Olisin kovasti kiinnostunut ruiskuttamaan (kiihdytys)moottoripyörä projektini, samalla pitäisi saada sytytys uuteen uskoon. Ongelmana on semmoinen juttu, että olen elektroniikasta yleisestikkin ihan totaalisen pihalla. Lähdetään siis siitä että ostan ohjaimen valmiina enkä edes yritäkkään sössiä projektia heti.
Pyöränä on 4-sylinterinen 2-tahti venpele jonka maksimi kiekat menee jonnekkin 12000 rpm tietämille. Sytytys olisi 90 asteen välein, elikkä kipinää pitäisi saada aika tiuhaan tahtiin. Siis tarkoittaa 4 kipinää / kampiakselikierros. Läppärungot koneistaisin itse ja niitä tulisi joka sylinterille oma, suuttimet siis samaan paikkaan kuin kaasuttimet on alunperin. Moottorin imupuoli on luistiventtiiliohjattu ja luistien ajoitus tulee olemaan todennäköisesti aika raju (vrt. 4-tahtisen nokka). Kaiken lisäksi kaasuläppää suunnittelen millin tai parin päähän luistilevystä jotta pystyisin kaasuläpän asennolla säätämään samalla luistiventtiilin sulkeutumiskulmaa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että MAP-anturin letkut pitäisi saada ängettyä tuohon väliin ja kaikenlisäksi 2-tahtikone sylkee takaisinpäin aika miehekkäästi vielä melko korkeillakin kierroksilla. Alipaine siis taitaa olla välillä mitälie ylipainetta tai ainakin signaali heiluu varmasti rajusti. Sytytys on tällä hetkellä ihan alkuperäiskuntoinen CDI-sytty. Huipputeho tulee liikkumaan jossain 130-150 hv välissä, sitä en vielä tiedä että takarenkaalta vai kampiakselilla

Sytytysennakkoa pitäisi saada ohjattua ainakin 20 astetta, bensakartan suhteen haluan melkoisen vapaat kädet ja haluaisinpa kovasti jättää edes osan säätämisestä laajakaistalambdan harteille. Lisäksi haluaisin tuhdin joukon muita ohjauksia, kuten vaihtovalon, kierrostenrajoittajan, kierrosluvun mukaan ohjatun pumpun ohjaus vesiruiskua varten, ehkä myös pari solenoidin ohjainta tähän liittyen. Ties mitä muuta vielä. Niinjoo, kaasuläppiä haluaisin ohjata myös kierrosten mukaan vallankin jos tuo luistien sulkeutumisen ajoittaminen käytännössä onnistuu. Ehkäpä tuolla virityksellä saisi tähänkin mopoon jonkinlaista alavääntöä

Juttuhan on vaan niin että minä en tajua ohjainten teknisestä _yhtään_ mitään. Kovasti olen yrittänyt, mutta sähkö ei tunnu olevan minun alaani. Luulin itseäni aika guruksi kun sain mikrologiikan tottelemaan toiveitani, mutta en tunnu pääsevän Megasquirtin ymmärtämisessä alkuunkaan. Mekaaniset jutut ja muutenkin kaikki ongelmat mitä silmällä näkee ei tuota ollenkaan niin kovasti ongelmia. Olen tähän asti rakentanut pyörään kaikki mm. stroukatut kampiakselit itse, mutta ECU ei onnistu, ei sitten millään. Noh, enhän tosin ole yrittänytkään, mutta tuskinpa siitä mitään tulisikaan. Siksipä toivoisin teiltä viisaammilta hieman apua ongelmiin ja pitääkö arvoisa raati onnistumista kuinka todennäköisenä? Mitään aiheeseen liittyvää rautaa en ole vielä hommannut, mutta mieli tekisi. Noita ruiskutettavia vehkeitä olisi piha täynnä muutenkin. Hitaalla aikataululla mutta kuitenkin, jarrupenkki on rakenteilla testaamista varten.
Auttakkee auttakkee!
Niin, enhän minä edes tiedä mitä minun pitäisi tietää. Kunhan kysytte pyörästä tarkempia tietoja niin koitan vastailla parhaani mukaan.