Paljonko tulis hintaa suurinpiirtein kun 1.5 litrasen kaasari auton(takaveto lada) muuttais ruiskuks?
Kannattaako tehä suoraan 4piste ruisku? Itsellä on tilat ja työkalut tehdä kaikennäköstä. Jonku verra oon koittanu lueskella infoa näiltä foorumeilta, muttei ihan oo vielä selkiytyny mitä kaikkea tarvitsee.
Lähinnä toi hinta on se mikä köyhää opiskelijaa kiinnostaa.
Eka projekti ehkä?
Moderator: Masi_K
Hyvin nopsasti siihen se puolisen tonnia uppoaa. Mopo karkaa kuitenkin lapasesta, joten varaa ihan suosiolla budjetiksi se tuhannen juroa. On siinä kuitenkin hintavaakin komponenttia. Hintoja en tähän pistänyt muuta kuin lankun hinnan, sen muistan melkein ulkoa. Muut ovat heikommalla muistilla ja selviää internettiä tutkiessa. Tässä on lista toivottavasti kaikista tarvittavista komponenteista:
-Suuttimet (4kpl)
-Ilmuilmanlämpötila-anturi
-vedenlämpötila-anturi
-itse megasquirt lankku ilman modeja kokoamattomana partcolta esim. 150e
-imusarjaan vaadittavat hommat kuten suuttimille reikien koneistaminen
-bensakisko
-lambda-anturi, mallia laajakaista plus kontrolleri
-tps anturi
-korkeapainepolttoainepumppu
-monta metriä hyvälaatuista johtoa + kunnon liittimiä, älä siis käytä abikoja.
-Kaasuläppäkotelo
Itse pidän www.vekoy.com kautta saatavana olevista weatherpack tahi Super seal liittimistä. Kummatkin ovat eristettyjä vedeltä. Ja todellakin, älä käytä apinaliittimiä, niillä et saa aikaan kuin itkun ja parun kun ei jokin toimikaan. Motonetistä löytää antureita ja autopurkaamoilta todennäköisesti sopivat liittimet antureille jotta saat liitettyä ne johtosarjaan. Juotoskolvilla johtojen yhdistäminen ei sekään huono vaihtoehto ole. Käytä vaan kutistesukkaa siinä liitoskohdan päällä.
Tee maadoitukset kunnolla heti alkuunsa, eli vedä muutamat paksut maapiuhat akulta koneelle, runkoon, ohjaamoon ja jos keksit vielä minne niin sinne. Liika maadoitus ei ole pahitteeksi, säästää omaa tuskaasi jatkossa kun ei tarvitse ihmetellä kun ei mega toimikaan kunnolla tai ei ollenkaan. Häiriöidenkin syy on yleensä heikossa maassa. Se kannattaa tosiaan hoitaa ensimmäiseksi kuntoon.
Oletko ajatellut sytytyksen ohjauksella vai fuel only asetuksella menemistä? Nelipisteruiskussa on omat etunsa, mutta noin pienessä koneessa voi hyvin riittää yksi suuttiminenkin. Aina olen tehnyt multipoint injection tyyppisen systeemin, joten en oikein tiedä miten tuommoinen yksipisteruutta megan kautta toimii. Jos vain budjetti antaa myöden niin nelipisteruutta. Sopivankokoisia suuttimia voi saada aika edukkaasti, tarkkaile myyntipalstaa. Kone ei siis kovin reiluja suuttimia tarvitse toimiakseen vakiona
.
Tuhannen euroa tämä todennäköisesti tulee haukkaamaan hyvin nopeasti, joten suosittelen pitkällistä pohdiskelua ja ihan oikeasti suunnittelua projektin suhteen. Tämä ei siis ole pelotteeksi vaan ihan puhdasta realismia ja oman kantapään kautta kokeiltua
. Ja nälkähän kasvaa syödessä, joten viritystäkin on piakkoin saatava. Nyt ei tule mieleen sen enempää mitä tarvitset tai mistä pitäisi varoitella. Täydentäkööt muut mitä mieleen tulee.
-Suuttimet (4kpl)
-Ilmuilmanlämpötila-anturi
-vedenlämpötila-anturi
-itse megasquirt lankku ilman modeja kokoamattomana partcolta esim. 150e
-imusarjaan vaadittavat hommat kuten suuttimille reikien koneistaminen
-bensakisko
-lambda-anturi, mallia laajakaista plus kontrolleri
-tps anturi
-korkeapainepolttoainepumppu
-monta metriä hyvälaatuista johtoa + kunnon liittimiä, älä siis käytä abikoja.
-Kaasuläppäkotelo
Itse pidän www.vekoy.com kautta saatavana olevista weatherpack tahi Super seal liittimistä. Kummatkin ovat eristettyjä vedeltä. Ja todellakin, älä käytä apinaliittimiä, niillä et saa aikaan kuin itkun ja parun kun ei jokin toimikaan. Motonetistä löytää antureita ja autopurkaamoilta todennäköisesti sopivat liittimet antureille jotta saat liitettyä ne johtosarjaan. Juotoskolvilla johtojen yhdistäminen ei sekään huono vaihtoehto ole. Käytä vaan kutistesukkaa siinä liitoskohdan päällä.
Tee maadoitukset kunnolla heti alkuunsa, eli vedä muutamat paksut maapiuhat akulta koneelle, runkoon, ohjaamoon ja jos keksit vielä minne niin sinne. Liika maadoitus ei ole pahitteeksi, säästää omaa tuskaasi jatkossa kun ei tarvitse ihmetellä kun ei mega toimikaan kunnolla tai ei ollenkaan. Häiriöidenkin syy on yleensä heikossa maassa. Se kannattaa tosiaan hoitaa ensimmäiseksi kuntoon.
Oletko ajatellut sytytyksen ohjauksella vai fuel only asetuksella menemistä? Nelipisteruiskussa on omat etunsa, mutta noin pienessä koneessa voi hyvin riittää yksi suuttiminenkin. Aina olen tehnyt multipoint injection tyyppisen systeemin, joten en oikein tiedä miten tuommoinen yksipisteruutta megan kautta toimii. Jos vain budjetti antaa myöden niin nelipisteruutta. Sopivankokoisia suuttimia voi saada aika edukkaasti, tarkkaile myyntipalstaa. Kone ei siis kovin reiluja suuttimia tarvitse toimiakseen vakiona

Tuhannen euroa tämä todennäköisesti tulee haukkaamaan hyvin nopeasti, joten suosittelen pitkällistä pohdiskelua ja ihan oikeasti suunnittelua projektin suhteen. Tämä ei siis ole pelotteeksi vaan ihan puhdasta realismia ja oman kantapään kautta kokeiltua

boksi noin 200 ja moporungot tuon 200-250, sitten pumppu 50-100. Ladaan tietty kärjetön orkkissytkä niin pääsee helpoimmalla. Toisen bensalinjan tekee orkkis putkesta eli jostain vanhasta senkin repii niin menee heittämällä samasta paikasta.
Imusarjan joutuu tietty tekemään mutta eipä tuollastenlaippojen tekoon ja putkenpätkiin kulu kuin pari kymppiä.
Eli kokonaiskulut hiukka reilu 500 euroa. Ja tuostakin saa tingittyä jos on vehkeitä millä tehdä yhden läpän imusarja ja tietää mistä keräilee osia. Ja tekeehän tuon boksinkin itse hiukan halvemmalla. Eli ihan minimit millä megalla saa käymään on varmaan 300 euron pinnassa...
Imusarjan joutuu tietty tekemään mutta eipä tuollastenlaippojen tekoon ja putkenpätkiin kulu kuin pari kymppiä.
Eli kokonaiskulut hiukka reilu 500 euroa. Ja tuostakin saa tingittyä jos on vehkeitä millä tehdä yhden läpän imusarja ja tietää mistä keräilee osia. Ja tekeehän tuon boksinkin itse hiukan halvemmalla. Eli ihan minimit millä megalla saa käymään on varmaan 300 euron pinnassa...