Korjataankin, että jos laitan nokka-akselin päähän 4-1 pyörän ja hall-anturi lukemaan sitä. Kipinää antaa nuo 2x VB921:ä ja puolana pösön 2x2 hukkakipinäpuola.
Ovatko seuraavat asetukset oikein, että voin turvallisesti yrittää moottoria käyntiin?
Megan levyversio on tosiaan v3.0 uusimmalla extra koodilla.
Tuo sagemin puola oli jo syntyjään susi niin vaihdoin puolan Boschin 0 221 503 407 puolaan. Ja asetukset samoihin mitä tuolla esimerkissä on.
Ongelma on kuitenkin seuraava. En saa tuota vehjettä edes lupailemaan käyntiin. Bensaa tulee, kipinä tulee.
Moottori on Peugeotin 1.4
Suuttimet 200cc/min
required fuel 11.2
Logia olen ottanut starttauksesta ja sen mukaan kierroksetkin näkyvät ihan nätisti 150-220rpm.
Dwell-asetukset ovat
-cranking 6ms
-runnig 4ms
Triggeröinti tapahtuu 6-1 pyörällä ja Trig A on 1. hampaasta ja Trig B 4. hampaasta.
Trigger angle on 60 astetta
Cranking timing on time based
Kysymys kuuluukin nyt olenko todella unohtanut jotain tärkeää?
Ja sen verran vielä, että alunperin tuo toimi virranjakajalla ja ms v2.2 ohjasi pelkkää bensan syöttöä.
***edit***
Elikkä sen verran tarkennusta, että 1 ja 4 -pyttyihin tulee kipuna, mutta 2 ja 3 -pytty pimeenä. Lähden etsimään vikaa nyt puolasta ja sitten edelleen megan boksista.
Missä sulla on se triggeripyörä? Nokka- vai kampiakselilla? Miten olet asemoinut sen: kun ykkönen ykk:ssa niin montako hammasta jää puuttuvan hampaan ja anturin alla olevan väliin?
Tarkistaisin ensin, että sytkälähdöt on määritelty oikein. Seuraavaksi voisi mittailla noiden VB921:sten ohjausta, että tapahtuuko siellä mitään. Ilman skooppia noiden mittaaminen on tietty vähän hankalaa, mutta luultavasti yleismittarillakin näkee onko siellä mitään eloa. Ainakin vertaamalla toimivaan kanavaan.
Noniin, elikkä boksista vaihdettu syttykivi. Ja 12-1 pyörä asennettu kampiakselille.
Yritetty laittaa ohjeen mukaan ensimmäinen hammas 60 astetta ennen ykk:ta.
Muuten kaikki tuon esimerkin mukaan.
Trigger angle spark setupissa 60 astettta
Lähtee käyntiin jos lähtee, todella nuhainen ja kummaa ääntä pitää eikä ota kierroksia.
Trigger angle 50 astetta
Lähtee käyntiin laakista, käy nätisti ja ottaa kierroksia, eli ilmeisesti todellinen trigger-angle on lähempänä tätä 50 astetta?
Onko tuolla käytännön merkitystä vaikka tuo trigger angle jäisi todellisuudessa 50 asteeseen?
Ilmeisesti ajoituslampun kanssa säädettäessä käytetään sitten tuota kiinteää 10 asteen ennakkoa ja trim-anglella säädetään ennakko vastaamaan todellista?
"IMPORTANT - do NOT set your total Trigger Angle (i.e. Trigger Angle plus additions) in the range 20 to 50 degrees as you will encounter problems and be unable to get your desired advance"
" the calculations need around a 5deg band from the Trigger Angle."
= 50 astetta antaa maksimissaan 45 astetta ennakkoa, ei välttämättä hyvä.
" If the timing is not being fired at the fixed angle then alter the "Trigger Angle" until the timing is at the fixed angle."
Säädetään trigger angle niin että 10 asteen fixed anglella ajoituslamppu näyttää 10 astetta.
manuaali...
Trim angle on näppärä noissa edis yms järjestelmissä kun meneekin se triggeri kehä muutaman asteen pieleen lämpösovitteella ja anturi sopii vaan yhteen kohtaan
Se näyttää kipinän aina kun sylinteripari sytyttää. Eli 1. sylinterin tulpanjohdossa näyttää oikein... kipinä tulee joka kampiakselin kierroksella eli tuplana verrattuna jakajaan/suorasytkään.
mulla on käytössä tuo "50 astetta trigger angle" ja toimii ihan ok.
max. ennakot kartalla on 43... toinen vaihtoehto olis käyttää trigger anglena jotain 130 astetta, jolla ei sitten tyhjäkäynti ole enää mistään kotoisin...
starttaakin paremmin tuolla trigger angle 50 asetuksella, kun käytössä on se time based asetus...
aikani ihmettelin kans, kun varoiteltiin käyttämästä tuota trigger anglea väliltä 20-50, että mitä ongelmia se tuo, kokeilin enkä huomannut ainakaan muutosta huonompaan...
Trigger angle on nyt varmasti se 60 astetta. Eli 60 astetta ennen YKK:ta osuu rattaaan 1 hammas anturille.
Silti jos laitan megatunessa 60 astetta trigger-angleksi ja fixed angleksi 10 astetta ja alan katsomaan ajoituslampulla niin se näyttää sytkän olevan noin 10 astetta myöhäisellä.
Jos korjaan trigger-angleksi 40 astetta saan saman lukeman megatunella ja strobolla eli 10 astetta ennakkoa. Tällä asetuksella kone tuntuu toimivan ihan normaalisti, mutta oikeinhan tämä ei ole.
Ja varmistin vielä tuon trigger anglen, että se on todellisuudessa 60 astetta. Piirsin autocadilla tuon rattaan ja siihen asteet. Sitten 1:1 paperikopio.
Nagu wrote:Mahdollista, mutta kummastuttaa miksi se niin haluaa tehdä?
Minkälainen kytkentä sulla oli hall-anturilla? Mille puolelle ylösveto on kytketty? Se, kumpaa hampaan reunaa seurataan riippuu onko "hi to lo" vai "lo to hi"-kytkentä
Nagu wrote:Mahdollista, mutta kummastuttaa miksi se niin haluaa tehdä? Pikainen laskutoimitus 360/24=15
Teoriassa noin, mutta hampaan ollessa pyörässä yhtä "pitkä" kuin väli, niin pulssin pituudeksi tulee hampaan kohdalla isompi.
Näin koska anturi tunnistaa hampaan jo ennen, kuin hampaan reuna on anturin keskellä ja vastaavasti vielä jonkun matkaa hampaan jo mentyä ohi.
Joo niin tekee, mulla nokka-akselilla 60 astetta eykk laitettu honeywelli ottaakin sitten 92 astetta eykk... ei se niin justiinsa ole justiinassa, kunhan toimii.
Noniin, eli vika oli juurikin tuossa anturin kytkennässä. Olin katsonut väärästä kuvasta kytkennän. Korjasin asian ja nyt trigger angle on 61astetta. Kiitokset kaikille vaivannäöstä.
Vauhtivaunu wrote:
Nagu wrote:Mahdollista, mutta kummastuttaa miksi se niin haluaa tehdä?
Minkälainen kytkentä sulla oli hall-anturilla? Mille puolelle ylösveto on kytketty? Se, kumpaa hampaan reunaa seurataan riippuu onko "hi to lo" vai "lo to hi"-kytkentä