lataa liikaa, hajoaako jotain?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
puuhapete
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Sun Feb 27, 2005 9:39
Location: nurmijärvi
Contact:

lataa liikaa, hajoaako jotain?

Post by puuhapete »

Eli kävi silleen että herätejohto lähti irti laturista kesken kiihdytyksen. Hetken päästä huomasin että kone käy omituisesti.Niinkuin vajaa pyttyinen. Ajovalo polttimot kärähti myös. Voiko Mega hajota jotenkin ylijännitteestä?
sierra twinturbo
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

riippuu käyttämästäsi regulaattorista miten se käyttäytyy ylijännitteen kanssa, tuskin kuitenkaan kovin herkästi hajoaa.
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

En tiä meniskö rikki pitemmässä käytössä mitään, jonkin aikaa tuota omaa säätäessä ihmettelin (akku kunnolla "syväpurettu", oletin että virta kelpaa huolella pitempään) ettei ampeerimittari meinaa laskeutua 30 ampeerin tietämiltä ollenkaan takaisin edes 70km ajon aikana... Siinä sitten ajellessa Real Time Displayn näytöltä ihmetellessä katselin jännitettä, pyöri edelleen jossain 16-18 voltissa, pitäis katsoa lokista missä pyöri alkuun...

Oli säätäjän maajohto irtaantunut muuta sählätessä, sattuuhan tuota..?

Datasheet kertoo että Megassa olevan regun sisäänmenojännitteen rajat olis max 26 volttia, ennen regua on tosin rajoittavana tekijänä 22v zener eli aika rumasti pitäis laturin tuupata että oikeasti vahinkoa syntyisi..!

Syyt käyntihäirään tulee luultavasti ihan muualta, ehkä syttypuolelta jotka eivät ole "tottuneet" reilumpaan jännitteeseen..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Megassa ensimmäisenä hajoamassa on suutinfettien ajuripiiri, joka ottaa jännitteensä ennen regua. Ajuripiirin jännitekesto on vähän versiosta riippuen 16-20V, joten ihan mahdotonta ylijännitettä se ei tarvitse hajotakseen. Näitä on myös hajonnut porukalla jonkin verran likimain omia aikojaan, luultavasti ylijännitepiikkeihin.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply