Imuilmananturin sijoitus plenumittomaan

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
mäxä
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Oct 25, 2007 10:27
Location: Tre

Imuilmananturin sijoitus plenumittomaan

Post by mäxä »

Onko ideoita mihin sijoittaa kyseinen anturi? Kyseessä on läppärungollinen/imutorvellinen ratkaisu jossa ilmanputsarit joka torvessa("sukat") eli ei kohtaa missä imuilma menisi yhdessä putkessa. Tylysti reikä yhteen torveen ja yrittää eristää anturin runko johtuvalta lämmöltä?
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

No ensimmöisenä heittäisin ne sukat sinne missä aurinko ei paista. Niillä kun tuppaa hukkumaan huipputehoista noin 10%... Ja kun vaihdat siihen sellasen suodattimen mikä on yhtenäinen kaikille niin sitten ratkeaa aika hyvin se anturinkin sijoittaminen.

Omassa härpäkkeessä ei ole suotimia lainkaan ja anturi on parin sentin päässä imutorvesta ja ihan järkeviä lukemia antaa.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
mäxä
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Oct 25, 2007 10:27
Location: Tre

Post by mäxä »

Tilaa ei juuri ole plenumille, tai sitten tarvitsisi heittää jarrutehostin ja mahdollisesti absin rojut sinne pimeään paikkaan. Vai mitä meinasit yhtenäisellä suodattimella? Ja johtuuko tehonmenetys imuilman lämpiämisestä vai onko niissä joku muu vika(ihan kysymyksenä, ei vinoiluna)?
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Se sukkamalli sekottaa imutorven ilmanvirtauksen todella hyvin ja lopulta alkaa vetämään sitä sinne torven sisällekin. Nämä siis nähty dynossa ja tehohäviötkin siellä todettu.

http://www.pipercross.net/competition/p ... _px500.asp

Tuollanen toimii jo paljon paremmin kun ei ole kiinni imutorvessa.
Ja onhan tuollasessa virtauspinta-ala todella paljon suurempikin eikä ole kylmäkynnistyksessä aivan niin suurta syttymisen vaaraakaan kuin noilla sukilla... Ja sitten ne vasta ahdistaakin jos kone kylmänä potkii liekkiä imukanavasta, tällöin se sukan sisäpinta on yleensä palanut sellaseksi kovaksi muovimaiseksi ;)

Eli virtauksen suhteen on hyvin merkittävää että imutorven lähellä ei ole mitään. Jostakin on jäänyt sellainen perussääntö että imutorven reunoista pitäisi olla kanavan verran joka suuntaan tyhjää.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
mäxä
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Oct 25, 2007 10:27
Location: Tre

Post by mäxä »

Mahdollisimman kauas torven reunasta myyjä neuvoi sukat asentamaan eli torven ja putsarin pohjan väli mahd. suureksi... Ja ei se nykyisellä nokalla ole vielä takaisin potkinu, täytyy sytkä- ym perussäädöt tehdä vaikka ilman putsareita jos tuollainen vaara on(muovittuminen)
Oli niin tai näin tehohäviöiden suhteen (jos 10 hv menetetään niin se hyväksytään, kunhan ei ole per torvi), tämä kesä menee tuolla yhdistelmällä, joten takaisin ongelmaan; miten sen anturin saisi järkevästi johonkin kun taitaa aika pakollinen olla...
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Post by TD power »

Ei sen imuilman anturin tartte siellä torvessa välttämättä olla. Itselläni on volvon vakiopaikalla ilmanottoaukon vieressä konetilan etulaidassa.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

mitä noita piperin irto sukkia on pojjaat testannu ni ilman sukkia on samat potkut saatu pihalle ku sukkien kanssa, että 10% hävikki kuulostaa jo todella kovalta väitteeltä.
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

No riippuuhan se tehohäviö hyvin paljon siitä millanen kone on. Mutta viimesin kokemus noista on parilitrasesta ooppelin koneesta missä sukkien kanssa oli 189 heppaa ja sukat pois lukemat olikin 206 heppaa. (joo ei nyt ihan 10%)

Jos kone on katukäyttöön ja muutenkin alavireä niin ei ne siellä juuri haittaa, mutta kun koneet kiertää ja voima on ylhäällä niin häviöitä on tiedossa.

Ja tuota pooppelia kun dynottiin niin penkittäjä totesi, kun säädöt kohdallaan sukkien kanssa, että nykästäänpä sukat pois niin saadaan tehot eri sataluvulle. Eli ei se varmaankaan kovin harvinaista ole että ne ahdistaa ;)

Jokatapauksessa suosittelisin ihan kelle tahansa ettei niitä sukkia laita, vaan ihan suoraan ostaa tuollasen yhtenäisen kun ei se sen enempää tilaa tarvii.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Post Reply