megasparkin soveltuvuus yksimukiseen moottoripyörään

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
ottok
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Wed Apr 30, 2008 20:29

megasparkin soveltuvuus yksimukiseen moottoripyörään

Post by ottok »

Eli tarve olisi saada säädettävä ennakko yksisylinteriseen kampikäynnisteisen nelitahtiseen moottorinpyörään.

Huolenaihe mihin en löytänyt netistä selkeää vastausta on se että tarvitseeko megasquirtin tahdistautua ennen kuin se tekee perusennakolla kipinää ?

Ongelma siis tuollaisessa isokuutioisessa korkeapuristeisessa moottoripyörässä on se että kun sitä poljetaan käyntiin niin jalkavoimalla saadaan kone pyörähtämään vain *KERRAN* yläkuolokohdan yli.

Sytytyksen siis olisi pakko tuottaa ilman tahdistumista tarkka kipinä perusennakkon kohdalla alle puolen kierroksen pyörähtämisellä muuten homma menee vituiksi.

Mitä netistä selasin niin ilmeisesti triggeröinti tapahtuu maksimiennakon kohdalla josta sitten mega kai laskennallisesti viivästää kipinää perusennakkoon saakka. Jos kone ei ole ehtinyt pyöriä niin ei taida kipinääkään tulla vai ... ?

Tästä herää epäily että mega on lähinnä tarkoitettu starttimoottorilla käynnistettäviin laitteisiin joissa koneen sallitaan pyörähtää kokonainen kierros ennen kuin tarvitsee tuottaa tuottaa kipinää.

Onko siis käsitykseni oikea että mega ei sovellu poljettavaan isokuutioiseen koneeseen ollenkaan ?


-Otto ?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Trigger returnia käytettäessä mega ottaa käynnistyssytytyshetken hampaan takareunasta, kun normaalisti se käyttää etureunaa sytkään.

Eli jos teet triggeripyörään hampaan, jonka etureuna on 60 asteen kohdalla ja takareuna 10, niin trigger returnia käytettäessä nalli startissa lähtee aina 10 asteen kohdalla.

Ilman trigger returnia mega siis laskee starttisytkähetken ajalla tuosta 60 asteesta.
Post Reply