Mega asennusta (VR- anturikysymys), nopiasti apua!

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
MotorPena
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Jun 17, 2008 22:42

Mega asennusta (VR- anturikysymys), nopiasti apua!

Post by MotorPena »

Moro!
Mulla on tuossa tommonen turtananlevy ja koko bensapuolen piuhat vedetty. Aikomuksena on ajaa suoralla sytkällä ja hukkakipinällä, triggerinä 36-1 boschin VR anturi (saabista?) ja pösön 405 sen puola ja jakaja mötikkä.

Eli eka kysymys:
Mistä tiedän mitkä navat ovat VR anturissa mitäkin? Tuo signaali ja virtanavat löytynevät vertailemalla resistanssia, mutta millä saa selville sen, kumpi navoista on + ja kumpi maa??

Kysymys 2:
Tuosta pösön puolasta lähtee 4 pinniä. Mikähän järjestys näillä mahtaa olla? Entäs kun ajan hukkakipinällä, mihin nämä kaksi modulia työnnän?
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124ew.gif
Kyseisen kuvan mukaan puolaan vedetään virta, josta maa jatkaa moduliin (mulla siis molempiin moduleihin). Neljäs pinni jäisi tällöin tyhjäksi? Eikö?
Last edited by MotorPena on Wed Jun 25, 2008 3:30, edited 2 times in total.
Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäasennusta

Post by Vauhtivaunu »

MotorPena wrote: mutta millä saa selville sen, kumpi navoista on + ja kumpi maa??
Jos sulla ei ole tiedossa, mistä koneesta/autosta se anturi on, niin melkein menee oskilloskoopilla mitattavaksi. Jos se anturi on boschin tekele, niin niissä yleensä on jonkinlainen numerosarja jonka perusteella voi myös koittaa tietoa etsiä.

Ja yksi vaihtoehto on vaan tökätä se kiinni megan VR-muunninpiiriin ja katsoa toimiiko. Väärinpäin asennettu VR-anturi ei toimi ollenkaan tai hävittää kierroslukutiedon nopeasti.
MotorPena wrote: Kysymys 2:
Tuosta pösön puolasta lähtee 4 pinniä. Mikähän järjestys näillä mahtaa olla? Entäs kun ajan hukkakipinällä, mihin nämä kaksi modulia työnnän?
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124ew.gif
Kyseisen kuvan mukaan puolaan vedetään virta, josta maa jatkaa moduliin (mulla siis molempiin moduleihin). Neljäs pinni jäisi tällöin tyhjäksi? Eikö?

Perusperiaate on, että yhteen puolan pinneistä tulee virta (+12v) ja kahdesta pinnistä lähtee johdot niiden modulien suuntaan. Modulit maadoittaa (ja irroittaa maasta) puolan sytytyshetkellä. Megan lediohjaustransistorit taasen ohjaa niitä moduleja (led17 spark A ja led19 sparkB).
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
MotorPena
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Jun 17, 2008 22:42

Re: Sytkäasennusta

Post by MotorPena »

Vauhtivaunu wrote:
MotorPena wrote:


Jos sulla ei ole tiedossa, mistä koneesta/autosta se anturi on, niin melkein menee oskilloskoopilla mitattavaksi. Jos se anturi on boschin tekele, niin niissä yleensä on jonkinlainen numerosarja jonka perusteella voi myös koittaa tietoa etsiä.

Ja yksi vaihtoehto on vaan tökätä se kiinni megan VR-muunninpiiriin ja katsoa toimiiko. Väärinpäin asennettu VR-anturi ei toimi ollenkaan tai hävittää kierroslukutiedon nopeasti.



Perusperiaate on, että yhteen puolan pinneistä tulee virta (+12v) ja kahdesta pinnistä lähtee johdot niiden modulien suuntaan. Modulit maadoittaa (ja irroittaa maasta) puolan sytytyshetkellä. Megan lediohjaustransistorit taasen ohjaa niitä moduleja (led17 spark A ja led19 sparkB).
Ymmärtääkseni modulit ohjautuvat led 17 ja led 18 avulla? Mistä saa puolan pinnien järjestyksen selville, ja siis yksi puolan pinneistä on ylimääräinen?
Niin. Ja mikäs onkaan tuon puolan sytytysjärjestys?
Kiitos.
Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sytkäasennusta

Post by Vauhtivaunu »

MotorPena wrote: Ymmärtääkseni modulit ohjautuvat led 17 ja led 18 avulla?
Ei, vaan led17 ja led19 nelisylinterisen nelitahtimoottorin hukkakipinäkytkennässä.

Led18 on sparkC, jota tarvitaan vasta kutoskoneen sytytystä tehdessä.

MotorPena wrote: Mistä saa puolan pinnien järjestyksen selville, ja siis yksi puolan pinneistä on ylimääräinen?
Niin. Ja mikäs onkaan tuon puolan sytytysjärjestys?
Kiitos.
Ilmeisesti siinä yksi pinni jää ylimääräiseksi. Näin ainakin oli opelin vastaavassa tarvikepuolassa.

Vastauksia noihin muihin asioihin kannattaisi etsiä esim. Peugeotin korjaamokäsikirjasta tai vastaavasta.

Jollei joku täällä nyt tiedä noista tarkemmin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
MotorPena
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Jun 17, 2008 22:42

Post by MotorPena »

Jepps, olisi vielä yks kysymys.
Mihin turtanan levyn liittimeen kierroslukumittari kytketään? Oletan että se on joko output 1,2 tai3? Mittarista lähtee kolme piuhaa, +,- ja signaali. Liitetäänkö signaali vai manuaalin mukaisesti maadoitus megaan? Jos maa liitettäisiin, jäisi signaali tällöin käyttämättä???
Kiitos

EDIT:
Jea, eli kaikki muu kytketty paitsi sytytys. Noh, mega kiinni koneeseen ja virta päälle, kuuluu naksahdus suuttimista, mutta bensapumppu on aivan kuollut. Mikähän voisi olla ongelmana? Pumppu on maadoitettu sinne, minne kaikki muutkin. Virtapiuha menee bensapumpun releeseen napaan numero 87, akku menee napaan 30, virtalukko napaan 86 ja signaali napaan 85. Mikähän voisi olla pielessä? Virtaa relee kyllä saa akulta, sekä virtalukolta, piipperillä kaikki johdot kokeiltu megaan asti jo hyvin skulaa, eli voiko relee tai piiri olla sheissenä?
Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Kokeile ensin, että pumppu lähtee kun sen "85"-navan maadoittaa. Jos Pumppu käynnistyy, on vika megassa. Jos ei käynnisty se on muualla.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
MotorPena
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Jun 17, 2008 22:42

VR-anturi

Post by MotorPena »

No, vielä yks kysymys :D Tarviiko VR anturi kaikki kolme piuhaa toimiakseen vai pystyykö sen kytkemään kahdellakin? Miten tuo kolminapainen VR anturi oikein toimii? Tuleeko siis anturista: +12V, maadotus ja signaali? Tällöinhän systeemiin muodostuu oikosulku?
Eli tiivistettynä miten tuo kuuluu kytkeä?
Kiitos jo etukäteen :)
Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Ei siihen kyllä mitään +12voltin kytkentää tule.
VR-anturissa on plus (+) ja miinus (-) signaalit, ei muuta. Onhan nyt ihan varmasti kyse VR-anturista? helppo testi: jos anturi tarttuu rautaan (=magneetti) se on vr, jos ei niin se on joku muu, mahdollisesti hall.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

jossain VR antureissa on johdossa häiriösuojaus (shield) kytketään maihin toisesta päästä,
MotorPena
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Tue Jun 17, 2008 22:42

Post by MotorPena »

Vauhtivaunu wrote:Ei siihen kyllä mitään +12voltin kytkentää tule.
VR-anturissa on plus (+) ja miinus (-) signaalit, ei muuta. Onhan nyt ihan varmasti kyse VR-anturista? helppo testi: jos anturi tarttuu rautaan (=magneetti) se on vr, jos ei niin se on joku muu, mahdollisesti hall.
Kyllä anturi VRä on, magneetti löytyy. Ihmettelin juuri sitä että siinä on kolme lähtöä? Eli mikä avuksi? Sarjanumerolla ei löydy internetistä oikein mitään... Eli miten kytkeä?
Auto ilman ahdinta on kuin pieru ilman hajua.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

PE-LE wrote:jossain VR antureissa on johdossa häiriösuojaus (shield) kytketään maihin toisesta päästä,
Useimmissa on, mutta yleensä se on selvästi siinä kahden johdon ympärillä, kuten esim. rca-piuhoissa. Tietysti, jos siinä on tehtaalla laitettu liitin ja muovit päällä, niin se on vaikeampi arvioida mikä niistä on mikäkin.

Itse kun olen aina sabotoinut nuo alkuperäisliittimet, niin asian kanssa ei ole tarvinnut painia.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply