Pumppu vesiruiskulle?

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Pumppu vesiruiskulle?

Post by ArttuH »

Ajattelin tässä viritellä jonkinlaisen vesiruiskun tuohon mopoon. Ja ensimmäinen ratkaistava asia projektissa olisi sopivan pumpun löytäminen.

Olennaisin vaatimus pumpulle olisi riittävä paineentuotto, vähintään 3 bar, mielellään yli 5 bar. Tuottoa ei sitten tarvita paljoakaan, 0,5l/min riittää hyvin. Sisuksien pitäisi luonnollisesti kestää vettä ja alkoholia, mikä taitaa sulkea useimmat bensapumput pois laskuista. Ja kun tilaa on mopossa vähän, niin pieni koko olisi todella hyvä juttu. Virrankulutuksella ei onneksi ole tällä kertaa pahemmin väliä, käyttöajat jäävät sen verran lyhyiksi. (Jos vesiruikua käytetään 10s putkeen, niin yleensä sen jälkeen alkaa jo olemaan korkea aika jarrutella välillä :twisted: )

No, ilmeisin vaihtoehto olisi Aquamistin pumppu, siinä olisi kaikki toivotut ominaisuudet. Painetta irtoaa jopa 10bar ja kokokin on kohtuullinen. Mutta hinta on sitten sen verran posketon, että jää ainakin tänä vuonna hankkimatta. Ja varmaan tulevinakin vuosina, jos vaan joku siedettävä vaihtoehto löytyy.

Seuraava vaihtoehto olisi sitten joku Shurflow-merkkinen pumppu. Noita on käytetty joissakin kaupallisissa sarjoissa, joten pitäisi olla kelvollista tavaraa. Painetta irtoaa speksien mukaan noin 7 bar ja pienellä kulutuksella ilmeisesti vielä reilusti enemmän. Hinta alkaa olemaan kipurajalla, 100-150€, mutta vielä siedettävissä. Pahin miinus on koko, jota on melko reilusti. Vastaavasti sitten tuottoa olisi vaikka muille jakaa.

Tällä hetkellä houkuttelevimmalta vaihtoehdolta näyttää joku ajovalopesurin pumppu. Koko olisi varsin näppärä ja ne on tehty toimimaan nimenomaan vesi-alkoholiseoksella. Hintakaan ei yleensä päätä huimaa. Mutta ongelmana on sitten sen oikean mallin löytäminen. Netistä pengottujen tietojen perusteella paineet vaihtelevat noin kahdesta barista yli neljään. Eli pitäisi osata ostaa tuollainen enemmän painetta tuottava malli.

Olisiko kenelläkään havaintoja automallista, josta löytyisi tuollainen yli 3 baria tuottava pesurin pummpu? Tai jopa tyyppinumeroa sopivalle pumpulle? Kaikki muutkin ideat sopivaksi pumpuksi ovat tervetulleita.
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Ne lampunpesurinpumput ei sitten kestä sitäettäniitä pyörittää silloin kun virtaus on liian pieni (tai ainakin itse olen pari hajottanu) eli jonkinmoinen ylipaineventtiili joka palauttaa ylimääräisen säiliöön. Toisaalta nuo vie yleensä myösakia paljon sähköä ja tuottoakin taitaa olla hieman ylimääristäkin vesiruiskukäyttöön. 2kpl lasinpesurinpumppua sarjaan kytkettynä vois olla myös toimiva vaihtoehto, tai miksei yksikin jos löytyy semmoinen jonka paineen tuotto riittää. Ainakin hella valmistaa laadukkaita messinki sisuksilla olevia hammaspyörä tyyppisiä lasinpesurinpumppuja.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Juu, tuo kaksi lasinpesuripumppua sarjassa on käynyt myös mielessä. Virrankulutuskin voisi pysyä kohtuullisena. Noissa lasinpesurien pumpuissa vaan taitaa olla vielä enemmän hajontaa paineen suhteen, parhaat työntää kuulemma kolmea baria, huonnoimmat lähellä nollaa.
Arttu
GSX1100 -85
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

minä ajattelin kokeilla normaalia bosch:n bensapumppua tuohon käyttöön :roll: jos ei toimi, niin ei siinä suurta vahinkoa tule, kun sattuu olemaan pari "ylimääräistä" :P

paine ja tuotto ainakin riittäis...

edit: pitää vain muistaa tyhjätä ja huuhdella järjestelmä bensalla käytön jälkeen, eli hieman teettää ylimääräistä hommaa...

ja vesi/etanoli seosta ajattelin käyttää, se ei ehkä ole ihan niin syövyttävää, kuin vesi/metanoli...
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

Komppanian hevosmiehet kertoi, että toi halpa lasinpesu neste joka on käytännössä vedellä lantattua metanolia käy suoraan ruutattavaksi koneeseen.
Ite en tota ehtinyt viime suvena kokeilla, mutta jos ens kesänä sitten.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Nettiä penkoessa löytyi mainintoja, että benspumppukin kestäisi, kun tuohon vesi-alkoholiseokseen pistää hiukan leikkuuöljyä joukkoon. Siis jotain sellaista koneistukseen tarkoitettua emulsiolitkua, joka sekoittuu veteen.

Tuokin olisi yksi vaihtoehto. Mullakin olisi yksi ylimääräinen pumppu nurkissa ja Biltemasta saa edullisesti lisää :) Tuo öljyn sotkeminen vaan tuo hommaan lisäriesaa. Vettä ja alkoholia kun saa tarvittaessa joka huoltikselta, noin niinkuin reissun päällä ollessa.

Toisaalta tuon öljyn kanssa voisi varmaan käyttää myös tavallista suutinta, ei tarvitsisi alkaa metsästämään rosterisia. Hmm, pitää kypsytellä ajatusta...
Arttu
GSX1100 -85
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Tuskin se pumppukaan rikki mee jos ajossa koko ajan. Eikös se ala ruostua vasta sitten ku ilma pääsee hapettamaan??
Boshin pumpuissa ihan metalliosat ja tuskin heti ruostuu, jos tosiaankin käytössä.
Ja lorauttelee vaikka välillä sit leikkuuöljyä sekaan.

Mites noi K-jetin tyhjäkäyntisuuttimet? Niissähän ois kiinnitykset samassa ja banjot.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

JaniM wrote:Tuskin se pumppukaan rikki mee jos ajossa koko ajan. Eikös se ala ruostua vasta sitten ku ilma pääsee hapettamaan??
Boshin pumpuissa ihan metalliosat ja tuskin heti ruostuu, jos tosiaankin käytössä.
Ja lorauttelee vaikka välillä sit leikkuuöljyä sekaan.

Mites noi K-jetin tyhjäkäyntisuuttimet? Niissähän ois kiinnitykset samassa ja banjot.
tarkoitit varmaan k-jetin ryyppysuutinta :roll: samanlaisia itsekkin suunnitelin aluksi, mutta niissä oli niin onneton tuotto mun projektiin, että olisin tarvinnut niitä 10 kpl :P

päädyin tekemään oman vesiruiskuni ihan normaali suuttimista...

ja tuo leikkuuöljy on tosiaan yksi vaihtoehto säästää systeemiä, ajattelin kokeilla myös ihan normaalia 2-t öljyä, jos se edes hieman säästäis systeemiä hapettumiselta :roll:
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Saabin Lucas-suuttimet on sitte rosteria, mulla on yks tollanen varattuna vesiruiskukokeiluihin. Pissapojan pumppujen tuotto kyllä askarruttaa jos meinaa sähkötoimisella suuttimella ohjata veden jakelua imusarjaan. Pumpun tuottama paine jää todnäk ihan liian pieneksi bensasuuttimille. Jollain tavallisella öljypolttimen (?) tms suuttimella onnistuu varmaan kyllä.

Shurflon pumppua kyselin kerran yhestä kotimaisesta puljusta jolla oli luettelossa toi mutta oli loppunut eikä ollut välitöntä tietoa tuleeko koskaan lisää. Saattais mennä vielä ulkomaan tilaukseksi sekin sitten. Pumppu kuitenki reilusti tota aquamistin pumppua halvempi ja paine riittää varmasti ahdoilla. Kun tulee ajankohtaisemmaksi niin koitan metsästää omaan kokeiluun ton 7 bar pumpun. Koko ei oo mulla ongelma kun ei oo mopoon tulossa.
Tiara Kit Car - MsnS-E
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Jos joku on tilaamassa niin esim tota shurflo:n pumppua niin jois kattoo jotain kimppatilausta....
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

http://stores.ebay.com/coolingmist

Nuissa on juurikin shurflo pumput... Tuommosen eräs tuttava laitto turbo jaamahaan, on vaan aika isokokoinen...
juupeli1983
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Wed Nov 05, 2008 17:20
Location: oulu

Post by juupeli1983 »

405 pösön lampun pesijän moottori on aika riski itse laitoin.
mittailin kyllä silloin tuottoja ja paineita, mut en kyllä enää muista niitä.
Post Reply