Bmw E36 325i vm.91 / M50B25
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Bmw E36 325i vm.91 / M50B25
Auto on Miku S:n. ja moottori vapaastihengittävä 2.5l 24venttiilinen kutonen kahdella nokalla ilman VANOSta.
Tarina lähti liikkeelle, kun lupasin auttaa MS:n asennuksessa auton omistajaa. Boksina oli finkpt:n versio, jonka kanssa oli ollut ongelmia. Laudalta oli palanut yksi sytytyskivi ja optoerotin (lm1815-piiri oli kuitenkin) eivätkä asetuksetkaan olleet oikein kunnossa. Tilannekatsauksessa päädyttiin siihen, että rakensin uuden Megan Partcon sarjasta ja otin finkpt:n purkin vaihdossa. Tarkoitus oli käyttää auton omia antureita ja puolatulppia (COP).
Auton omistaja oli jo tehnyt vanhasta motronic-boksista adapterin megan ja auton johtosarjan välille. Lisäksi käytössä on PLX:n laajakaistalambda.
Megaan muutoksia tuli siten vr-muunninpiiri lm 1815-kytkennällä auton omaa 60-2-pyörää ja vr-anturia hyödyntämään. Mietinnän jälkeen päädyin tekemään laitteesta sekventaali COP-version (siis ei-hukkakipinä) ja second triggeriä varten laitoin hei-kivellä kytkennän lukemaan nokka-akselin asentoa. Sytytyskivinä on 6kpl VB921:siä erillisessä boksissa ja megasta siis kaikki 6 syttylähtöä käytössä. Lisäksi auton omaa tyhjäkäyntimoottoria varten on alkuperäisen fiddle-trankun (2N2222) tilalla TIP 122-trankku. Auton omalle kierroslukumittarille otetaan tieto megan x5-lähdöstä extramanuaalissa olevan kytkennän mukaan.
Ensimmäiset pyöritykset päättyivät huonosti, kun kone ei oikein suostunut pyörimään kunnolla kaikilla kuudella pytyllä. Kuitenkin ajoituslampulla seurattaessa ykkösen merkki oli kohdallaan (puolatulppa oli irti ja tulpan ja puolan välissä oli normaali sytytysjohto). Tarkempi tutkiminen paljasti, että olin kytkenyt epähuomiossa ledien 18 ja 19 lähdöt ristiin l. spark b ja c olivat ristissä. Sytytysjärjestyksessä (1-5-3-6-2-4) tämä tarkoitti sylinterien 5 ja 3 vaihtumista keskenään. Ilahduttavaa kuitenkin oli huomata tuon tuplatriggerin toimivan ns. laakista.
Tätä kirjoittaessa on boksi vielä kokeilematta tuon korjauksen jälkeen, mutta uskon auton pyörivän moitteetta, koska ainoa virhe toistaiseksi on ollut tuo sytkälähtöjen ristiinkytkeminen. Alunperin kokeilimme megaa myös hukkakipinällä (eli kaksi vb kiveä samassa sytkälähdössä) mutta em. syystä sekään ei toiminut.
Tarinan opetus: kannattaa tarkistaa kytkennät aina kolmeen kertaan ja vielä kerran, jos laite ei toimi.
Lisää infoa tulee kunhan saamme auton pyörimään kunnolla ja säätöihin. Saa myös kysyä, jos kiinnostaa. MSQ-tiedoston pistän, kunhan auto on säädetty. Koodina tällähetkellä 029y4
Tarina lähti liikkeelle, kun lupasin auttaa MS:n asennuksessa auton omistajaa. Boksina oli finkpt:n versio, jonka kanssa oli ollut ongelmia. Laudalta oli palanut yksi sytytyskivi ja optoerotin (lm1815-piiri oli kuitenkin) eivätkä asetuksetkaan olleet oikein kunnossa. Tilannekatsauksessa päädyttiin siihen, että rakensin uuden Megan Partcon sarjasta ja otin finkpt:n purkin vaihdossa. Tarkoitus oli käyttää auton omia antureita ja puolatulppia (COP).
Auton omistaja oli jo tehnyt vanhasta motronic-boksista adapterin megan ja auton johtosarjan välille. Lisäksi käytössä on PLX:n laajakaistalambda.
Megaan muutoksia tuli siten vr-muunninpiiri lm 1815-kytkennällä auton omaa 60-2-pyörää ja vr-anturia hyödyntämään. Mietinnän jälkeen päädyin tekemään laitteesta sekventaali COP-version (siis ei-hukkakipinä) ja second triggeriä varten laitoin hei-kivellä kytkennän lukemaan nokka-akselin asentoa. Sytytyskivinä on 6kpl VB921:siä erillisessä boksissa ja megasta siis kaikki 6 syttylähtöä käytössä. Lisäksi auton omaa tyhjäkäyntimoottoria varten on alkuperäisen fiddle-trankun (2N2222) tilalla TIP 122-trankku. Auton omalle kierroslukumittarille otetaan tieto megan x5-lähdöstä extramanuaalissa olevan kytkennän mukaan.
Ensimmäiset pyöritykset päättyivät huonosti, kun kone ei oikein suostunut pyörimään kunnolla kaikilla kuudella pytyllä. Kuitenkin ajoituslampulla seurattaessa ykkösen merkki oli kohdallaan (puolatulppa oli irti ja tulpan ja puolan välissä oli normaali sytytysjohto). Tarkempi tutkiminen paljasti, että olin kytkenyt epähuomiossa ledien 18 ja 19 lähdöt ristiin l. spark b ja c olivat ristissä. Sytytysjärjestyksessä (1-5-3-6-2-4) tämä tarkoitti sylinterien 5 ja 3 vaihtumista keskenään. Ilahduttavaa kuitenkin oli huomata tuon tuplatriggerin toimivan ns. laakista.
Tätä kirjoittaessa on boksi vielä kokeilematta tuon korjauksen jälkeen, mutta uskon auton pyörivän moitteetta, koska ainoa virhe toistaiseksi on ollut tuo sytkälähtöjen ristiinkytkeminen. Alunperin kokeilimme megaa myös hukkakipinällä (eli kaksi vb kiveä samassa sytkälähdössä) mutta em. syystä sekään ei toiminut.
Tarinan opetus: kannattaa tarkistaa kytkennät aina kolmeen kertaan ja vielä kerran, jos laite ei toimi.
Lisää infoa tulee kunhan saamme auton pyörimään kunnolla ja säätöihin. Saa myös kysyä, jos kiinnostaa. MSQ-tiedoston pistän, kunhan auto on säädetty. Koodina tällähetkellä 029y4
Last edited by Vauhtivaunu on Sun Feb 24, 2008 0:38, edited 1 time in total.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Kyllä tää tästä..
Luottavaisin mielin seuraavalla asennus kerralla bemari kehrää kuin kissa 

tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Kyllä tää tästä..
Eli tällaista viestiä tuli eilen.Miku_s wrote:bemari kehrää kuin kissa
Bensa- ja sytytyskartat on tosin pielessä, koska ne on vain "jotkut" mitkä sattu olemaan. Lisää tarinaa tulee...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Autolla ajettiin tänään n. 40km bensakartan säätämiseksi. Pikkuhiljaa alkaa VE:t olla kohdillaan, muutama kuoppa vielä on. Keli vaan oli senverran huono, ettei oikein kaikkia alueita saanut käytyä läpi. Seuraava homma on paneutua kylmäkäynnistyksiin ja sytytyskarttaan, sekä tyhjäkäyntiventtiilin toimintaan. Auto kuitenkin kulkee melko mukavasti. Ainakin talvikelissä tuntuu levottamalta.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Laitetaan vaan tänne niin on muillekin vähän neuvoa.
Dwell on starttaus: 3.0ms ja running: 2.1ms
Kaikki käytetyt kytkennät löytyy MS extran manuaalista
LM1815 piiri
Nokka-akselin asentoanturin kytkentä
Dwell on starttaus: 3.0ms ja running: 2.1ms
Kaikki käytetyt kytkennät löytyy MS extran manuaalista
LM1815 piiri
Nokka-akselin asentoanturin kytkentä
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Nyt on Bemariin laitettu BTCF:n kautta saatu syttykartta sisään (kiitokset M57D:lle) ja vetoja tuli varsinkin alapäähän lisää (entinen syttykartta oli aivan liian myöhäisellä). Lisäksi lisäilmaventtiili laitettiin toimimaan ja tyhjäkäynti haettiin kohdalleen. Pientä vaeltamista vielä on, mutta oikeat asetukset ei enää ole kaukana. Auto tuntuu kulkevan varsin nätisti ja bensakartta kutakuinkin kohdallaan. Ei ihan äkkiä uskoisi, että se komponenttikasa, joka syksyllä oli pöydällä, kuljettaa nyt tuota bimmeriä.
Kuljettaa
Kuljettaa ehkä vähän liian liukkaasti näin alku innostuksessa varsinkin talvella.. vetoja tuntus olevan ihan eri tavalla kun aikasemmin.. on nii mukava ku kierrokset menee yli 4000rmp/min nii rupee vetämään mut ei oikein talvella riitä pito.. (ei edes vitosella se tuli huomattua... )
ei ihan turha laitos.. voittaa lastuviritykset 10-0

tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
nyt rupeaa olemaan kaikki kohdallaan tyhjäkäynti kaipaa vielä pientä hieno säätöä. ja vielä imuputki keulalle pois konehuoneesta imemästä lämmintä ilmaa.. pienen taistelun jälkeen alkaa jo helpottaa ja toimimaan kunnolla. mutta vauhtivaunu varmaan kertoo lisää alkuperäiseen tehdyistä parannuksista kunhan kerkee kirjotella .
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Nojoo. Jostain syystä tuo uudempi 029y4 koodi aiheutti outoa käytöstä. Joidenkin asetusten muuttaminen (esim. closed loop idle) tuntui korruptoivan koodia. Kun koodin poltti uudelleen kaikki oli taas vähän aikaa hyvin,kunnes sama alkoi. Laitettiin sitten kylmästi Hi-res (08 tai 09a, en tarkemmin muista) ja ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmaa. Kuin taikaiskusta myös closed loop alkoi toimia jotenkin. Sen tarkemmin kun ei kerinny säätöjä viilata, niin ei jätetty asetusta päälle, vaan auto pelaa nyt warmup-säädöllä. Kunhan tulee taas aikaa paneutua asiaan, niin uskoisin tuohon closed looppiin löytyvän oikeat säädöt. Käytössä siis kolmenapainen boschin tyhjäkäyntiventtiili.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Nyt on BMW kulkenut megan voimin jo useamman kilometrin ja toistaiseksi omistajan mukaan on kaikki hyvin. Jostain syystä tuo 029y4 koodi ei sopinut kokoonpanon kanssa yhteen. Hi-res tuntuu pelittävän paremmin ja toimintakin on ollut tarkempaa.
Minne muuten saisi tuon MSQ:n, kun mulla ei ole missään kotisivuja tms, mihin sen vois tyrkätä
Minne muuten saisi tuon MSQ:n, kun mulla ei ole missään kotisivuja tms, mihin sen vois tyrkätä

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
No nii nyt on paneuduttu tyhjäkäyntiin ja saatu se toimimaan Jollain tavalla auton omalla tyhjäkäynti moottorilla boch 3 napainen.. kilometrejä noin 2000 takana ilman ongelmia
Last edited by Miku_s on Mon Mar 31, 2008 16:11, edited 1 time in total.
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
nyt laitettu tyhjä käynti moottoria ohjaamaan kyseiseltä sivulta löytyvä piiri http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=856880 Ohjaa 3 napaista moottoria paljon paremmin kun pelkkä megan ohjaus.
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Näyttäisi siltä, että megaa vaivanneet mystiset sytytyksen katkomiset on nyt selvitetty.
Laitoin LM1815-piiristä pinni nro 14:n maihin ja megan optopiiristä poistin C11-kondensaattorin. Tuo muutos "selkeyttää" megalle menevää kanttiaaltosignaalia ja nyt näyttäisi, että kierroslukutieto on tasaisempi.
Laitoin LM1815-piiristä pinni nro 14:n maihin ja megan optopiiristä poistin C11-kondensaattorin. Tuo muutos "selkeyttää" megalle menevää kanttiaaltosignaalia ja nyt näyttäisi, että kierroslukutieto on tasaisempi.
leimasin noin kuukausi sitten.. ja päästöt oli paremmat ku hyvät.. jopa paremmat kun edellisessä katsastuksessa auton omalla ruiskulla... penkkiin olen vasta menossa mutta kyllä täs kesän aikana aion käydä rullia pyörittämässä.. kuulin huhua että joillain olisi mega vanostakin ohjaamassa.. mutta tämä on huhu ei varmaa tietoa.
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
Eli tuo partcon setti ei kelepaa.SamiH wrote:M50TU:n On-off Vanosta pysyy ohjaamaan ainakin MS2:sella, tuollainen on toiminnassa. Uudempi portaattomasti muuttuva aiheuttaa sitten jo hieman haastetta.
Onks sulla lappua tallessa yhtää et millasia lukuja putkesta tuli?
(kukkasiako?)
Entä miten kulutus?
Itsellä tyhjäkäyntiongelmia ja ylimääräistä aikaa
