Kiihdytysrikastuksen kanssa ongelmia (Suzuki TL1000S)..

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Zammy
Megasquirt aloittelija

Kiihdytysrikastuksen kanssa ongelmia (Suzuki TL1000S)..

Post by Zammy »

Mega 2.2 ja koodi 29y4. Ajokkina Suzuki TL1000S, 2syl. v2 1000cc. Megalla soppapuoli ohjattu, sytkä alkuperäisellä ohjainlaitteella. Peruskartan afr- arvot on penkissä säädetty ja alkavat olla aika kivasti linjassa. Ongelmana on kiihdytysrikastusten tökkiminen.

Peruskartta säädettiin ilman rikastuksia, niihin alettiin puuttua vasta kartan hiomisen jälkeen. Aluksi testailtiin Map- pohjaista säätöä.
MapDottia kokeiltu välillä 50-500. Jos arvon laittaa pieneksi, niin peli tuksehtuu täysin kaasu avattaessa riippumatta muista parametreista. Rikastusjakson pituus on 1.0 sekuntia ja pulssinleveydet on kokeiltu väleillä 1- 22,5 ms. Kpa / s on käyty läpi väleillä 20-100. Aina vaan peli tuumailee tovin kun raana avataan, lähdettiin sitten tyhjäkäynniltä tai suuremmilta kierroksilta.

Kierroslukupohjaista AE:tä on myös testattu. kierrosluvuiksi laitettiin 800, 3500, 6000 ja 8800 (80% rajoitinrpm:stä). MapTresholdia testailtu eri arvoilla välillä 50- 500. Rikastusten pulssien pituudet käyty läpi väleillä 1-22,5 ms. Rikastusjakson pituutta muuteltu aina pariin sekuntiin asti.
Aina vaan peli tuumailee tovin kun kaasua avataan. Tuntuu, ettei millään muulla saisi edes muutosta aikaan lukuunottamatta MapTresholdia. Sen pienentäminen pahentaa tilannetta selkeästi.

Vakioitten osalta on jouduttu hieman kikkailemaan, eli Mega näkee pelin 1- sylinterisenä. Tämä siksi, että puolalta tulevaa kierrostietoa ei muuten saisi näkymään oikein. 1 suihkutus / kierros ja 2 suutinta. Tämä siksi, että kierroslukutietoa ei saa mittarille menevästä linjasta, ei nokka- akselin asentotunnistimelta. Signaali on liian pieni megan ymmärrettäväksi, luokkaa pari hassua volttia. Kampuran asetotunnistimelta tieto näkyy, mutta on sytkän ei- tasajakoisuuden takia (triggerihampaita pyörällä erikoisesti sijoiteltuna) ihan mitä sattuu. Puhdasta kierrostietoa siitä ei saa irti. Näin ollen olen pitänyt puolaa ainoana vaihtoehtona. Puolien signaaleja yritettiin myös summailla dioidikytkennällä, mutta se ei tuottanut tulosta. Summattua tietoa ei saatu näkymään.

Voisiko tuo vakioitten "virheellisyys" aiheuttaa ongelmia näitten kiihdytysrikastusten kanssa..? Vai mistä tällainen ongelma voisi johtua? Ideoita / ehdotuksia ottaisin hyvin mielelläni vastaan.
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Onko sulla ollenkaan TPS-anturia käytössä, vai minkä takia sulla on tuo MAP rikastuksen triggerinä?

Itse olen käyttänyt tuota kierroslukupohjaista AE:tä ja TPS:ää sen triggaamiseen, tuntuisi toimivan parhaiten. TPS on luultavasti MAP:ia luotettavampi triggaustapa, MAP:illa saattaa tulla helposti virheellisiä rikastuksia, etenkin näin erillisten läppärunkojen kanssa.

Ensimmäiseksi laittaisin rikastusajan huomattavasti pienemmäksi, mulla taitaa nyt olla 0,1s. Kierrosluvut luokkaa 1000, 2000, 3500 ja 7000. Rikastusmäärät vastaavasti luokkaa 1,5ms 1,0ms 0,8ms ja 0,5ms. Yläkierroksilla rikastuksille ei tunnu olevan pahemmin tarvetta. TPS:n triggaustaso taitaa olla luokkaa 0,5V/s.

Eli jostain tuolta hehtaarilta voisi alkaa kokeilemaan. Tärkein muutos noihin sun kokeilemiin arvoihin olisi varmaan tuo rikastusaika, pitäytyisin reilusti alle sekuntin ajoissa. Vakioiden en usko vaikuttavan tähän juurikaan.
Arttu
GSX1100 -85
Zammy
Megasquirt aloittelija

Post by Zammy »

Mapilla trigataan joo, tps ei ole käytössä ensinkään, ainakaan toistaiseksi. Miten se MapDot- arvo, kuvaako se sitä, että kuinka nopeaan / suureen paineen muutokseen järjestelmä ylipäätänsä lähtee AE:tä laittamaan...?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Jep, MapDot kuvaa juurikin tuota paineen muutoksen nopeutta, mihin reagoidaan.
Arttu
GSX1100 -85
Zammy
Megasquirt aloittelija

Post by Zammy »

Jaa että mappi ei olisi oikein hyvä tuohon triggaukseen..? Voisi äkkiseltään kuvitella, että jos MapDot- arvo on vaan sopiva (ei liian herkkä / ei liian suurpiirteinen), niin homman pitäisi toimia ihan ok...? Vai tuleeko tuossa suurten läppärunkojen kanssa sen verran "haamupulsseja", ettei homma sen takia toimi niin hyvin kuin luulisi?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

No jaa, kai se MAPpikin toimii, jos sille vaan löytää sellaisen herkkyysarvon, missä ei tule vikatriggauksia mutta kaasun avaamiseen kuitenkin reagoidaan. Itse en ole edes kokeillut tuota MAPilla kiihdytysrikastuksen triggausta, kun mulla on ollut aina TPS käytössä, eli sen puoleen en osaa paljoa sanoa käytännön toimivuudesta. Mutta muistelen täältäkin lueskelleeni kommentteja tuon säätämisen hankaluudesta jopa yhdellä läpällä varustetuissa auton koneissa. Eli siltä pohjalta veikkaan, että erillisillä läppärungoilla voi tulla ongelmia sopivan MapDot-arvon löytämisessä. MAP-arvo kun yleensä pomppii aika paljon jo ihan imutahtien mukana.

Mutta kannattaa tietty kokeilla itse, etenkin jo TPS anturia ei ole valmiina. Ei siinä paljoa menetäkkään. Mutta on hyvä pitää mielessä, että välttämättä hommaa ei saa toimimaan vaikka miten koittaisi säätää.
Arttu
GSX1100 -85
Zammy
Megasquirt aloittelija

Post by Zammy »

On mulla tietty mahdollisuus koittaa tuota tps- triggaustakin. Tunnistin kun kuitenkin on olemassa. Tarvinnee siis haaroittaa tps:n ulostulojännite megaan.
Post Reply