Imuilmananturin sijoitus plenumittomaan
Moderator: Masi_K
Imuilmananturin sijoitus plenumittomaan
Onko ideoita mihin sijoittaa kyseinen anturi? Kyseessä on läppärungollinen/imutorvellinen ratkaisu jossa ilmanputsarit joka torvessa("sukat") eli ei kohtaa missä imuilma menisi yhdessä putkessa. Tylysti reikä yhteen torveen ja yrittää eristää anturin runko johtuvalta lämmöltä?
No ensimmöisenä heittäisin ne sukat sinne missä aurinko ei paista. Niillä kun tuppaa hukkumaan huipputehoista noin 10%... Ja kun vaihdat siihen sellasen suodattimen mikä on yhtenäinen kaikille niin sitten ratkeaa aika hyvin se anturinkin sijoittaminen.
Omassa härpäkkeessä ei ole suotimia lainkaan ja anturi on parin sentin päässä imutorvesta ja ihan järkeviä lukemia antaa.
Omassa härpäkkeessä ei ole suotimia lainkaan ja anturi on parin sentin päässä imutorvesta ja ihan järkeviä lukemia antaa.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Se sukkamalli sekottaa imutorven ilmanvirtauksen todella hyvin ja lopulta alkaa vetämään sitä sinne torven sisällekin. Nämä siis nähty dynossa ja tehohäviötkin siellä todettu.
http://www.pipercross.net/competition/p ... _px500.asp
Tuollanen toimii jo paljon paremmin kun ei ole kiinni imutorvessa.
Ja onhan tuollasessa virtauspinta-ala todella paljon suurempikin eikä ole kylmäkynnistyksessä aivan niin suurta syttymisen vaaraakaan kuin noilla sukilla... Ja sitten ne vasta ahdistaakin jos kone kylmänä potkii liekkiä imukanavasta, tällöin se sukan sisäpinta on yleensä palanut sellaseksi kovaksi muovimaiseksi
Eli virtauksen suhteen on hyvin merkittävää että imutorven lähellä ei ole mitään. Jostakin on jäänyt sellainen perussääntö että imutorven reunoista pitäisi olla kanavan verran joka suuntaan tyhjää.
http://www.pipercross.net/competition/p ... _px500.asp
Tuollanen toimii jo paljon paremmin kun ei ole kiinni imutorvessa.
Ja onhan tuollasessa virtauspinta-ala todella paljon suurempikin eikä ole kylmäkynnistyksessä aivan niin suurta syttymisen vaaraakaan kuin noilla sukilla... Ja sitten ne vasta ahdistaakin jos kone kylmänä potkii liekkiä imukanavasta, tällöin se sukan sisäpinta on yleensä palanut sellaseksi kovaksi muovimaiseksi

Eli virtauksen suhteen on hyvin merkittävää että imutorven lähellä ei ole mitään. Jostakin on jäänyt sellainen perussääntö että imutorven reunoista pitäisi olla kanavan verran joka suuntaan tyhjää.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Mahdollisimman kauas torven reunasta myyjä neuvoi sukat asentamaan eli torven ja putsarin pohjan väli mahd. suureksi... Ja ei se nykyisellä nokalla ole vielä takaisin potkinu, täytyy sytkä- ym perussäädöt tehdä vaikka ilman putsareita jos tuollainen vaara on(muovittuminen)
Oli niin tai näin tehohäviöiden suhteen (jos 10 hv menetetään niin se hyväksytään, kunhan ei ole per torvi), tämä kesä menee tuolla yhdistelmällä, joten takaisin ongelmaan; miten sen anturin saisi järkevästi johonkin kun taitaa aika pakollinen olla...
Oli niin tai näin tehohäviöiden suhteen (jos 10 hv menetetään niin se hyväksytään, kunhan ei ole per torvi), tämä kesä menee tuolla yhdistelmällä, joten takaisin ongelmaan; miten sen anturin saisi järkevästi johonkin kun taitaa aika pakollinen olla...
mitä noita piperin irto sukkia on pojjaat testannu ni ilman sukkia on samat potkut saatu pihalle ku sukkien kanssa, että 10% hävikki kuulostaa jo todella kovalta väitteeltä.
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
No riippuuhan se tehohäviö hyvin paljon siitä millanen kone on. Mutta viimesin kokemus noista on parilitrasesta ooppelin koneesta missä sukkien kanssa oli 189 heppaa ja sukat pois lukemat olikin 206 heppaa. (joo ei nyt ihan 10%)
Jos kone on katukäyttöön ja muutenkin alavireä niin ei ne siellä juuri haittaa, mutta kun koneet kiertää ja voima on ylhäällä niin häviöitä on tiedossa.
Ja tuota pooppelia kun dynottiin niin penkittäjä totesi, kun säädöt kohdallaan sukkien kanssa, että nykästäänpä sukat pois niin saadaan tehot eri sataluvulle. Eli ei se varmaankaan kovin harvinaista ole että ne ahdistaa
Jokatapauksessa suosittelisin ihan kelle tahansa ettei niitä sukkia laita, vaan ihan suoraan ostaa tuollasen yhtenäisen kun ei se sen enempää tilaa tarvii.
Jos kone on katukäyttöön ja muutenkin alavireä niin ei ne siellä juuri haittaa, mutta kun koneet kiertää ja voima on ylhäällä niin häviöitä on tiedossa.
Ja tuota pooppelia kun dynottiin niin penkittäjä totesi, kun säädöt kohdallaan sukkien kanssa, että nykästäänpä sukat pois niin saadaan tehot eri sataluvulle. Eli ei se varmaankaan kovin harvinaista ole että ne ahdistaa

Jokatapauksessa suosittelisin ihan kelle tahansa ettei niitä sukkia laita, vaan ihan suoraan ostaa tuollasen yhtenäisen kun ei se sen enempää tilaa tarvii.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 
