Trigger ongelmaa

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
255hv
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Jan 05, 2008 22:51
Location: tampere

Trigger ongelmaa

Post by 255hv »

Mikä vois olla vikana kun hall anturin signaali menee kätöselleen muutaman kierroksen jälkeen? Vaikka kone ei vielä edes käy, 36-1 pyörä jota koittaa lukea honeywell 1GT101DC. Kytketty tämän sivuston wheel decoder ohjeen mukaan,skoopilla signaali katottu ja menee aivan sotkuksi muutaman kiekan jälkeen...optoerotinta olen vaihtanut eikä apua..
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Aika erikoiselta kuulostaa, jos itse anturilta tuleva signaali tosiaan on ensin ihan ok ja sitten alkaa sekoilemaan muutaman kierroksen jälkeen. Minkälaiseksi sotkuksi se menee? Entä oletko mitannut ennen optoa ja opton jälkeen, onko eroa?

Yksi mieleen tuleva juttu on anturin kiinnitys, onko se riittävän tukeva? Ja onko pyörässä riittävän isot hampaat anturille?
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Taitaa vain olla liian tiheä hammaspyörä anturille. Minä en yli 12 hampaista pyörää tuolla anturilla käyttäisi ainakaan nokkapyörään tehtynä, isommalla kehällä toimii paremmin.
255hv
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Jan 05, 2008 22:51
Location: tampere

Post by 255hv »

Oon mittaillut vain ennen optoa ja siittä tulee ´piikikästä´ signaalia.
Triggerpyörä on kampiakselin päässä ja on n.170mm halk. hampaat on anturi speksien mukaan,´minimimitat´ täyttävä. Kaapeli on häiriösuojattua mekan päästä maissa. Ehkä sen opton joku hajottaa...
Kun otan anturille pull upin erikseen enkä kytke mekaan singnaali säilyy..
Ei tosiaan korjaannu optoa vaihtamallakaan.Kytkentävirhettä ainakaan vielä löytänyt. Anturin teline tukeva.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Meneekö anturin piuhat läheltä puolaa, puolan johtoja, tulppien johtoja tai muuta häiriötä aiheuttavaa paikkaa?
mika_n
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:44
Location: Kymenlaakso

Post by mika_n »

Jos käytössäsi on skooppi, niin katso ihmeessä, mille signaali näyttää opton jälkeen. Siitä voisi päätellä missä mättää.

Kuten P sanoi, suurjännite voi indusoida jännitteitä sellaisiin paikkoihin jossa niitä ei pitäisi olla.

Kokeile irroittaa puola/n johdot ja katsoa, esiintyykö häiriö? Jos ei esiinny, niin syyllinen on selvillä. Jos esiintyy, jatketaan vian hakua.

Yksi mahdollisuus on se, että opto ei saa tarpeeksi ohjaus virtaa, jolloin opton lähdön jännite ei laske riittävän alas ja lopputulos on "puolikas" signaali. Jolloin prosessorin inputti saattaa liipaistua tai sitten ei.

Käykö opton tulo alle 0,7V jännitteessä ollessaan pulssin minimissä?
255hv
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Jan 05, 2008 22:51
Location: tampere

Post by 255hv »

Ei kovin lähellä mene tulpanjohtoja,mutta täytyy viikonloppuna vetää ilmalinjana anturinjohto..MSD sytkä on kyllä aika tehokas. Samalla setupilla virranjakaja triggerillä pelas muuten mutta kipinä huojui liikaa joten lähin tähän..
255hv
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Jan 05, 2008 22:51
Location: tampere

Post by 255hv »

Jaahas,taas päivä tuli leikittyä.Kokeilin ilman kipinää,ei vaikutusta.36-1 pyörän muutin 12-1,nyt jopa käy.Noin 3000 rpm:n asti jossa alkaa pauke.
Strobolla sytkä pysyy n.2000 asti säädetyssä ennakossa jonka jälkeen alkaa vaeltamaan ylös n.30 ast.Skoopilla sain kerran näkymään puhdasta signaalia muuten todella piikikästä,ihme että käy näinkin hyvin.

Tämä harrastus alkaa ottamaan `hieman `enemmän kun antaa..


Kone on 350 chevy.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Mistä toi Honeywelli saa käyttöjännitteensä? Suosittelen että otat sen MS:n
piirilevyltä jänniteregulaattorille tulevan "suotimen" jälkeen. MS v2.2 levyllä on hyvä paikka
C15 ja U5 välissä tyhjä juotosreikä. Pari asennusta tolla anturilla muutettu mainitsemiesi oireiden takia.
Kokeile, ei se ota jos ei annakkaan mutta meillä se on toiminut hyvin.

Tuleeko kaikki anturin johdot boxille saakka? Jos ei niin muuta sekin.
255hv
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Jan 05, 2008 22:51
Location: tampere

joo,o

Post by 255hv »

Jahas ´vikakin`löytyi spark output inverted oli asennossa no.Joka taas aiheutti latausajan siirtymisen ennakkoon jonka takia se karkas.Anturin syötön otin sen suotimen jälkeen,tosin signaali edelleen suttuista mutta ei näytä haittaavan. Kiitokset vinkeistä,tyhmästä päästä kärsii kasi.. :oops:
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Mite tuo invertointi vaikuttaa tuohon syttölähtöihin? Itellä kans no ja yes ei ees lähe käyntiin (muistaakseni).. 3 tappia kampuralla ja hall anturi. 2kpl latausajan omaavaa bossin lootua ohjaa pösön hukkakipinäpuolaa.. Vikana et kierokset "muka" heittelee 5500 tienoilla jonka takia aivastelee ja räkii..lokista tuo sekoilu huomattu. Muute toimii ihan hyvin.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
255hv
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Jan 05, 2008 22:51
Location: tampere

jaa,a

Post by 255hv »

Kai se kipuna liipaistuu siltä reunalta missä puolan latusaika vaihtelee.Sitä muuttelemalla myös vika selvisi ,arvoa vaihtelemalla vakiokierroksilla ennakko vaihteli..
Post Reply