Piirilevyn muutokset sytytykselle

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
JK
Megasquirt aloittelija

Piirilevyn muutokset sytytykselle

Post by JK »

Tarkoituksena ois tehdä tuosta partcon sarjasta squirtti extra koodilla ja ohjata sillä myös sytytystä. Boksia tulee ohjaamaan normaali virranjakaja jossa trikkeröintiä hoitaa cranen optinen anturi. Ulostulona ajatteilin käyttää tuota LED17 lähtöä jotta tuo FIdle jäisi vapaaksi.

Kysymys kuuluukin että mitä tuossa piirilevyn kasauksessa tulee nyt ottaa huomioon? Pitääkö piirilevylle tehdä muuta kuin hyppyjohto X11-XG1? Jätetäänkö mitään vastuksia pois/lisätä tai vaihdetaanko mitään eri arvoisiin? Mihin pinneihin tuo trikkerin signaali pitää viedä ja mistä ohjaus tulee ulos sytkämodulille? Olen kyllä lukenut noita lontoon kielisiä sivuja mutta on jäänyt vielä epäselväksi että mitä hardware juttuja piirilevyyn tuollaisessa systeemissä pitäs nyt tehdä..?
ML
Megasquirt aloittelija

Post by ML »

Tuolta löytyy mukavasti tietoa aiheestahttp://megasquirt.sourceforge.net/extra/
JK
Megasquirt aloittelija

Post by JK »

ML wrote:Tuolta löytyy mukavasti tietoa aiheestahttp://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Joo oon kyllä noita sivuja lukenu ja jos käyttäisi tuota FIdle lähtöä niin homma ois selvillä mutta tuo LED17 on vielä vähän epäselvä. Virranjakajasta tuleva ohjausjännite laskee silloin ku kipinä pitäs tulla, eli pitäs tehä tuon http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html schema 1 mukaan.
Jännitteet menee 3,7V->0,1V, riittääkö? Pitäs vissiin olla 5-12V että toimisi. Ja tuossa kytkennässä on epäselvää. Toimiiko jos laittaa tuon trikkauksen sisään pinnistä 24 ja spark output (LED17) pinnistä 25, ja XG1-X11 välillä hyppyjohto vai pitääkö tehdä jotain muitakin muutoksia?
JK
Megasquirt aloittelija

Post by JK »

Eikö kukaan osaa sanoa pitääkö tuolle tehdä mitään muuta..? Saako trikkeröinnin toimimaan tuolla Cranen optisella silmällä noilla jännitteillä? Ja mitä pitää tehdä että se spark outputin saa pinnistä 25 (LED17)? Boksi on hyllyssä kasausta odottelemassa eli pitäs tietää mitä sen tinailee...
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

JK wrote:Eikö kukaan osaa sanoa pitääkö tuolle tehdä mitään muuta..? Saako trikkeröinnin toimimaan tuolla Cranen optisella silmällä noilla jännitteillä? Ja mitä pitää tehdä että se spark outputin saa pinnistä 25 (LED17)? Boksi on hyllyssä kasausta odottelemassa eli pitäs tietää mitä sen tinailee...
Kokeilemalla selviää riittääkö tuo jännite triggeröintiin vai ei. Led17 katodi pitää ensin vetää ylösvetovastuksella (vaikkapa 1k ohm) +5V tai +12V:hen riippuen mitä sytkäyksikkö tahtoo, sitten siitä hyppylangalla X11 ulostuloon joka siis on pinni 25. XG1 ja XG2 hyppylangalla yhteen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
fiiikus
Megasquirt aloittelija

Post by fiiikus »

viitaten edelliseen, itse käyttäisin Bosch -tyyppistä sytkävahvistinta, eli ylösveto ilmeisesti +12 V:iin ? joko JK sai vehkeensä pelittämään ? mitä extra -koodin versiota ajattelit käyttää ?
JK
Megasquirt aloittelija

Post by JK »

En ole vielä asennusvaiheeseen edennyt, eli ei vielä pelitä. Boksi on jo kolvattu ja virranjakaja vaihtui hall-anturilliseen. Tuommonen Boschin 0 227 100 139 modulia vastaava moduli mulla jo on.

Mistä sen tietää kummasta se ylösveto pitää ottaa (12V/5V)? Ja mihin kannattaa se ylösveto vetää jos pitää olla 12V? Pitääkö se johto vetää suoraan siitä ledin jalasta sinne X11 vai sieltä mistä ottaa sen ylösvedon esim. 12V, eli toisin sanoen kummalta puolelta vastusta joka on ylösvedolla?

Extra koodin versio 021u3 mulla tässä koneella on, vaikka uudempiakin on ilmeisesti ilmestynyt. Mikä koodi versio kannattas laittaa?
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

JK wrote:En ole vielä asennusvaiheeseen edennyt, eli ei vielä pelitä. Boksi on jo kolvattu ja virranjakaja vaihtui hall-anturilliseen. Tuommonen Boschin 0 227 100 139 modulia vastaava moduli mulla jo on.

Mistä sen tietää kummasta se ylösveto pitää ottaa (12V/5V)? Ja mihin kannattaa se ylösveto vetää jos pitää olla 12V? Pitääkö se johto vetää suoraan siitä ledin jalasta sinne X11 vai sieltä mistä ottaa sen ylösvedon esim. 12V, eli toisin sanoen kummalta puolelta vastusta joka on ylösvedolla?

Extra koodin versio 021u3 mulla tässä koneella on, vaikka uudempiakin on ilmeisesti ilmestynyt. Mikä koodi versio kannattas laittaa?
Kokeilemalla se selviää riittääkö +5V vai ei. Spark out-johto vedetään ledin jalasta.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KariM
Megailija

Post by KariM »

139:lle riittää 5V. Itseasiassa taitaa riittää jopa hi-Z (=johto irti), mutta tuo 5V on helpoin toteuttaa.

021u on aika vanha, 024s9 on julistettu jo stabiiliksi.
Post Reply