syötön katkasu

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

syötön katkasu

Post by evolution »

ongelmani on tämä kun kiihdytetään reilusti(lue kaasu pohjassa) ja sitte kun vaihtaa vaihdetta niin dumppi päästää paineet pihalle niin kuin kuuluukin mutta sitte heti kun toi dumppi on menny kiinni niin turbo alkaa sakkaamaan ja meno hyytyy hetkeksi.

olen tullu siihen johtopäätökseen että bensan syöttö täytyy saada poikki tai ainakin pienemmälle siinä kohdassa kun kaasu nousee ylös mutta millä ihmeen asetuksella tohon vaikutyetaan :?:

autona on Ford Sierra 2.0i turbo ic ja moottoria ohjaa msns-extra021u3 + MT225b358
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Megatunesta General -> Over Run Settings. Sieltä saat aseteltua sopankatkaisun esim. vaihtotilanteeseen.
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

kiitoksia tosta.

vielä kun tietäis mitä arvoja noihin kannattais ruveta arpomaan kun ei viittis sillä sulattaa tota konetta että menee liian laihalle :?:
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Laihalle, niino... Se katkaisee bensan kokonaan, jäljelle jäävä ilma pelkästään jäähdyttää :) Tosin map-anturoidun ruiskun tapauksessa seosten pitäisi pysyä tuossa vaihtotilanteessa muutenkin kohdallaan. En osaa sanoa miten tuo mainitu sakkaus vaikuttaa käytökseen, auttaneeko tämä ominaisuus ollenkaan.

Sopivia arvoja voisi olla >1300rpm, kPa hieman yli pienimmän map-arvon mitä saat moottorijarrutuksella. Käy katsomassa Calibrate throttle -kohdasta mikä TPS-arvo on kaasu ylhäällä, ja laita paria pykälää suurempi arvo kohtaan TPS lower than. Jos tuossa versiossa on jo aikarajakin, niin se tarkoittaa aikaa mikä pitää kulua ennenkuin soppa katkaistaan. Vaihtoja varten tuo pitäisi laittaa tosi pieneksi, mutta se aiheuttaa enemmän nykimistä hitaassa ajossa moottorijarrutuksen tehostuessa.
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

kyllä sen jälkeen kun syöttö on pistetty poikki kun mennään turbo punasena niin saa ettiä pitkin tien poskia niitä sulaneita venttiileitä ja mäntiä.

kun turbo rupee sakkaamaan niin se ei ole haluttu ominaisuus koska veto loppuu käytännösä kokonaan silloin.

koitan saada sen sillä ve-kartan muutoksilla hallintaan ensin
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

kokeile säätää dumppia,,jos se on mahdollista,
tuskin tuolla syötön katkaisulla saat toivomaasi tulosta, hesteckissä tuo ominaisuus ainakin minulla vain aiheutti nykimistä kun syöttö katkaistiin,
en tiedä onko megassa mahdollisuutta pakokaasunlämpö rikastukseen, sillä voit estää moottorin sulamisen, itse pidin lisäksi pakokaasun lämpömittaria säätöjen ajan paikallaan, seosmittari on tietysti pakollinen
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

evolution wrote:kyllä sen jälkeen kun syöttö on pistetty poikki kun mennään turbo punasena niin saa ettiä pitkin tien poskia niitä sulaneita venttiileitä ja mäntiä.
Voitko perustella väitteesi?

Minäkin epäilen että bensan katkaisu vaikuttaisi mitenkään oleellisesti ahtimen sakkauksen jälkeiseen tilanteeseen. Kartan parantelusta kannattaa tosiaan aloittaa.

MSnS-E:ssä on tulo EGT-anturille, mutta tietoa ei käytetä muuhun kuin logiin.
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

tilannehan on se kun syöttö menee poikki, niin sinne koneeseen lykätään ainoastaan ilmaa joka sisältää happea jolloin tilanne on lähestulkoon sama kun polttoleikkauksessa että riittävän kuumat osat rupeavat sulamaan.

yksikään kone ei tietääkseni ole sulanu sen takia että saa liikaa bensaa, jos näin olisi niin silloin toi mosa olis jo sulanu ajat sitte kun käytiin penkissä ja bensaa meni läpi niin paljon että ei lambda anturikaan enää pysyny asteikolla.

se turbo sakkaa juuri sen takia koska se vehje lykkää bensaa sinne koko ajan jolloin seokset rupee palamaan vielä putkessa josta taas jotuu se että ahdot nousee liikaa kun dumppi on menny jo kiinni.

dumppi on nyt niin löysällä kun saa.

vanhalla alkuperäisellä ruiskulla ei ollu tota ongelmaa kun se löi syötön poikki kun nosti kaasun ja kaikki paukut oli heti käytettävissä kun löi taas kaasun lattiaan, kun nyt odotellaan hetki ja lähdetään vasta sitte kun sakkaus on loppunu

koitin säädellä tänään tota syötön katkasua mutta en löytäny siihen sellaisia arvoja että syöttö olisi riittävän aikaisin jo pois.

sillä ve-kartan muutoksilla sain parannusta tohon ongelmaan muuta sitte se rupee vetään laihalle pienellä kuormalla ajettaessa
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Mä vaparin kanssa olen tehnyt kartan niin että alin rivi on 20kPa, kutakuinkin tähän arvoon alipaine putoo kun kaasun nostaa tai mennään moottorijarrulla. Rivi on nollaa täynnä eli syöttö menee käytännössä poikki heti kun kaasun päästää. Tämä auttoi siihen ettei kaasua nostessa pala putkessa, myöskin kierrokset putoo nopeasti alas niinkuin ruiskun kanssa pitääkin. Seuraava rivi on 30kPa, joka on alipaine paikallaan kaasutellessa. Seuraava rivi on 35kPa joka on suht yleinen alipaine kun ajetaan vaikkapa 30kmh 2 tai 3 vaihteella. Tästä seuraavat 40 ja 45, kone käy tyhjäkäyntiä tällä kohtaa. seuraava 50kPa ja siitä sitten isommilla harppauksilla 100kPa asti.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

täytyykin koittaa tota että tiputtaa sen alimman arvon vielä alemmas nyt se on 30kpa:n paikkeilla ja ei ole lähelläkään nollaa.

ainut ominaisuus mikän siinä on nyt aika maukas on se pauke ja ropellus kun vaihtaa vaihteita
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

evolution wrote:tilannehan on se kun syöttö menee poikki, niin sinne koneeseen lykätään ainoastaan ilmaa joka sisältää happea jolloin tilanne on lähestulkoon sama kun polttoleikkauksessa että riittävän kuumat osat rupeavat sulamaan.
Mielenkiintoinen vertaus. Suljetun kaasuläpän takana ilmaa on kuitenkin melko vähän, ja ilma itse on muutakin kuin puhdasta happea. En tiedä riittääkö se polttoleikkausperiaatteen toteuttamiseen, tai että ovatko männät ja venttiilit lähellä sulamispistettään normaalissa täyskaasuajossa.

Mutta kuitenkin:
vanhalla alkuperäisellä ruiskulla ei ollu tota ongelmaa kun se löi syötön poikki
Täsmälleen sama tilanne. Miksei tässä kohtaa ollut sulamisvaaraa?
koitin säädellä tänään tota syötön katkasua mutta en löytäny siihen sellaisia arvoja että syöttö olisi riittävän aikaisin jo pois.
Onko tuossa 021u3 -versiossa se aikaehto katkaisulle? Se ei ole kaikissa vanhemmissa mukana, joten voi olla että siellä on joku kiinteä viive tuossa kohtaa. Mitä logi sanoo seoksista sillä kohtaa (ja jälkeen) kun kaasun nostaa? Vai tarkoitatko että syötön pitäisi tauota jo ennenkuin kaasu on täysin ylhäällä?
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Kyllä siihen polttoleikkaukseen tarvitaa lähes 100% happea ei pelkkä ilma ilman bensaa polta mitään! Heti kun bensan syöttö katkeaa niin lämpöäkin lakkaa tulemasta kun mitää palavaa ei ole! ei bensaa=ei seosta.
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Ei varmasti ole mitään polttoleikkausefekti vaaraa, koska koneessa ei luonnollisestikkaan mikään osa saa olla liian lähellä sulamispistettä. Normaalikäyttössäkinhän siellä on ennen imutahtia suuret määrät ilmaa koneessa ennen sytytystä.

Muutenkin tuntuu vähän siltä että siinä on nyt jotain muuta vikaa, koska jos kiihdytät kovin -> kaasu läppä kun on kiinni niin dumppi auki -> kun uusi vaihde on päällä niin kaasuläppä aukeaa täysin ja dumppi menee kiinni -> ahdin ei sakkaa. Kiihdytysrikastukset?
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Voisko kiihdytysrikastus olla liian suuri jos sakkaa/polttaa putkessA? Tietysti tämä on megassa sama kaikkiin kierroslukuihin/ilmanpaineisiin, niin ei kovin ole hienosäätövaraa.

Yks ratkasu vois olla että ei pistä lutua tiskiin kuin vierasta sikaa polkis. Kylse lähtee ihan samalla tavalla ku antaa kaasun tasasesti. Tietysti vaatii kuskilta "taitoa".

Joskus miettinyt tätä "talla pohjaan" menetelmää, onhan se helppo, mutta niinkuin yleensäkkin - helppo ei kulje HYVÄN mukana.

T. Pasi
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

Lainaus:

vanhalla alkuperäisellä ruiskulla ei ollu tota ongelmaa kun se löi syötön poikki


Täsmälleen sama tilanne. Miksei tässä kohtaa ollut sulamisvaaraa?
se vanha ruutta anto bensaa niin paljon että kone kävi 10 astetta kylmempänäkin nyt kun sopat on saatu kohdilleen niin toi lämpö rupee tuleen ongelmaks. sillä systeemillä meni bensaa 30l/100km kohti ja sitä tuli putkesta raakana uloskin :lol:

nyt menee jossain kympin tienoilla

kiihdytys rikastukset on nyt pienimmästä suurimpaan 1.0 6.0 10.0 12.0. ollaanko yhtään oikealla suunnalla

tossa versiossa megaa on aikaraja sille syötön katkasulle
Yks ratkasu vois olla että ei pistä lutua tiskiin kuin vierasta sikaa polkis. Kylse lähtee ihan samalla tavalla ku antaa kaasun tasasesti. Tietysti vaatii kuskilta "taitoa".
ku tilanne oiskin noin yksinkertainen että auttais jos lykkäis hissukseen sen kaasun alas mutta kun se on aina sama että toi dumppi kerkee meneen kiinni ja sitte se turbo rupee vetämään omia säveliään
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

evolution wrote:
Lainaus:
ku tilanne oiskin noin yksinkertainen että auttais jos lykkäis hissukseen sen kaasun alas mutta kun se on aina sama että toi dumppi kerkee meneen kiinni ja sitte se turbo rupee vetämään omia säveliään
Dumpinhan pitäisi aueta vasta sitten, kun pedaalin nostaa ylös ja tuolloin dumppi päästää ylipaineet pihalle, ettei ahdin kärsi, muulloinhan sen pitäisi olla kiinni. Tuohonhan ei ilmeisesti paljoa pysty megan säädöillä vaikuttamaan. (Overboost protection?)

Omassa vaparissakin on kyllä se ongelma, että jos vaihdan nopeasti ja isken kaasun pohjaan, menee hetken röpöttäen eikä vetoja ole, kiihdytysrikastukset 1.0 ja loput 3.0, jos rikastukset ottaa pois, niin pamahtaa imusarjassa, aika kinkkinen säädettävä tuo kiihdytysrikastus, kun noillakin arvoilla riittävän nopeasti polkaistessa suuttimet käy 25.5ms lukemassa, johon muulloin ei mene lainkaan.

Seokset kannattaa tosiaan logista lukea missä ne käy tuossa tilanteessa, se voisi selvittää mihin suuntaan kiihdytysrikastuksia pitää vääntää. Omassani tuo säätäminen on Lambdan takia vaiheessa, se kun hajosi...
Volvo 360GL -88
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

sain sitä sakkaamista hiukan hallintaa kun veti vaan raasti laihemmalle ja sitte kiihdytys rikastukset niin että pienimmästä suurimpaan arvoina on 1. 1.2 1.3 ja 1.5.

sytkää vedin koko karttaa 2astetta aikasemmalle.

noilla asetuksilla sakkaa vielä vähän mutta tarttiskohan vaan sitä ve-karttaa vetää vielä laihemmalle.

seosmittari lämmitettävällä anturilla näyttää 0.9-0.95 eli hivenen olisi vielä rikkaalla joten sieltä olisi pikkasen varaa tiputtaa.

kylmä anturi minkä laitoin megaa varten näyttää ihan omiaan kaiken aikaa joten varmaan lyön sen tilalle myös lämmitettävän.

tossa lähdettiin kaverin kanssa peräkanaa menemään ja se kerto että aina kun vaihto niin putken päässä oli kome lieska joten mahtaisko sitä saada jotenkin hivenen rajotettua(onhan se pimeässä hieno), mutta silti se ei pauku ollenkaan ja syöttö on nyt sitte laitettu niin että se menee poikki kun nostaa kaasun.

nyt voi säädellä tuolla tien päällä vähän enemmän kun sain ton muutos katsastettua turbolle eilen :D
linkooja
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:02
Location: Kajaani
Contact:

Post by linkooja »

evolution wrote: seosmittari lämmitettävällä anturilla näyttää 0.9-0.95 eli hivenen olisi vielä rikkaalla joten sieltä olisi pikkasen varaa tiputtaa.


tossa lähdettiin kaverin kanssa peräkanaa menemään ja se kerto että aina kun vaihto niin putken päässä oli kome lieska joten mahtaisko sitä saada jotenkin hivenen rajotettua(onhan se pimeässä hieno), mutta silti se ei pauku ollenkaan ja syöttö on nyt sitte laitettu niin että se menee poikki kun nostaa kaasun.
Mulla jostain syystä ei lambda mittari näytä liian rikasta vaikka mustaa työntäis putkesta, kolme vihreetä palaa kaasu pohjassa, osakaasulla yks kaks. Mut ei pauka eikä lyö liekkiä vaikka putkea n. puoli metriä..
Ne kiihautus rikastukset luokkaa.. Hmm 1.5, 2.0, 2.4, 2.9 tjsp
Keskimoottori putkis Toyota 4a-gte moottorilla
(MS+Edis-4)
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

toi sakkaaminen on aika hyvin hallinnassa mutta sakkaa edelleen joten nyt on keskitytty muihin asioihin.
eikä se sitä turboa niin äkkiä räjäytä joten ei olla siitä huolissaan

seoksia on koitettu säädellä ja nyt olisi kulkua hyvin heti tyhjäkäynniltä ylöspäin ja ahdot on nostettu 0.4:stä 0.6:teen bariin ja nyt loppuu soppa kesken 4500 kierroksen kohdalla, on kuin takois koko ajan rajottimeen.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Omassa meni lambda hajalle/tukkoon, kun kävi liian rikkaalla eikä metrejä tullut paljoakaan. Tuolloin näytti melkoisen tasaiseen 0,5v vaikka moottorijarrutuksella oli syötön katkaisu päällä.
Volvo 360GL -88
Post Reply