Kylmäkäynnistyksestä kysymys?
Moderator: Masi_K
Kylmäkäynnistyksestä kysymys?
Homma menee näin,kun käynnistän moottorin kylmänä,käynnistyy hyvin,käy muutaman sekunnin hyvin.Sen jälkeen kierrokset hyytyy ja meinaa sammua eikä kärsi antaa yhtään kaasua n.10 sekunttiin sitten tilanne korjaantuu ja pysyy kaasulla käynnissä.
Mistä asetuksista tätä käynnistyksen jälkeistä tilaa pystyisi säätämään rikkaammalle?että kärsisi pitää kaasulla käynnissä heti käynnistyksen jälkeen.
Mistä asetuksista tätä käynnistyksen jälkeistä tilaa pystyisi säätämään rikkaammalle?että kärsisi pitää kaasulla käynnissä heti käynnistyksen jälkeen.
Mulla on esiintynyt tuota samaa aina joskus, etenkin kylmemmällä kelillä. Pärähtää käyntiin hyvin, käy muutamasta kierroksesta noin kymmeneen sekuntiin ja sammuu sitten. En ole vielä onnistunut kunnolla selvittämään mistä tuossa on kyse, kun tuota tapahtuu kuitenkin melko harvoin.
Hyvin todennäköisesti ongelma ratkeaa cranking-, ASE- ja warmup-asetuksien oikealla yhdistelmällä. Itse en ole ihan varma, että saako kone tuossa liikaa vai liian vähän bensaa. Nimittäin lisäksi tuossa tuntuu tulpat kastuvan aika herkästi, yleensä tuon sammahtamisen jälkeen saa sahata ihan urakalla että saa koneen uudelleen käyntiin. Kyseessä voisi olla turhan reilu cranking PW ja liian lyhyt ASE, tai jotain tällaista.
Hyvin todennäköisesti ongelma ratkeaa cranking-, ASE- ja warmup-asetuksien oikealla yhdistelmällä. Itse en ole ihan varma, että saako kone tuossa liikaa vai liian vähän bensaa. Nimittäin lisäksi tuossa tuntuu tulpat kastuvan aika herkästi, yleensä tuon sammahtamisen jälkeen saa sahata ihan urakalla että saa koneen uudelleen käyntiin. Kyseessä voisi olla turhan reilu cranking PW ja liian lyhyt ASE, tai jotain tällaista.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Omassa kärryssä tuohon auttoi "fixed map" -toiminto. Koneen käynnistyttyä kierrokset nousivat normaaliin tyhjäkäyntinopeuteen, ja samalla MAP romahti niin alas ettei suostunut enää käymään niin laihalla mitä ve-taulu osoitti. Tätä tapahtui aina alle 16°C lämpötilassa, ja tilanteen kesto oli vain pari sekuntia. Toisella yrittämällä jäi käyntiin.
Periaatteessa tuohon olisi pitänyt auttaa ASE-rikastus, mutta siitä tuli taas muita ongelmia.
Omat asetukset fixed MAP/ASE:lle:
Fixed then decay
Fixed MAP
Use when coolant below 35.0 (tässä toimii vain viidellä jaolliset luvut)
Time period 3
Fixed MAP value 60 (tähän MAP-mittarista arvo jolla kone käy välittömästi sen jälkeen kun sen on saanut käyntiin)
Eli jos CLT on alle 35, niin käynnistyksen jälkeisen 3 sekunnin ajan bensalaskut suoritetaan siten kuin jos mitattu MAP olisi 60kPa.
---
Itseasiassa tuohon piti omassa tapauksessa vielä puukottaa hieman koodia. Heti cranking modesta käyntitilaan siirryttäessä kun MAP-arvoksi pamahti 60, oli se jälleen liian pieni siihen nähden että koneen kierrokset olivat sillä hetkellä vasta jotain 400-500rpm, ja taas sammahti laihuuteen. Muutin toimintaa siten että fixed map on käytössä vain mikäli mitattu map on alle fixed mapin arvon. Näin se käynnistyksen jälkeen ramppasi kauniisti 100:sta 60:een.
Periaatteessa tuohon olisi pitänyt auttaa ASE-rikastus, mutta siitä tuli taas muita ongelmia.
Omat asetukset fixed MAP/ASE:lle:
Fixed then decay
Fixed MAP
Use when coolant below 35.0 (tässä toimii vain viidellä jaolliset luvut)
Time period 3
Fixed MAP value 60 (tähän MAP-mittarista arvo jolla kone käy välittömästi sen jälkeen kun sen on saanut käyntiin)
Eli jos CLT on alle 35, niin käynnistyksen jälkeisen 3 sekunnin ajan bensalaskut suoritetaan siten kuin jos mitattu MAP olisi 60kPa.
---
Itseasiassa tuohon piti omassa tapauksessa vielä puukottaa hieman koodia. Heti cranking modesta käyntitilaan siirryttäessä kun MAP-arvoksi pamahti 60, oli se jälleen liian pieni siihen nähden että koneen kierrokset olivat sillä hetkellä vasta jotain 400-500rpm, ja taas sammahti laihuuteen. Muutin toimintaa siten että fixed map on käytössä vain mikäli mitattu map on alle fixed mapin arvon. Näin se käynnistyksen jälkeen ramppasi kauniisti 100:sta 60:een.
Pidensin tuota ase cycles aikaa ja käynti ehkä hieman piteni,mutta silti n.10-15 sek jälkeen käynti huononee ja meinaa sammua,pitää kaasulla herätellä...Logissa näkyy että seos alkaa laihenemaan itsestään n.10 sek käynnistyksen jälkeen tuonne 17 afr:n hujakoille..Eli ei saa keittoa.Mistähän tuo johtuu?Koitan saada login näytille.
Tuolta löytyy logi.
http://www.esnips.com/web/Datalog
Tuolta löytyy logi.
http://www.esnips.com/web/Datalog
Mullakin muuttui nyt toi käyntiinlähtö sellaiseksi, että joutuu raottamaan hieman kaasua startissa (~1%), muuten ei jää käymään. "Starttaa" kuitenkin heti kun hipasee nappia, mutta tosiaan sammuu heti sen jälkeen jos ei vähän raota kaasua. Tyhjäkäynti on nyt ~1300rpm.. joten luulisi jäävän käyntiin.
Kelailin, että johtuu seoksista, mutta vaikka niitä ruuvasi tosiaan mihin suuntaan vaan, niin ei eroa. Kaasun voi palauttaa 2sec päästä startista.
Kylmänä / kuumana sama homma.. toi on ollut tosiaan kokoajan, mutta on vaan louskuttanut vähän aikaa 900-1000rpm KYLMÄNÄ ja sitten noussut normaaliin tyhjäkäyntiin. Kuumana starttasi ennen ihan kuin hipaisi starttia ja jäi hienosti käymään.
Mitään muutoksia Crank / ASE / Warm-up ei ole tehty. Eikä sytkään. Ainoastaan muutettu hybrid alpha-n 1000-6000rpm alueelle, sopat tyhjäkäynnillä kuumana ~11.80 - 12.50.
Kylmä startti nyt on ok, tottakai käy samalla kaasulla hiljempaa kylmänä, mutta kuumana.. kasteleekohan priming pulse jotenkin tulpat vai mitä. Tai nokiset tulpat kuumana?
EDIT: Vika johtui kampuran asentotunnistimesta.
Kelailin, että johtuu seoksista, mutta vaikka niitä ruuvasi tosiaan mihin suuntaan vaan, niin ei eroa. Kaasun voi palauttaa 2sec päästä startista.
Kylmänä / kuumana sama homma.. toi on ollut tosiaan kokoajan, mutta on vaan louskuttanut vähän aikaa 900-1000rpm KYLMÄNÄ ja sitten noussut normaaliin tyhjäkäyntiin. Kuumana starttasi ennen ihan kuin hipaisi starttia ja jäi hienosti käymään.
Mitään muutoksia Crank / ASE / Warm-up ei ole tehty. Eikä sytkään. Ainoastaan muutettu hybrid alpha-n 1000-6000rpm alueelle, sopat tyhjäkäynnillä kuumana ~11.80 - 12.50.
Kylmä startti nyt on ok, tottakai käy samalla kaasulla hiljempaa kylmänä, mutta kuumana.. kasteleekohan priming pulse jotenkin tulpat vai mitä. Tai nokiset tulpat kuumana?
EDIT: Vika johtui kampuran asentotunnistimesta.
Last edited by cockjerry on Fri Jul 20, 2007 9:13, edited 2 times in total.
Homma ratkasi.. tuli ilmi kun testailin muita juttuja ja lambda sattui olemaan jo kuuma heti käynnistykssä.
Eli about sama probleema kuin petrib, laitoin suuttimien jännitekompensoinnin 0.30v/ms, alkup. asetus oli 0.10v/ms.
Nyt käy heti hienosti, tosiaan ongelma koroistui mitä tyhjempi akku oli. Mulla on pieni akku ja käynnistys imaisee aika paljon virtaa + puola + gasopumppu + lambda + ym.
Mulla ei siis käy 14:7 AFR tyhjää hyvin, vaan pitää olla 12.50-13.00. Alkoi vetämään tonne 13.50 -> 16.00 käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä, ~20sek päästä alkoi taas käymään normaalisti. Kaasuun pystyi koskemaan, mutta piti avata erittäin varovasti.
Kylmänä käy n 300-400rpm hitaammin samalla kaasunasennolla, mikä on ihan normaalia.
Sitten vielä 600rpm / 100kPa = 14ast ennakkoa, voisi luulla tehdas peliksi kun käynnistyy.
Eli about sama probleema kuin petrib, laitoin suuttimien jännitekompensoinnin 0.30v/ms, alkup. asetus oli 0.10v/ms.
Nyt käy heti hienosti, tosiaan ongelma koroistui mitä tyhjempi akku oli. Mulla on pieni akku ja käynnistys imaisee aika paljon virtaa + puola + gasopumppu + lambda + ym.
Mulla ei siis käy 14:7 AFR tyhjää hyvin, vaan pitää olla 12.50-13.00. Alkoi vetämään tonne 13.50 -> 16.00 käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä, ~20sek päästä alkoi taas käymään normaalisti. Kaasuun pystyi koskemaan, mutta piti avata erittäin varovasti.
Kylmänä käy n 300-400rpm hitaammin samalla kaasunasennolla, mikä on ihan normaalia.
Sitten vielä 600rpm / 100kPa = 14ast ennakkoa, voisi luulla tehdas peliksi kun käynnistyy.

Onkos tuosta mitään vaaraa laittaa tuohon 0.3v/ms? Kun megatune herjaa ettei saisi laittaa yli 0.2....cockjerry wrote:Homma ratkasi.. tuli ilmi kun testailin muita juttuja ja lambda sattui olemaan jo kuuma heti käynnistykssä.
Eli about sama probleema kuin petrib, laitoin suuttimien jännitekompensoinnin 0.30v/ms, alkup. asetus oli 0.10v/ms.
Nyt käy heti hienosti, tosiaan ongelma koroistui mitä tyhjempi akku oli. Mulla on pieni akku ja käynnistys imaisee aika paljon virtaa + puola + gasopumppu + lambda + ym.
Mihin tuo käytännössä edes vaikuttaa

Laitoin tuon itselleni 0.3 ku on ollut samanlaisia ongelmia....huomenaamulla selviää että auttaako

Täytyypä testailla kanssa. Omassa kaarassa on kylmäkäynnistys seuraavanlainen:
Aluksi pyörittää ilman lupaamista mutta saattaa sitten arvaamatta pärähtää käyntiin. Kierrokset käyvät yli tonnissa mutta sammuu auttamatta sekunnin-parin päästä. Kaasua ei kärsi painaa yhtään. Lopulta sitten lähtee, kierrokset juuri ja juuri jotain 500 muutaman hetken ajan ennen kuin tokenee. Asiaa ei juuri auta että lisäilmaluisti ei erityisemmin toimi. Ilmoittelen jos tulee apua näillä opeilla.
Aluksi pyörittää ilman lupaamista mutta saattaa sitten arvaamatta pärähtää käyntiin. Kierrokset käyvät yli tonnissa mutta sammuu auttamatta sekunnin-parin päästä. Kaasua ei kärsi painaa yhtään. Lopulta sitten lähtee, kierrokset juuri ja juuri jotain 500 muutaman hetken ajan ennen kuin tokenee. Asiaa ei juuri auta että lisäilmaluisti ei erityisemmin toimi. Ilmoittelen jos tulee apua näillä opeilla.
VW T1 -68 MS1 + EDIS
Fixed MAP ja pienimuotoinen arvojen säätely auttoi mutta ei parantanut käyntiinlähtöä pakkaskelissä läheskään täysin. Tuli tuommoinen teoreettinen pohdiskelu tässä mieleen:
Startatessa koneen kierrosluku on hyvin pieni ja suuttimien ollessa verrattain isot, on todennäköistä että ruiskutus osuu suljettua imuventtiiliä vasten. Koska kone on kylmä, bensa tiivistyy imukanavaan eikä palamiskelpoista seosta muodostu.
Tämän voisi parantaa käyttämällä erillistä käynnistyssuutinta (kuten K- ja L-jetissä alunperin onkin) joka ruiskuttaa yhteisesti kaikille sylintereille käytännössä koko ajan, mutta milläpä sitä sitten ohjaisi? En ole keksinyt muuta helppoa konstia kuin painonapin tai originaalin lämpöaikakytkimen.
Toinen temppu joka voisi tepsiä, olisi ruiskutusten pätkiminen mahdollisimman lyhyiksi jaksoiksi starttauksen ja miksei myös tyhjäkäynnin ajaksi. En ole erityisen hyvin perehtynyt koodiin, olisiko tuollaisella mitään käytännön toteuttamismahdollisuuksia?
Startatessa koneen kierrosluku on hyvin pieni ja suuttimien ollessa verrattain isot, on todennäköistä että ruiskutus osuu suljettua imuventtiiliä vasten. Koska kone on kylmä, bensa tiivistyy imukanavaan eikä palamiskelpoista seosta muodostu.
Tämän voisi parantaa käyttämällä erillistä käynnistyssuutinta (kuten K- ja L-jetissä alunperin onkin) joka ruiskuttaa yhteisesti kaikille sylintereille käytännössä koko ajan, mutta milläpä sitä sitten ohjaisi? En ole keksinyt muuta helppoa konstia kuin painonapin tai originaalin lämpöaikakytkimen.
Toinen temppu joka voisi tepsiä, olisi ruiskutusten pätkiminen mahdollisimman lyhyiksi jaksoiksi starttauksen ja miksei myös tyhjäkäynnin ajaksi. En ole erityisen hyvin perehtynyt koodiin, olisiko tuollaisella mitään käytännön toteuttamismahdollisuuksia?
VW T1 -68 MS1 + EDIS
Äkkiseltään kuvittelisi sen kauempana imusarjassa olevan suuttimen bensan tiivistyvän vielä pahemmin kanavien seinille, kun matkaa on enemmän ja ilman virtausnopeuskin on osalla selvästi pienempi.
Startin aikana ruiskutetaan muistaakseni kahdesti työkierrolla kaikista suuttimista ja tähän ei tainnut pystyä vaikuttamaan suoraan asetuksilla. Muutenhan ruiskutusten määrän voi säätää asetuksista, mutta se on sitten sama koko ajan. Eli ei kannata säätää kovin suureksi, koska tuloksena on sitten resoluution heikkeneminen, kun yhden pulssin leveys pienenee. Mutta tuolla voi tietysti nopeasti testata tuleeko kylmäkäyntiin muutosta. Tietää sitten paremmin kannattaako suunnitellakaan muutoksia koodiin.
Mikä tällä hetkellä on varsinainen ongelma, käyntiin lähteminen vai käynnissä pysyminen? Jos käynnistyminen vaatii pitkää starttausta, niin se on yleensä merkki turhan pienestä cranking PW-arvosta. Eli lisää bensaa starttaukseen.
Startin aikana ruiskutetaan muistaakseni kahdesti työkierrolla kaikista suuttimista ja tähän ei tainnut pystyä vaikuttamaan suoraan asetuksilla. Muutenhan ruiskutusten määrän voi säätää asetuksista, mutta se on sitten sama koko ajan. Eli ei kannata säätää kovin suureksi, koska tuloksena on sitten resoluution heikkeneminen, kun yhden pulssin leveys pienenee. Mutta tuolla voi tietysti nopeasti testata tuleeko kylmäkäyntiin muutosta. Tietää sitten paremmin kannattaako suunnitellakaan muutoksia koodiin.
Mikä tällä hetkellä on varsinainen ongelma, käyntiin lähteminen vai käynnissä pysyminen? Jos käynnistyminen vaatii pitkää starttausta, niin se on yleensä merkki turhan pienestä cranking PW-arvosta. Eli lisää bensaa starttaukseen.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85