HALL-anturin toiminta
Moderator: Masi_K
HALL-anturin toiminta
Miten on vaatiiko HALL anturi toimiakseen magneetin vai antaako anturi signaalin myös pelkästä raudasta?
Ja onkos kukaan asentanu onnistuneesti Peugeutin 60-2 pyörää lukemaan esimerkiksi Honeywell 1GT101DC anturia?
Ja onkos kukaan asentanu onnistuneesti Peugeutin 60-2 pyörää lukemaan esimerkiksi Honeywell 1GT101DC anturia?
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:
Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Tästäkin ollu puhetta joskus, mutta kerrataan:
On Hall-antureita ja Hall-antureita
Ensinmainittu tarvitsee magneetin toimiakseen jälkimmäinen ei.
Yleensä autokäyttöön tarkoitetut Hall-anturit ovat rakennettu siten, että niissä on sisällä tarvittavat komponentit jotta anturi toimii rautahampaiden kanssa. Honeywellin Hall on vaan rakennettu niin krouvisti, ettei se kykene (yleensä) erottelemaan noita autojen omia 60-2 pyöriä. Hampaat on liian tiheässä ja liian pieniä ko. anturille.
On Hall-antureita ja Hall-antureita
Ensinmainittu tarvitsee magneetin toimiakseen jälkimmäinen ei.
Yleensä autokäyttöön tarkoitetut Hall-anturit ovat rakennettu siten, että niissä on sisällä tarvittavat komponentit jotta anturi toimii rautahampaiden kanssa. Honeywellin Hall on vaan rakennettu niin krouvisti, ettei se kykene (yleensä) erottelemaan noita autojen omia 60-2 pyöriä. Hampaat on liian tiheässä ja liian pieniä ko. anturille.
<pikaselitys>
Hall-anturi on elektroninen, VR-anturi passiivinen. Hall-anturi koostuu Hall-elementistä (yleisimmin käytetyt materiaalit ovat GaAs
(galliumarsenidi) ja InSb (indiumantimonidi)) ja tarvittavista oheiskomponenteista. Kun elementti sijoitetaan magneettivuontiheyteen ja sen läpi johdetaan virta, syntyy magneettivuontiheyteen verrannollinen jännite. Hall-anturi siis tarvitsee magneetin. Toimiakseen raudan kanssa sen täytyy luoda magneettivuo itse ja sen avulla se tunnistaa magnetoituvat kappaleet.
VR-anturi on periaatteessa sauvamagneetti jonka ympärillä kela. Kela on tasaisessa magneettikentässä kun mitään ei tapahdu. Kun magnetoituva ratas pyörii tämmöisen edessä niin kenttä vaihtelee ja kelaan indusoituva jännite mitataan ja muutetaan pulsseiksi. Jos ratas pysähtyy niin tilanne on sama kuin ratasta ei olisikaan, pysähtyi sitten hampaan tai kolon kohdalle. VR siis havaitsee vain muutokset, Hall taas näkee läsnäolonkin.
Anturin koko vaikuttaa kuinka tiheitä hampaita se pystyy lukemaan. Jos hammasväli on pieni, niin Hall näkee vierekkäiset hampaat yhtäaikaa joten se ei siis erota välejä. VR näkee tiheämmätkin koska magneettikenttä muuttuu jatkuvasti ohi vilistävän rauta pinnan mukaan.
</pikaselitys>
Hall-anturi on elektroninen, VR-anturi passiivinen. Hall-anturi koostuu Hall-elementistä (yleisimmin käytetyt materiaalit ovat GaAs
(galliumarsenidi) ja InSb (indiumantimonidi)) ja tarvittavista oheiskomponenteista. Kun elementti sijoitetaan magneettivuontiheyteen ja sen läpi johdetaan virta, syntyy magneettivuontiheyteen verrannollinen jännite. Hall-anturi siis tarvitsee magneetin. Toimiakseen raudan kanssa sen täytyy luoda magneettivuo itse ja sen avulla se tunnistaa magnetoituvat kappaleet.
VR-anturi on periaatteessa sauvamagneetti jonka ympärillä kela. Kela on tasaisessa magneettikentässä kun mitään ei tapahdu. Kun magnetoituva ratas pyörii tämmöisen edessä niin kenttä vaihtelee ja kelaan indusoituva jännite mitataan ja muutetaan pulsseiksi. Jos ratas pysähtyy niin tilanne on sama kuin ratasta ei olisikaan, pysähtyi sitten hampaan tai kolon kohdalle. VR siis havaitsee vain muutokset, Hall taas näkee läsnäolonkin.
Anturin koko vaikuttaa kuinka tiheitä hampaita se pystyy lukemaan. Jos hammasväli on pieni, niin Hall näkee vierekkäiset hampaat yhtäaikaa joten se ei siis erota välejä. VR näkee tiheämmätkin koska magneettikenttä muuttuu jatkuvasti ohi vilistävän rauta pinnan mukaan.
</pikaselitys>
Last edited by j-k on Wed Jan 16, 2008 14:12, edited 1 time in total.
Opelin X18XE (Vectra B) moottorissa on kampuralla hall-anturi ja tutkittavana pyöränä 60-2. Pulssi on erittäin siistiä kanttiaaltoa (itse tutkittua varmaa tietoa) kaikilla ajateltavissa olevilla kierroksilla ja tarkkuus on ilmeisesti kohdallaan kun autotehdas on sen tällalailla tehnyt.
Kyseisen Opelin tapauksessa se kummallinen yksityiskohta on se että nokka-akselilta tulevaa signaalia varten on kuitenkin VR-anturi. Se taasen tuottaa aika suurijännitteisen lyhyen pulssin kerran työkierrolla.
Jos tuollaisen moottorin anturi sopii 60-2-pyörän lukijaksi niin sen luulisi sopivan myös diy-projekteihin.
Kyseisen Opelin tapauksessa se kummallinen yksityiskohta on se että nokka-akselilta tulevaa signaalia varten on kuitenkin VR-anturi. Se taasen tuottaa aika suurijännitteisen lyhyen pulssin kerran työkierrolla.
Jos tuollaisen moottorin anturi sopii 60-2-pyörän lukijaksi niin sen luulisi sopivan myös diy-projekteihin.
PQ
oisko sulla kuvaa tuosta anturista, menisiköhän se suoraan tuollaisen vr anturin tilalle, vois jättää wheeldecoderin sitten pois.PQatPIT wrote:Opelin X18XE (Vectra B) moottorissa on kampuralla hall-anturi ja tutkittavana pyöränä 60-2. Pulssi on erittäin siistiä kanttiaaltoa (itse tutkittua varmaa tietoa) kaikilla ajateltavissa olevilla kierroksilla ja tarkkuus on ilmeisesti kohdallaan kun autotehdas on sen tällalailla tehnyt.
Kyseisen Opelin tapauksessa se kummallinen yksityiskohta on se että nokka-akselilta tulevaa signaalia varten on kuitenkin VR-anturi. Se taasen tuottaa aika suurijännitteisen lyhyen pulssin kerran työkierrolla.
Jos tuollaisen moottorin anturi sopii 60-2-pyörän lukijaksi niin sen luulisi sopivan myös diy-projekteihin.
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
OPEL 12 38 228 / OPEL 62 38 377 / GENERAL MOTORS 90 506 103 / GENERAL MOTORS 91 746 21 / HOLDEN 90506103
http://www.ls-autoparts.com/Artikel.asp ... Sprachnr=1
Noilla numeroilla näyttäis löytyvän tuota anturia.

http://www.ls-autoparts.com/Artikel.asp ... Sprachnr=1
Noilla numeroilla näyttäis löytyvän tuota anturia.

Juuri tätä samaa suunnittelin itsekkin? Mihin autoon ajattelit asentaa anturin?kaikkivaltias wrote:oisko sulla kuvaa tuosta anturista, menisiköhän se suoraan tuollaisen vr anturin tilalle, vois jättää wheeldecoderin sitten pois.
Ilmeisesti peugeutin ja citroenin XU5 ja XU9 loki käyttää samanlaista ratasta niin varmaan anturien ulkomitatkin on samanlaisia? Jos jollain olisi kertoa tuon anturin pituus ja halkaisia niin olisin erittäin kiitollinen.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Väittäisin tietävänieaton/holset power wrote:tietääkös kukaan tunnistaako nuo wolkkarijermu nimimerkin myymät pikku hallit rautaskaaAJ wrote:Hall-anturi tunnistaa yleensä magneetista, toisin kuin vr-anturi raudasta.

www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
jaahas ..sieltä löytyi tietoa,,hieno hommaVolkkarijermu wrote:Väittäisin tietävänieaton/holset power wrote:tietääkös kukaan tunnistaako nuo wolkkarijermu nimimerkin myymät pikku hallit rautaskaaAJ wrote:Hall-anturi tunnistaa yleensä magneetista, toisin kuin vr-anturi raudasta.Eli eivät tartte magneettia, lueskelevat rautaa.



-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Tätä voorumia ei niin tarkkaan tuu luettua eikä kovin tiuhaan, niin YV:tä kannattanee kirjotella. Siitä kun tulee ilmotus sähköpostiin, niin tietäähän sitten kurkata mikä on hätänä.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Kävin motonetista ostamassa tuollasen:
1,8-X18XE --00 YKK-anturi/KAMPIaks (85kW). . . . . . . . . 10-9173 39.90
Eli pitäisi olla juurikin oikea motoneti lsitan moottorin mukaan, mutta ei ole. Tuo on X18XE1 koneeseen tarkoitettu anturi ja tietenkin tyypiltään induktiivinen anturi.
Valmistaja on Hans pries topran
Mutta autodataa ja tuon väärän anturin valmistajan sivuja tutkailemalla totesin että vectra b:ssä olevassa X20XEV koneessakin tuo pitäisi olla ja se on motonetin listalla:
2,0-X20XE 99-- YKK-anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 10-9181 42.90
Se vain ottaa päähän kun tuli tehtyä tuolle anturille teline kampuran viereen, ja tämä oikea anturi on erilaisella mitoituksella ainakin kuvien mukaan.
1,8-X18XE --00 YKK-anturi/KAMPIaks (85kW). . . . . . . . . 10-9173 39.90
Eli pitäisi olla juurikin oikea motoneti lsitan moottorin mukaan, mutta ei ole. Tuo on X18XE1 koneeseen tarkoitettu anturi ja tietenkin tyypiltään induktiivinen anturi.

Mutta autodataa ja tuon väärän anturin valmistajan sivuja tutkailemalla totesin että vectra b:ssä olevassa X20XEV koneessakin tuo pitäisi olla ja se on motonetin listalla:
2,0-X20XE 99-- YKK-anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 10-9181 42.90
Se vain ottaa päähän kun tuli tehtyä tuolle anturille teline kampuran viereen, ja tämä oikea anturi on erilaisella mitoituksella ainakin kuvien mukaan.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Minkä kokoinen tuo X20XE HALL ykk-anturi sitten oli?Jankos wrote:Kävin motonetista ostamassa tuollasen:
1,8-X18XE --00 YKK-anturi/KAMPIaks (85kW). . . . . . . . . 10-9173 39.90
Eli pitäisi olla juurikin oikea motoneti lsitan moottorin mukaan, mutta ei ole. Tuo on X18XE1 koneeseen tarkoitettu anturi ja tietenkin tyypiltään induktiivinen anturi.Valmistaja on Hans pries topran
Mutta autodataa ja tuon väärän anturin valmistajan sivuja tutkailemalla totesin että vectra b:ssä olevassa X20XEV koneessakin tuo pitäisi olla ja se on motonetin listalla:
2,0-X20XE 99-- YKK-anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 10-9181 42.90
Se vain ottaa päähän kun tuli tehtyä tuolle anturille teline kampuran viereen, ja tämä oikea anturi on erilaisella mitoituksella ainakin kuvien mukaan.
Ainakaan juuri tuo 1.8 anturi ei olisi sopinut pököttiin koska se oli jo 2mm liian paksukin...
Kerpeleenkerpele.
Kävin ostamassa taas motonetista anturin: 2,0-X20XE 99-- YKK-anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 10-9181 42.90 ???
Ja sekin on induktiivinen anturi. prkl.
Lisää tutkittuani noita niin taas löytyi eroavaisuuksia mutta jos nyt alkaisi tärppäämään:
2,0-16V 100kW ?96?--97 YKK-ant/KAMPIa (X20XE/Hall/85cm joh)10-9194 49.90
Kävin ostamassa taas motonetista anturin: 2,0-X20XE 99-- YKK-anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 10-9181 42.90 ???
Ja sekin on induktiivinen anturi. prkl.
Lisää tutkittuani noita niin taas löytyi eroavaisuuksia mutta jos nyt alkaisi tärppäämään:
2,0-16V 100kW ?96?--97 YKK-ant/KAMPIa (X20XE/Hall/85cm joh)10-9194 49.90
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 33
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:13
- Location: Lappajärvi
????
Jeps sain sit megan kytkettyä siihen vaiheeseen, että pitäis laittaa kampiakselin asentotunnistin kiinni, mutta hämmästykseksi hokasin, että mun bemussa ei sit olekkaan vissihi vr asentotunnistinta!
Siinä näky olevan 2 kappaletta asentotunnistimia vierekkäin ja molemmat 3 johtosia. Eikös ne sit oo halleja ku kerta tuo johtomäärä? Kyseessä on siis 325e e30 eli jenkkimallinen eta 2.7koneella. Onko kellään varmaa tietoa, että onko tuo kuiteski 60-2 mallisella triggerillä? Ite ainaski siinä uskossa oon ollu. Saa sit vissiin repiä tuon vr-signaalin muuntimen poes, mutta tarttooko tuon hallin signaali johdon väliin mitään vai kytkenkö suoraan megan(v2.2) pinniin 24? Entäs saako esim. trig pos sun muut asetukset olla samat ku noissa vr-anturilla varustetuissa? Kaikki piti olla selvää pässinlihaa, mut nyt kyl joutuu vetää mietintämyssyn uuestaa päähä... 


325e TIC
Re: ????
Tuohan on vanhemman mallin motronicilla jossa boksi saa kierrostietonsa vauhtipyörältä. Ja hihnapyörä on sellanen tasanen jossa reikä, jonka avulla saadaan kierrostieto diagnoosipistokkeeseen...LuomuTeurastaja wrote:Jeps sain sit megan kytkettyä siihen vaiheeseen, että pitäis laittaa kampiakselin asentotunnistin kiinni, mutta hämmästykseksi hokasin, että mun bemussa ei sit olekkaan vissihi vr asentotunnistinta!Siinä näky olevan 2 kappaletta asentotunnistimia vierekkäin ja molemmat 3 johtosia. Eikös ne sit oo halleja ku kerta tuo johtomäärä? Kyseessä on siis 325e e30 eli jenkkimallinen eta 2.7koneella. Onko kellään varmaa tietoa, että onko tuo kuiteski 60-2 mallisella triggerillä? Ite ainaski siinä uskossa oon ollu. Saa sit vissiin repiä tuon vr-signaalin muuntimen poes, mutta tarttooko tuon hallin signaali johdon väliin mitään vai kytkenkö suoraan megan(v2.2) pinniin 24? Entäs saako esim. trig pos sun muut asetukset olla samat ku noissa vr-anturilla varustetuissa? Kaikki piti olla selvää pässinlihaa, mut nyt kyl joutuu vetää mietintämyssyn uuestaa päähä...
Itellä samanlainen auto...

Helpoin on varmaan hommata uudemmasta m20 koneesta tuo kampiakselin hihnapyörä, jossa 60-2 triggeröinti + siihen käypänen anturi, joka on vr-tyyppinen, jos ei sitten hommaa m52 koneesta hall-anturia. Joku korjatkoon jos nyt ihan hirveesti valehtelin.

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: ????
Kyllä siinä on vr-anturi. Se kolmas napa on johdon vaipan maadoitus.LuomuTeurastaja wrote: Eikös ne sit oo halleja ku kerta tuo johtomäärä? Kyseessä on siis 325e e30 eli jenkkimallinen eta 2.7koneella.
Ne hampaat voi varmaan laskea ihan itse? Eli 58 pykälää pitää löytyä.
muok: anturien tunnistamisesta tuolla ylhäällä
"Hall-anturi on elektroninen, VR-anturi passiivinen. Hall-anturi koostuu Hall-elementistä (yleisimmin käytetyt materiaalit ovat GaAs
(galliumarsenidi) ja InSb (indiumantimonidi)) ja tarvittavista oheiskomponenteista. Kun elementti sijoitetaan magneettivuontiheyteen ja sen läpi johdetaan virta, syntyy magneettivuontiheyteen verrannollinen jännite. Hall-anturi siis tarvitsee magneetin. Toimiakseen raudan kanssa sen täytyy luoda magneettivuo itse ja sen avulla se tunnistaa magnetoituvat kappaleet.
VR-anturi on periaatteessa sauvamagneetti jonka ympärillä kela. Kela on tasaisessa magneettikentässä kun mitään ei tapahdu. Kun magnetoituva ratas pyörii tämmöisen edessä niin kenttä vaihtelee ja kelaan indusoituva jännite mitataan ja muutetaan pulsseiksi. Jos ratas pysähtyy niin tilanne on sama kuin ratasta ei olisikaan, pysähtyi sitten hampaan tai kolon kohdalle. VR siis havaitsee vain muutokset, Hall taas näkee läsnäolonkin.
Anturin koko vaikuttaa kuinka tiheitä hampaita se pystyy lukemaan. Jos hammasväli on pieni, niin Hall näkee vierekkäiset hampaat yhtäaikaa joten se ei siis erota välejä. VR näkee tiheämmätkin koska magneettikenttä muuttuu jatkuvasti ohi vilistävän rauta pinnan mukaan. "
Last edited by Vauhtivaunu on Fri Nov 05, 2010 19:15, edited 1 time in total.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 33
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:13
- Location: Lappajärvi
Hehheh..
Jaa ja minä ku oon luullu, että tuo 60-2 kuuluu olla tuolla vauhtipyörän päässä
Ei oo ennen tullu megaa asenneltua, joten ei oo tartten noista asentotunnistimista murehtia. Elikä se triggaa m20 koneissa moottorin hihnapyöräpäästä. Pitääpä tutkiskella jos sattuis jostain lähistöltä löytään purkukoneen. Kiitoksia!

325e TIC
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Selvitetään vielä. Sen jakopään puolelta pitäisi löytyä tuonnäköistä tavaraa:
http://media.photobucket.com/image/BMW% ... 301060.jpg
Tuo iso hammastettu kiekko on se triggeripyörä.
http://media.photobucket.com/image/BMW% ... 301060.jpg
Tuo iso hammastettu kiekko on se triggeripyörä.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 33
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:13
- Location: Lappajärvi
tjaa
No pitääpä kokeilla laskeskella huomenissa. Eli siis se triggeripyörä voi olla vahtipyrän ohessa. Niinno pakkohan sen motronicinki on jotain tietoa saaha siitä anturilta 

325e TIC
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 33
- Joined: Sat Sep 25, 2010 15:13
- Location: Lappajärvi
Ohops
eli tos kuvassa se oliki siel etupäässä. mut mulla ne anturit sijaitsee siellä vaihelaatikon luona... Etupäässä oli vaan just se diagnosoi´ntipistokkeen anturi.
no pitää joka tapauksessa oikee huomen paneutua asiaan
no pitää joka tapauksessa oikee huomen paneutua asiaan
325e TIC