rattaat vaihtaneet omistajaa voi poistaa
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 7
- Joined: Tue Aug 12, 2008 16:13
- Location: paikka jossa hämäläinen hitaus ja länsisuomalainen vittumaisuus kohtaavat kamalimmalla tavalla
rattaat vaihtaneet omistajaa voi poistaa
Elikkäs tarkoitus olis hieman nykyaikaistaa tuota nykykulkineen suihkutus+sytytys järjestelmää ..
hyvä ja suht edullinen olis tarkoitus rakentaa ..
ehdotuksia??
hyvä ja suht edullinen olis tarkoitus rakentaa ..
ehdotuksia??
Last edited by eero1989 on Fri Feb 06, 2009 12:01, edited 2 times in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Tällä palstalla on jo ne vastaukset olemassa, löytyy hakua käyttäen, sekä selaamalla jo olemassaolevia keskusteluja ja tarvittaessa laittamalla niihin lisäkysymyksiä. Hyvin pitkälle tämä homma perustuu ihmisten harrastukseen, eli kukaan ei ole täällä antamassa suoria vastauksia heti kun niitä kysytään... Ei mitenkään pahalla, mutta ei tarvitse heti närkästyä jos ei mieleistään vastausta ole saanut kolmessa päivässä...
Sen verran tuota mainitsemaasi KE-Jettiä googlella smurffasin, että siitä ei liiemmälti apua ole tässä. Voi siitä toki käyttää lämpöanturit, tankin bensalinjat ja bensapumppusysteemit, mutta muuten pitää kaikki rakentaa uusiksi. Kyseessä kun on jatkuvasuihkutteinen mekaaninen, osaksi sähköllä ohjattu, ruisku jonka imusarjassa olevien suuttimien paikalle ei ole (tietääkseni, ehkä on) suoraan ilman koneistusta käyviä ruiskusuuttimia jne.
Megamanuaali kertoo oikeastaan kaiken mitä tuossa heti ekassa viestissäsi kysyit, myös sen suomennettu osuus.
Sitten tuosta hintapuolesta. Joskus täällä joku arvioi että tuhannen eurorahaa siihen kuitenkin menee jos ei mitään löydy "takapihan ehtymättömästä" varastosta. Omaan Rättärin megaprojektiin on tähän mennessä palanut alle 300€, mutta siihen on kaivettu osia hiljalleen menneen puolen vuosikymmenen aikana pihassa käyneistä purkuautoista... Ja tässä on mukana vasta ne osat, työlle ei tietenkään mitään lasketa, sitten onkin ihan eri hinta jos jollakin alkaa teettämään näitä, kaverin prätkään ollaan taisteltu Microscuirtia kiinni pitkin kesää, tunteja on mukana satoja, rahaa on mennyt ihan paljon, eli tämäkin on sitten ihan itsestä kiinni mitä on valmis sijoittamaan, mistä onnistuu löytämään osia ja miten paljon pystyy itse tekemään...
Pääsisikö tällä eteenpäin..?
Sen verran tuota mainitsemaasi KE-Jettiä googlella smurffasin, että siitä ei liiemmälti apua ole tässä. Voi siitä toki käyttää lämpöanturit, tankin bensalinjat ja bensapumppusysteemit, mutta muuten pitää kaikki rakentaa uusiksi. Kyseessä kun on jatkuvasuihkutteinen mekaaninen, osaksi sähköllä ohjattu, ruisku jonka imusarjassa olevien suuttimien paikalle ei ole (tietääkseni, ehkä on) suoraan ilman koneistusta käyviä ruiskusuuttimia jne.
Megamanuaali kertoo oikeastaan kaiken mitä tuossa heti ekassa viestissäsi kysyit, myös sen suomennettu osuus.
Sitten tuosta hintapuolesta. Joskus täällä joku arvioi että tuhannen eurorahaa siihen kuitenkin menee jos ei mitään löydy "takapihan ehtymättömästä" varastosta. Omaan Rättärin megaprojektiin on tähän mennessä palanut alle 300€, mutta siihen on kaivettu osia hiljalleen menneen puolen vuosikymmenen aikana pihassa käyneistä purkuautoista... Ja tässä on mukana vasta ne osat, työlle ei tietenkään mitään lasketa, sitten onkin ihan eri hinta jos jollakin alkaa teettämään näitä, kaverin prätkään ollaan taisteltu Microscuirtia kiinni pitkin kesää, tunteja on mukana satoja, rahaa on mennyt ihan paljon, eli tämäkin on sitten ihan itsestä kiinni mitä on valmis sijoittamaan, mistä onnistuu löytämään osia ja miten paljon pystyy itse tekemään...
Pääsisikö tällä eteenpäin..?
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
pitää vain pistää holkit imusarjaan k jetin suuttimien tilalle ainakin audeissa jos muuttaa k jetin suuttimet sähköisiksi. mersussa löytyy vauhtipyörältä induktiivianturi jota voi käyttää megassa jossa on muunninpiiri eli suosittelen tekee turtanan version megasta .mersun lämpotila anturit saa käyttoon kun mittaa anturit eri lämpötiloissa jä kääntää ne oikeiksi omalla ohjelmalla.Sähköt saa otettua megalla akun takaa olevasta releestä jossa on se sulake ja samalla se toimii regulaattorinam eli ei se kovin vaikeaa ole mutta vähän joutuu virtakaavioita selaamaan kun poistaa k jetin johtosarjan konetilasta
Täältä löytyy erään rakentajan sivut: http://www.hitechengineering.net/DNN/Me ... fault.aspx
Toivottavasti on apuva. Itsellä MB 420 SE kyseisellä K-jetronikilla, joka ei toimi kunnolla. Siihen on tarkoitus rakentaa ruutta, että sais sen päästöjen osalta katsastuksesta läpi. Ehkä siinä samalla rauhottuis sen bentsiinijano. Niin ja siihen vielä häkäpönttö perään niin ei tarttis enää nestemäistä hiilivetyä lainkaan.
Toivottavasti on apuva. Itsellä MB 420 SE kyseisellä K-jetronikilla, joka ei toimi kunnolla. Siihen on tarkoitus rakentaa ruutta, että sais sen päästöjen osalta katsastuksesta läpi. Ehkä siinä samalla rauhottuis sen bentsiinijano. Niin ja siihen vielä häkäpönttö perään niin ei tarttis enää nestemäistä hiilivetyä lainkaan.
Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
Jos kone kerran m104, niin siihenhän löytyy sähköruutan imusarjaakin mm. 320 E:n keulalta, m103:n kanssa ei ookkaan niin helppoa.
Mulla just osia haussa ahdetun m103:n megaruuttamiseksi. Imusarjaan holkitetaan paikat suuttimille ja kaikki ke-jetin ryönät heitetään mäkeen.
Ja kun pistää vielä megan ohjaamaan bensapumppua, niin saa heittää mursun oikkuilevan releen takavasempaan. :)
-Sami
Mulla just osia haussa ahdetun m103:n megaruuttamiseksi. Imusarjaan holkitetaan paikat suuttimille ja kaikki ke-jetin ryönät heitetään mäkeen.
Ja kun pistää vielä megan ohjaamaan bensapumppua, niin saa heittää mursun oikkuilevan releen takavasempaan. :)
-Sami
Sami Räihä
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Volvoissa Boschin sähkö-suuttimet K-jetin suuttimien tilalle käy G40:n holkeilla kuulemma, olisiko samaa vikaa tossakin?
Eihän siinä tarvita kuin vähän lämpötilasta ja kierrosluvusta tietoa sekä imusarjan alipainetta ja niillä pääseekin jo alkuun sen jälkeen kun on saanut sähkösuuttimet paikoilleen, joka on varmastikkin se isompi operaatio.
Eihän siinä tarvita kuin vähän lämpötilasta ja kierrosluvusta tietoa sekä imusarjan alipainetta ja niillä pääseekin jo alkuun sen jälkeen kun on saanut sähkösuuttimet paikoilleen, joka on varmastikkin se isompi operaatio.
Volvo 360GL -88
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 7
- Joined: Tue Aug 12, 2008 16:13
- Location: paikka jossa hämäläinen hitaus ja länsisuomalainen vittumaisuus kohtaavat kamalimmalla tavalla
Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
eikös nuissa ole suht samanlainen tuo imusatsin laippa?tasopinta hässäkkä?Tobbana wrote:Jos kone kerran m104, niin siihenhän löytyy sähköruutan imusarjaakin mm. 320 E:n keulalta, m103:n kanssa ei ookkaan niin helppoa.
-Sami
http://www.turbobandit.com/gpage15.html
nyt olis talviaikaa rakennella tuo squirt.. mutta minkä kokoset suuttimet tuollaiseen vapariväkkyrään on hyvät?
http://www.turbobandit.com/gpage10.html
mistä autosta on tuo
Ignition coil wasted spark 6cyl
kun varmaa tarttee se jakajaväkkyrä heittää kanssa takavasempaan..
Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
m104:ssähän on moniventtiilikansi, m103:ssa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vähäventtiilinen. Ja tosiaan e320:ssä on sähköruutta valmiina, joten siitä saisi megaprojektiin käypäsen imusarjan suoraan, ei tartteis taistella ke-jetin imusarjan kanssa.eero1989 wrote:eikös nuissa ole suht samanlainen tuo imusatsin laippa?tasopinta hässäkkä?Tobbana wrote:Jos kone kerran m104, niin siihenhän löytyy sähköruutan imusarjaakin mm. 320 E:n keulalta, m103:n kanssa ei ookkaan niin helppoa.
-Sami
http://www.turbobandit.com/gpage15.html
Kuvissa siis alempi on 24-venttiilisen imusarjan laippa.
-Sami
Sami Räihä
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 7
- Joined: Tue Aug 12, 2008 16:13
- Location: paikka jossa hämäläinen hitaus ja länsisuomalainen vittumaisuus kohtaavat kamalimmalla tavalla
Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
väärin niissä on samanlainen eli m104 ja m103 tuo alempi on pakopuolelta kuvissa siis.. on ollut imusatsi irti eikä siinä kyllä tuollailla nuo pultit ole.. siitä en tiedä sopiiko tuo e320 satsiTobbana wrote:m104:ssähän on moniventtiilikansi, m103:ssa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vähäventtiilinen. Ja tosiaan e320:ssä on sähköruutta valmiina, joten siitä saisi megaprojektiin käypäsen imusarjan suoraan, ei tartteis taistella ke-jetin imusarjan kanssa.eero1989 wrote:eikös nuissa ole suht samanlainen tuo imusatsin laippa?tasopinta hässäkkä?Tobbana wrote:Jos kone kerran m104, niin siihenhän löytyy sähköruutan imusarjaakin mm. 320 E:n keulalta, m103:n kanssa ei ookkaan niin helppoa.
-Sami
http://www.turbobandit.com/gpage15.html
Kuvissa siis alempi on 24-venttiilisen imusarjan laippa.
-Sami
Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
Joo, tuli näköjään hötkyillen kateltua kuvatukset läpi ja ajatuskaan ei ollut täysillä mukana. :)eero1989 wrote: väärin niissä on samanlainen eli m104 ja m103 tuo alempi on pakopuolelta kuvissa siis.. on ollut imusatsi irti eikä siinä kyllä tuollailla nuo pultit ole.. siitä en tiedä sopiiko tuo e320 satsi
btw. Äsken pyöriteltiin tuon vähäventtiilisen imusarjaa näpeissä ja näyttäisi siltä että noilla k-jetin suuttimien muoviholkeilla saisi laitettua ainakin tuollaiset "läskit" MSD:n suuttimet kiinni. Tosin pitää vähän muokata niitä muoviholkkeja molemmista päistä.Taitava sorvari tekisi käypäset holkitkin nopsaan, o-rengasurineen. Kokeillaan kuitenkin noilla muovisilla näin alkuun, jos pysyy suuttimet tiiviisti, niin ongelmaa tuskin tulee.
-Sami
Sami Räihä
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
Tulipa sitten pengottua sähköjäkin, monta kysymysmerkkiä tulee äkkinäisen savolaisen silmiin, kun noita katselee.
sytkä
ruutta
Äkkiseltään tulee mieleen että miten tehdä mm. kickdownin ja cruisen katkaisut. Alkuperäiset bensapumpun rele ja ecu lähtee kiitämään, niistä ei ole kuin harmia. :)
Nelivedon ohjaus ei näyttäisi olevan mitenkään kytköksissä edellämainittuihin.
-Sami
sytkä
ruutta
Äkkiseltään tulee mieleen että miten tehdä mm. kickdownin ja cruisen katkaisut. Alkuperäiset bensapumpun rele ja ecu lähtee kiitämään, niistä ei ole kuin harmia. :)
Nelivedon ohjaus ei näyttäisi olevan mitenkään kytköksissä edellämainittuihin.
-Sami
Sami Räihä
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
Helppohan mekallakin on tuo alle 5300rpm kierroksilla aktiivinen lähtö toteuttaa kickdownille, vaikka se taitaa olla lähes turha varotoiminto. Laatikon kyllä pitäisi itse osata olla vaihtamatta pienempää jo noilla kierroksilla, eli suoran sähkönkin voinee ohjata kickdown napin kautta.
Noista kuvista ei selvinny miten cruise niihin liittyy.
Noista kuvista ei selvinny miten cruise niihin liittyy.
Täällä olis m110 (W126) joka pitäs vaihtaa sähköruutaksi. K-jet kyllä toimii toistaiseksi joten se pitäs saada ehjänä irti. Löytyyköhän tuolle koneelle parempaa imusarjaa? Suuttimethan on kannessa joten saa edelleenkin olla siellä kunhan löydän sellaiset letkuviritteiset niin ei tarvi jakotukin kanssa välttämättä leikkiä.Heikki H. wrote:Ittenkin olis tarkootus pistää meka rautaiseen m116:seen, saas nähdä tuleeko mitään.
D- ja L-jeteisslhän noita suuttimia ollut, uusiakin taitaa vielä saada, kun aikansa googlettaa. :)j-k wrote: Suuttimethan on kannessa joten saa edelleenkin olla siellä kunhan löydän sellaiset letkuviritteiset niin ei tarvi jakotukin kanssa välttämättä leikkiä.
-Sami
Sami Räihä
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
M110 tosiaan oli ennen 76 vuotta d-jetronikilla, jossa oli letkusuuttimet ja erilliset alumiinipalat, jotka piti suutinta kiinni. Autonomiksiltahan saa uusia bossin letkusuuttimia aivan naurettavaan hintaan jos sellaisia halajaa. Itsellä olisi d-jet m110 kansi, suuttimet ja jako"putki" hilut vaatehuanees, voi olla ettei itte tarvi niitä.j-k wrote:Täällä olis m110 (W126) joka pitäs vaihtaa sähköruutaksi. K-jet kyllä toimii toistaiseksi joten se pitäs saada ehjänä irti. Löytyyköhän tuolle koneelle parempaa imusarjaa? Suuttimethan on kannessa joten saa edelleenkin olla siellä kunhan löydän sellaiset letkuviritteiset niin ei tarvi jakotukin kanssa välttämättä leikkiä.Heikki H. wrote:Ittenkin olis tarkootus pistää meka rautaiseen m116:seen, saas nähdä tuleeko mitään.
Toi twinkamikin pruukaa olemaan korkeiden kierrosten kone, joten siihenhän olisi kovetut erillisläppärungot 44 sentin runnereilla. Se taas on eriasia, kuinka se sopii yhteen 1700kilon ja automaatti vaihdelaatikon kanssa?
Joo oli näköjään toinen sivu unohtunut tuosta ruuttakuvasta, lisätty sekin nyt sinne. :)Turbiini wrote:Noista kuvista ei selvinny miten cruise niihin liittyy.
-Sami
ps. alkaa näköjään pää menemään totaalisen sekasi noista kaavioista, kohta enää tiedä mistä alottaa.
EDIT: ja onhan tuolla miljoona muutakin asiaa mistä pitää huolehtia, absit ja kaek.
Sami Räihä
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)
MB W124 300TET 4Matic Automatic (megaa tyrkkää)