Konehuone ja putkisto tulikuumana
Moderator: Masi_K
Konehuone ja putkisto tulikuumana
Terve!
Onko kenelläkään ollut tällaisia ongelmia, eli konehuone ja putkisto käyvät tulikuumina kun kone lämpimänä. Riittää että käyttää sen tyhjäkäynnillä siihen 90 asteeseen, niin painekotelokin on niin kuuma, ettei voi käsin oikein koskea. Ja massat sulaa ikävästi auton pohjasta.
Auto on 1.6 Turbo Uno ja mega ohjaa niin bensa-, kuin sytkäpuolta. Nokka on 290 asteinen 10,3 mm nostolla.
Sytkä ei ole liian myöhäisellä ja seokset ovat sinä 13-14 tyhjäkäynnillä. Johtuuko lämpeneminen nokasta?
Onko kenelläkään ollut tällaisia ongelmia, eli konehuone ja putkisto käyvät tulikuumina kun kone lämpimänä. Riittää että käyttää sen tyhjäkäynnillä siihen 90 asteeseen, niin painekotelokin on niin kuuma, ettei voi käsin oikein koskea. Ja massat sulaa ikävästi auton pohjasta.
Auto on 1.6 Turbo Uno ja mega ohjaa niin bensa-, kuin sytkäpuolta. Nokka on 290 asteinen 10,3 mm nostolla.
Sytkä ei ole liian myöhäisellä ja seokset ovat sinä 13-14 tyhjäkäynnillä. Johtuuko lämpeneminen nokasta?
Chuck My Norris
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Ihan jo vakio iS sierrassa imusarja on käyttölämpöisenä todella kuuma, ettei näppejä viitti laittaa siihen. Alu johtaa sen verran hyvin lämpöä.
Jos pakopuoli rupee yhtään hehkuun tyhjäkäynnillä niin jokin säätö siel on ketuillaan, tai sit jokin muu vika joka sekottaa palotapahtuman. Syttyä ja seokset tarkempaan syyniin jos ongelma jatkunee. Muuten toi tulikuuma on aika laaja käsite...siis alkaako metalli vaihtaan väriä? Mites toi öljynjäähdytin, jos ei oo niin rupee öljytkin oleen "kuumina"???
Muista nyt missä oli pakolämpömittari(tarvike 52mm) myynnissä 59€ et jos alkaa niitä epäileen niin vois olla korkea aika hankkia sellanen.
Lämpönauhaa putken ympärille niin ei sula edes jäätelö ja pysyy mottitilakin viileempänä
Jos pakopuoli rupee yhtään hehkuun tyhjäkäynnillä niin jokin säätö siel on ketuillaan, tai sit jokin muu vika joka sekottaa palotapahtuman. Syttyä ja seokset tarkempaan syyniin jos ongelma jatkunee. Muuten toi tulikuuma on aika laaja käsite...siis alkaako metalli vaihtaan väriä? Mites toi öljynjäähdytin, jos ei oo niin rupee öljytkin oleen "kuumina"???
Muista nyt missä oli pakolämpömittari(tarvike 52mm) myynnissä 59€ et jos alkaa niitä epäileen niin vois olla korkea aika hankkia sellanen.
Lämpönauhaa putken ympärille niin ei sula edes jäätelö ja pysyy mottitilakin viileempänä

No, on näitä Turbo Unoja pyörinyt tässä eri viritysasteisina jos jonkinlaista, eikä missään muussa käy näin kuumana. Thermotecit on pakosarjan ja downpipen päällä. Ja on öljynlauhdutin.BlackEscort wrote:Ihan jo vakio iS sierrassa imusarja on käyttölämpöisenä todella kuuma, ettei näppejä viitti laittaa siihen. Alu johtaa sen verran hyvin lämpöä.
Jos pakopuoli rupee yhtään hehkuun tyhjäkäynnillä niin jokin säätö siel on ketuillaan, tai sit jokin muu vika joka sekottaa palotapahtuman. Syttyä ja seokset tarkempaan syyniin jos ongelma jatkunee. Muuten toi tulikuuma on aika laaja käsite...siis alkaako metalli vaihtaan väriä? Mites toi öljynjäähdytin, jos ei oo niin rupee öljytkin oleen "kuumina"???
Muista nyt missä oli pakolämpömittari(tarvike 52mm) myynnissä 59€ et jos alkaa niitä epäileen niin vois olla korkea aika hankkia sellanen.
Lämpönauhaa putken ympärille niin ei sula edes jäätelö ja pysyy mottitilakin viileempänä
Täytynee vaan säädellä ja ihmetellä lisää, mutta vähän ihmetyttää kun massat sulaa alustasta ja kabiinissa on kuin ajaisi saunassa.

Chuck My Norris
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Kato ne säädöt vielä kerran. Itellä ei o unosta muuta kokemusta kuin 160km/h mutta ei noi ainakaan vaikuta mitenkään hirmu nokalta 1600:seen.
Tosin en nyt osaa varmasti sanoo mutta jos nokka ajotettu oikein ja muutkin säädöt kohdillaan niin voihan se olla et nokassa on liikaa overlappia (venttiilien aukioloaikaa) turbolle.
Kunnon vapari kisa-nokka ei vaan toimi turbossa kunnolla ja toi lämpeäminen on yksi oire siitä ettei paketti toimi oikein. Näin yksi virivelho joskus mainitsi kun kysyin vaparin 320 asteisesta nokasta turbon rinnalla...
Ite aion kokeilla 300 asteista ja 12.3 nousulla olevaa nokkaa tohon sierraan...jompaa kumpaa tulee lisää, joko tehoo tai ongelmii
Sori jos nyt tuli jotain hölmöö sanottuu mut ei jaksa muistaa noita tekniikan sivistyssanoja...
Tosin en nyt osaa varmasti sanoo mutta jos nokka ajotettu oikein ja muutkin säädöt kohdillaan niin voihan se olla et nokassa on liikaa overlappia (venttiilien aukioloaikaa) turbolle.
Kunnon vapari kisa-nokka ei vaan toimi turbossa kunnolla ja toi lämpeäminen on yksi oire siitä ettei paketti toimi oikein. Näin yksi virivelho joskus mainitsi kun kysyin vaparin 320 asteisesta nokasta turbon rinnalla...
Ite aion kokeilla 300 asteista ja 12.3 nousulla olevaa nokkaa tohon sierraan...jompaa kumpaa tulee lisää, joko tehoo tai ongelmii

Sori jos nyt tuli jotain hölmöö sanottuu mut ei jaksa muistaa noita tekniikan sivistyssanoja...

Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sytkä on tarkistettu lampulla. Epäilyksenä siis tällä hetkellä juurikin se, että overlappia on liikaa. Vaikka ei periaatteessa pitäisi olla. Mutta jatketaan säätämistä, ja jos jollain on jotain hyviä ehdotuksia, niin niitä otetaan vastaan.Ronska wrote:Onhan sytkä katsottu lampulla, että käyttäytyy halutulla tavalla ja ennakko on sama mitä megatune näyttää?
Chuck My Norris
Konepeltiä nostettu takareunasta niin, että sieltä pääsisi ilmaa ulos. Muuten ilmanvaihto ihan samanlainen kuin vakiossa. Pari päivää sitten käynnistin auton, ajoin ~3km, minkä aikana koneen lämmöt ehti nousta ~70 asteeseen. Konepelti auki, eikä kättä pystynyt pitämään sekuntia kauemmin thermotecillä vuoratun pakosarjan päällä.Höylä wrote:eikö se liika overlap haittaisi vasta ahdoilla, eikä tyhjäkäynnillä![]()
onko konetilan ilmanvaihto kunnossa, että ajossa pääsee ilmavirta kunnolla viilentämään?
ja kyllä jokainen kone ja konetila kuumenee, jos autoa vain paikallaan käyttelee...
Chuck My Norris
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Mon Jun 23, 2008 13:31
- Location: Kerava
- Contact:
Laitappas kartat tänne näkyville, liian pieni ennakko osakaasulla / tyhjäkäynnillä tai jos nokka on väärin ajoitettu jne... paljonko ennakko on tyhjäkäynnillä?
Tuolla nokalla imuventtiilin pitäisi alkaa aueta jossakin 60-50 astetta ennen yläkuolokohtaa, tarkistaisitko millä asteilla aukeaa?
Volvon vinokone lämpenee kyllä 290/107/11 nokalla ihan kiitettävästi eikä varmasti tarvitse edes 3 km ajomatkaa siihen että lämmöt nousevat...
Tuolla nokalla imuventtiilin pitäisi alkaa aueta jossakin 60-50 astetta ennen yläkuolokohtaa, tarkistaisitko millä asteilla aukeaa?
Volvon vinokone lämpenee kyllä 290/107/11 nokalla ihan kiitettävästi eikä varmasti tarvitse edes 3 km ajomatkaa siihen että lämmöt nousevat...
Bensalla on vain vara ajaa kilpaa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
jos siellä on uunon vakio miniturbo niin sit ei kyllä tolla kepakolla pelaa. isolle turbolle isot kepakot ja toisinpäin
tosin pakolämmöthän ois hyvä tietää ilman mutuakin, meitä kun on niin monenmoisia lämmön arvioijia
lika vähäinen ennakko varsinkin ahdoilla nostaa noita lämpöjä
tosin pakolämmöthän ois hyvä tietää ilman mutuakin, meitä kun on niin monenmoisia lämmön arvioijia

lika vähäinen ennakko varsinkin ahdoilla nostaa noita lämpöjä

Last edited by j-m kujala on Mon Jul 28, 2008 10:42, edited 1 time in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 112
- Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
- Location: vaasa
BlackEscort wrote: Näin yksi virivelho joskus mainitsi kun kysyin vaparin 320 asteisesta nokasta turbon rinnalla...
Ite aion kokeilla 300 asteista ja 12.3 nousulla olevaa nokkaa tohon sierraan...jompaa kumpaa tulee lisää, joko tehoo tai ongelmii![]()
Kyselin tuota nokka asiaa myös hetki sitten itsekin ja saattaa tulla pakopaineista ongelma suurella overlapilla. Eli juuri tuo että edellinen sylinteri puhaltaa periaatteessa sarjassa väärään suuntaan. Ko. henkilö kehitellyt erästä 10sek katu escoa useamman vuoden,eli uskoisin tietävän mitä puhui.j-m kujala wrote:saattaa oireilla myös juuri ennen ahtimen heräilyä, eli kun paine alkaa ees vähä yrittää nousemaan. puhalteölee seokset suoraan paakkoputkeen, ja toisen sylinterin pakokaasut sit toimii hyvänä sytykkeenä, tai turbo
Sitten onkos tuo pelin nosto takareunasta toimiva ratkaisu. Eikös unossa ole kohtuullisen jyrkässä kulmassa tuulilasilasi suhteessa konepeltiin. Patopaine saattaa nimittäin tehdä tuossa kohtaa sen että oikeasti siitä ilma meneekin takaisin pellin alle eikä tulekaan pois sieltä niinkuin on ajatellut. Jos tekee tuon niin pahimmassa tapauksessa kumoaisi keulasta tulevan ilmavirtauksen lähes kokonaan.
Tietääkseni joissain "amerikan vehkeissä" joissa tuota on tehty niin on juurikin yritetty saada kaasuttimelle/mille viileämpää korvausilmaa takareunasta patopaineella.
Mahdollinen Cowl Induction selviää teippaamalla muutama "silkkipaperi" tms. -suikale pellin takareunaan kiinni. Ajaessa näkee virtauksen suunnan..Aatu wrote:Sitten onkos tuo pelin nosto takareunasta toimiva ratkaisu. Eikös unossa ole kohtuullisen jyrkässä kulmassa tuulilasilasi suhteessa konepeltiin. Patopaine saattaa nimittäin tehdä tuossa kohtaa sen että oikeasti siitä ilma meneekin takaisin pellin alle eikä tulekaan pois sieltä niinkuin on ajatellut. Jos tekee tuon niin pahimmassa tapauksessa kumoaisi keulasta tulevan ilmavirtauksen lähes kokonaan.
Tietääkseni joissain "amerikan vehkeissä" joissa tuota on tehty niin on juurikin yritetty saada kaasuttimelle/mille viileämpää korvausilmaa takareunasta patopaineella.