apua mega ei mene boot tilaan
Moderator: Masi_K
apua mega ei mene boot tilaan
apua kaivataan!!
ostin ms2 v3 ruutan rapakon takanta glen`s garagelta kokeilu mielessä ja kasassin tuon kerrasta kokoon ja nyt kun pitäis saaha softaa prossulle niin prossu ei mene boot tilaan, prossu entinen? vai onko jossain muualla vikaa? piiri on pesty 3 kertaa lakka bensalla ja tinaukset tarkistettu, manualin mukaiset testit tehty ja kaikki näyttää olevan ihan kunnossa, osat on oikein päin ja yhteys toimii ilman prossua ja prossun kanssa näyttäis ainakin hyperterminaali että sais yhteyden ja virtalähteenä on 12 voltin akku laturi eli ei pitäis ainakaan virran puutteesta olla kiinni.
Downloader taas kettuilee kun noin joka kolmas kerta saa avattua portin ja kun saa portin auki niin tulee tämmöistä:
Opened comm port 1 at 115200.
TX: 21 21 21 53 61 66 65 74 79 46 69 72 73 74
RX: 00 00 00
Monitor mode failed.
TX: 0d
RX: e0 08 3e
Erasing main FLASH:
TX: b6
RX: 00 00 00
ERROR: Unknown error status response, e=0x00
Elapsed time: 4.28 seconds
mikä vikana?
ostin ms2 v3 ruutan rapakon takanta glen`s garagelta kokeilu mielessä ja kasassin tuon kerrasta kokoon ja nyt kun pitäis saaha softaa prossulle niin prossu ei mene boot tilaan, prossu entinen? vai onko jossain muualla vikaa? piiri on pesty 3 kertaa lakka bensalla ja tinaukset tarkistettu, manualin mukaiset testit tehty ja kaikki näyttää olevan ihan kunnossa, osat on oikein päin ja yhteys toimii ilman prossua ja prossun kanssa näyttäis ainakin hyperterminaali että sais yhteyden ja virtalähteenä on 12 voltin akku laturi eli ei pitäis ainakaan virran puutteesta olla kiinni.
Downloader taas kettuilee kun noin joka kolmas kerta saa avattua portin ja kun saa portin auki niin tulee tämmöistä:
Opened comm port 1 at 115200.
TX: 21 21 21 53 61 66 65 74 79 46 69 72 73 74
RX: 00 00 00
Monitor mode failed.
TX: 0d
RX: e0 08 3e
Erasing main FLASH:
TX: b6
RX: 00 00 00
ERROR: Unknown error status response, e=0x00
Elapsed time: 4.28 seconds
mikä vikana?
on jumpperi paikoillaan ja yritän laittaa Monitor_v2.886.abs koodia sekä oon kokeillu downloaderilla suoraa päivitystäkin ja sama ongelma koko ajan akkulaturi antaa tasasesti virtaa kun on koko ajan ollu yleismittari leuvoissa kiinni kun mega ollu laturin perässä. unohtu tuohon aikasempaan lisätä se että ledeistä palaa jatkuvasti ruiskun ja lisärikastuksen ledit ja tps ledi on pimeenä koko ajan vaikka boot jumpperi on paikallaan tai ei, eli 2 lediä syttyy kun virran laittaa päälle ja pysyy päällä koko ajan eikä vilku ja sammu sen merkiks että prossu menis boot tilaan...SamiH wrote:Onhan boot-jumpperi paikallaan? Ja mitä koodia yrität sinne prossulle pistää?
Ja halpamallin akkulaturi on todella huono vaihtoehto virransyöttöön. Se jännite mitä sieltä tulee on kaukana tasaisesta. Mielummin vaikka auton akulla tms.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Akkulaturi ei anna tasaista sähköä, vaikka kuinka tasasähköstä puhuttaisiinkin. puoliaaltotasasuunnattu tasasähkö pomppii kivasti 50 hz taajuudella ja kokoaaltotasasuunnattu (yleisempi käytetty ratkaisu) 100hz taajuudella ilman suodatusta. Varsinkaan halvemmissa latureissa ei ole mitään suodatusta ulostulossa, joten ulostuleva sähkö on kaikkea muuta kuin tasaista..!
Vaikka mittaisit yleismittarilla akkulaturin navoista että siitä tulee se 12 volttia, niin silti se on vain osa totuutta. Tällainen suodattamaton kokoaaltotasasuunnattu sähkö kay sen sata kertaa sekunnissa nollassa voltissa, ja saman sata kertaa sekunnissa noin 17 voltissa. Jännite on muodoltaan siniaaltoa, jonka negatiivinen puolijakso on "käännetty" positiiviselle puolelle. Tuosta aaltomuodosta ja sen huippuarvosta sitten määräytyy jännitteen tejollisarvo, joka on se 12 volttia...
Meni vähän teorian puolelle, mutta toivottavasti sen verran ymmärrettävässä muodossa että tulisi selväksi miksi "tavallista" akkulaturia ei voi käyttää sähkönsyötössä..?
Vaikka mittaisit yleismittarilla akkulaturin navoista että siitä tulee se 12 volttia, niin silti se on vain osa totuutta. Tällainen suodattamaton kokoaaltotasasuunnattu sähkö kay sen sata kertaa sekunnissa nollassa voltissa, ja saman sata kertaa sekunnissa noin 17 voltissa. Jännite on muodoltaan siniaaltoa, jonka negatiivinen puolijakso on "käännetty" positiiviselle puolelle. Tuosta aaltomuodosta ja sen huippuarvosta sitten määräytyy jännitteen tejollisarvo, joka on se 12 volttia...
Meni vähän teorian puolelle, mutta toivottavasti sen verran ymmärrettävässä muodossa että tulisi selväksi miksi "tavallista" akkulaturia ei voi käyttää sähkönsyötössä..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Joo tuli huomattua itekki tuo ja kantapään kautta tottakai.Akkulaturi ei anna tasaista sähköä, vaikka kuinka tasasähköstä puhuttaisiinkin. puoliaaltotasasuunnattu tasasähkö pomppii kivasti 50 hz taajuudella ja kokoaaltotasasuunnattu (yleisempi käytetty ratkaisu) 100hz taajuudella ilman suodatusta. Varsinkaan halvemmissa latureissa ei ole mitään suodatusta ulostulossa, joten ulostuleva sähkö on kaikkea muuta kuin tasaista..!
Vaikka mittaisit yleismittarilla akkulaturin navoista että siitä tulee se 12 volttia, niin silti se on vain osa totuutta. Tällainen suodattamaton kokoaaltotasasuunnattu sähkö kay sen sata kertaa sekunnissa nollassa voltissa, ja saman sata kertaa sekunnissa noin 17 voltissa. Jännite on muodoltaan siniaaltoa, jonka negatiivinen puolijakso on "käännetty" positiiviselle puolelle. Tuosta aaltomuodosta ja sen huippuarvosta sitten määräytyy jännitteen tejollisarvo, joka on se 12 volttia...
Meni vähän teorian puolelle, mutta toivottavasti sen verran ymmärrettävässä muodossa että tulisi selväksi miksi "tavallista" akkulaturia ei voi käyttää sähkönsyötössä..?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Elektroniikkaa tunteville/opiskelleille "itsestäänselvyyksiä", ehkä siksi jäänyt pois..? Ei varmasti haittaisi jos tuosta joku maininta manuaalissa olisi, tästä kuitenkin on ollut aika monella ongelmia...
Omaa "testipenkkiä" syöttää vanha PC:n poweri, siitä tulee kovin tasaista sähköä. Ei ole ongelmia tuollaisen kanssa. Toinen mitä on tullut ihmetelttyä on tuo "koodin korruptoituminen" keskes ajon, koskaan ei ole kohdalleni tuollaista sattunut vaikka Rättärin latausjännite heittelee välillä vähän miten sattuu jne... Liekö sitten "asiallisessa" johtosarjassa ja maadoituksessa syy ongelmattomuuteen..? (kohta ne kuitenkin alkaa kun menee itteensä kehumaan)
Hyvä että Taku_85 sai vermeet pelaamaan...
Omaa "testipenkkiä" syöttää vanha PC:n poweri, siitä tulee kovin tasaista sähköä. Ei ole ongelmia tuollaisen kanssa. Toinen mitä on tullut ihmetelttyä on tuo "koodin korruptoituminen" keskes ajon, koskaan ei ole kohdalleni tuollaista sattunut vaikka Rättärin latausjännite heittelee välillä vähän miten sattuu jne... Liekö sitten "asiallisessa" johtosarjassa ja maadoituksessa syy ongelmattomuuteen..? (kohta ne kuitenkin alkaa kun menee itteensä kehumaan)
Hyvä että Taku_85 sai vermeet pelaamaan...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Siellä voisi kyllä olla jonkinlaiset perustelut myös tuolle "kunnolliselle verkkolaitteelle" ja sille mitä se tarkoittaa. Monelle tämä saattaa tarkoittaa tehokasta akkulaturia, siis sellaista mistä saa reippaan ampeerimäärän ulos, mutta silti se ei sovellu tähän käyttöön edelläkuvatuista syistä johtuen..!
Pieni pätkä teoriaa, oskilloskooppikuvien kanssa sähkökäppyröistä, varmasti selittäisi aika tehokkaasti tuon asian eikä näitä ongelmia sitten vastaan tulisi..? Yritin tuossa kaivella vanhaa sähköopin kirjaa jossa on asia selvitetty erittäin hyvin, en vaan ikäväkseni äkkiä katseltua löytänyt sitä...
Pieni pätkä teoriaa, oskilloskooppikuvien kanssa sähkökäppyröistä, varmasti selittäisi aika tehokkaasti tuon asian eikä näitä ongelmia sitten vastaan tulisi..? Yritin tuossa kaivella vanhaa sähköopin kirjaa jossa on asia selvitetty erittäin hyvin, en vaan ikäväkseni äkkiä katseltua löytänyt sitä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:

Yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat savolaista..?
Tuossa 12 voltin kohdalla punainen viiva, sellaista pitäisi olla oskilloskoopin ruudulla näkymä virtalähdettä käytettäessä. Tällaista myös akkusähkö on. Sininen viiva on sitten sitä akkulaturintuottamaa "tasasähköä"...
Alemman akselin lukemista ei kannata isommin välittää, kunhan jotain "lätkin" että ruudulle näkymää sain... Todellisuudessa menee lukemissa 50 ja 100 nollaan, 25 ja 75 kohdissa ollen täysissä arvoissa...
Tässä se syy miksi ei "halpisakkulaturin" sahkö kelpaa tähän käyttöön..!
Oli muuten taas vaikeaa Excelin käyttö pitkän tauon jälkeen...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Akkulaturi on nimenomaan laturi. Se ei ole jännitelähde. Se on tarkoitettu lyijyakkujen lataukseen, eikä sitä ole syytä käyttää muuhun. Jännitelähde (teholähde) on taas tarkoitettu johonkin aivan muuhun käyttöön, eikä sillä ladata lyijyakkuja.Jasu wrote:Monelle tämä saattaa tarkoittaa tehokasta akkulaturia, siis sellaista mistä saa reippaan ampeerimäärän ulos, mutta silti se ei sovellu tähän käyttöön edelläkuvatuista syistä johtuen..!

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
Joskus on näinkin päässyt käymään, siihen syynä oli mikälie piirilevy johon huonosti kiinnitetty jäähdytys regulaattorille. Tärisi aikansa ja katkaisi regulaattorin jalan osittain. Tuo nähtävästi tärinää jatkaessaan sai aikaan jännitepiikkejä jotka sotkivan sitten koodin.Jasu wrote:Toinen mitä on tullut ihmetelttyä on tuo "koodin korruptoituminen" keskes ajon, koskaan ei ole kohdalleni tuollaista sattunut vaikka Rättärin latausjännite heittelee välillä vähän miten sattuu jne... Liekö sitten "asiallisessa" johtosarjassa ja maadoituksessa syy ongelmattomuuteen..? (kohta ne kuitenkin alkaa kun menee itteensä kehumaan)
Tuolta pohjalta tuo teoria johtosarjasta ja maadoituksesta ei varmaan ole kovin kaukaa haettua...
Vähän huumorilla.: Ei se nyt ihan noin ole, käytännön elämässä, siis muualla kuin autossa ns. Powerit ( = teholähde ) syöttävät paljon häiriöalttiimpia bittihärpäkkeitä ( jotka todella vaativat tasaista jännitettä ) kuin autossa on. Sekä samalla lataavat kyseisen laitteen akkuja, jotka ovat tarkoitettu varavoimanlähteeksi sähkökatkoksen sattuessa. Se mitä halusin sanoa on, että akkua voi ja on hyvä ladata aivan todellisella tasasähköllä. Käytäntö on autopuolella kustannussyistä ( ja perinteisen lyijyakun "suurpiirteisyydestä" johtuen ) kuitenkin toinen ja lisäksi vanha ja hapettunut akku pysyy paremmin "virkeänä", kun sitä kiusataan sykkivällä "tasavirralla tai jännitteellä" ihan miten vain halutaan asia ilmaista. Meni aikas pahasti hiusten halkomiseksi, mutten voinut olla kommentoimatta...teg wrote:Akkulaturi on nimenomaan laturi. Se ei ole jännitelähde. Se on tarkoitettu lyijyakkujen lataukseen, eikä sitä ole syytä käyttää muuhun. Jännitelähde (teholähde) on taas tarkoitettu johonkin aivan muuhun käyttöön, eikä sillä ladata lyijyakkuja.Jasu wrote:Monelle tämä saattaa tarkoittaa tehokasta akkulaturia, siis sellaista mistä saa reippaan ampeerimäärän ulos, mutta silti se ei sovellu tähän käyttöön edelläkuvatuista syistä johtuen..!
Hyvää tätä vuotta 2009 kaikille pastan lukijoille.
Ps. Toivottaa nimimerkki .: aina valmis keskustelemaan akkuasioista...
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Joo, oot oikeassa toimivat hassusti, eli laitteet toimivat kuin junan vessa oli sitten syöttö aku(i)lta, powe(i)lta tai molemmilta. Huomioikaa nyt ihmeessä se pointti, että kysymys on siitä ladataanko tehonlähteellä (powerilla) lyijyakkuja vai ei, elävässä elämässä ladataan... Mä arvasin, että ei olis pitänyt kommentoida, ja ryhtyä hiusten halkomiseen, mutten vaan malttanut olla pistämättä lusikkaani soppaan.Jasu wrote:"Niimpä, mut sulla onkin akku samassa, aivan eri asia kun pelkällä laturilla tuuppailee syöttöä."akuttaa wrote:Sekä samalla lataavat kyseisen laitteen akkuja
Tuossahan se oleellinen tulikin..! Kokeilepas syöttää niitä mainitsemias "häiriöalttiimpia bittihärpäkkeitä" siten ettei mukana ole enää akkua, taitaa käydä hassusti...
Otetaas vielä.: Kaikkihan alkoi tästä::: "Akkulaturi on nimenomaan laturi. Se ei ole jännitelähde. Se on tarkoitettu lyijyakkujen lataukseen, eikä sitä ole syytä käyttää muuhun." Tästä olen samaa mieltä, paitsi että kyllä sillä voi ladata muitakin kuin lyijyakkuja... ( ja lisäksi sitä voidaan sanoa jännite- ja/tai virtalähteeksi/ tehonlähteeksi aivan kuinka halutaan sanoa ) " Jännitelähde (teholähde) on taas tarkoitettu johonkin aivan muuhun käyttöön, eikä sillä ladata lyijyakkuja." Pääsääntöisesti näin onkin, mutta sitä voidaan myös aina käyttää lyijyakkujen lataamiseen, kunhan huolehditaan siitä, että jännite on suurinpiirtein kohdallaan ja virtaa voi tarvittaessa rajoittaa sopivalla vastuksella, jos tehonlähteessä (powerissa) ei ole sisäänrakennettua virranrajoitusta.
Ystävällisin terveisin toivottaa "akuttaa".
Ps. Olen muuten itsekin aikeissa kasailla MS2 V3 härvelin, jahkas kaveri sen ja muutakin aiheeseen liittyvää tuo tullessaan tuolta Ameriikoista.
Ps1. Ylläolevasta syystä olenkin tutkistelemassa näitä sivustoja, niinkuin vinkkien saamiseksi etukäteen...