Mega vanhaan autoon

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Mega vanhaan autoon

Post by Olper »

Ideana on laittaa vanhaan opel 1,2 ohv-moottoriin megasquirt. Moottoriin ei siis ole olemassa vakioruiskuja/piuhasarjoja.

Nyt kun noita MS-versioita tuntuu olevan monta, niin mikä tähän sopisi parhaiten? Hintaero tuntuu olevan suurehko MS1 ja MS2 välillä. Jotkut sanovat MS1 olevan "vanhentunut romu", vaan onko?

Olen saanut MS2 sellaisen kuvan, että se soveltuu paremmin uusiin autoihin, joissa on ennestään ruisku, ja lähestulkoon plug and play periaatteella.

Tällä hetkellä kallistuu vähän MS1 extran puoleen....
Tarkoitus on siis ohjata myös sytytystä!

Vielä piti kysyä, että pitääkö extran takia tehdä fyysisiä muutoksia v2.2 lankkuun?
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Ei ms2 ole yhtään sen "valmiimpi" uuteen kuin vanhaan autoon, mutta tässä tapauksessa ms1 riittää varmasti ihan yhtä hyvin.

Toteutuksia voi sitten itse miettiä miten haluaa järjestelmän tehdä ja mitä toimintoja siihen haluaa. Helpoin tuohon olisi varmasti 1-pisteruiskun läppärunko vakioimusarjan päälle tekemällä sopiva muutoslaippa. Muuten joutuisi tekemään uuden imusarjan tai holkittamalla suuttimien paikat alkuperäiseen imusarjaan ja sitten vielä lisäämään kaasuläppäkotelon ym.
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Eli 1 ääni ms1 puolesta =) kyllä tolle squirtille tulee käyttöä. Moottoria on piristelty jonkun verran, mm. 290 asteinen nokka. Ei tahdo vaakaimudellortolla tyhjäkäynti tasoittua.

Eiköhän tuo imusarja valmistu vaikkapa nelipisteruiskulle. Mistähän autosta löytyy hyviä suuttimia? Ja muutenkin antureista, onko jotain tiettyä merkkiä/mallia missä on todella hyvin sopivat anturit?
GM?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Mega vanhaan autoon

Post by Vauhtivaunu »

Olper wrote: Jotkut sanovat MS1 olevan "vanhentunut romu", vaan onko?
Ei todellakaan. MS1-extran koodia kehitetään koko ajan tuolla "suuressa maailmassa". Ominaisuuksia on jo tällä hetkellä enemmän kuin 99% käyttäjistä edes tarvitsee.
Olper wrote: Olen saanut MS2 sellaisen kuvan, että se soveltuu paremmin uusiin autoihin, joissa on ennestään ruisku, ja lähestulkoon plug and play periaatteella.
MS2 ei ole sen enempää plug´n´play kuin MS1. Jos haluaa enemmän kuin polttoaineen suihkutuksen ja jakajasytytyksen, menee tinaushommiksi ja opiskeluksi. Lisäksi MS2-extra vaatii vielä enemmän perehtymistä kuin MS1-extra.
Olper wrote: Tällä hetkellä kallistuu vähän MS1 extran puoleen....
Tarkoitus on siis ohjata myös sytytystä!

Vielä piti kysyä, että pitääkö extran takia tehdä fyysisiä muutoksia v2.2 lankkuun?
Jos jakajasytytys riittää, niin käytännössä et tarvitse tehdä muuta kuin lisätä yhden hyppyjohdon ja yhden vastuksen perusmegan asennukseen.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

AJ wrote:Muuten joutuisi tekemään uuden imusarjan tai holkittamalla suuttimien paikat alkuperäiseen imusarjaan ja sitten vielä lisäämään kaasuläppäkotelon ym.
Pelkkä imusarja ei edes riitä, koska tikkukoneessa on siamilainen 5-reikänen kansi.
MS2:lle ollaan mini-harrastajien toimesta kehitelty semi-sekventiaalista ruiskutusta, jolla saattaa saada tuollaisenkin kannen toimimaan.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

siiamilaisen kanssa ainoa helppo vaihtoehto on tehdä 1piste ruutta, siinä seos jkautuu kuten kasarissakin. Kuitenkin seoksen määritys ruiskussa hieman tarkempaa joten on se kaasaria parempi niinkin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

oliko tuo kone se, jossa on 3 pakokanavaa ja 2 imukanavaa kannessa?

kuinka muuten, jos tekis "1 piste ruutan", mutta käyttäis useampaa suutinta, olisko säätäminen ja seoksen hallinta helpompaa :roll:

vaikka sama se taitaa olla, kun käyttää niin montaa ruiskutusta/moottorin työkierto kuin mahdollista, pikkukierrosten vielä kärsimättä pienestä suuttimen aukioloajasta :roll:
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Niin, tuossa on imukanavat kahdessa parissa. Eikö nelipisteruisku onnistu, jos jakaa imusarjan kahteen haaraan läpän jälkeen, tai käyttää tuplakurkkuista läppärunkoa. Suuttimet imusarjan loppuun, hieman vinoon, suihku venttiiliä kohti?
Tai onko mahdollista tehdä kaksipisteruisku? :D
Kuulostaa härskiltä.

Tein muuten sen virheen että kyselin ennen kuin luin manuaalin. Nyt on luettu. "GM" anturit siis käy suoraan, myös opel?

Ja niin. Ensin ajattelin käyttää uudemmissa 1,2 ohv:n kärjetöntä virranjakajaa. Mietin sytkänohjausta sitten kun(jos) saan megan muuten toimimaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Itselläni oli kummassakin imukanavassa kaksi isohkoa suutinta ja suhteellisen hyvin se toimi ahdettunakin.
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Olper wrote:"GM" anturit siis käy suoraan, myös opel?
Tuo tarkoittaa jenkki-gm-antureita, eli opelin anturit on erikseen. Noita gm-antureita on kyllä hyvin saatavilla mutta liittimien löytäminen voi olla eri asia...
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

antureita ja liittimiä saa ainakin us parts, racers place, southwest trade aj varmaan kaikista jenkkiautojen osia myyvistä putiikeista.

Anturien (IAT ja CLT) hintoja en löytänyt tähän hätään mutta liitimet maksoi southwest tradessa 10.60e ja 10,80e kun pari kuukautta sitten moiset hain.
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Juu näin ajattelinki, että jenkki GM kyseessä.

Ymmärsinkö teg oikein, eli molemmissa imukanavissa 2kpl suuttimia, eli nelipiste..? Jotain tuollaista ajattelin itse.

Mistähän autosta löytyisi n. 15lb/hr, eli n. 158cc suuttimet? Sanotaan vaikka näin, että on about purkamollinen autoja käytettävissä. Muitakin osia saa suositella, niin ei tarvitse kantapään kautta oppia. Kyseessä siis melko korkeaviritteinen 1,2 tönärikone. Kenties noin 50mm kaasuläppä (suhteessa pienempi kuin 40mm dellorton tuplakaasari, eikö?)

Lueskelin että partcolla tarjotaan "eioota", viesti oli marraskuulta. Onko tietoa löytyykö nykyään?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Olper wrote: Ymmärsinkö teg oikein, eli molemmissa imukanavissa 2kpl suuttimia, eli nelipiste..? Jotain tuollaista ajattelin itse.
Itselläni oli OHV imusarja johon oli hitsattu CIH ruiskun puolikas eli 2 runneria. Siis imusarjassa oli 2 putkea jossa molemmissa oli 2 suutinta (peräkkäin), jotta sain tarpeeksi polttoainetta.
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Aiheuttaako se, että 1&2 ja 3&4 pytty ovat yhdessä ongelman työjärjestyksen takia? Onko 4-pisteruisku siis edes mahdollinen?

Entäs jos laittaa tuolla tavoin 2 ja 2 suutinta. Pitääkö niitä ohjata sitten 1-pisteruiskun tavoin?Toimiko, teg, tuo viritys niin hyvin että uskallat suositella sitä? Ja mahtaako olla projektikuvia, niistä voisi saada hyviä inspiksiä!
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ruisku oli siis 2 piste, koska imukanavat ovat yhdessä. Jos rakennat niihin seinän väliin, saat oikeasti 4 pisteen.

Kyllä se toimi, mutta ei mikään taloudellisin malli ollut. :) Ja tosiaan, ohjasin niitä ihan batch ruiskuna.
TfP-Motors
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed Aug 15, 2007 22:28
Location: 017-Alue

Post by TfP-Motors »

Olper wrote:Mistähän autosta löytyisi n. 15lb/hr, eli n. 158cc suuttimet?
Esim:
e30 bmw 320, 155cc
fiat bravo 1.2 16v 154cc (multa löytyy kyseiset, bosch, muovirunko, nelireikäiset ja saa jäsenetuhintaan, laita yv jos kiinnostaa)
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

mulla on mega 1,7L opelissa (-62 opel p2) siinä on vastaava rakenne kannessa, aluksi oli ongelmia juurikin tuon käynnin tasaisuuden kanssa, täälläkin on jossain siitä juttua, aluksi oli suuttimet itse rakennetussa kaasuläppäkotelossa, sitten jopa ennen kaasuläppää, nyt käytössä on kaksi moottoripyörän kaasuläppää joissa molemmissa suutin alkuperäisellä paikallaan, autolla nyt ajettu viime kesä ja toimii kohtuullisesti,
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Jep sytyttys jäjestys ongelma suhteessa kanaviin. Koska megala ei pysty ruiskutusta ajoittamaan koneen asennon mukaan, niin nyt käy niin että 2 ja 3 käy reippasti rikkaamalla, kyllähän se silti toimii jotenkin. Pakosarjaan suosittelisin tuollaisessa lambdan laittamaan niin että se mittaa 1 tai 4 sylinterin seosta.

Homman saa kierrettyä sillä että tekee 1 pisteruiskun, koska silloin bensa sekoittuu ilmaan siinä vaiheessa kun virtaus on vielä "tasaista". Voi siinä silti käyttää neljää suutinta ja asentaa ne vaikka kaasuläpän allekin, kuitenkin niin että kaikki ruiskuttavat samaan tilaan ennen kanavien harautumista,
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Juu, pikkuhiljaa valkenee nämä vaikeudet :D
Eli 2-pisteisenä 2 ja 3 pytyt käy rikkaana. Paremmin varmasti toimisi tuo 1 piste. Nelipisteruiskua varten pitäisi kanteen hitsata välilevyä ja imusarja tehdä sen mukaan. Pitää ottaa joku kansi olohuoneen pöydälle pyörimään, eiköhän ne visiot siitä lähde. Voi olla että lopulta päädyn 1-pisteruiskuun, se olisi ainakin helppo.

Kiitos tiedoista ja tarjouksesta TfP-Motors, suuttimia löytyy kyllä =)
Muille myös paljon kiitoksia. Palaan asiaan =)
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Hitto mitä kyrpiä nuo DB37 liittimet! Onko jotain fiksumpaa mallia, kuin tuo partcon sarjassa mukana tullut? Tai jotain fiksua liitintä millä tuon voisi korvata..
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=EconoSealIII

Vemssi käyttää EconoSealia mikä vaikuttaa huomattavasti paremmalta.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kyllähän tuohon megaan asentaa vaikka minkälaisia liittimiä, kun vain hieman käyttää mielikuvitusta...

itse laitoin muutaman liittimen lisää, kun tuli kaikenlaista lisäominaisuutta otettua käyttöön ja DB37 loppui vapaat paikat (sytkää, vesiruiskua jne.) joskus tulevaisuudessa vois vaihtaa myös tuon DB37 liittimen parempaan liittimeen...

joskus jos oikein kunnolla innostun, niin vaihdan koko megan jonkun vanhan "vahvarikotelon" sisään, niin ainakin jää tilaa kunnon liittimille :D samalla vois päivittää MS2 prossun ja sellaisen MAP anturin joka ymmärtää suurempia paineita tai sitten jätän tämän vanhan pelkälle vesiruiskulle (sais ainakin täysin säädettävän vesiruiskun :P) ja teen (teetän..) uuden megan V.3.XX laudalle ja MS2 prossulle :roll:

säädettävää ei ikinä voi olla liikaa, jos meinaa loppua kesken, niin hankitaan lisää :wink:

Image

Image
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Jos jakajasytytys riittää, niin käytännössä et tarvitse tehdä muuta kuin lisätä yhden hyppyjohdon ja yhden vastuksen perusmegan asennukseen.

Mitäs nämä muutokset ovat? Yritin etsiä mutta ei löytynyt..
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

led17 ylösvetovastus (tarpeen mukaan koko, yleensä 1kohm) ja siitä hyppyjohto liittimelle vaikkapa x11 (pinni 25).
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Eli vedetäänkö se samaan tyyliin kuin kuvassa:
http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG ??

Paitsi tuosta d17 lediltä hyppyjohto tietty tuonne x11..
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Joo tuohon tyyliin, tuossa vaan on kolme sytytyslähtöä kytketty, sun tapauksessa ei tulisi kuin yksi.
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Hyvännäköinen yksipisteruisku löytyi subaru legacy 1.8 boxer moottorista. Imusarjan saa helpohkosti yhdistettyä kadettin alkuperäiseen..

Haaveena on ollut laittaa tyhjäkäyntimoottori. Tuossa ykspisteruiskussa varmasti on sellainen, mutta taitaa olla askelmoottori. Niitähän MS1 ei pysty ohjaamaan?

Mitenkäs jos laittaa tämän yksipisteruiskun ohi tällaisen boschin 2-napaisen. tuleeko ongelmia, kun suutin jää sinne kiinni olevan läpän taakse?
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Tämän yksipisteruiskun tyhjäkäyntimoottoriin tulee 2 piuhaa. Mahtaa olla PWM-ohjattava?
Eikös askelmoottorit aukaise kaasuläppää itseään? Tässä vehkeessä on ihan hieno reitti läpän ohi..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Tein toissatalvena vauxhallin vivaan 1. piste ruiskun käyttäen kaasaria läppärunkona. Käynti oli ongelmallista koko kesän enkä sittemmin ajellut paljoakaan. Vika löyty juuri kun olin ajamasa autoa talliin. Imuvuoto kaasarin ja bakeliittilevyn välissä. Mutta periaate on ok. Kuviakin on jossain.

Vivassa on tämä samanmoinen kone kuin opelin 1.2, mutta tuumamitoilla =)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Joo vauxhallin tönäristä olen kuullut :D Näyttää samalta kuin opelin mosa, muutenkin melkolailla sama kapistus mutta mitkään osat eivät käy yhteen
Laita ihmeessä linkki
Post Reply