiedoista ja tarjouksesta TfP-Motors, suuttimia löytyy kyllä =)
Muille myös paljon kiitoksia. Palaan asiaan =)

Eli 2-pisteisenä 2 ja 3 pytyt käy rikkaana. Paremmin varmasti toimisi tuo 1 piste. Nelipisteruiskua varten pitäisi kanteen hitsata välilevyä ja imusarja tehdä sen mukaan. Pitää ottaa joku kansi olohuoneen pöydälle pyörimään, eiköhän ne visiot siitä lähde. Voi olla että lopulta päädyn 1-pisteruiskuun, se olisi ainakin helppo.
Kiitos tiedoista ja tarjouksesta TfP-Motors, suuttimia löytyy kyllä =)
Muille myös paljon kiitoksia. Palaan asiaan =)
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=EconoSealIII
Vemssi käyttää EconoSealia mikä vaikuttaa huomattavasti paremmalta.
Vemssi käyttää EconoSealia mikä vaikuttaa huomattavasti paremmalta.
kyllähän tuohon megaan asentaa vaikka minkälaisia liittimiä, kun vain hieman käyttää mielikuvitusta...
itse laitoin muutaman liittimen lisää, kun tuli kaikenlaista lisäominaisuutta otettua käyttöön ja DB37 loppui vapaat paikat (sytkää, vesiruiskua jne.) joskus tulevaisuudessa vois vaihtaa myös tuon DB37 liittimen parempaan liittimeen...
joskus jos oikein kunnolla innostun, niin vaihdan koko megan jonkun vanhan "vahvarikotelon" sisään, niin ainakin jää tilaa kunnon liittimille
samalla vois päivittää MS2 prossun ja sellaisen MAP anturin joka ymmärtää suurempia paineita tai sitten jätän tämän vanhan pelkälle vesiruiskulle (sais ainakin täysin säädettävän vesiruiskun
) ja teen (teetän..) uuden megan V.3.XX laudalle ja MS2 prossulle 
säädettävää ei ikinä voi olla liikaa, jos meinaa loppua kesken, niin hankitaan lisää


itse laitoin muutaman liittimen lisää, kun tuli kaikenlaista lisäominaisuutta otettua käyttöön ja DB37 loppui vapaat paikat (sytkää, vesiruiskua jne.) joskus tulevaisuudessa vois vaihtaa myös tuon DB37 liittimen parempaan liittimeen...
joskus jos oikein kunnolla innostun, niin vaihdan koko megan jonkun vanhan "vahvarikotelon" sisään, niin ainakin jää tilaa kunnon liittimille



säädettävää ei ikinä voi olla liikaa, jos meinaa loppua kesken, niin hankitaan lisää



Eli vedetäänkö se samaan tyyliin kuin kuvassa:
http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG ??
Paitsi tuosta d17 lediltä hyppyjohto tietty tuonne x11..
http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG ??
Paitsi tuosta d17 lediltä hyppyjohto tietty tuonne x11..
Hyvännäköinen yksipisteruisku löytyi subaru legacy 1.8 boxer moottorista. Imusarjan saa helpohkosti yhdistettyä kadettin alkuperäiseen..
Haaveena on ollut laittaa tyhjäkäyntimoottori. Tuossa ykspisteruiskussa varmasti on sellainen, mutta taitaa olla askelmoottori. Niitähän MS1 ei pysty ohjaamaan?
Mitenkäs jos laittaa tämän yksipisteruiskun ohi tällaisen boschin 2-napaisen. tuleeko ongelmia, kun suutin jää sinne kiinni olevan läpän taakse?
Haaveena on ollut laittaa tyhjäkäyntimoottori. Tuossa ykspisteruiskussa varmasti on sellainen, mutta taitaa olla askelmoottori. Niitähän MS1 ei pysty ohjaamaan?
Mitenkäs jos laittaa tämän yksipisteruiskun ohi tällaisen boschin 2-napaisen. tuleeko ongelmia, kun suutin jää sinne kiinni olevan läpän taakse?
Tein toissatalvena vauxhallin vivaan 1. piste ruiskun käyttäen kaasaria läppärunkona. Käynti oli ongelmallista koko kesän enkä sittemmin ajellut paljoakaan. Vika löyty juuri kun olin ajamasa autoa talliin. Imuvuoto kaasarin ja bakeliittilevyn välissä. Mutta periaate on ok. Kuviakin on jossain.
Vivassa on tämä samanmoinen kone kuin opelin 1.2, mutta tuumamitoilla =)
Vivassa on tämä samanmoinen kone kuin opelin 1.2, mutta tuumamitoilla =)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII