Idiootti ruiskuttelemassa

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Smokie
Megasquirttaaja

Idiootti ruiskuttelemassa

Post by Smokie »

Terve! Lukaisin foorumia läpi kuitenkaan paljoa viisastumasta, niin kysynpä rohkeasti..

Olisin kovasti kiinnostunut ruiskuttamaan (kiihdytys)moottoripyörä projektini, samalla pitäisi saada sytytys uuteen uskoon. Ongelmana on semmoinen juttu, että olen elektroniikasta yleisestikkin ihan totaalisen pihalla. Lähdetään siis siitä että ostan ohjaimen valmiina enkä edes yritäkkään sössiä projektia heti.

Pyöränä on 4-sylinterinen 2-tahti venpele jonka maksimi kiekat menee jonnekkin 12000 rpm tietämille. Sytytys olisi 90 asteen välein, elikkä kipinää pitäisi saada aika tiuhaan tahtiin. Siis tarkoittaa 4 kipinää / kampiakselikierros. Läppärungot koneistaisin itse ja niitä tulisi joka sylinterille oma, suuttimet siis samaan paikkaan kuin kaasuttimet on alunperin. Moottorin imupuoli on luistiventtiiliohjattu ja luistien ajoitus tulee olemaan todennäköisesti aika raju (vrt. 4-tahtisen nokka). Kaiken lisäksi kaasuläppää suunnittelen millin tai parin päähän luistilevystä jotta pystyisin kaasuläpän asennolla säätämään samalla luistiventtiilin sulkeutumiskulmaa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että MAP-anturin letkut pitäisi saada ängettyä tuohon väliin ja kaikenlisäksi 2-tahtikone sylkee takaisinpäin aika miehekkäästi vielä melko korkeillakin kierroksilla. Alipaine siis taitaa olla välillä mitälie ylipainetta tai ainakin signaali heiluu varmasti rajusti. Sytytys on tällä hetkellä ihan alkuperäiskuntoinen CDI-sytty. Huipputeho tulee liikkumaan jossain 130-150 hv välissä, sitä en vielä tiedä että takarenkaalta vai kampiakselilla :lol:

Sytytysennakkoa pitäisi saada ohjattua ainakin 20 astetta, bensakartan suhteen haluan melkoisen vapaat kädet ja haluaisinpa kovasti jättää edes osan säätämisestä laajakaistalambdan harteille. Lisäksi haluaisin tuhdin joukon muita ohjauksia, kuten vaihtovalon, kierrostenrajoittajan, kierrosluvun mukaan ohjatun pumpun ohjaus vesiruiskua varten, ehkä myös pari solenoidin ohjainta tähän liittyen. Ties mitä muuta vielä. Niinjoo, kaasuläppiä haluaisin ohjata myös kierrosten mukaan vallankin jos tuo luistien sulkeutumisen ajoittaminen käytännössä onnistuu. Ehkäpä tuolla virityksellä saisi tähänkin mopoon jonkinlaista alavääntöä :lol:

Juttuhan on vaan niin että minä en tajua ohjainten teknisestä _yhtään_ mitään. Kovasti olen yrittänyt, mutta sähkö ei tunnu olevan minun alaani. Luulin itseäni aika guruksi kun sain mikrologiikan tottelemaan toiveitani, mutta en tunnu pääsevän Megasquirtin ymmärtämisessä alkuunkaan. Mekaaniset jutut ja muutenkin kaikki ongelmat mitä silmällä näkee ei tuota ollenkaan niin kovasti ongelmia. Olen tähän asti rakentanut pyörään kaikki mm. stroukatut kampiakselit itse, mutta ECU ei onnistu, ei sitten millään. Noh, enhän tosin ole yrittänytkään, mutta tuskinpa siitä mitään tulisikaan. Siksipä toivoisin teiltä viisaammilta hieman apua ongelmiin ja pitääkö arvoisa raati onnistumista kuinka todennäköisenä? Mitään aiheeseen liittyvää rautaa en ole vielä hommannut, mutta mieli tekisi. Noita ruiskutettavia vehkeitä olisi piha täynnä muutenkin. Hitaalla aikataululla mutta kuitenkin, jarrupenkki on rakenteilla testaamista varten.

Auttakkee auttakkee!

Niin, enhän minä edes tiedä mitä minun pitäisi tietää. Kunhan kysytte pyörästä tarkempia tietoja niin koitan vastailla parhaani mukaan.
Jarmo
Megasquirt aloittelija

Post by Jarmo »

Eipähän tuossa ylitsepääsemättömältä kuulostavia ongemia liene.
Mappianturi kannattanee hylätä ja tyytyä Alpha-N säätöön eli vain kaasunasennon mukaan varsinkin jos tuolla ei varttimailia pitempiä retkiä tehdä. Vesiruisku pakoputkeen lienee suunnitelmissa ja sekin pitäisi onnistua MSNS-extra koodilla. Lambdan käyttö voi olla ongelma tuossa, pakokaasun lämpö voisi olla hyödyllisempi. Kaksitahtinen tahtoo pumpata jokatapauksessa ilmaa läpi pakopuolelle niin ettei happipitoisuudella ole palamisen kanssa paljoakaan tekemistä.

Onkos tuossa 4 puolaa vai 2 tuplapuolaa, tuo alkuperäisen cdi sytytyksen uusiokäyttö megasquirtin ohjaamana voisi olla mahdollista ainakin jos siinä on tuplapuolat.

Itsellänikin on tuossa oman 2 tahtimopon ruiskutus työn alla ja siinä ajattelin laittaa suuttimet reed läppien jälkeen eli suihkuttamaan kampikammioon.

Projekti kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta, laitahan vähän lisää tietoa moottorista.
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

MAP olisi vain ideansa puolesta niiiiin houkutteleva. Mutta kaasunasentoanturiin taitaa olla tyytyminen. Juttuhan on niin että 2-tahtisen pakoputki (en tarkoita mitään moottorisahan boksi"putkia" taikka mopon vakioputkia" pumputtaa ilmaa moottorin läpi yllättävän paljon ilmaa ja se milloin se tapahtuu on täysin riippuvainen lämpötilasta = tietääkseni luettavissa MAP.illa. OK, kaippahan sen voi ohjelmoida myös pakoputken lämpötilan mukaan. Tästä huomataan että en tiedä mitään ohjaimista.... Lämpöanturin pitäisi olla vaan äärettömän nopea. Vesiruisku oli käytössä 2 tai 3 vuotta ja se pelaa mahtavasti. 6000-10000 rpm alueella keskimäärin 10kw enempi (maksimissaan 17kw) kuin normaalisti. Ruiskuhan laskee lämpötilan ihan ykskaks jolloin anturin pitäis pysyä mukana. Mites nopeasti noi toimii? Entäs laajakaistalambdat?

Sen verran tiedän että esim. WBO2 lambda toimii 2-tahtisessa mainiosti, ei sekoa raa'asta bensasta taikka huuhtelusta karanneesta ilmasta ja kaikenlisäksi ei karstaannu pilalle ihan heti. Vesijetti / moottorikelkkapoijaat jotka noita on merten takana käyttäneet suosittelivat. Kuulemma näyttää seoksen hämmästyttävän tarkasti vaikka seokset olisikin aluksi pielessä (ja kone siis sylkee bensaa putkeen).

Pyörässä on 2 tuplapuolaa, joita on kyllä haukuttu aika paljon. Joku Dynan malli on yleinen "viritys", antaa kuulemma paremman kipinän. No kaippa noilla vakioilla alkuun pääsee.

Pannaanpa tähän väliin sitä nippelitietoa. Elikkä pyörä on Suzuki RG500. Jos jotakuta ihmetyttää luistiventtiilit niin http://www.suzuki-rg500.com/carbon.htm täältä näkyy moisia. "Performance items" menussa kun vähän surffailee niin näkeepi muuta mitä moottori on syönyt. Sytytys on alunperin 180 asteen välein 2 pyttyä kerrallaan, mutta mieluusti muuttaisin tuon 90 asteen kirkujaksi. Koneessa on 2 kampiakselia ja molemmat olisi 180 asteen kulmassa. Iskutilavuutta tulee enemmän, luultavasti 600cc. Mikäli jostain syystä ryssin vielä loppumetreillä kampiakselit, tilavuudeksi jää 550cc. Moottori muuten tulee näkemään ihan normaalit 2-tahtisen viritystoimenpiteet eli viilaa ja kansityötä lähinnä. Pakoputket sävellän sitten kun selviää mitä runkoa käytän, joka tapauksessa mitat on kohtuuhyvin selvillä ja rakennan ne itse. 500cc moottorissani oli 73kw takarenkaalla ja tältä uudelta versiolta odotan ainakin sataa. Toi 73kw oli sentään vakio (28mm) kaasuttimilla ja töpeksimilläni huonoilla kansilla saatu tulos.

Minkäslainen projekti sulla on kyseessä? Otahan sitten huomioon että kiertokangen alapäänlaakerin elämä helpottuu rutkasti jos polttoaine tulee suoraan sitä päin. Tarkoittaa siis, että älä laita suutinta mihinkään koneen kylkeen niinkuin minun on pakko :D
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

Lisätäänpä vielä pari unohtunutta asiaa.

Toiveena on siis saada kiihdytyspyörä jolla voi ajaa kadulla eikä katupyörä jolla voi yrittää kiihdytellä niinkuin se viimeksi ajossa olleena oli. Hiukka risoo kun ei saa tavoitteitaan kiinni millään. Kuitenkaan ihan niin radikaaliksi ei ole tarkoitus ryhtyä etteikö tuolla voisi normaalia ajoa ajaa. Tämän tosin saatan pilata sillä että rakennan ihan ihka aidon jäykän kiihdytysrungon, mutta moottorin kannalta se ei asiaa muuta.

Toiseksi, moottorin tehoalueeksi ennustaisin jotain 6000-11000 rpm. Yläpäähän pitää silti jättää varaa ainakin 12krpm asti.

Ja kuten tuli mainittua, tuo alkuperäinen sytty ei ole mikään voimanpesä. Mieluusti käyttäisin neljää eri puolaa jos sillä saisi vähän enempi potkua kipinään. Haluan siis kipinän pelkästään sytyttävään sylinteriin kerrallaan enkä hukkakipinä virityksiä. Tyydyn kyllä sellaiseenkin jos on pakko, mutta mieluusti en.
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

Surffaaminen vaan jatkuu. Nytpä mieltä hämmästyttää tämä:

Olen aina luullut että (monipiste) ruiskua ohjataan sekventaalisesti, tai ainakin niin olisi parempi tehdä. Ja juttuko on nyt niin että MS ei siihen kykene? Kaikkihan on varmaan törmännyt näihin netin "2-tahdit hajoaa heti!!!½½#" - juttuihin. Nojoo, ainakin minun tapauksessa sulamispisteen lähellä liikutaan ja siksi asia vähän hiertää. Minun moottorissa kun ei ole kuumaa venttiiliä mitä vasten menovettä suihkitaan. Luistilevy on käytännössä kylmä ja kampikammiossakin tuppaa olemaan alle 70 astetta. Eikös tässä väkisinkin tapahdu niin että bensa pisaroituu ja siitä ei enää juurikaan ole palotilassa hyötyä? Sitten kun joku sylinteri (ilmeisesti aina) saa suihkauksen suoraan imuilmaan niin tämä sylinteri toimii tehokkaammin = kehittää enemmän lämpöä = sulaa ensimmäisenä, vai?

Saa todistaa väitteeni vääräksi.
teg
Megajumala

Post by teg »

Smokie wrote: Olen aina luullut että (monipiste) ruiskua ohjataan sekventaalisesti, tai ainakin niin olisi parempi tehdä. Ja juttuko on nyt niin että MS ei siihen kykene?
MS kykenee 2 pankin sekventiaaliseen ruiskutuksen, eli esim. pytyt 1-2 ja 3-4 yhtäaikaa.
Luistilevy on käytännössä kylmä ja kampikammiossakin tuppaa olemaan alle 70 astetta. Eikös tässä väkisinkin tapahdu niin että bensa pisaroituu ja siitä ei enää juurikaan ole palotilassa hyötyä? Sitten kun joku sylinteri (ilmeisesti aina) saa suihkauksen suoraan imuilmaan niin tämä sylinteri toimii tehokkaammin = kehittää enemmän lämpöä = sulaa ensimmäisenä, vai?
4-tahtisessa tehtäessä sekventiaalinen ruiskutus, esimerkiksi juuri kuten tuossa ylhäällä mainitsin, menee aina toinen ruiskutus työtahtia tekevälle sylinterille.

Sinun tapauksessasi taitaisi käydä niin, että kun toisessa parissa on imutahti, niin toisessa on työ/huuhtelu käynnissä. Tämä tapahtuma on jatkuva, joten koko ajan jokainen sylinteri saa tällaisen "hukkaruiskutuksen", eikä vain yksi. Ja vaikka yksi vain saisi, niin takuulla ainakaan sen sylinterin mäntä ei sulaisi. Laiha seos se tuuppaa ne männät sulattamaan.

Luulisin homman kumminkin toimivan, kunhan ruiskulla on riittävän pitkä "kurkku", jolloin nämä "hukkaruiskutukset" jäisivät sinne odottamaan imutahtia.

BTW, miten luulet suorasuihkutuksen toimivan? Suihkuttavan suoraan sylinteriin? Sehän olisi jo liki Diesel. :wink:

Ps. Tuo 500 Gamma on aika räyheä peli. Kaveri kerran sellaisen omisti ja yksikään 4-tahtinen ei tainnut sille pärjätä! Männänrenkaita meni vain aika pirusti ja ei tahtonut alle 7 tonnin käydä. Mutta sitten kun kävi, niin kävi kuin ampiainen. Kelpaisi kyllä minullekkin :D
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

No alkuperäisessä muodossaan (sytty 180 asteen välein) toi siis toimisi ihan mielikuvani mukaan. Juttuhan on vaan niin, että jos muutan sytytyksen 90 asteen välein tapahtuvaksi, koneessa on kokoajan 4 erilaista tapahtumaa menossa. Tästä siis seuraa se, että jos ruiskutus tapahtuu aina samassa kampikulmassa, yksi tai kaksi sylinteriä on imuvaiheessa ja kaksi ei. Suunnitelmieni mukaan luistiventtiililtä avoimeen ilmaan on matkaa noin 40 milliä eli tilanne on sama jos 4-tahtisella ajelisi ilman imusarjaa. Kaikenlisäksi kun luistiventtiili aukeaa, yleensä pölähtää vähän takaisinpäin jolloin siellä odottelemassa olleet bensat lentäisi taivaan tuuliin taikka kuskin kintuille :) Pitkää imusarjaa en mielelläni alkaisi tekemään. Ja jos olettaa että siltikin kone saisi imaistua bensat sisäänsä (pisaroituneena) seos ei pala enää kunnolla niin eppäilenpä että ongelmia tulee.

Suorasuihkutus olisi melko vaikea järjestää. Ideanahan se olisi loistava ja sen kanssa voisi käyttää aika älyvapaita aukkojen ajoituksia, mutta käytännön ongelmat vähän jarruttaa, lähinnä koska alakerralle on jokseenkin vaikeaa järjestää voitelua. Monet kyllä suihkii ylösvirtauskanaviin ja imuilmaan sumuuttaa pelkästään tuorevoitelupumppu ja hyvin kuulemma pelaa. En silti jaksa uskoa että pelkkä öljy sekoittuisi imuilmana kunnolla ja vieläpä löytäisi tiensä jokaiselle laakerille. Nykyään kyllä on saatavilla keraamisia laakereita jotka toimii jo pelkällä öljyn hajullakin :lol: Eihän siinä silti paljoa yhteistä (ainakaan toivottavasti) dieselin kanssa olisi. Joskun metanolin kanssa pelleillessäni kone alkoi itsesytyttämään eikä se kovin kivaa ollut :lol:

Eipä tämä pärrä nyt niin mehevä sentään ole, onhan se 20 vuotta vanha jo ja sitäpaitsi perustuu 70-luvun tekniikkaan. Varttimaililla saa ajaa ihan tosissaan jos aikoo nykyajan 600cc nelareille pärjätä. Siksipä pitikin ryhtyä vähän radikaalimmin virittelemään :lol: Kyllä tällä silti itsensä saa säikäytettyä kun keväällä vähän repäisee :)
Jarmo
Megasquirt aloittelija

Post by Jarmo »

Olisikos tuossa sinun moottorissa mahdollista ruikkia kampikammioon, vaikka pakokanavan alapuolelta lohkon läpi tai jostain muualta. Tuo helpottaisi huomattavasti polttoaineen saantia sylinteriin ja samalla sitä veivin alapään elämää. Jos vielä saisi suihkun ylöspäin männän pohjaan niin sieltä löytyisi ylimääräistä lämpöä enempikin.
Vesiruiskun voi tehdä joko toiseen suutinlähtöön jolloin ohjelmoitavissa kuten polttoainekkin tai sitten erilliseen ohjaukseen jolloin suuttimien aukioloaika on kopio polttoainesuuttimista.

CDI sytytysyksikkö neljälle puolalle on mahdollista tehdä itse ja ohjata megasquirtilla mutta ihan valmista ratkaisua tuohon ei ole. Tuommoinen on kyllä tekeillä tuohon omaan pyörään kaksipuolaisena.

Oma mopo on reilummin trimmattu -91 RD350 jonka moottorin puoliintumisaika kaasareilla oli 400km ja vähän pidempää toimintasädettä haen tuolla squirtilla :D
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

Noperkele, eipä ole tullut mieleen :oops: En kyllä mieluusti ala tekemään lohkoihin reikiä, mutta kyllähän sitä uhraa vaikka esikoisensa hevosvoiman puolikkaan eteen :lol: Onkos siitä sitten haittaa kun suutin ei ole imuaukossa virtauksessa?

Vesiruisku on mulla ollut hiukan simppelimpi aparaatti. Bosch auton lasinpesijän suurpainepumppu joka teki jokseenkin 1,8-1,9 bar painetta, sen jälkeen 0,5 bar 1-suunta/paineventtiili, pakoputkissa nipat joissa jengoilla kiinni Mikunin mutterikanta pääsuuttimet ja jakotukit päälle. Tuota hässäkkää ohjasi Siemens LOGO! mikrologiikka vallan mainiosti, mitä nyt kierrosten lukemisen kanssa oli aina ongelmia. Minä en osaa ostaa oikeaa anturia eikä paikallinen osapuoti myydä. Siinä sitten yritys/erehdys periaatteella käryytin milloin mitäkin osia :( Entisen moottorin tehokäyrät löytyypi täältä http://www.student.oulu.fi/~samila/juha/9.JPG

RD350:stä kohtaan mulla onkin sympatioita! Semmonen oli mun eka "oikea" pyörä ja siitä lähtien kun myin sen oon sitä kaivannut. OStin jo toisen tilallekkin, mutta haukkasin vähän liian suuren kakunpalan sen kanssa, aloitin hirvittävät muutokset runkoon ja koneeseen enkä jaksanut tehdä sitä valmiiksi. Myin sen sitten kaiffarille hyviin käsiin :( Pännii sekin..

Mites oot itse ajatellut ratkaista 2-tahtisen käytännön ongelmat?
teg
Megajumala

Post by teg »

Smokie wrote: Onkos siitä sitten haittaa kun suutin ei ole imuaukossa virtauksessa?
Sitä minäkin mietin.. ei taida seos olla kovin homogeninen? vai onko?
Vesiruisku on mulla ollut hiukan simppelimpi aparaatti.
Kertokaas mikä tuossa 2-tahtisessa on ideana ruutata vettä pakoputkeen?
iiro
Megasquirttaaja

Post by iiro »

Minähän en tästä mitään ymmärrä, kunhan osallistun keskusteluun, kun itselläkin on n. 10 vuotta sitten ollut tuollainen RG500 parin kesän verran ajossa. Oli silloin melkoinen peto ja muutama sitä testannut kaveri meinasi olla sen kanssa selällään :lol:

Tuota kampikammioon suuttimen asentamista meinasin ehdottaa, mutta joku oli ehtinyt ensin. Kaksitahtisessahan on käytännössä lähes koko ajan ilma liikkeessä johonkin suuntaan tuolla kampikammiossa, koska lähes koko ajan menossa on joko imu- tai huuhtelutahti.
Eikös tuo riittäisi pitämään huolen siitä, että bensa ei pisaroidu ?
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

Tällä moottorinvirityksen / parannuksen saralla kaikki, siis KAIKKI ideat on kutakuinkin käytetty jo. Kysymys on vain siitä notta osaatko valita ne parhaimmat ja toimivimmat omaan moottoriisi? Itsellä ainakin on kovia vaikeuksia päästä irti ajatuksesta että työtön Peräseinäjokinen putkimies osaa takuulla rakentaa paremman moottorin kuin jaappanialainen insinööriarmeija. Ja varmaan silti osaakin! Niinjoo, kokemus on osoittanut että ne kaikkein välkyimmät / kekseliäämmät heput pitävät suunsa kiinni :(

Kaikkein parhaimmat "keksinnöt" omaan pärrääni olen tehnyt sillä viissiin, että olen seuraillut / keskustellut muitten kanssa mitä jotkut nerokkaat mielet halajaa ja yksinkertaisesti toteuttanut muiden toiveet. Joskus kun ei vain tarvitse miettiä muuta kuin sitä miksi kukaan muu ei ole keksinyt tätä aiemmin :lol: Testausvaiheessa on menossa muutama oma ideani, mutta niistä joskus toiste. Sääli ettei minulla juuri välähtele sähköpuolella :(

Kampikammiossa ilma (tai muu mikstuura) ei liiku sun kummemmin paitsi männän alapuolella. Kiertokangen alapää toki vatkaa seosta, mutta kaiketi se on aika minimaalista. Tämä tietty riippuu eniten siitä millainen imujärjestely on, perinteisen läppäventtiili / imuaukko-ohjattu kaasutin vekottimien korvaamisessa ei liene isompia ongelmia koska suuttimen voi osoittaa imuvirtaukseen vaikka itse suutin olisikin kampikammiossa / missälie. RG:n koneessa ilma virtaa kampikammioon kampikammion sivusta ja törmää kiertokankeen kutakuinkin sivulta päin. Systeemillä on etunsa, mutta esim. huuhtelukanavien lähdöt on suunnattoman typerät. Peräseinäjokinen työtön putkimies vetäisi luistilevyt sylinterien taakse, mutta joku roti se olla pitää. Tarkoittaa siis notta ei noita luistien paikkaa voi mennä muuttamaankaan ja pakko tyytyä vaan tähän nykyiseen kokoonpanoon.

Vesiruiskun idea on yksinkertaisesti alentaa pakokaasun lämpötilaa. 2-tahtisen pakotahdin pulssit (jotka ahtaa moottoria) liikkuu äänen nopeudella joka taas on riippuvainen lämpötilasta. Kun pakokaasujen lämpötilaa lasketaan ruiskuttamalla vettä pakoputkeen moottori "luulee" että pakoputken viritetty pituus on pidempi mitä se fyysisesti on (koska ääni kulkee hitaammin) ja tästä johtuen moottori vääntää huomattavasti paremmin. Tuo mun RG oli ihan mahdoton ajaa ilman vesiruuttaa ja jos ei muuta niin onhan se ainakin näyttävän näköinen kun pukkaa sumua (huom! ei savua) putkista :lol:
teg
Megajumala

Post by teg »

Paljonko tuo menopelisi "vie vettä"? Ja millä rajotat, ettei vettä ruiskuteta liikaa putkeen? Mittaatko putken lämpötilaa?
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

Kun pumppu pyörii kulutus on yhteensä litra minuutissa. Ainoat rajoitukset on pumpun ohjaus kierrosluvun perusteella (joko pyörii taikka ei) ja kaasunasentotunnistin (pohjassa / jossain muualla). Tavallisessa käytössä litrakin vettä riittää yllättävän pitkälle ja kiihdytyskisailuissakin mun 4.5 litran säiliö riitti koko kesän joka tarkoittaa jotain 150 lähtöä. Radalla kuulemma 3 litraa piisaa joksikin 20 minuutiksi.

Parempi systeemi tietty olis mitata lämpötilaa ja porrastaa veden määrää jollain tavalla, mutta minkäs teet kun ei ossoo.
saki
Megasquirttaaja

Post by saki »

Piaggion Purejet ruisku mopoissa suuttimet on kannessa.. kaasuläpältä tulee vain 2t öljy!

vaatiiko sitten suuttimelta jotain erityistä, että toimii palotilassa niin empäs tiedä :roll: ...

se suutin on siinä sijoitettu suoraan kannen keskelle entisen tulpan paikalle ja tulppa siirretty sitten sivuun.

niissä ei myöskään ole mappi anturia, vain TPS.
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
saki
Megasquirttaaja

Post by saki »

Tutkin tuota purejetin rakennetta hieman lisää.. siinä on erillinen ilma pumppu josta tulee n. 8 bar paine ja bensa tulee n.5 barin paineella suuttimelle joka siis syöttää molempaa.. ilmaa ja bensaa sinne.. jännä systeemi.. varmasti suht mahdoton tehdä kotikonstein.
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Smokie
Megasquirttaaja

Post by Smokie »

Tietääkseni se syöttää sekä ilmaa että bensaa siksi että bensaa pitää sekoittaa ilmaan jo ennen ruiskutusta. Aikaa on niin vähän ettei bensa ehdi höyrystyä kunnolla ja isommat bensapallerot ei ehdi palamaan. Nykyisellä suutintekniikalla ei saada vielä järkevästi aikaan tarpeeksi hienoa sumua 2-tahtiselle. 2-tahtisen suorasuihkutustyylejä onkin vähän kaikenlaisia mitä ihmeellisimpiä virityksiä ja kaikille yhteistä on se, että jokainen toimii enemmän tai vähemmän huonosti. Kaippa asia on korjantumaan päin, mutta monet tehtaat noitten kanssa on paininut ja projektit kuopattu vähin äänin. Sääli sinänsä kun ajattelee miten mukava tuollainen peli olisi :)
Post Reply