Fet ajurin manualinen testaus. V2.2 toimii..
Moderator: Masi_K
Fet ajurin manualinen testaus. V2.2 toimii..
Miten kannattais testata U7 eli mc33151p ajurin, kokeilin seuraavasti otin prossun irti virrat päälle ja prossun kannalle suutinlähtöihin 22, 23 työnsin 5volttia mutta suuttimet eivät naksuu. Miten kannatais kokeilla?
Last edited by kamski on Tue Oct 07, 2008 20:50, edited 1 time in total.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Juu tuli kirjoitus virhe paholainen tarkoitin 21 ja 22.
Virran otan suoraan akusta 12,40 volttia. Prossu irti- nastoihin tulee 3volttia ja prossu kiinni 5volttia. FET ajurille Vcc tule reilut 11 volttia. Näköjään mulla on ollut 2kpl puoliksi halvanuneita fet ajuria, eli toinen suutin pankki pimeenä.
Täytysko nyt niihin nastohin tulla se 5v kun prossu on irtti, mutta noi vastukset R30 ja R31 rajoittavat sen virran siihen 3.12 voltin ja ennen vastuksia on se 5 volttia.
Kyllä tämä tästä rupea selkenemän.

Virran otan suoraan akusta 12,40 volttia. Prossu irti- nastoihin tulee 3volttia ja prossu kiinni 5volttia. FET ajurille Vcc tule reilut 11 volttia. Näköjään mulla on ollut 2kpl puoliksi halvanuneita fet ajuria, eli toinen suutin pankki pimeenä.
Täytysko nyt niihin nastohin tulla se 5v kun prossu on irtti, mutta noi vastukset R30 ja R31 rajoittavat sen virran siihen 3.12 voltin ja ennen vastuksia on se 5 volttia.
Kyllä tämä tästä rupea selkenemän.

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Kun nyt oikein tarkemmin katsoo niin näyttäisi tuo fettiajuri ottavan sisääntulovirtaa 5V jännitteellä noin 0,6mA, mitä tuon 10k ylösvedon läpi ei saa joten jännite tippuu tuohun 3V jolloin tuo ottaa 0,2mA ja se pari volttia jää tuon vastuksen yli sitten. Taas prosessori paikallaan se kytkee sinne 5V pinnin päätetrankun läpi paljon pienemmän resistanssin kautta niin se jaksaa vetää sen 5V.
Toisin sanoen homma ilmeisesti toimii mutta 10k ylösvedot vois kyllä olla pienemmätkin tuossa.
Toisin sanoen homma ilmeisesti toimii mutta 10k ylösvedot vois kyllä olla pienemmätkin tuossa.
Juu että on sitten OK. Yksi asia on vielä epäselvä, miksi suuttimet eivät aukeaa kunnolla tyhjäkäynnillä ja 3000rpm asti, kokeilin kaksi eri MS 1 levyä toinen toimii toinen ei. Myös toisella kontrollerilla, eli levyllä vian täytyy olla. RPM on ok, feetit ok, mikä nyt vielä vois olla? kontrollerin maadoitus?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Tarkistan huomenna ne vastaukset, mutta luulen että ne on ok koska levyt on identtiset.. On se ihme että teen toimivan levyn ja ajelen vuoden, ja toisella sitten harjoitellaan.
Niin se toimii sillei paremmin että VE taulukko joutuu säätää 80% että tyhjäkäynti toimisi, yleensä mulla on ollut se 20% toisella levyllä. Ja just se ihmetyttää. Ja vielä sillei että seos mittari näytti kokoajan laihaa seosta vaikka käytin toimiva taulukkoa.!ja eri kontrolleria.!!!!
Niin se toimii sillei paremmin että VE taulukko joutuu säätää 80% että tyhjäkäynti toimisi, yleensä mulla on ollut se 20% toisella levyllä. Ja just se ihmetyttää. Ja vielä sillei että seos mittari näytti kokoajan laihaa seosta vaikka käytin toimiva taulukkoa.!ja eri kontrolleria.!!!!
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Kyllä tämä rupea onnistuman pikkuhilja, otin logia ja näyttäis vähän siltä että uusi map-anturi on rikki, sekoitti aika pahasti kaikkien kompponentien toiminnan ja teki hirveitä käyriä logissa, kokeilin vielä pelkällä tps asetuksilla ja johan lähti heti käyntiin ja pelaa kuin unelma.
Miten minun kannattais vielä kokeilla, testata sitä mappia ennen kun lähetän sen sinne mistä se on tullutkin!
Miten minun kannattais vielä kokeilla, testata sitä mappia ennen kun lähetän sen sinne mistä se on tullutkin!
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Käytössä on miedot turbo-nokkaakselit ei kumminkaan turboa. Toisella identtisella boksilla pelaa mapin kanssa ihan ok. ja ajellut sillä kokoonpanolla 1,5 vuotta.
Eli tossa toisessa poksissa map arvo on 30% vaikka kierroksia on 4000 rpm. eli käy pirun laihalla koko kierrosalueella ja näyttää lukemat väärin. ja juuri se selittä miksi juuri tämä poksi pelas isoilla suuttimilla paremmin kuin toinen poksi.
LOGI on tämmöinen
.
rpm tp map
1900 12 81
3900 7 17
1300 14 79
Nyt minun täytyy testata mapin irralla jollain yleis mittarilla ??
Eli tossa toisessa poksissa map arvo on 30% vaikka kierroksia on 4000 rpm. eli käy pirun laihalla koko kierrosalueella ja näyttää lukemat väärin. ja juuri se selittä miksi juuri tämä poksi pelas isoilla suuttimilla paremmin kuin toinen poksi.
LOGI on tämmöinen
.
rpm tp map
1900 12 81
3900 7 17
1300 14 79
Nyt minun täytyy testata mapin irralla jollain yleis mittarilla ??
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Mitäs map näyttää kun kone ei ole käynnissä? Onko ~98 kpa?
Ja sit kokeile imeä ite tai injektioruiskulla ja tällöin mappi alkaa laskemaan?
Jos näin niin mappi toimii oikein. Logista niin, sun mappi toimii väärinpäin, mitä tosta kolmesta luvusta nyt pysty päätteleen.
Itellä oli samaa ongelmaa eräässä koneessa. Mut suosiolla otin tps säädön käyttöön ku oli kiire saada ajoon.
Onko mitään muutosta tehty siihen aikasempaan poksiin verrattuna koneeseen?
Ja sit kokeile imeä ite tai injektioruiskulla ja tällöin mappi alkaa laskemaan?
Jos näin niin mappi toimii oikein. Logista niin, sun mappi toimii väärinpäin, mitä tosta kolmesta luvusta nyt pysty päätteleen.
Itellä oli samaa ongelmaa eräässä koneessa. Mut suosiolla otin tps säädön käyttöön ku oli kiire saada ajoon.
Onko mitään muutosta tehty siihen aikasempaan poksiin verrattuna koneeseen?
Molemmat purkit ovat identtiset koska halusin varmistaa että laitteet toimii samanlailla mutta näin ei kuitenkaan ole.. koska toinen purkki heitäytyikin hankalaksi. Virrat päälä MAP on siinä 96 ja muutenkin on testattu ennenkuin pistetty auton kiini.
Purkki on passitettu oskiloitavaksi saa nähdä mitä sieltä löytyy. Täytyy nyt purkin toimia moiteettomasti ennen kun taas otetan kakki tehot irti, varsinkin kun on kysessä katuauto niin ei tarvi hinailla pitkin kyliä
Purkki on passitettu oskiloitavaksi saa nähdä mitä sieltä löytyy. Täytyy nyt purkin toimia moiteettomasti ennen kun taas otetan kakki tehot irti, varsinkin kun on kysessä katuauto niin ei tarvi hinailla pitkin kyliä

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
No niin purkissa feetien ohjaus OK mappi on myös kunnossa ja pelaa 100% Vaihdettu joitakin uusia komponenttia.
Kokeilin vielä vaihtaa mapin+ kontrollerin purkkien keskenään, toisessa pelaa silti.
Alpha-N asetuksilla pelaa huomattavasti paremmin, eli nyt on joku sellainen asia joka sekoittaa professorin toiminnan, 5 volttia tulee sinne minne kuulukin.
Yksi asia vielä joka voi sekoitta prossun toiminnan on kokeilematta ja on parhaimmillaan työn alla, U6- tiedonkeruu satiainen. Antaa isoja poikkeamia yleismittarilla mitattuna ja lyö läpi.
Kokeilin vielä vaihtaa mapin+ kontrollerin purkkien keskenään, toisessa pelaa silti.
Alpha-N asetuksilla pelaa huomattavasti paremmin, eli nyt on joku sellainen asia joka sekoittaa professorin toiminnan, 5 volttia tulee sinne minne kuulukin.
Yksi asia vielä joka voi sekoitta prossun toiminnan on kokeilematta ja on parhaimmillaan työn alla, U6- tiedonkeruu satiainen. Antaa isoja poikkeamia yleismittarilla mitattuna ja lyö läpi.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Ei luovutetaan vielä kun bensareleen trankussa jotain häikkä, isoja mittaus eroja toisen levyn verrattuna, kas kumma kun en huomannut aiemmin katsoa sitä.. Vika voi hyvinkin olla siinä kun reletta naksutteli välillä ja joskus aikoinaan harjoittelin MS niin sekoitti koko softan kun työnsin Q3 trankulle +12V ja sitten vielä ihmeteltiin miksi päästöt CO oli yli 8% ja HC 3500 

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
TIP42C
Kuinka TIP 42 C voi testata toimivaksi? Ja voiko se olla vajatoiminen meinaa kun megatunessa ruiskutusaika tyhjäkäynnillä jotain 4 ms mutta todellisuudessa auto käy pirun laihalla, eikä pysyy oikein käynnissä. logeista ei hirveästi apuja...
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Noniin vaihdoin ton tip 42c uuteen. En tiedä auttaako toi siihen ongelmaan. Mutta toin molemmat megat kotiin ja testailin niitä pöydällä, otin myös logia. Toisessa poksissa jostain kumman syystä (TP) arvo nousee itsestään 4, vaikka koko tps ole kytketty, vika voi hyvinkin olla tossakin.
Eli mikä voi aiheuttaa moisen? pinni 22 ei ole kytketty mihinkään.
Eli mikä voi aiheuttaa moisen? pinni 22 ei ole kytketty mihinkään.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Nyt näyttää paremmalta logissa ei kelluu eikä shaa edes takaisin myöskään muut anturit -kunnon maadoituksen jälkeen ja vaihdoin maadoitukset eri paikkaan. Tänks.
Eihän tuohon levylle vaihdettu kerralleen kun lähes kaikki komponentit, paitsi vastukset. Ja on lähdetty jo kolmannelle kierrokselle kun muistin että TIP 42 C olikin vähän käytetty, jolloin pistin nyt uuden.
Seuraavaksi taas auton kiinni ja kokeilemaan. Jospa se nyt toimisi niin kuin pitää. Ainakin nyt PW ja DutyCycle on samat kun toisella levyllä joka on hyvä asia.

Eihän tuohon levylle vaihdettu kerralleen kun lähes kaikki komponentit, paitsi vastukset. Ja on lähdetty jo kolmannelle kierrokselle kun muistin että TIP 42 C olikin vähän käytetty, jolloin pistin nyt uuden.
Seuraavaksi taas auton kiinni ja kokeilemaan. Jospa se nyt toimisi niin kuin pitää. Ainakin nyt PW ja DutyCycle on samat kun toisella levyllä joka on hyvä asia.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Äz toimii 5 sekuntia sitten hyytyy, bensan saanti loppuu vähitellen. Mappi letku irti niin käy- mutta liian rikkaalla. Ei pysty VE talukkoa säätä alle 80% muuten käy laihalla. Kun taas toimivassa levyllä siinä 20% hujakoilla.
Pyörittelen käsissä uutta levyä, viimeiset rauta muutokset on tehty, seuraavaksi porakone simulaattorin kiinni ja kokeillaan miten pelaa..
Pyörittelen käsissä uutta levyä, viimeiset rauta muutokset on tehty, seuraavaksi porakone simulaattorin kiinni ja kokeillaan miten pelaa..

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Kai tähänkin tapauksen voi laittaa pisteen .
Uusi 3s. sevy kiukutteli samanlailla kun toinenkin levy, polttoaneen syötössä oli taas joku häikkä eli siis EI levy vikaa vaan sytty/polttoaine ohjaus vikaa tai miksi sitä nyt voi sanoa.
D 17 ja D 19 ylösvedot olivat liian suuret toimiakseen, 1K ohjeden mukaisesti laitettu, mutta HEI 8 moduuli tarvii 910 ohm.iset tai ehkä jopa alle 900 ohm. näköjään.
Nyt molemmat purkit toimii samalla tavalla, ja on opittu taas paljon asioita. Ehkäpä nyt voin pistä toisen purkin prätkään tai sitten harjoittelen muita sytty asetuksia/kytkentöjä sillä?
Osaisiko joku kertoa kuinka paljon uskaltaa alentaa vastus arvon kyseisellä HEI 8 tai HEI 7 moduuli kytkennällä? Onhan se sen verran kova moduuli, kun ei se kulee milään, vakka ajaa hetken ilman dwell asetuksia, lämpiää pirusti mutta pelaa siltti, kai se lopulta palaisi mutta ei viitsi kiusata. Ja onhan siinä se lm1815n muunnin sisällä voi siis VR kanssa käyttää suoraan.
Uusi 3s. sevy kiukutteli samanlailla kun toinenkin levy, polttoaneen syötössä oli taas joku häikkä eli siis EI levy vikaa vaan sytty/polttoaine ohjaus vikaa tai miksi sitä nyt voi sanoa.
D 17 ja D 19 ylösvedot olivat liian suuret toimiakseen, 1K ohjeden mukaisesti laitettu, mutta HEI 8 moduuli tarvii 910 ohm.iset tai ehkä jopa alle 900 ohm. näköjään.
Nyt molemmat purkit toimii samalla tavalla, ja on opittu taas paljon asioita. Ehkäpä nyt voin pistä toisen purkin prätkään tai sitten harjoittelen muita sytty asetuksia/kytkentöjä sillä?

Osaisiko joku kertoa kuinka paljon uskaltaa alentaa vastus arvon kyseisellä HEI 8 tai HEI 7 moduuli kytkennällä? Onhan se sen verran kova moduuli, kun ei se kulee milään, vakka ajaa hetken ilman dwell asetuksia, lämpiää pirusti mutta pelaa siltti, kai se lopulta palaisi mutta ei viitsi kiusata. Ja onhan siinä se lm1815n muunnin sisällä voi siis VR kanssa käyttää suoraan.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !