Citroen 602cc air cooled flat twin
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Citroen 602cc air cooled flat twin
Tällaiseenkin sit tuli tällättyä Mega, toistaiseksi mennään vasta ruiskutuksella mutta sytkääkin olisi jossain vaiheessa tarkoitus tuolla paimentaa...
Kokoonpano tällä hetkellä seuraavanlainen:
-Partcon sarja 029y4 koodilla
-170cc/min suuttimet Bx:stä
-Alpha-n
-moottorilla ajettu tässä vaiheessa "vasta" 350 tuhatta, joten kyseessä on ihan hyvä harjoittelukohde... Jos menee rikki niin ei isosti osaa harmittaa...
Ruiskuksi tuo tuli muutettua jo vuosi sitten, tosin eka vuosi tuli ajeltua Jetronic L3:n voimin. Nyt sitten menneenä kesänä sain aikaiseksi taisteltua Megan Jetronicin paikalle, ja ilman isompia tappeluja tuo(kin) pelaamaan lähti. Varmasti osansa helppoon lähtöön oli kaverin Harrikka-projektilla sekä pitkäkestoisella täällänotkumisella...
Alkuun piti taistella MAP-pohjaisen (varmaan parikymmentä bensakarttaa) säädön kanssa, mutta sitten "järki" voitti ja päätin kokeilla TPS-pohjaista säätöä. Ei tuolla ratkaisulla saanut konetta muuten toimimaan, MAP-arvot kun hyppäävät lähes tappiin heti kun kaasua vähänkin raottaa... TPS-pohjaisena sitten tulikin välittömästi tolkku mukaan säätöön, ajettavuus parani huomattavasti, voimaa koneeseen sai lisää sekä taloudellisuutta sai parannettua. Nyt sekalaisessa ajossa menee enää alle 6 litraa sataselle, siis oikeasti reipas pari litraa vähemmän kuin ikinä tuolla moottorilla kaasarin kanssa..! Kyseessä kuitenkin on jo hieman iäkäs hitusen piristetty laitos...
Kuvia projektista löytyy täältä niistä kiinnostuneille...
Dynossa tuota ei vielä ole käytetty, mutta sinnekin on jo aikaa puhuttu. Vaan ensin pitäisi saada pari asiaa järjestettyä. Tuoreempi moottori (joka kyllä jemmasta löytyy), ei tuota lähes loppuun ajettua ole enää syytä kiusata. Eikä laajakaistainen Lambdakaan pahaa tekisi... Sitten tuossa lattialla häiritsee myös tällainen joka luultavasti hakeutuu tuon moottorin kaveriksi... Voimaahan kun ei koskaan ole liikaa..?
Kokoonpano tällä hetkellä seuraavanlainen:
-Partcon sarja 029y4 koodilla
-170cc/min suuttimet Bx:stä
-Alpha-n
-moottorilla ajettu tässä vaiheessa "vasta" 350 tuhatta, joten kyseessä on ihan hyvä harjoittelukohde... Jos menee rikki niin ei isosti osaa harmittaa...
Ruiskuksi tuo tuli muutettua jo vuosi sitten, tosin eka vuosi tuli ajeltua Jetronic L3:n voimin. Nyt sitten menneenä kesänä sain aikaiseksi taisteltua Megan Jetronicin paikalle, ja ilman isompia tappeluja tuo(kin) pelaamaan lähti. Varmasti osansa helppoon lähtöön oli kaverin Harrikka-projektilla sekä pitkäkestoisella täällänotkumisella...
Alkuun piti taistella MAP-pohjaisen (varmaan parikymmentä bensakarttaa) säädön kanssa, mutta sitten "järki" voitti ja päätin kokeilla TPS-pohjaista säätöä. Ei tuolla ratkaisulla saanut konetta muuten toimimaan, MAP-arvot kun hyppäävät lähes tappiin heti kun kaasua vähänkin raottaa... TPS-pohjaisena sitten tulikin välittömästi tolkku mukaan säätöön, ajettavuus parani huomattavasti, voimaa koneeseen sai lisää sekä taloudellisuutta sai parannettua. Nyt sekalaisessa ajossa menee enää alle 6 litraa sataselle, siis oikeasti reipas pari litraa vähemmän kuin ikinä tuolla moottorilla kaasarin kanssa..! Kyseessä kuitenkin on jo hieman iäkäs hitusen piristetty laitos...
Kuvia projektista löytyy täältä niistä kiinnostuneille...
Dynossa tuota ei vielä ole käytetty, mutta sinnekin on jo aikaa puhuttu. Vaan ensin pitäisi saada pari asiaa järjestettyä. Tuoreempi moottori (joka kyllä jemmasta löytyy), ei tuota lähes loppuun ajettua ole enää syytä kiusata. Eikä laajakaistainen Lambdakaan pahaa tekisi... Sitten tuossa lattialla häiritsee myös tällainen joka luultavasti hakeutuu tuon moottorin kaveriksi... Voimaahan kun ei koskaan ole liikaa..?
Last edited by Jasu on Sun Jan 17, 2016 22:37, edited 3 times in total.
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Kiits, pitäähän näitä "erilaisiakin" vähän väkästellä... Kuulemma jonkinlaista "mikrovirittämistä" tällainen näin pienen moottorin virittely..?535tbo wrote:Pakko sanoa, että asennetta löytyy!
Tuossa on varmasti haastetta!
Onko rojekti muuten edistynyt??
Laite on lähes jokapäiväisessä käytössä, imusarjaa ahtimelle parhaillaan ihmetellään toisen koneen kanssa... Toimii täysin, ei isommin valittamista laitteen käytöksessä, voimaa on enempi kuin ennen, käytettävämmässä muodossa jopa, eikä bensaakaan mene aiempaan tapaan..!
Ai niin, ei tuosta laitteesta oikein luopua osaa, kotona tuo on ollut jo 15 vuotta. Reilut 400000 yhteistä kilometriä jo takana, joten kyseinen härveli on jo hieman alkanut tuntua omalta...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Níinhän sitä sanotaan, että sääli on sairaus, mutta itsellä juurikin sama vika, että yhden auton olen omakseni huomannut, ja siihen laitetaan rahaa ja aikaa tunteella, eikä siitä luovuta.Jasu wrote:Ai niin, ei tuosta laitteesta oikein luopua osaa, kotona tuo on ollut jo 15 vuotta. Reilut 400000 yhteistä kilometriä jo takana, joten kyseinen härveli on jo hieman alkanut tuntua omalta...
Mutta kysymys:
Tähän siis tulee remmi ahdin? Oletkos miettinyt pientä pakokaasu turboa, ei söisi hyötysuhdetta niin paljoa kuin tuo remmari. Tämä kun pihi auto on muutenkin, niin olis ikävää jos se kulutus nyt pompsahtaisi sinne kaasarin tasolle uudelleen

Perhe tutulla oli myös C2. Laitto joskus 80luvulla siitä kaiken mahollisen, ja oli ajossakin muistaakseni kymmenisen vuotta, kunnes joku pakkas aamu oli 90luvun alussa ilmeisesti laakerit leikanneet kiinni. Jäi seisomaan talon nurkalle (Hyvin suojattuna tosin) ja seisoikin viime kevääseen asti, jolloin muut rojektit "pakottivat" luopumaan, ja se on nyt luultavasti mennyt jollekin Oululaiselle citikka harrastajalle, toivottavasti hyvään kotiin.
Sitä mitä meillä ei oo, se me tehään ite.
Sitä mitä me ei ite osata tehä, sitä me ei tartteta...
Sitä mitä me ei ite osata tehä, sitä me ei tartteta...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Kyllähän sitä(kin) mietittyä tuli, mutta tämä tuntui tässä vaiheessa "järkevämmältä" sikäli mikäli missään mitään järkeä on..? Turbolla saisi voimaa kivasti, valmiitakin ratkaisuja olisi, vaikka näin mutta jotenkin tämä remmin kanssa leikkiminen tuntui enempi omalta jutulta..!ilkkahe wrote:Mutta kysymys:
Tähän siis tulee remmi ahdin? Oletkos miettinyt pientä pakokaasu turboa, ei söisi hyötysuhdetta niin paljoa kuin tuo remmari. Tämä kun pihi auto on muutenkin, niin olis ikävää jos se kulutus nyt pompsahtaisi sinne kaasarin tasolle uudelleen![]()
Tässä on sekin kiva juttu että jos tuo ei miellytä, niin ratkaisu on helppo poistaa. Moottorille kun ei tehdä käytännössä just mitään muutoksia, imu- pakosarjamysteerio vain vaihtuu toiseksi. Sama koskee koko ruiskumuutosta, on milloin vain palautettavissa vaikka kaasarille..! En tosin usko että sitä ihan helposti itseni kohdalla tapahtuisi, mutta aina pitää jättää takaportti ettei tee mitään peruuttamatonta...
Uskoisin kyllä tietäväni kenelle siellä tuo yksilö kulkeentunut on. Kovin on pienet piirit tämän harrasteen kanssa, ja vielä pienemmät piirit on kulkimia "pelastavien kerääjien" kohdalla...ilkkahe wrote:...Jäi seisomaan talon nurkalle (Hyvin suojattuna tosin) ja seisoikin viime kevääseen asti, jolloin muut rojektit "pakottivat" luopumaan, ja se on nyt luultavasti mennyt jollekin Oululaiselle citikka harrastajalle, toivottavasti hyvään kotiin.
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Terve mieheen. Vähän tuossa odotellukin että milloin mies "ilmoittautuu". Jokos Volvo toimii ja kuinka hyvin..?Late wrote:Täällähän on tuttujakin...
Juu, tuollanen on ollu jonkun vuoden käytössä, nyt alkais olla aika luopua siitä. 1957 H-D Servicar, Chopper-Trike... Olis tuosta irtoavalle rahalle kiva uusi sijoituskohde..!Late wrote:Onko tuo muuten sun trike mikä löytyi tuolta kuvien seasta?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Joo kyllähän se volvo toimi tekniikaltaan, nyt on kone ja ruiskuvermeet
oottelemassa sijoitusta uuteen aihioon. Tuli haettua paremman vuosikerran kori -77. vanha oli liian uus.
Taloremppa ja työt haittaa harrastusta liikaa, taitaa mennä keväälle
että kulkee auto taas kovaa... voipi olla että tarviin apuja muutamissa
sähköteknillisissä hommissa, niistä sitten aikanaan...
Toi kolmipyörä olis kyllä ihan mukava vehje ja sentää oikeaa merkkiä,
eikä mikään takamoottori kikotin.
oottelemassa sijoitusta uuteen aihioon. Tuli haettua paremman vuosikerran kori -77. vanha oli liian uus.
Taloremppa ja työt haittaa harrastusta liikaa, taitaa mennä keväälle
että kulkee auto taas kovaa... voipi olla että tarviin apuja muutamissa
sähköteknillisissä hommissa, niistä sitten aikanaan...
Toi kolmipyörä olis kyllä ihan mukava vehje ja sentää oikeaa merkkiä,
eikä mikään takamoottori kikotin.
Muutama Volvo pihassa...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Citroen Dyane 1974, 602cc air cooled horizontal twin
Oho.
Näköjään kuutisen vuotta mennyt aika äkkiä. Edelleen alkuperäiseen tyyliin ajossa, ruiskun kanssa ollut jopa vikaakin, yksi TPS -anturi kului loppuun, imusarjasta irtosi peukalon kokoinen pala (hitsaussauman vierestä, jäi jännitys ja siitä repesi) ja yksi bensapumppukin on lopettanut toimintansa. Lambda vaihtui laajakaistaiseen, moottorista loppui ikä kesken 380000 ajokilometrin jälkeen, mutta Mega vaan näkyy toimivan...

Joskus vähän kylmemmässäkin ajeltu, kertonee että toimii myös "pikkupakkasissa" ihan kivasti... näkyy jäävän suuttimet vähän pieneks, duty cyclet hakannu tappiin käynnistyksen jälkeen, tai sit vaan oli oikeesti himpun kylmä...

Tämäkin sitten alkoi keväällä hiljalleen edetä, jospa ensi kevääksi saisi sen verran koekäyttöpukissa säätöjä kohdalleen että voisi keulalle nostaa..? Prosu päivittyy samassa yhteydessä MS2 -versioon, etanolitunnistin mukaan sitten jossain vaiheessa...
Lyhyt videonpätkä testikäytöstä, tosin vielä kaasarilla, ahtamattomana sekä kipinän tullessa kärjillä. Lähinnä testausta että pysyykö remmi paikallansa, öljyt koneessa ja että käykö koko moottori -se kun tuli kasattua "vanhoista romuista" ja jos mitään kummallista ei ilmene niin sitten uutta osaa sisälle. Ahdinkin pyörittää ilmaa vain itsensä kautta, silti tuntuu meteliä tulevan ihan tarpeeksi. Kaipa sitä on hihnapyörien koot laskenut suurinpiirtein tontille, kun startatessakin pitää paineet hitusen nollan yläpuolella..?
Vähän taisi lähteä käsistä tuon testipukin värkkääminen, vaan vielä se ei valmis ole, tulee vielä jarrutkin jolla saa vähän kuormitettua moottoria. Ja juu, tiedän, alkavat aika helposti hehkumaan punaisena, mutta puhallellaan laikoille kylmää ilmaa ja vaihdellaan laikkoja/paloja tarpeen mukaan...
Näköjään kuutisen vuotta mennyt aika äkkiä. Edelleen alkuperäiseen tyyliin ajossa, ruiskun kanssa ollut jopa vikaakin, yksi TPS -anturi kului loppuun, imusarjasta irtosi peukalon kokoinen pala (hitsaussauman vierestä, jäi jännitys ja siitä repesi) ja yksi bensapumppukin on lopettanut toimintansa. Lambda vaihtui laajakaistaiseen, moottorista loppui ikä kesken 380000 ajokilometrin jälkeen, mutta Mega vaan näkyy toimivan...

Joskus vähän kylmemmässäkin ajeltu, kertonee että toimii myös "pikkupakkasissa" ihan kivasti... näkyy jäävän suuttimet vähän pieneks, duty cyclet hakannu tappiin käynnistyksen jälkeen, tai sit vaan oli oikeesti himpun kylmä...


Tämäkin sitten alkoi keväällä hiljalleen edetä, jospa ensi kevääksi saisi sen verran koekäyttöpukissa säätöjä kohdalleen että voisi keulalle nostaa..? Prosu päivittyy samassa yhteydessä MS2 -versioon, etanolitunnistin mukaan sitten jossain vaiheessa...
Lyhyt videonpätkä testikäytöstä, tosin vielä kaasarilla, ahtamattomana sekä kipinän tullessa kärjillä. Lähinnä testausta että pysyykö remmi paikallansa, öljyt koneessa ja että käykö koko moottori -se kun tuli kasattua "vanhoista romuista" ja jos mitään kummallista ei ilmene niin sitten uutta osaa sisälle. Ahdinkin pyörittää ilmaa vain itsensä kautta, silti tuntuu meteliä tulevan ihan tarpeeksi. Kaipa sitä on hihnapyörien koot laskenut suurinpiirtein tontille, kun startatessakin pitää paineet hitusen nollan yläpuolella..?
Vähän taisi lähteä käsistä tuon testipukin värkkääminen, vaan vielä se ei valmis ole, tulee vielä jarrutkin jolla saa vähän kuormitettua moottoria. Ja juu, tiedän, alkavat aika helposti hehkumaan punaisena, mutta puhallellaan laikoille kylmää ilmaa ja vaihdellaan laikkoja/paloja tarpeen mukaan...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Citroen Dyane 1974, 602cc air cooled horizontal twin
Alkaa hiljalleen remmiahdinprojekti olla ensikäynnistystä vailla. Osia haalittu, muokattu, luotu romusta jne, ei ole enää paljosta kiinni että pääsee säätämistä aloittelemaan. Ehkä jopa tämän vuoden puolella ehtii käynnistymään...
Kuvia pitää laitella kun on saanut palikat paikalleen, monta paikkaa on vakiomoottoriin verrattuna pitänyt muuttaa, yllättävän monta mutkaa on matkassa ollut. Ja sitten, jos tuo pysyy koekäytöt ja alustavat säätösessiot nipussa, niin sitten taas pitää purkaa palasiksi ainakin mäntien/pyttyjen vaihdon takia...
Kulkupeli vaparina on lähes päivittäisessä käytössä kuitenkin, keväällä sitten konetta pellin alle kun maa alkaa paljastumaan...

Alkaa olla vähän reilummin palikkaa tuon moottorin päällä alkuperäiseen verrattuna. Kyllä se tuosta vielä jossain vaiheessa valmistuu...
Kuvia pitää laitella kun on saanut palikat paikalleen, monta paikkaa on vakiomoottoriin verrattuna pitänyt muuttaa, yllättävän monta mutkaa on matkassa ollut. Ja sitten, jos tuo pysyy koekäytöt ja alustavat säätösessiot nipussa, niin sitten taas pitää purkaa palasiksi ainakin mäntien/pyttyjen vaihdon takia...
Kulkupeli vaparina on lähes päivittäisessä käytössä kuitenkin, keväällä sitten konetta pellin alle kun maa alkaa paljastumaan...

Alkaa olla vähän reilummin palikkaa tuon moottorin päällä alkuperäiseen verrattuna. Kyllä se tuosta vielä jossain vaiheessa valmistuu...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Citroen Dyane 1974, 602cc air cooled horizontal twin
https://www.youtube.com/watch?v=gCOXC-JbJ38
Kyllä se tuosta, jossain vaiheessa, sellaisiin säätöihin päätynee että voi kuvitella keulalle nostavansa? Videolla käynti on "vähän" ontuvaa, välillä käy vain toisella pytyllä tyhjäkäyntiä, mut mitä muutakaan voi odottaa kun ei ole säädetty kuin sen verran että käynnistyi eikä seoksista ole mitään tietoa...
Oli toki ekalla yrityksellä muutama varotoimenpide käytössä, pop-off varsin löysässä asetuksessa, by-pass -venan sisältä jousi poissa, kierrostenrajoitus 4000rpm sekä over-boost 120 kpa. Kun suostui tyhjää käymään, niin sitten uskalsi jo noita mainittuja käydä kiristämäänkin, kun pahin pelko oli hävinnyt...
On tuossa vielä monenlaista juttua odottamassa, jostain tuntuu ilmaa vetävän, muualtakin kuin kaasuläpän kautta, siinä se onkin mielenkiintoinen metsästys. Eikä noin pienen moottorin kanssa paljoa tarvitse vuotaa, niin tyhmäkäyntiä ei alle kahden tuhannen kierroksen saa oikein millään. Syttykin pitää vielä katsoa, nyt kipinä tulee vielä kärjiltä, hitusen myöhäselle asetettuna ettei ainakaan aivastelisi imusarjaan päin. Ja se Lambda, kytkennät pitää vielä varmistaa, sekä anturin toiminta, ja prossukin päätyy vaihdettavien listalle...
Kyllä se tuosta, jossain vaiheessa, sellaisiin säätöihin päätynee että voi kuvitella keulalle nostavansa? Videolla käynti on "vähän" ontuvaa, välillä käy vain toisella pytyllä tyhjäkäyntiä, mut mitä muutakaan voi odottaa kun ei ole säädetty kuin sen verran että käynnistyi eikä seoksista ole mitään tietoa...
Oli toki ekalla yrityksellä muutama varotoimenpide käytössä, pop-off varsin löysässä asetuksessa, by-pass -venan sisältä jousi poissa, kierrostenrajoitus 4000rpm sekä over-boost 120 kpa. Kun suostui tyhjää käymään, niin sitten uskalsi jo noita mainittuja käydä kiristämäänkin, kun pahin pelko oli hävinnyt...
On tuossa vielä monenlaista juttua odottamassa, jostain tuntuu ilmaa vetävän, muualtakin kuin kaasuläpän kautta, siinä se onkin mielenkiintoinen metsästys. Eikä noin pienen moottorin kanssa paljoa tarvitse vuotaa, niin tyhmäkäyntiä ei alle kahden tuhannen kierroksen saa oikein millään. Syttykin pitää vielä katsoa, nyt kipinä tulee vielä kärjiltä, hitusen myöhäselle asetettuna ettei ainakaan aivastelisi imusarjaan päin. Ja se Lambda, kytkennät pitää vielä varmistaa, sekä anturin toiminta, ja prossukin päätyy vaihdettavien listalle...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Citroen 602cc air cooled flat twin, with supercharger
Supercharger -moottori jäi vielä tallinnurkkaan odottamaan, ehkä ensi kesänä tapahtuvaa testisessiota. Vähällä oli kyllä lipsahtaa pannuhuoneeseen, kun edellisestä moottorista loppu ikä ihan kesken. Rakensin sit kuitenkin vielä kerran vakiomoottorin, joka tuntuisi jopa toimivalta...

Tuommoinen toki lipsahti bensaletkun väliin, letkuja muutenkin vaihtaessa. Parissa vuodessa oli menny aika rapsakkaan kuntoon, taas kerran, kaikki letkut. Vielä tankin/pumpun ympärille letkut uusiksi, niin sitten uskaltanee tankata kasivitosta..?
Prossu tuli toki vaihdettua ykkösestä kakkoseen, vähän muutoksia purkkiin ja testaamaan. Eilen tankattua tuoretta 98E5 bensaa tankissa, ja anturi väitti etanolipitoisuuden olevan 5%, tuolta osin siis toiminee...
Pikkasen tosin menee kartat uudelleensäädettäviks, ei suora export-import -juttu ihan toimivaa karttaa kuitenkaan osannut siirtää. Anturitiedot, ja suurin osa asetuksista kuitenkin oli oikein, joten ei tuo nyt ihan älytön homma ole, onneksi...

Tuommoinen toki lipsahti bensaletkun väliin, letkuja muutenkin vaihtaessa. Parissa vuodessa oli menny aika rapsakkaan kuntoon, taas kerran, kaikki letkut. Vielä tankin/pumpun ympärille letkut uusiksi, niin sitten uskaltanee tankata kasivitosta..?
Prossu tuli toki vaihdettua ykkösestä kakkoseen, vähän muutoksia purkkiin ja testaamaan. Eilen tankattua tuoretta 98E5 bensaa tankissa, ja anturi väitti etanolipitoisuuden olevan 5%, tuolta osin siis toiminee...
Pikkasen tosin menee kartat uudelleensäädettäviks, ei suora export-import -juttu ihan toimivaa karttaa kuitenkaan osannut siirtää. Anturitiedot, ja suurin osa asetuksista kuitenkin oli oikein, joten ei tuo nyt ihan älytön homma ole, onneksi...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Citroen 602cc air cooled flat twin, (with supercharger)
Taitaa päästä suutinhankinnoille tämän kanssa...

Seoksen pyttyjen kesken saa samaksi, kun suihkutusajat poikkeaa toisistaan ihan reilusti. Kun lambda-anturit kaikkineen vaihtaa ristiin, edelleen pysyy seoslukemat vastaavina. Tyhjäkäynnillä saa jopa korjauksen pitämään seokset kurissa, kuten videoltakin näkee...

Heh, uutta ja vanhaa sopivasti sekaisin...
Sen verran piti tuota suutinasiaa vielä selvittää itselleen, että vaihdoin purkkiin ykkösprossun takaisin, jossa molempia suuttimia ohjataan yhtä aikaa ja tasan saman verran. Huomattava ero seoksissa oli, eikä aina moottorijarrulla toiselta pytyltä edes soppa loppunut, saattaa siis vuotaakin tuo... Ja tosiaan, se pytty käy rikkaammalla missä on lyhyempi suihkutusaika, eikä se mene laihalle tappiin saakka vaikka syöttö katkaistaan moottorijarrulla...
Onneks noita tarvitsee vain ne molemmat, halavalla siis selviää tästä...

Seoksen pyttyjen kesken saa samaksi, kun suihkutusajat poikkeaa toisistaan ihan reilusti. Kun lambda-anturit kaikkineen vaihtaa ristiin, edelleen pysyy seoslukemat vastaavina. Tyhjäkäynnillä saa jopa korjauksen pitämään seokset kurissa, kuten videoltakin näkee...

Heh, uutta ja vanhaa sopivasti sekaisin...
Sen verran piti tuota suutinasiaa vielä selvittää itselleen, että vaihdoin purkkiin ykkösprossun takaisin, jossa molempia suuttimia ohjataan yhtä aikaa ja tasan saman verran. Huomattava ero seoksissa oli, eikä aina moottorijarrulla toiselta pytyltä edes soppa loppunut, saattaa siis vuotaakin tuo... Ja tosiaan, se pytty käy rikkaammalla missä on lyhyempi suihkutusaika, eikä se mene laihalle tappiin saakka vaikka syöttö katkaistaan moottorijarrulla...
Onneks noita tarvitsee vain ne molemmat, halavalla siis selviää tästä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Citroen 602cc air cooled flat twin

Kaipa tätä voi jonkinlaisena menestystarinana pitää, kun tänäänkin lähti omillaan käyntiin..?
Kylymää kyytiä kyllä oli, etenkin kun lämmöistä huolen pitänyt Eeberi puhalsi savut ihan väärästä paikasta, joten piti sitten tulla toimeen vain puolella alkuperäisestä lämmitysjärjestelmästä...
Ei tosiaankaan kaipaa enää kaasaria, niin hyvälle tuo Mega on käytöksellään sekä varmuudellaan opettanut..!
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!