Mega asennusta (VR- anturikysymys), nopiasti apua!
Moderator: Masi_K
Mega asennusta (VR- anturikysymys), nopiasti apua!
Moro!
Mulla on tuossa tommonen turtananlevy ja koko bensapuolen piuhat vedetty. Aikomuksena on ajaa suoralla sytkällä ja hukkakipinällä, triggerinä 36-1 boschin VR anturi (saabista?) ja pösön 405 sen puola ja jakaja mötikkä.
Eli eka kysymys:
Mistä tiedän mitkä navat ovat VR anturissa mitäkin? Tuo signaali ja virtanavat löytynevät vertailemalla resistanssia, mutta millä saa selville sen, kumpi navoista on + ja kumpi maa??
Kysymys 2:
Tuosta pösön puolasta lähtee 4 pinniä. Mikähän järjestys näillä mahtaa olla? Entäs kun ajan hukkakipinällä, mihin nämä kaksi modulia työnnän?
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124ew.gif
Kyseisen kuvan mukaan puolaan vedetään virta, josta maa jatkaa moduliin (mulla siis molempiin moduleihin). Neljäs pinni jäisi tällöin tyhjäksi? Eikö?
Mulla on tuossa tommonen turtananlevy ja koko bensapuolen piuhat vedetty. Aikomuksena on ajaa suoralla sytkällä ja hukkakipinällä, triggerinä 36-1 boschin VR anturi (saabista?) ja pösön 405 sen puola ja jakaja mötikkä.
Eli eka kysymys:
Mistä tiedän mitkä navat ovat VR anturissa mitäkin? Tuo signaali ja virtanavat löytynevät vertailemalla resistanssia, mutta millä saa selville sen, kumpi navoista on + ja kumpi maa??
Kysymys 2:
Tuosta pösön puolasta lähtee 4 pinniä. Mikähän järjestys näillä mahtaa olla? Entäs kun ajan hukkakipinällä, mihin nämä kaksi modulia työnnän?
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124ew.gif
Kyseisen kuvan mukaan puolaan vedetään virta, josta maa jatkaa moduliin (mulla siis molempiin moduleihin). Neljäs pinni jäisi tällöin tyhjäksi? Eikö?
Last edited by MotorPena on Wed Jun 25, 2008 3:30, edited 2 times in total.
Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Sytkäasennusta
Jos sulla ei ole tiedossa, mistä koneesta/autosta se anturi on, niin melkein menee oskilloskoopilla mitattavaksi. Jos se anturi on boschin tekele, niin niissä yleensä on jonkinlainen numerosarja jonka perusteella voi myös koittaa tietoa etsiä.MotorPena wrote: mutta millä saa selville sen, kumpi navoista on + ja kumpi maa??
Ja yksi vaihtoehto on vaan tökätä se kiinni megan VR-muunninpiiriin ja katsoa toimiiko. Väärinpäin asennettu VR-anturi ei toimi ollenkaan tai hävittää kierroslukutiedon nopeasti.
MotorPena wrote: Kysymys 2:
Tuosta pösön puolasta lähtee 4 pinniä. Mikähän järjestys näillä mahtaa olla? Entäs kun ajan hukkakipinällä, mihin nämä kaksi modulia työnnän?
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124ew.gif
Kyseisen kuvan mukaan puolaan vedetään virta, josta maa jatkaa moduliin (mulla siis molempiin moduleihin). Neljäs pinni jäisi tällöin tyhjäksi? Eikö?
Perusperiaate on, että yhteen puolan pinneistä tulee virta (+12v) ja kahdesta pinnistä lähtee johdot niiden modulien suuntaan. Modulit maadoittaa (ja irroittaa maasta) puolan sytytyshetkellä. Megan lediohjaustransistorit taasen ohjaa niitä moduleja (led17 spark A ja led19 sparkB).
Re: Sytkäasennusta
Ymmärtääkseni modulit ohjautuvat led 17 ja led 18 avulla? Mistä saa puolan pinnien järjestyksen selville, ja siis yksi puolan pinneistä on ylimääräinen?Vauhtivaunu wrote:MotorPena wrote:
Jos sulla ei ole tiedossa, mistä koneesta/autosta se anturi on, niin melkein menee oskilloskoopilla mitattavaksi. Jos se anturi on boschin tekele, niin niissä yleensä on jonkinlainen numerosarja jonka perusteella voi myös koittaa tietoa etsiä.
Ja yksi vaihtoehto on vaan tökätä se kiinni megan VR-muunninpiiriin ja katsoa toimiiko. Väärinpäin asennettu VR-anturi ei toimi ollenkaan tai hävittää kierroslukutiedon nopeasti.
Perusperiaate on, että yhteen puolan pinneistä tulee virta (+12v) ja kahdesta pinnistä lähtee johdot niiden modulien suuntaan. Modulit maadoittaa (ja irroittaa maasta) puolan sytytyshetkellä. Megan lediohjaustransistorit taasen ohjaa niitä moduleja (led17 spark A ja led19 sparkB).
Niin. Ja mikäs onkaan tuon puolan sytytysjärjestys?
Kiitos.
Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Sytkäasennusta
Ei, vaan led17 ja led19 nelisylinterisen nelitahtimoottorin hukkakipinäkytkennässä.MotorPena wrote: Ymmärtääkseni modulit ohjautuvat led 17 ja led 18 avulla?
Led18 on sparkC, jota tarvitaan vasta kutoskoneen sytytystä tehdessä.
Ilmeisesti siinä yksi pinni jää ylimääräiseksi. Näin ainakin oli opelin vastaavassa tarvikepuolassa.MotorPena wrote: Mistä saa puolan pinnien järjestyksen selville, ja siis yksi puolan pinneistä on ylimääräinen?
Niin. Ja mikäs onkaan tuon puolan sytytysjärjestys?
Kiitos.
Vastauksia noihin muihin asioihin kannattaisi etsiä esim. Peugeotin korjaamokäsikirjasta tai vastaavasta.
Jollei joku täällä nyt tiedä noista tarkemmin.
Jepps, olisi vielä yks kysymys.
Mihin turtanan levyn liittimeen kierroslukumittari kytketään? Oletan että se on joko output 1,2 tai3? Mittarista lähtee kolme piuhaa, +,- ja signaali. Liitetäänkö signaali vai manuaalin mukaisesti maadoitus megaan? Jos maa liitettäisiin, jäisi signaali tällöin käyttämättä???
Kiitos
EDIT:
Jea, eli kaikki muu kytketty paitsi sytytys. Noh, mega kiinni koneeseen ja virta päälle, kuuluu naksahdus suuttimista, mutta bensapumppu on aivan kuollut. Mikähän voisi olla ongelmana? Pumppu on maadoitettu sinne, minne kaikki muutkin. Virtapiuha menee bensapumpun releeseen napaan numero 87, akku menee napaan 30, virtalukko napaan 86 ja signaali napaan 85. Mikähän voisi olla pielessä? Virtaa relee kyllä saa akulta, sekä virtalukolta, piipperillä kaikki johdot kokeiltu megaan asti jo hyvin skulaa, eli voiko relee tai piiri olla sheissenä?
Mihin turtanan levyn liittimeen kierroslukumittari kytketään? Oletan että se on joko output 1,2 tai3? Mittarista lähtee kolme piuhaa, +,- ja signaali. Liitetäänkö signaali vai manuaalin mukaisesti maadoitus megaan? Jos maa liitettäisiin, jäisi signaali tällöin käyttämättä???
Kiitos
EDIT:
Jea, eli kaikki muu kytketty paitsi sytytys. Noh, mega kiinni koneeseen ja virta päälle, kuuluu naksahdus suuttimista, mutta bensapumppu on aivan kuollut. Mikähän voisi olla ongelmana? Pumppu on maadoitettu sinne, minne kaikki muutkin. Virtapiuha menee bensapumpun releeseen napaan numero 87, akku menee napaan 30, virtalukko napaan 86 ja signaali napaan 85. Mikähän voisi olla pielessä? Virtaa relee kyllä saa akulta, sekä virtalukolta, piipperillä kaikki johdot kokeiltu megaan asti jo hyvin skulaa, eli voiko relee tai piiri olla sheissenä?
Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
VR-anturi
No, vielä yks kysymys
Tarviiko VR anturi kaikki kolme piuhaa toimiakseen vai pystyykö sen kytkemään kahdellakin? Miten tuo kolminapainen VR anturi oikein toimii? Tuleeko siis anturista: +12V, maadotus ja signaali? Tällöinhän systeemiin muodostuu oikosulku?
Eli tiivistettynä miten tuo kuuluu kytkeä?
Kiitos jo etukäteen

Eli tiivistettynä miten tuo kuuluu kytkeä?
Kiitos jo etukäteen

Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Kyllä anturi VRä on, magneetti löytyy. Ihmettelin juuri sitä että siinä on kolme lähtöä? Eli mikä avuksi? Sarjanumerolla ei löydy internetistä oikein mitään... Eli miten kytkeä?Vauhtivaunu wrote:Ei siihen kyllä mitään +12voltin kytkentää tule.
VR-anturissa on plus (+) ja miinus (-) signaalit, ei muuta. Onhan nyt ihan varmasti kyse VR-anturista? helppo testi: jos anturi tarttuu rautaan (=magneetti) se on vr, jos ei niin se on joku muu, mahdollisesti hall.
Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Useimmissa on, mutta yleensä se on selvästi siinä kahden johdon ympärillä, kuten esim. rca-piuhoissa. Tietysti, jos siinä on tehtaalla laitettu liitin ja muovit päällä, niin se on vaikeampi arvioida mikä niistä on mikäkin.PE-LE wrote:jossain VR antureissa on johdossa häiriösuojaus (shield) kytketään maihin toisesta päästä,
Itse kun olen aina sabotoinut nuo alkuperäisliittimet, niin asian kanssa ei ole tarvinnut painia.