Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot
Moderator: Masi_K
Jos omistat stimulaattorin, niin sillä on vissiin aika hyvä testata. Eka voi tietysti yrittää ottaa läppärillä/koneella yhteyttä rasiaan. Niin ja se kärähtäny osa kannattaa varmaan eka kattoo. Samal silmäilee onko muita "pullahtaneita" osia.
Sitten omaan kyssäriin: eli meneeks toi sytkä Dfth-jakajas muuten samanlailla kuin induktiivisessa, mutta sitä anturin ja ms:n välissä olevaa Hei-palikkaa ei tartte? Kyseessä siis Hall-anturilla varustettu jakaja. Puolan ja ms:n välissä kuitenkin yks Hei?
-Riesa kiittää ja kumartaa
Sitten omaan kyssäriin: eli meneeks toi sytkä Dfth-jakajas muuten samanlailla kuin induktiivisessa, mutta sitä anturin ja ms:n välissä olevaa Hei-palikkaa ei tartte? Kyseessä siis Hall-anturilla varustettu jakaja. Puolan ja ms:n välissä kuitenkin yks Hei?
-Riesa kiittää ja kumartaa
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä
Ford Riesa HB -89 2.0 OHC "DFTH-tuned"
Ford Riesa HB -89 2.0 OHC "DFTH-tuned"
Onko kellään tietoa ohjaako tuo Sierran oma boksi sytytystä jollain tapaa eli onko mahdollista laittaa pelkästään bensan suihkutuksen ohjaus ainakin näin aluksi?? Eli sitä lähinnä ajan takaa kun tuo alkuperäinen liitin otetaan irti tuolta ecu:sta ja laitetaan piuhat Ms:ään kiinni niin toimiiko sytytys enää? Kellään käytännön kokemusta? Sierran piirikaavion mukaan tuonne boksiin menee pari piuhaa tuolta sytkäpuolelta, mutta ovatko ne mitään "tärkeitä" johtoja?
Sierralla on monenlaisia moottoreita ja bokseja. Mikäs malli tämä sun on?jkh wrote:Onko kellään tietoa ohjaako tuo Sierran oma boksi sytytystä jollain tapaa eli onko mahdollista laittaa pelkästään bensan suihkutuksen ohjaus ainakin näin aluksi?? Eli sitä lähinnä ajan takaa kun tuo alkuperäinen liitin otetaan irti tuolta ecu:sta ja laitetaan piuhat Ms:ään kiinni niin toimiiko sytytys enää? Kellään käytännön kokemusta? Sierran piirikaavion mukaan tuonne boksiin menee pari piuhaa tuolta sytkäpuolelta, mutta ovatko ne mitään "tärkeitä" johtoja?
Noniin vähän selvittelin ja löysin tällaista tietoa:
quote:
"Ford TFI ignition - EXPERIMENTAL
My suggestion to testers is to get your car running fuel only before throwing timing into the mix. The TFI dizzy has a limp home 10deg mode so if the SPOUT wire is left unplugged it will continue to spark just fine."
Elikkä tämän mukaan jos jättää vain tuolta TFI moduulilta tuon 5 johdon (spout=suihkutus?) kytkemättä niin pitäisi sytkän pelata normaalisti.. ei muuta kuin testaamaan.
quote:
"Ford TFI ignition - EXPERIMENTAL
My suggestion to testers is to get your car running fuel only before throwing timing into the mix. The TFI dizzy has a limp home 10deg mode so if the SPOUT wire is left unplugged it will continue to spark just fine."
Elikkä tämän mukaan jos jättää vain tuolta TFI moduulilta tuon 5 johdon (spout=suihkutus?) kytkemättä niin pitäisi sytkän pelata normaalisti.. ei muuta kuin testaamaan.
eiks se sierran TFI mee niin sanotulle hätä käytölle ja lukitte sen sytkän siihen 10 asteeseen jos ei oo boksia ohjaamassa, koska siellä ruisku lootassa ne sytkän kartastot ovat.
mutta ei tota niin vaikea oo saada toimimaan otat sieltä TFI:n kyljestä PIP:n sinne megalle ja SPOUT:n takaisin megalta johto ja sitte vielä COIL- puolaan ja loput johdot annat olla siellä yksikössä niin miten on.
tossa TFI:ssä on sitte niin päin kun se sakara on HALLin kohdalla niin jännite on ylhäällä, että kannattaa muistaa kun säätelee sitä kohdalleen.
omassani heitin ton TFI jakajan mettään ja laitoin normaalin boschin jakajan kiinni vaan ohjaamaan kipinän oikein ja hall tunnistin kampuran päähän ja normaali sytkä yksikkö kiinni vaan vahvistamaan megan signaali
mutta ei tota niin vaikea oo saada toimimaan otat sieltä TFI:n kyljestä PIP:n sinne megalle ja SPOUT:n takaisin megalta johto ja sitte vielä COIL- puolaan ja loput johdot annat olla siellä yksikössä niin miten on.
tossa TFI:ssä on sitte niin päin kun se sakara on HALLin kohdalla niin jännite on ylhäällä, että kannattaa muistaa kun säätelee sitä kohdalleen.
omassani heitin ton TFI jakajan mettään ja laitoin normaalin boschin jakajan kiinni vaan ohjaamaan kipinän oikein ja hall tunnistin kampuran päähän ja normaali sytkä yksikkö kiinni vaan vahvistamaan megan signaali
Ihmettelen kovasti miksei muut ole tekemässä sytkää TFI:lle? Itselläni on hajonnut ruiskuboksinliitin (60 napainen), jonka avulla teen adapterin ja tarkoituksena ois saada kaikki johdot paitsi lambda alkuper.johtosarjan kautta. En tiedä kiinnostaako ketään nämä tiedot, mutta laitanpa nyt tähän noita boksin napoja. Näitä EI ole testattu ja EIKÄ varmistettu ja luultavasti virheellisiä, mutta olisi mukavaa jos joku muukin viitsisi raapia päätänsä ja osallistua ns. plug'n'play johtosarjan selvittämiseen, meikäläinen ei todellakaan ole hyvä sähköhommissa
. Nämä seuraavat ovat siis vain pikaisesti katsottuja napoja ruiskuliittimestä. Ohjauksena olisi siis MegasquirtnSpark-extra Ford TFI sytytyksellä ja kohteena olisi siis: Ford Sierra 2.0i SOHC EFI:t (EEC-IV) vuosimallia 87-89 (Motorcraftin lokasuojassa olevalla TFI-yksiköllä, joka on käsittääkseni periaatteessa sama kuin jakajaan integroitu yksikkö?)
navat 58,59 suuttimien maadoitus ilmeisesti ja 57,37 navat suutinten ohjaukseen?
navat 16,40,60 maadoituksia
navat 7,46 menee moottorin lämpötila-anturille (7+,46-)???
navat 46,47 ja 26 menee kaasuläppäanturille
ilmeisesti navat 56,36 menee TFI-moduulille (PIP,SPOUT)???
Tällaisia minä olen löytänyt. Koetan selvitellä napoja ja kirjoitella tänne uusista löydöistä. Kuten kaikki varmaankin huomaa noilla tiedoilla ei vielä tee yhtäänmitään ja tarkoituksena onkin vaan koettaa herättää muitakin tällaisesta kytkennästä kiinnostuneita. Näitä vaan sitten korjailemaan
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Just näin..Nyt vasta tajusin, että eihän tuota TFI:tä kytketäkkään suoraan squirttiin. PIP tulee normaalisti squirtille, mutta ton SPOUT ja X11 navan väliin pitää tehdä ohjainpiiri...Perkl ajattelin jo että oisin saanut tänään auton tulille
Laitanpä tähän nyt jotain parempia oletuksia tuosta johtosarja-adapterista:
DB37pin ---> EEC IVpin
32,33 ---> 58 (suuttimet)
34,35 ---> 59 (suuttimet)
28 ---> 37,57 (päävirta)
22 ---> 47 (TPS signaali)
26 ---> 26 (TPS 5V)
20 ---> 25 (imuilmanlämpö)
21 ---> 7 (nesteenlämpötilä)
Tätäkään ei ole testattu/varmistettu, että en suosittele kokeilua...

navat 58,59 suuttimien maadoitus ilmeisesti ja 57,37 navat suutinten ohjaukseen?
navat 16,40,60 maadoituksia
navat 7,46 menee moottorin lämpötila-anturille (7+,46-)???
navat 46,47 ja 26 menee kaasuläppäanturille
ilmeisesti navat 56,36 menee TFI-moduulille (PIP,SPOUT)???
Tällaisia minä olen löytänyt. Koetan selvitellä napoja ja kirjoitella tänne uusista löydöistä. Kuten kaikki varmaankin huomaa noilla tiedoilla ei vielä tee yhtäänmitään ja tarkoituksena onkin vaan koettaa herättää muitakin tällaisesta kytkennästä kiinnostuneita. Näitä vaan sitten korjailemaan

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Just näin..Nyt vasta tajusin, että eihän tuota TFI:tä kytketäkkään suoraan squirttiin. PIP tulee normaalisti squirtille, mutta ton SPOUT ja X11 navan väliin pitää tehdä ohjainpiiri...Perkl ajattelin jo että oisin saanut tänään auton tulille

Laitanpä tähän nyt jotain parempia oletuksia tuosta johtosarja-adapterista:
DB37pin ---> EEC IVpin
32,33 ---> 58 (suuttimet)
34,35 ---> 59 (suuttimet)
28 ---> 37,57 (päävirta)
22 ---> 47 (TPS signaali)
26 ---> 26 (TPS 5V)
20 ---> 25 (imuilmanlämpö)
21 ---> 7 (nesteenlämpötilä)
Tätäkään ei ole testattu/varmistettu, että en suosittele kokeilua...

Last edited by fsohc on Fri Aug 05, 2005 20:17, edited 1 time in total.
Tarkotus olis kanssa tuo valmistuva msns extra koodilla iskeä sierra ohc:hen. Ja haaveena oli pistää orggis johtosarjaan mut saapa nähdä... Mitä antureita tarvii hommata lisää/jättää pois kun nyt on ihan normi EFI käsittääkseni Hall sytkällä käytössä? Se telkän pönttö siitä imuputkesta lentää ainakin ja kauas eli imuilman lämpöanturi tarvii.TPS ilmeisesti käy? Ja toi partcon mappi varmaan pelaa baarin ahdoillakin vielä jos sinne asti selvitään joskus... 

-Sitä Saa Mitä Tekee-
itseasiassa partcon mappi pelaa 1,5bar paineeseenasti. Periaatteessa kaikki alkuperäiset anturit käyvät, kun käytetään easytherm softaa. TPS on tarkistettu, se on oikeanlainen. Pitäis tutkia tota ilmamäärämittaria saisko siitä otettua anturin irti. Toisaalta FAE:n cossuun sopiva imuilman lämpöanturi maksaa muistaakseni 10e.
Tossa ois noi pinnien järjestys.Pätee ainakin 87-89 foortit joissa N4A/4I koneet.
http://personal.inet.fi/clan/dockncover ... tipin1.jpg
http://personal.inet.fi/clan/dockncover ... tipin2.jpg
http://personal.inet.fi/clan/dockncover ... tipin3.jpg
http://personal.inet.fi/clan/dockncover ... tipin1.jpg
http://personal.inet.fi/clan/dockncover ... tipin2.jpg
http://personal.inet.fi/clan/dockncover ... tipin3.jpg
-Sitä Saa Mitä Tekee-
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
juu ei taida olla kovin järkevä kohde koittaa säästää imuilman lämpöanturin suhteen ku tosiaan jotain toista kymppiä maksaa motonetissa cossuun anturi.
vaikka sen ilmamäärämittarista ehkä vois saadakki(en tiedä),mutta sit alkaa mahdollisesti kikkailu millä kiinniittää se.en ainakaan itte viittis moiseen ruveta ja jos se ilmamassamittari on ehjä niin siitä saa enemmän tai ainaki saman myytäessä ku toi motonetin anturi.
vaikka sen ilmamäärämittarista ehkä vois saadakki(en tiedä),mutta sit alkaa mahdollisesti kikkailu millä kiinniittää se.en ainakaan itte viittis moiseen ruveta ja jos se ilmamassamittari on ehjä niin siitä saa enemmän tai ainaki saman myytäessä ku toi motonetin anturi.
Itse käytin TFI jakajasta vain tuon hall-anturin signaalin ja puolaa ohjaa normaali Bosch 7-napainen moduuli. Imuilman lämpöanturia ei ole tällä hetkellä kytketty lainkaan kun se tosiaan on siinä ilmamäärämittarissa joka siirtyi takavasemmalle MS:n asennuksen myötä. Kaikki muut anturit kytkin alkuperäisen johtosarjan kautta. Alkuperäisenä tarkoituksena oli kyllä saada tuo wasted spark sytkä pelaamaan wheel decoderilla ja 36-1 pyörällä mutta käsittämättömien vaikeuksien jälkeen oli pakko ottaa tuo jakaja käyttöön 

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44