MS2-levy a'la VW-Jermu *ongelmat ratkottu*

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

MS2-levy a'la VW-Jermu *ongelmat ratkottu*

Post by Volkkarijermu »

No nyt kun taas megakuume nousee niin ajattelin väsätä omaan käyttöön sopivaa levyä. Tässä koko sotku!. Sorry että on vähä sekasesti. Vastukset on 1206-pintaliitoja (1/4W) sekä myös osa trankuista pintaliitoja. Mietinpähän vaan että oliskohan tonne suutinpuolelle parempi heitää jotain 2512 kokoisia 1W vastuksia?

Jos joku huomaa sinisavuisia erroreita levyn skemassa niin saa ilmottaa :D

Skemaa päivitetty 11.8.2008...
Last edited by Volkkarijermu on Tue Aug 12, 2008 8:34, edited 4 times in total.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Onko tarkoituksena käyttää tuota FIDLEä tyhjäkäyntiventtiilin ohjaamiseen, on vaan pieni transistori siihen käyttöön.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Ei oo tarkotuksena. Se on vaan programmable outputtina joka tod. näk ohjailee releitä jos jotain ohjattavaa edes keksin siihen. K-jetin lisäilmaluisti on edelleen paras keksintö tyhjäkäyntiin :D

Tosin voishan siihen jonkin fetin laittaa jos joskus tulee lipsahdettua tyhjäkäynnin ohjaukseen.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Tietenkin himottais saada tuosta ykspuolinen levy. Mitenkä tuota osasijoittelua ny pitäis lähtee tekemään että siitä sais ykspuolisen tai ainakin mahdollisimman vähän kakspuolisuutta? Kuinka paljon autorouteria on hyvä käyttää? Jotakin vinkkiä ettei tuu ihan sillisalaattia ja osat komponentit missä sattuu. Se turtanan 160-103-levyhän oli ihan käsityötä, tuskin mitään autoroutteria oli käytetty.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Älä mitään autoroutteria käyttele, ne ei yksikerroslevyis oikeen toimaa, vaatisi kunnolla kerroksia (+4 yleisesti) ja tarkat määrittelyt eri neteille.
Voithan toki koettaa.

Ryhmittelet samaan lohkoon kuuluvat komponentit nyt aluksi samaan nippuun ja sitte yksityiskohtaisemmin ja tuumailet kuinka niitä kannattaisi sijoittaa liittimien/kontrollerin/ym suhteen. Aikaa levyn teossa menee paljon ja jos viitsit käyttää aikaa paljonkin niin sen varmaan lopputuloksesta huomaa. Ensimmäiseen versioon ei välttämättä kannata tyytyä...
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Ilman prossua ei regulaattori lämpene mutta kun tökkää prossun kiinni, niin alkaa kuumeneen aika pirusti. Ehkä prossukortin hilppeetkin vähän. Yhteyttä ei tietenkään megatuneen tule. Oliskohan vaan jostain oikkarista kiinni?

Ilman prossua saa hypertermillä yhteyden kun jumpperoi ne 12 ja 13 nastat. Täytyyköhän tossa kolvata kaikki vastukset irti ja kattoo onko tina levinny vastuksen alle ja tehny samalla oikkaria. Toivottavasti ei menny prossu ny paskaks :evil:

edittiä: Taisi olla COM-asetuksissa vikaa. Nyt tulee yhteys kun huomas ne ihmeen bufferit laittaa minimiin. Regulaatori on ny alumiinilevyssä eikä mahottomia ny kuumia. Kyllä siinä ny kuitenkin jonkin verran lämpöö tuntuu olevan. Mutta pitäsikö toi prossukortin ne kaks isompaa kontrolleria lämmetä? Pikkusen niissä tuntuu lämpöö


edit:

tollanen siitä ny tuli, kakspuoleinen, eipä se ny haittaa.
Image
Image
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Jos sulla reguna toi 7805 niin ei mikään ihme jos lämpiää ilman jäähdytysprofiilia, se on ihan normaalia. Ei oo mikään energiatehokkain regu muutenkaan tuo.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Olisko sulla heittää jotakin parempaa vastinetta tilalle?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Mikä tahansa lineaariregu lämpenee saman verran samalla kuormituksella ja syöttöjännitteellä. Tai no joo, joitain milliwatteja voi tulla eroa regun omasta virrankulutuksesta. Eli eipä tule eroa ellei vaihda hakkuriversioon.

Tuon 7805:n tilalle käyviä hakkuriregujakin on muuten olemassa. Kaikki tarpeellinen oheiskrääsä on pakattu yhteen moduliin, joka käy tuon TO220-kotelon juotosreikiin. Ainakin näkemissäni versioissa kotelo tosin on ollut jonkin verran alkuperäistä isompi. Ja hintaa noilla on myös aika suolaisesti.

Mutta jos regu ei polta näppejä, niin ei kannata huolehtia.
Arttu
GSX1100 -85
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

ArttuH wrote:Tuon 7805:n tilalle käyviä hakkuriregujakin on muuten olemassa. Kaikki tarpeellinen oheiskrääsä on pakattu yhteen moduliin, joka käy tuon TO220-kotelon juotosreikiin.
Mä en oo kyllä tollasia nähny. Viisjalkasia TO220-koteloja on sitten kyllä. Heitä joku esimerkki, mä en löydä :)
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tuosta pari esimerkkiä:
http://www.recom-international.com/swit ... -78xx.html
http://www.micropowerdirect.com/Pages/P ... R7810.html

En vaan tähän hätään ehtinyt tarkistamaan, että saako noita mistään helposti tai etsimään yleisesti käytetyistä kaupoista vastaavia.

Edit: Siinä vielä yksi Farnellilta: http://fi.farnell.com/power-trends/78sr ... dp/3114818
Halpaa kuin saippua :D
Arttu
GSX1100 -85
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

No ei noi ny niin pahoja ole... ehkä. Olishan se kiva hifistellä.


edit:
On niitä vähä halvempiakin:

http://www.murata-ps.com/data/meters/dms-78xxsr.pdf n.11e
http://www.cui.com/pdffiles/V78XX-500%20Series.pdf n.9e

täytyy kokeilla jotakin noista vaikka.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Post Reply