Ahtimen huolto

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Nouko
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Wed May 24, 2006 17:47

Ahtimen huolto

Post by Nouko »

Elikäs tarttis tietää että voiko/onnistuuko tommosen t03 huoltaminen itse??
korjaus-satsi pitäis ostaa, ja huoltaa itse. ei hirveän monimutkaiselta ainakaan tuo rakenne vaikuttanut... :roll: joten.. pystyykö??
kuitenkin en raaskisi sitä huollettavaksi viedä kun ottavat noin 400€ siitä hommasta...
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

kyllä kannattaa jos akseli on ehjä ( usein 3 garreteissa heikoin lenkki ) ja pakopesä ei ole ristiin rastiin halki / toinen 3 garretin ongelma)pienet halkeamat ei meinaa mitään. Tasapainotuksesta ollaan aina 2 eri mielltä pitääkö painottaa suosittelen käyttämään jossakin pajassa irto akselin painotuksella jos sopii budjettiin .mutta voi sen ennen purkamistakin merkata tarkasti ja vaihtaa hilut ja kasata samoihin merkkeihin. ja lopllinen käyttötarkoitushan se kertoo kestääkö ahdin huoltamisen jälkeen . Yleensä näkee otetavan pikku hyrrällä hirveita paineita johon se ei pysty . T03 garrettejankin on montaa eri sorttia mutta luulisin että 1,2.1,3 baria on se raja jossa ne kestää luotettavasti
Nouko
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Wed May 24, 2006 17:47

Post by Nouko »

Selvä.. akseli on ehjä ja suora.. ne laakerit on vaan loppu. pakopesä täysin ehjä ja virheetön..
Eli uudet laakerit vaan kehiin ja hyrrä pelaamaan..
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

juurikin näin kato samalla se päittäis laakerin välys oikeaksi ja hyvä pesu ahtimen keskiosalle ennen kasausta
Kimple
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon May 07, 2007 6:33
Location: Piispanristi

Post by Kimple »

Ja jollet ole sitä vielä purkanut , niin siinä akselissa on vääränkätinen jenka...
AnttiR
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Thu Aug 25, 2005 15:48
Location: Pyhäjärvi/Jyväskylä

Post by AnttiR »

Kimple wrote:Ja jollet ole sitä vielä purkanut , niin siinä akselissa on vääränkätinen jenka...
Ei välttämättä, niitä on vasenkätisellä ja oikeakätisellä kierteellä niitä akseleita.
Nouko
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Wed May 24, 2006 17:47

Post by Nouko »

Last edited by Nouko on Wed Jan 14, 2009 15:49, edited 1 time in total.
AnttiR
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Thu Aug 25, 2005 15:48
Location: Pyhäjärvi/Jyväskylä

Post by AnttiR »

13 tulee siihen akseliin, ihan pakosiiven alapuolella on sille ura.
Eikö sulla todellakaan ollut siinä ahtimessa tuota kuppia paikallaan?
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Se 13 on öljytiiviste ja tuo 22 on lämpö/paskasuoja sille rungolle ja akselinjuurelle yms. Jos ei oo tuota tiivistettä niin saattaapi "pikkusen" savuta ku ei tiivistä yhtää.. Ja se 13 on saman tapanen ku männänrenkaat.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Nouko
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Wed May 24, 2006 17:47

Post by Nouko »

Ei ollu tuota kuppia siellä.. saiskohan tommosen kupin jostain...??
AnttiR
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Thu Aug 25, 2005 15:48
Location: Pyhäjärvi/Jyväskylä

Post by AnttiR »

Jos käytetty kelpaa niin mulla vois olla hyllyssä ylimääräsenä. Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä vaikka yv:llä.
ohc205
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Dec 22, 2007 14:47
Location: uusimaa

turbo

Post by ohc205 »

Ahtimen juoksupyörän osat on kaikki tasapainotettu erikseen, siis akseli, kompressoripyörä ja turbiinipyörä.

Mistä ootte ostanut noita laakereita garretin kolmoseen? Nehän on pakopesän lisäks melkeempä ainoat harmit.
Kimple
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon May 07, 2007 6:33
Location: Piispanristi

Post by Kimple »

On se vaan sellanen museokapistus , että mä en paljoa korjailis vaan ostaisin tilalle "oikean" turbon...
ohc205
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Sat Dec 22, 2007 14:47
Location: uusimaa

to3

Post by ohc205 »

Onhan se vanha, mutta melko yleinen kuiten, ellei yleisin turbo. Ja kun meikäläiselläkin on tossa 6 kpl noita laakerivikasia ahtimia, niin pitää ainakin koettaa korjata. Kun vaan sais jostain noi laakerit järkihintaan. Sitäpaitsi kannattaa ensin harjotella näillä halvoilla vanhoilla ahtimilla, ennemminkuin tuhota uutta 800euron ahdinta.
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Lainatakseni threadia: Mitäs eroa on täällä t03 myydyissä korjaussarjoissa, toinen dynaaminen ja toinen hiilirengas? Eli kumpis noista jos huoltaa t03:sen?
AnttiR
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Thu Aug 25, 2005 15:48
Location: Pyhäjärvi/Jyväskylä

Post by AnttiR »

Veskunderi wrote:Lainatakseni threadia: Mitäs eroa on täällä t03 myydyissä korjaussarjoissa, toinen dynaaminen ja toinen hiilirengas? Eli kumpis noista jos huoltaa t03:sen?
Molemmat, sen taitaa nähdä vasta kun purkaa sen turbon. Täältä näet erot nuiden kahden välillä.[/url]
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Veskunderi wrote:Lainatakseni threadia: Mitäs eroa on täällä t03 myydyissä korjaussarjoissa, toinen dynaaminen ja toinen hiilirengas? Eli kumpis noista jos huoltaa t03:sen?
Kompressoripuolelle hiilirengas tiiviste on tarkoitettu asennuksiin, joissa kaasutin on ahtimen imupuolella. Muussa tapauksessa dynaaminen.
vexu524tdic
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Sat Nov 22, 2008 17:15
Location: Kinnula

Post by vexu524tdic »

Jos meinaa yli kilon paineilla ajella niin kannattaa laittaa päittäislaakeri ruuveilla kiinni keskiöön.
Alkuperäinen lautasjousi ei jaksa pitää laakeria paikoillaan suurilla paineilla ja voitelu loppuu/siipi ottaa koteloon kiinni, tämän takia ne yleensä särkyy.
Post Reply