Noniin, tänään pääsi jo kiertämään kortteleita autolla. Mystinen kylmäjuotos taisi oikeasti ollakin piirilevyn "tyhjissä" rei'issä, sillä nyt kaikki toimi loistavasti....
Projektitarinaa tähän asti (jos jotain on kiinnostavinaan) löytyy vaikka http://www.taunusfinland.com/keskustelu ... php?t=5880
Taunuksessa on siis Sierran 2.0 DOHC moottori, josta en muuttanut käytännössä mitään Megaruiskua varten. Käytössä siis orkkis anturit, orkkis jakaja ja 36-1 pyörä vr-anturilla. Sytkäyksikön vaihdoin Boschin malliin.
Pari ropleemaa jäi vielä. Hankalimpana ehkä warmuppi - se kun ei näytä menevän lainkaan pois päältä. Megatunessa afterstart enrichment valikossa se nuoli näyttää lämpötilan mukaan oikein, mutta mittari sanoo sen jumittavan aina jossain 116-130 tienoolla, eikä se sammuta lisäilmaventtiiliä lainkaan. Venttiiliä ohjataan on/off meiningillä releen kautta. Kokeilin kahdella koodilla, 029Y4:llä ja jollain Hi-res 10g tms. koodilla, sama juttu, lämpötila nousee kyllä kuten kuuluukin mutta tuossa on joku kämmi vai häh? Stimulla warmupin saa veivattua pois päältä...
Twin cam Taunus
Moderator: Masi_K
Päivä säätöä takana. Iloisesti kiertää ja vetojakin alkaa olla jo vähän toisella tapaa kuin orkkisruutalla, vaikka max sytkäennakot on vasta 12 astetta
Kympin cranking ennakolla potki jo välillä takaisin lämpimänä startatessa...
Vieläkään en ole tosin selvittänyt tuota warmupin mysteeriä, ja nyt heräsi toinen kysymys - Boschin sytkäboksi ja Motorcraftin puola ei taida olla ihan yhteensopivia? Nyt dwell on 0.7ms, sen alle käynti alkaa hieman pätkimään, mutta puola kuumenee silti aivan älyttömästi vaikka siinä on etuvastuskin kiinni. Sytkäyksikkökin lämpenee aavistuksen


Kympin cranking ennakolla potki jo välillä takaisin lämpimänä startatessa...
Vieläkään en ole tosin selvittänyt tuota warmupin mysteeriä, ja nyt heräsi toinen kysymys - Boschin sytkäboksi ja Motorcraftin puola ei taida olla ihan yhteensopivia? Nyt dwell on 0.7ms, sen alle käynti alkaa hieman pätkimään, mutta puola kuumenee silti aivan älyttömästi vaikka siinä on etuvastuskin kiinni. Sytkäyksikkökin lämpenee aavistuksen
Noniin alkoi tuntua sytytysennakotkin järkeviltä kun laitoin inverted-no. Ekaksi koitin 3ms dwellillä, tuloksella että auto köhi hetken ja sylkäisi alipaineletkut irti imusarjasta
Kaikkein tasaisimmin käy fixed dutyllä, myös Hei-4 minimumilla jolloin mikään ei kuumene, mutta silloin kiertää vain 4300rpm... 4ms dwellillä tuntuu kuin pätkäisisi hieman kaasua polkaistessa.
Muuten laulaa hienosti, mutta täyskaasukiihdytyksessä tulee 100% duty cycle 5200rpm kohdalla, ei varmaan kovin hyvä juttu
Täytyy huomenna testailla lisää vaikka motarilla tällä kertaa, kakkosella repäistessä ei oikein lambda ehdi touhuun mukaan, mutta näyttää siltä kuin laihalle vetäisi kuudessa tonnissa

Kaikkein tasaisimmin käy fixed dutyllä, myös Hei-4 minimumilla jolloin mikään ei kuumene, mutta silloin kiertää vain 4300rpm... 4ms dwellillä tuntuu kuin pätkäisisi hieman kaasua polkaistessa.
Muuten laulaa hienosti, mutta täyskaasukiihdytyksessä tulee 100% duty cycle 5200rpm kohdalla, ei varmaan kovin hyvä juttu

Täytyy huomenna testailla lisää vaikka motarilla tällä kertaa, kakkosella repäistessä ei oikein lambda ehdi touhuun mukaan, mutta näyttää siltä kuin laihalle vetäisi kuudessa tonnissa
Voi vitalis, enpä olisi uskonut että noilla mun virityksillä olis ollut noin paljon vaikutusta. Rajoitin on nyt 6700rpm, jolloin duty cycle on 125%, olettaen siis että hihasta ravistettu bensakartta pitäisi kutinsa vielä siinä vaiheessa... Eipä taida enää korjaantua bensanpaineita nostamalla.
Muuten kaikki megan hämät ovat nyt liiskattu, mitä nyt Motonetin tarvike lambaada-anturi näytti toimivan kaksi päivää
Muuten kaikki megan hämät ovat nyt liiskattu, mitä nyt Motonetin tarvike lambaada-anturi näytti toimivan kaksi päivää

Päivitystä - mystinen kylmäjuotos häiritsi todella satunnaisesti vielä viime kuussa, kunnes kunnon syyssateiden alkaessa auto ei enää inahtanutkaan.
Loppujen lopuksi vika löytyi prossun kannasta, mutta siltä päälipuolelta
Partcon piirilevyllä ne poraukset olivat menneet sen verran hutiin, että kiteelle menevät johtimet eivät tinautuneet kunnolla pohjasta käsin juottaessa. Viilailin kolvinkärkeä niin, että sain sieltä muovin välistä juotettua nastan suoraan johtimeen kiinni, niin Taunus on toiminut kuin kello
Auto on penkitetty (130 horsea
) ja ajeltu Ahvenistoa ympäri ja särjetty vaihdelaatikko, kilometrejäkin on tullut ainakin tonnin verran mega kiinni. Kylmäkäynnistysrikastukset ovat vieläkin ihan metsässä ja kiihdytysrikastuksia sekä tasakaasualuetta voisi hieroa mutta ei ole kiinnostanut kun auto käynnistyy, toimii ja kulkee moitteetta kelistä riippumatta. Bensaakaan ei kulu ihan älyttömästi... 
Loppujen lopuksi vika löytyi prossun kannasta, mutta siltä päälipuolelta

Partcon piirilevyllä ne poraukset olivat menneet sen verran hutiin, että kiteelle menevät johtimet eivät tinautuneet kunnolla pohjasta käsin juottaessa. Viilailin kolvinkärkeä niin, että sain sieltä muovin välistä juotettua nastan suoraan johtimeen kiinni, niin Taunus on toiminut kuin kello

Auto on penkitetty (130 horsea

