Mitä sytytystulppia käytät?
Moderator: Masi_K
Mitä sytytystulppia käytät?
Millä tulpilla olette saaneet hyviä/huonoja tuloksia Megan kanssa?
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Edelliset Boschin nelikärkiset toimi hyvin, samoin nykyiset NGK:n resistori tulpat.Mekainssi wrote:Millä tulpilla olette saaneet hyviä/huonoja tuloksia Megan kanssa?
Bosch Super 4 on varma valinta PSA:n koneeseen ja saatavuus erittäin hyvä. Suomesta kun ei helpolla saa ensiasennuksena käytettäviä Eyquem tai Valeo tulppia ja merkkiliike pitää niillä aivan posketonta hintaa, esim. 25e/kpl.
NGK:lla nykii takuuvarmasti.
NGK:lla nykii takuuvarmasti.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Densoista hyviä kokemuksia.
nyt tuli pakon edessä (hinta)käyttöautoon ngk iridiumit,mutta käyttökokemuksia ei vielä ole.
Eyquem tulppaa taisi saada biltemankin kautta,en tiedä oliko malleja miten paljon.
nyt tuli pakon edessä (hinta)käyttöautoon ngk iridiumit,mutta käyttökokemuksia ei vielä ole.
Eyquem tulppaa taisi saada biltemankin kautta,en tiedä oliko malleja miten paljon.
http://www.harrastekilpurit.com/
-subaru legacy 200stw koirankuljetin.
-subaru legacy 2.2 sedan ei vielä tiedä mikä.
-subaru leonen 4cam harrasteajokki.
-subaru legacy 200stw koirankuljetin.
-subaru legacy 2.2 sedan ei vielä tiedä mikä.
-subaru leonen 4cam harrasteajokki.
Kohtuullisesti viilatussa vapari ohc:ssa, eli reilu 50 heppaa tulppaa kohti, saa jatkuvasti vaihdella ap7fs tulppia. Ei tarvii kuin kerran epäonnistua kylmäkäynnistys niin tulpat pimeenä. Ja on haettu rikastuksia suuntaan jos toiseen. Rospuuttokaudella kanteen istutetaan holkit että sinne saa ihan kunnollisiakin tulppia.Aatu wrote:NGK AP8FS on ollut ahdetussa ohc voortissa. Ei ainuttakaan pimentynyttä kauden aikana.
100hv/tulppa reiluilla ahdoilla tällä kaydella,ilman ongelmia.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Jankos wrote:Kohtuullisesti viilatussa vapari ohc:ssa, eli reilu 50 heppaa tulppaa kohti, saa jatkuvasti vaihdella ap7fs tulppia. Ei tarvii kuin kerran epäonnistua kylmäkäynnistys niin tulpat pimeenä. Ja on haettu rikastuksia suuntaan jos toiseen. Rospuuttokaudella kanteen istutetaan holkit että sinne saa ihan kunnollisiakin tulppia.Aatu wrote:NGK AP8FS on ollut ahdetussa ohc voortissa. Ei ainuttakaan pimentynyttä kauden aikana.
100hv/tulppa reiluilla ahdoilla tällä kaydella,ilman ongelmia.
Noi ngk: t ei oikein taho kestää huuhtomista, yleensä kaasari koneissa kuolee kylmänä herkästi jos kastuu vähänkin liikaa. itte laitoin tulpantuhoojaani golden lodge merkkiset ja siihe loppui tulppien pimetyminen.
Tämmöset nelikärkiset

Itellä oli sama vaiva kun oli ohc-cossun ruiskuilla niin kylmänä pimeni muutamat tulpat,myös 7:ja meni rikkaalla seoksella.Robert wrote:Jankos wrote:Kohtuullisesti viilatussa vapari ohc:ssa, eli reilu 50 heppaa tulppaa kohti, saa jatkuvasti vaihdella ap7fs tulppia. Ei tarvii kuin kerran epäonnistua kylmäkäynnistys niin tulpat pimeenä. Ja on haettu rikastuksia suuntaan jos toiseen. Rospuuttokaudella kanteen istutetaan holkit että sinne saa ihan kunnollisiakin tulppia.Aatu wrote:NGK AP8FS on ollut ahdetussa ohc voortissa. Ei ainuttakaan pimentynyttä kauden aikana.
100hv/tulppa reiluilla ahdoilla tällä kaydella,ilman ongelmia.
Noi ngk: t ei oikein taho kestää huuhtomista, yleensä kaasari koneissa kuolee kylmänä herkästi jos kastuu vähänkin liikaa. itte laitoin tulpantuhoojaani golden lodge merkkiset ja siihe loppui tulppien pimetyminen.
Säädettävän ruiskun kanssa ei mennyt yhtäkään tulppaa pimeäksi.
Nyt 16 kannella muutaman sata km takana denso iridium ik27:n (cosworth RS500 "vakiot") kanssa. Ei ainakaan viellä huomoa sanottavaa vaikka on kylmänäkin aika paksulla seoksella (AFR -10) osan kierros alueen viellä.
oon okeilut 3 autossa tulppia. kilpurissa on 45mm weperit. pelaa parhaiten NGK BP7ES. nippondenso ei kestä. toinen harraste auto jossa on megasquirt. tämäkää ei toimi nippondensolla ja NGK toimii parhaiten. tyyppiä en muista. jokkisautossa on megasquirt, tämä ei oo ranttu tulpista toimii melkein kaikilla mitä ruuvaa kiinni. jopa toimii keran uitetuilla tulpilla mikkä ei toimi muissa autoissa 

Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Cossun koneessa nyt paikoillaan NGK BCPR7E ja tunnustanut kestävän niin paksua seosta kuin kierrättämistä 7750 asti ilman ongelmia.
Viime kesä koitin noita samoja ja silloin ei toiminut 1,2bar jälkeen mutta nyt tuli cossun orkkis hatut (vastukselliset) ja kipinän kanssa ei ole ollut viellä ongelmia 1,7bar paineilla.
Kohta voi taas heitta ik27 iridiumit paikoilleen kun alkaa seokset katottu kohdalleen koko skaalalla.
Viime kesä koitin noita samoja ja silloin ei toiminut 1,2bar jälkeen mutta nyt tuli cossun orkkis hatut (vastukselliset) ja kipinän kanssa ei ole ollut viellä ongelmia 1,7bar paineilla.
Kohta voi taas heitta ik27 iridiumit paikoilleen kun alkaa seokset katottu kohdalleen koko skaalalla.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Sun Sep 05, 2010 12:06
- Location: Kouvostoliitto
- Contact:
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Tämä voisi olla hyvä paikka kysäistä mielipidettä tulpista
.
Mulla on vanha (71) Sitikka jossa olen aiemmin käyttänyt "tehdas arvoisia" tulppia kun oli vielä kaasutin.
Mutta nyt kun kaasutin on vaihtunut Megaan, tuli mieleen että sen verran on tekniikka muuttunut että ehkäpä tulppatyyppiäkin kannattaisi päivittää.
On ollut ajatuksissa iridium tai jotkin nelikärkitulpat tms.
Sytytys on vaihdettu kärjettömään jakajaan.
Eli kysymys kuuluu, että mitä pitää ottaa huomioon tulppia valittaessa?
Lämpäarvon saanee nykytulppia vertaamalla, mutta onko tämä ainoa määre mikä olisi oleellista tietää?
Ja onko realistista odottaa selvää parannusta koneen toimintaan jos vaikka käyttäisi 4-kärkitulppia tms...
Oletteko yleensä muuttaneet tulppien tyyppiä kun vanhasta koneesta on siirrytty kaasarista Megaan?
En siis nyt etsi kikka3:sta tehoja tms. varten, vaan käytännön toiminnan vuoksi. Onhan kaasarista ruiskuun siirtyminen koneessa melko radikaali muutos...
Ja tietysti kiinnostaa hyvät merkit ja mallit etsimisen helpottamiseksi.
Tällä hetkellä sahaan konetta käyntiin. Ensisavut on jo otettu mutta säätö on vielä ihan alkuvaiheessa. Tuntuu että tulpat on entiset nyt kun ei meinaa käyntiin lähteä...
Kiittäen jo etukäteen.

Mulla on vanha (71) Sitikka jossa olen aiemmin käyttänyt "tehdas arvoisia" tulppia kun oli vielä kaasutin.
Mutta nyt kun kaasutin on vaihtunut Megaan, tuli mieleen että sen verran on tekniikka muuttunut että ehkäpä tulppatyyppiäkin kannattaisi päivittää.
On ollut ajatuksissa iridium tai jotkin nelikärkitulpat tms.
Sytytys on vaihdettu kärjettömään jakajaan.
Eli kysymys kuuluu, että mitä pitää ottaa huomioon tulppia valittaessa?
Lämpäarvon saanee nykytulppia vertaamalla, mutta onko tämä ainoa määre mikä olisi oleellista tietää?
Ja onko realistista odottaa selvää parannusta koneen toimintaan jos vaikka käyttäisi 4-kärkitulppia tms...
Oletteko yleensä muuttaneet tulppien tyyppiä kun vanhasta koneesta on siirrytty kaasarista Megaan?
En siis nyt etsi kikka3:sta tehoja tms. varten, vaan käytännön toiminnan vuoksi. Onhan kaasarista ruiskuun siirtyminen koneessa melko radikaali muutos...
Ja tietysti kiinnostaa hyvät merkit ja mallit etsimisen helpottamiseksi.
Tällä hetkellä sahaan konetta käyntiin. Ensisavut on jo otettu mutta säätö on vielä ihan alkuvaiheessa. Tuntuu että tulpat on entiset nyt kun ei meinaa käyntiin lähteä...
Kiittäen jo etukäteen.
----------------------------------------------
Liitää kuin letukka...
Iskee kuin sitikka...
----------------------------------------------
Liitää kuin letukka...
Iskee kuin sitikka...
- Citroën DSuper 71 2.0 EFI (Diva)
http://sites.google.com/site/citroendseries/
Citroen C4 Picasso MPV 2.0 16V 07 (perhekuljetin)
Citroën Jumper 2004 2.0 HDI (työkone)
----------------------------------------------
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Ei välttämättä vaadi muutoksia. Pyörän kun päivitin ruiskuksi niin jätin alkuperäiset tulpat paikoilleen. Tosin siinä oli NGK iridium tulpat jo vakiona.IsoD wrote: Oletteko yleensä muuttaneet tulppien tyyppiä kun vanhasta koneesta on siirrytty kaasarista Megaan?
Jos kerran olet päivittänyt kärjettömän sytkän niin melkein kannattaa kokeilla ensin alkuperäisillä tulpilla.
Kannattaa muistaa, liian rikas seos tappa mitä vaan tulppia. Eikä ole sellaista vakio kaavaa että tietty merkkinen ja mallinen tulppa toimii kaikissa moottoreissa samanlailla. Jos tulee jotain ongelmia Oem. tulppien kanssa, niin kannattaa kokeilla bosch super 4 -nelikärkki tulpat. On toiminut neljässä eri autoissa hyvin..
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Sun Sep 05, 2010 12:06
- Location: Kouvostoliitto
- Contact:
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Vaihdoin tuon viestin jälkeen uudet alkuperäisen tyyppiset NGK:t koneeseen ja pärähti laakista käymään.
Mutta. Varsinkin nyt kun konetta vasta säätää ja joutuu välillä näköjään kastelemaan tulpat, on nämä uudetkin nyt entiset. Ei starttaa enää. Tulpat on mustat ja märät.
Tämä oma projektini on kunnostautunut tulppien syöjänä kaasarin kanssakin. Tuppasi käymään rikkaalla ja käynnistykset on aina olleet semmoisia että jos ei ole jostain syystä lähtenyt laakista ja on joutunut sahaamaan, niin on helposti kastellut tulppia -> eikä sitten meniannut enää startata.
Olisikohan tällaisessa tapauksessa nelikärkituplista hyötyä. Onko se jotenkin immuunimpi kastelemiselle?
Tulppa-asiat on mulle aika mysteereitä. Olen jokseenkin suhtautunut niihin "sellaisina juttuina joita pitää koneessa olla" ja vaihanut niitä lähinnä pakon edessä =)
Entäs joku lämpöarvon vaihtaminen suuntaan tai toiseen, auttaisiko ehkä asiaa...?
Ja mihin se muuten perustuu että kasteleminen/rikkaalla käynti pilaa tulpat?
Mutta. Varsinkin nyt kun konetta vasta säätää ja joutuu välillä näköjään kastelemaan tulpat, on nämä uudetkin nyt entiset. Ei starttaa enää. Tulpat on mustat ja märät.
Tämä oma projektini on kunnostautunut tulppien syöjänä kaasarin kanssakin. Tuppasi käymään rikkaalla ja käynnistykset on aina olleet semmoisia että jos ei ole jostain syystä lähtenyt laakista ja on joutunut sahaamaan, niin on helposti kastellut tulppia -> eikä sitten meniannut enää startata.
Olisikohan tällaisessa tapauksessa nelikärkituplista hyötyä. Onko se jotenkin immuunimpi kastelemiselle?
Tulppa-asiat on mulle aika mysteereitä. Olen jokseenkin suhtautunut niihin "sellaisina juttuina joita pitää koneessa olla" ja vaihanut niitä lähinnä pakon edessä =)
Entäs joku lämpöarvon vaihtaminen suuntaan tai toiseen, auttaisiko ehkä asiaa...?
Ja mihin se muuten perustuu että kasteleminen/rikkaalla käynti pilaa tulpat?
----------------------------------------------
Liitää kuin letukka...
Iskee kuin sitikka...
----------------------------------------------
Liitää kuin letukka...
Iskee kuin sitikka...
- Citroën DSuper 71 2.0 EFI (Diva)
http://sites.google.com/site/citroendseries/
Citroen C4 Picasso MPV 2.0 16V 07 (perhekuljetin)
Citroën Jumper 2004 2.0 HDI (työkone)
----------------------------------------------
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Ainakin itsellä pimeni "kylmempi" tulppa helpommin kun oli liian rikkaalla kylmänä .IsoD wrote:Entäs joku lämpöarvon vaihtaminen suuntaan tai toiseen, auttaisiko ehkä asiaa...?
Ngk 6:a ei tainnut mennä yhtään, 7:ja muutama, 8:ja useita.
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Kuumemmat tulpat tosiaan kestää paremmin ylirikasta seosta. Eli tuota voi kokeilla jos kuumempien tulppien käyttöön on muuten mahdollisuuksia.
Sitten iridium-tulpat sietävät ilmeisesti kastumista jonkun verran normaaleita paremmin. Ainakin tämä tuntuu olevan melko yleinen käsitys turbotettuja moottoripyöriä harrastelevien keskuudessa. Noissa kun satunnaiset koneen tulvittamiset on melko yleisiä, siis kaasariversioissa
Mun ymmärtääkseni ylirikkaalla seoksella tulpan eristeen pinnalle muodostuu nokikerros, joka tarjoaa sähkölle kipinäväliä helpomman reitin maihin. Ensiavuksi pimenneille tulpille voi muuten kokeilla kaasutoholla polttamista. Siis kuumennetaan tulpan kärki punahehkuun asti ja annetaan jäähtyä. Mahdollisesti sitten vielä enimmät irtokarstat pois vaikka teräsharjalla pyyhkäisemällä. Toimii melko usein, mutta ei aina eikä loputtomiin.
Sitten iridium-tulpat sietävät ilmeisesti kastumista jonkun verran normaaleita paremmin. Ainakin tämä tuntuu olevan melko yleinen käsitys turbotettuja moottoripyöriä harrastelevien keskuudessa. Noissa kun satunnaiset koneen tulvittamiset on melko yleisiä, siis kaasariversioissa

Mun ymmärtääkseni ylirikkaalla seoksella tulpan eristeen pinnalle muodostuu nokikerros, joka tarjoaa sähkölle kipinäväliä helpomman reitin maihin. Ensiavuksi pimenneille tulpille voi muuten kokeilla kaasutoholla polttamista. Siis kuumennetaan tulpan kärki punahehkuun asti ja annetaan jäähtyä. Mahdollisesti sitten vielä enimmät irtokarstat pois vaikka teräsharjalla pyyhkäisemällä. Toimii melko usein, mutta ei aina eikä loputtomiin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
itekki oon toholla kuumentanut tulppia että on saatu jokkisvehkeet käyntiiArttuH wrote:
Ensiavuksi pimenneille tulpille voi muuten kokeilla kaasutoholla polttamista. Siis kuumennetaan tulpan kärki punahehkuun asti ja annetaan jäähtyä. Mahdollisesti sitten vielä enimmät irtokarstat pois vaikka teräsharjalla pyyhkäisemällä. Toimii melko usein, mutta ei aina eikä loputtomiin.

overdriver foorumilla joku sano että tulppia liottaa etikassa yön yli ni alkavat toimimaa. etikka liottaa noki kerrokset pois.
pitää kokeila etikaa ku tallilla on kasa pimeitä tulppia.
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Bosch WD6PO ja WD5PO, orkkistulppia. Maksavat jonkun 20e/kpl mut kestävät aika kauan.
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Kestävät aika kauan mitä,, Ahtoja?Obi-Lan wrote:Bosch WD6PO ja WD5PO, orkkistulppia. Maksavat jonkun 20e/kpl mut kestävät aika kauan.
Nyt tarvitsen vähän neuvoja. Eli mitkä tulpat ahdetuun moottoriin. Tällä hetkellä kokeilussa
NGK 7 ET kolmikärki. Turbo integra orkkis versiot. Kärkivälien pajottamisen jälkeen toimivat hyvin.
Sitten 10000 km. ajetut Bosch nelikärki eivät jaksa oikein sytyttä enään 0,5 bar ahtoilla.
Onko Denson iridium tai platina hyvät, Kokemuksia.?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Denson ja NGK:n iridiumit on olleet ihan hyviä. Näppituntuman mukaan sytyttävät vähän normaaleita varmemmin, luultavasti jaksavat isommille ahdoille samalla kärkivälillä ja kuuleman mukaan kestävät ylirikasta seosta paremmin. Kannattaa ostaa ebay:sta, yleensä sieltä saa postikulujenkin kanssa samaan hintaan kaksi kuin täältä yhden.
0,5 barin ahdoilla lähtisin liikkeelle ko. koneen vakiotulpilla tai ehkä pykälää kylmemmällä lämpöarvolla. Jos kipinä ei meinaa ahdoilla riittää, niin ensiavuksi voi kokeilla kärkivälin pienentämistä tai vaikka noita iridiumeja. Monikärkitulpat ei välttämättä ole tässä tapauksessa kovin hyviä. Oikeampi vaihtoehto olisi päivittää sytkäpuoli riittävän tehokkaaksi.
0,5 barin ahdoilla lähtisin liikkeelle ko. koneen vakiotulpilla tai ehkä pykälää kylmemmällä lämpöarvolla. Jos kipinä ei meinaa ahdoilla riittää, niin ensiavuksi voi kokeilla kärkivälin pienentämistä tai vaikka noita iridiumeja. Monikärkitulpat ei välttämättä ole tässä tapauksessa kovin hyviä. Oikeampi vaihtoehto olisi päivittää sytkäpuoli riittävän tehokkaaksi.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
No juu tänä talwena suorasytkän päivitys olikin ohjelmassa. Kawasakin taka rataasta triggeri ja Primeran ABS anturilla kokeilen päivittää, jospa onnistaisi kerrasta.
Tällä hetkellä NGK triplen. kärkivälit on säädetty siihen 0,9mm. Boschin kivellä ja toyotan tarvike puolalla. Dwell 4,1ms ja purku 0,6ms. Näillä säädöillä sytyttä nyt myös kaasu pohjassa.
Tällä hetkellä NGK triplen. kärkivälit on säädetty siihen 0,9mm. Boschin kivellä ja toyotan tarvike puolalla. Dwell 4,1ms ja purku 0,6ms. Näillä säädöillä sytyttä nyt myös kaasu pohjassa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: Mitä sytytystulppia käytät?
Onko Brisk merkkiset tulpat kokeiltu ahdetuun moottoriin. Siinä ainakin minimoitu nakutusilmiön riski koska siinä ei ole hehkuva L kärkiä. Tai peräti 4 kärkiä jos bosch super 4 verrataan.
Imeisesti tarvitaan ainakin 2 kilo ahtoja jotta kärki alkaa hehkua.

Imeisesti tarvitaan ainakin 2 kilo ahtoja jotta kärki alkaa hehkua.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !