MS:n kasauksesta aloittelijan kysymyksiä

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

MS:n kasauksesta aloittelijan kysymyksiä

Post by JTbo »

Toivottavasti tulee oikealle alueelle.

Olen siis kasaamassa MS:ää tuosta Partcon sarjasta. Elekrtoniikka harrastusta ei ole pohjalla juurikaan, joten tulee vielä ihmeteltyä noita erivärisiä ja muotoisia 'laatikoita' joita liimaillaan tinalla pitkin piirilevyä.

Olen päässyt nyt kasausohjeen vaiheeseen 19, jossa tulee mitata nuo jännitteet prossukannasta. En omaa stimulatoria, joten laitoin 9V patterista sähköä ison D-littimen 28 ja 19 nastoihin.

Sain tuloksesksi noin 1,3V, mutta johtunee mittarin patterista, alkoi nimittäin sopivasti vilkuttamaan patterin kuvaa. Mutta tuo U5 regulaattori kuumenee 20 sekunnin aikana jo lähes polttavan kuumaksi, alkoi epäilyttämään, että kaikki ei olisi ok?

Tarkastin vielä kaikki juotetut osat ja pitäisi olla ok, ainoastaan D16 on sellainen, josta en tarkkaa tekstiä kyennyt lukemaan, 12 ja PH ainoat mistä sai selvää, D21 näyttää samalta, mutta sen teksteistä vain PH on tunnistettavissa. Sitten D15 on bidirect, eli ilmeisesti käy kummin päin vaan, tuosta ei löytynyt merkintää kumminpäin pitäisi asentaa.

Voisiko kuumuminen johtua tuosta jos regulaattoria ei ole pultannut piirilevyyn kiinni?

Pitää ainakin noita nylonkiinnikkeitä jostain hommata.
Volvo 360GL -88
myrkky
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Mon Feb 28, 2005 18:13

Post by myrkky »

Jotain on väkisin pielessä, jos regulaattori kuumuu noin paljon.. se piirilevyyn ruuvaaminen jäähdyttää ehkä hieman, mutta ei todellakaan niin paljoa että tuollainen lämpeneminen muuttuisi siitä miksikään.

Tarkisteles kaikki ajatuksen kanssa vielä kerran, ja jos mahdollista, niin räpsi tarkkoja lähikuvia molemmilta puolin piirilevyä.
Hullun kanssa on siitä ikävä taistella, että ikinä ei tiedä milloin se on tosissaan...
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Mulle kävi aivan samoin Partco:n asennussarjan kanssa ja vika oli siinä prosun pinnin 20 5V piirissä joka oli jostain maissa. Paikkaa mistä se piiri oli maissa en löytänyt vaikka kaikki osat oli irti!!
Onneksi sain sieltä firmasta uuden piirilevyn ja murheet poistui!!

Tässä on MEGAraattorin kommentti asiasta!!

"Mudracer,

There was a Finnish person copying Bowling and Grippo boards, perhaps you have one of these (though the ones I saw had no silkscreen at all). It certainly doesn't look like a B&G board at all (it's missing the batch number, and has a number of other small changes, as well as the apparent flaw). I would return it to the manufacturer.

Lance."

TÄSSÄ
On enemmän juttua tuosta samasta asiasta ulkomongoolian kielellä.
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Re: MS:n kasauksesta aloittelijan kysymyksiä

Post by KariM »

JTbo wrote:Mutta tuo U5 regulaattori kuumenee 20 sekunnin aikana jo lähes polttavan kuumaksi, alkoi epäilyttämään, että kaikki ei olisi ok?
Tarkastin vielä kaikki juotetut osat ja pitäisi olla ok, ainoastaan D16 on sellainen, josta en tarkkaa tekstiä kyennyt lukemaan, 12 ja PH ainoat mistä sai selvää, D21 näyttää samalta, mutta sen teksteistä vain PH on tunnistettavissa. Sitten D15 on bidirect, eli ilmeisesti käy kummin päin vaan, tuosta ei löytynyt merkintää kumminpäin pitäisi asentaa.
Jossain regulaattorin jälkeen on oikosulku käyttöjännitteestä (VCC) maihin. Onhan regu oikeinpäin? Normaalitilanteessa se ei lämpene kovinkaan.

D15, D16 ja D21 ovat zenerdiodeja, voit ottaa ne vaikka pois siksi aikaa kunnes saat tuon ongelmasi selvitettyä. Ennen autoon asentamista ne pitää kuitenkin laittaa paikalleen, oikeille paikoilleen ja oikein päin. Jos et saa selvää että mikä niistä on mikäkin (D15= 22V 1W, D16= 12V 1W, D21= 36V), niin parasta lienee ostaa uudet.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

5v regu ei plajon lämpene edes käytössä, eli lämpenemine on kyllä merkki oikosulusta jossain päin piiriiä. Itsellä oli asennusvaiheessa myös tällainen probleema mikä johtui liian isosta tinaklöntistä yhdessä juotoksessa, se veti siitä sitten maihin. Yleismittarilla voit mitata ohmimittauksella laudan maan ja +5v piriin väliltä onko se oikosessa jostain.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

Entäs meikäläinen? (25v Regu)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Regu wrote:Entäs meikäläinen? (25v Regu)
Sama juttu, toimii paremmin kun on oikeinpäin eikä oikosulussa :lol:
Regu
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:18

Post by Regu »

:lol: :lol: :lol: :lol:
JJ
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:31
Location: Ylivieska
Contact:

Post by JJ »

Puhdistakaa juotokset siitä fluxijätteestä, ja katsokaa niitä tarkemmin esim. suurennuslasin avulla. Myös diodit kannattaa tarkastaa huolellisesti että ovat oikeinpäin. Itsellä meni yhdestä levystä prossu selväksi kun oli D12 väärinpäin. U6:n kans oli myös lämpenemisen kans ongelmia mutta kun tarkasti levyn kunnolla niin johan pelaa.
Opel 20XE project
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Jessss, nyt pelaa :D

Olin edennyt hieman turhan innokkaasti ja olin jo juotellut tietoliikennepuolen hiluja.
Juotos oli mennyt maihin, C25:n ylemmän jalan juottamisessa oli tina yhdistänyt tuohon maahan, jota siinä ympärillä on runsaasti. U6:n sarjaportin puoleisesta rivistä toinen jalka ylhäältä oli täten myös maissa.

Ongelman löysin mittaamalla järjestelmällisesti jokaisen tinauksen vastuksen tuota maata vasten ja noista layout kuvista sitten tarkastin kuuluuko ko. pisteessä olla maa vai ei. Kai tuon fiksumminkin voi tehdä, mutta en osaa *majava kuva tähän*

Videokameralla napsaistu kuva:
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... G_1986.JPG

En todellakaan ole hyvä tinaamaan, mutta tässähän sitä oppii :)

Kiitokset kaikille vastanneille.
Volvo 360GL -88
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

aloittelin tossa kasailemaan tosta partcon sarjasta ja pääsin tohon kellopiiri kohtaan onnistuneesti mutta sitten kun olisi pitänyt testata se kellopiiri kohta niin siinä runtime displayssa ei tapahdu mitään kaikki on ihan pimeenä :?:

olisko jollakin jotain mielessä missä vika voi olla
ML
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Sun Feb 27, 2005 14:55

Post by ML »

Toimiiko liikenne koneen ja ruutan välillä? Kannattaa myös vilkasta että virta, ja maapiuhat on oikeissa pinneissä. Ja prossu tietysti paikallaan :wink:
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Kannattaa tehdä ne hyppylangalla tehtävät testit, mitkä kasausohjeessa sanotaan, jos ne toimii ok, niin sitten vielä kannattaa mittailla prossunkannasta ne jännitteet. Itselläni oli lähes huomaamaton juotosongelma, kuten tuossa ylempänä kävi ilmi.

Jos nuo kaikki toimii, niin pitäisi pelata ainakin noilta osin ok.

Ilman stimulatoria ei valmiista vehkeestä saa kovin järkeviä arvoja näkyville, bensakartan voi generoida ja samoin required fuel arvon, jotka sitten voi tallentaa boksiin, mutta ei paljoa muuta.
Volvo 360GL -88
evolution
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Mon Apr 18, 2005 20:20
Contact:

Post by evolution »

kaikki aikasemmat testi kohdat on onnistunu.

sen sekkarinhan pitäs alkaa juosta ja patteri jännitteen näkyä.

voiko toi mahdollisesti johtua siitä jos on vaikka patterissa hiukan turhan vähän virtaa.

voisin koittaa tota vanhalla tietsikan virtalähteellä ni sais ainakin vakaata virtaa
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

9V patteri on kovin lyhytikäinen ja siten epäluotettava. Esim. softan päivitys ei onnistunut enää jos jännite oli tippunut jonnekin kahdeksan voltin tienoille. Prossu kyllä pysyi hengissä vielä kuudella voltillakin vaikka ulostulot olivat jo sammuneet :)
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Post by TD power »

Mulla sama vika kuin evolutionilla, testit onnistuu tohon kellopiiriin asti. mutta megatunessa on kaikki pimeenä. Kaikki osat on jo paikallaan, ja testaus tapahtuu autossa. eli virran puutetta ei pitäisi olla.
Niin, ja jos tuo kide vaikka on rikki, niin pimentäisikö se kaiken?
Volvo 164 Turbo -74 MS3
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Itseasiassa sama ongelma tuon juuri Partcon sarjasta kasatun kanssa. Kahdella prosessorilla ja kahdella kiteellä koitettu. Jos ehtis tässä huomenna / viikonloppuna syventyä oikeasti aiheeseen niin voisi jotain selvitäkkin - ehkä...

Ja kyllä, kellopiirin / kiteen pimeneminen aiheuttaa koko ruiskun toimimattomuuden.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Eli jos virransyöttö ja sarjaliikenne on on testattu toimivaksi megamanualin ohjeen mukaan, vika löytyy kellopiiristä, vastusten ja konkkien arvot pitää tarkistaa ettei ole vahingossa laittanut vääriä. Lisäksi kide ei saisi osua muihin komponentteihin, ja piirilevyn pitää olla puhdas, fluxi kiteen alla voi aiheutttaa tuon toimimattomuuden.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Löyty vika omassa tapauksessa. Prosessori tuntuisi olevan rikki osittain. Vilkutti kyllä oikein simulaattorin ledejä, jahka korjas yhden suutinten ohjauksen juotoksen joka otti maihin, mutta yhteyttä ei ottanut.

Toisella prosessorilla sitten toimi yhteys tietokoneeseenkin.

Nuo TVHn ohjeistukset on hyvät, tuolta pohjalta vikaa lähdin myös metsästämään.

Edit: nähtävästi myös U6sen tinauksissa oli sanomista, mutta niille riitti uudelleen lämmitys ja pieni tinan lisääminen paikkapaikoin.
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Post by TD power »

Juu, mulla oli viallinen prosessori, lähetin takaisin patcolle ja sieltä tuli uusi. Nyt toimii, tosin bensapumppu ei pyöri MS:n ohjaamana joten pitää varmaan vaihtaa joku transistori.
Pistin bensapumpun releelle katkaisijan takana olevan maakaapelin, ja kun pumppu alkoi pelittää, niin ekalla käyntiin. :D
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Antti L.
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Fri Nov 11, 2005 18:48

Post by Antti L. »

Mullakin tuli samat ongelmat, eli ei aika juokse eikä näy voltteja! Tuota kidettäkö ei voi mitenkään testata? Eikös se ole tuo pieni kiiltävä tynnyrimäinen osa? :oops: Ei siinä kyllä mitään lukenut.. Millä ois hyvä putsata noi fluksijätteet?

Vai onko se nyt sitten tuo prossu rikki, niitä on tainnut olla aika paljon.. Kyllä sitä taas tuntee itsensä tyhmäksi!

edit. Onko muilla aina ollut prossussa tarra että mitä siellä on? Mulla ei ole ainakaan tarraa merkiksi koodauksesta, eikä tuo koodin päivityskään onnistu vaikka laittaa siihen boot kohtaan hyppylangan?!
205

Post by 205 »

:!: :!: :!: Jos käytätte PC:n Poweria niin sulake megan eteen muuten se
GRILLAA kaiken mitä on kytketty väärin sieltä tulee helposti 10-20A
potkua pihalle 12V lähdöstä ja vanhemmissa tuo oikosulku suojaus pelaa yleensä
vain 5V lähdöstä hyvin :!: :!: :!:

Vanha 2110:n laturi on aika hyvä 12V n.1A tarkastakaa mittarilla kuitenkin ensin tuo jännite :idea:
Antti L.
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Fri Nov 11, 2005 18:48

Post by Antti L. »

Mitenkähän tässä tulisi nyt toimia? Mulla ei ole oikein mahdollista kokeilla toisellakaan prossulla. Pystyykö yleensä kellopiirivaiheen jälkeen päivittämään tuota prossua ja voiko sitä mitenkään tutkia onko siellä mitään versiota sisällä? Tai pystyykö sitä prossua kotikonstein mittailemaan?

Stimulaattorilla olen tuota virtaa syöttänyt, tuskin se on grillannut sitä..
205

Post by 205 »

Yks konsti on testata toimiiko tuo prossun oskillaatori osa
eli kellopiiri, jos sulla on matkaradio tai joku radio mistä
löytyy AM alue niin veivaappa siintä taajuuskaistalta ulinat
kuulumaan kun megassa on virrat päällä ja sit megasta
virrat pois jostoi ulina häviää niin toden näköisesti tossa
prossussa on jonkinlaista elämää, saatta toimia myös
normaali FM alueella yleensä tuo digitaali tekniikka työntää
lähi ympäristöön kaiken näköistä radio "melua" :idea:
Antti L.
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Fri Nov 11, 2005 18:48

Post by Antti L. »

JESS! Nyt toimii, oli R22 toinen jalka maissa. :oops: Tuota ei silmällä huomannut, vain yleismittarilla kun alkoi järjestelmällisesti mittailemaan ja jo nelos pinnillä tärppäsi! :D
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Antti L. wrote:JESS! Nyt toimii, oli R22 toinen jalka maissa. :oops: Tuota ei silmällä huomannut, vain yleismittarilla kun alkoi järjestelmällisesti mittailemaan ja jo nelos pinnillä tärppäsi! :D
Tälläistä oli minullakin, eri komponentin kanssa tosin. Hyvä, että toimii :)
Volvo 360GL -88
205

Post by 205 »

HYVÄ että vika löytyi :D
JJtalo
Megasquirt aloittelija
Posts: 19
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:08
Location: kokkola

Post by JJtalo »

Lainataan tätä osuvalla nimella olevaa topiccia..

Megasquirtin englanninkielisissä ohjeissa sanotaan näin :
"I left the diodes D1 - D4 on the schematic, even though they are not needed. I will indicate on the new BOM that these are there for those who do not believe that the processor's internal reverse-diodes provide enough protection. Once again, the end-user gets to make the choice. The recommendation is not to install the diodes (do not jumper the unused diode positions - just leave open). "

Epäselväksi jäi, onko noista jotain haittaa vaikka ne ovat piirilevyllä, tuosta sain sen käsityksen että prosessorissa on sisäänrakennettuna jonkunasteiset suojadiodit ? Ja sitäkautta nuo ovat siis turhia.

Laitoin nuo zenerit joka tapauksessa kiinni ja tuntuis toimivan. mutta onko niistä jotain haittaa, pitäiskö ne poistaa ?
Toyota corolla -83 2.0 twincam turbo + megasquirt
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

JJtalo wrote: Epäselväksi jäi, onko noista jotain haittaa vaikka ne ovat piirilevyllä, tuosta sain sen käsityksen että prosessorissa on sisäänrakennettuna jonkunasteiset suojadiodit ? Ja sitäkautta nuo ovat siis turhia.

Laitoin nuo zenerit joka tapauksessa kiinni ja tuntuis toimivan. mutta onko niistä jotain haittaa, pitäiskö ne poistaa ?
Ei niistä mitään haittaa ole. Ja jossain tapauksessa niistä voisi olla jopa hyötyä, mutta se on aika epätodennäköistä.

Prossun kaikissa I/O-pinneissä on sisäänrakennetut diodit käyttöjännitteeseen ja maahan. Nämä diodit eivät vaan siedä kovin suuria virtoja, joten suojauksen parantamiseksi nuo ulkoiset suojadiodit voivat olla tarpeen. Tosin tässä tapauksessa noissa tuloissa olevat sarjavastukset ovat sen verran suuret, että useimmissa vikatilanteissa virrat jäävät niin pieniksi, että sisäiset diodit pystyvät hoitamaan tilanteen. Sisäisten diodien tuhoamiseen tarvittaisiin aikamoinen tälli, esim. suora kipinä tulpanjohdosta signaalipiuhaan.

Mutta ajoneuvot ovat aika haastava ja arvaamaton paikka elektroniikalle, joten tietynlainen vainoharhaisuus on ihan hyväksi suojauksia suunniteltaessa. Eli itse kyllä pitäisin nuo suojadiodit, ainakin jos ne on jo asennettu.
Arttu
GSX1100 -85
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 113
Joined: Sat Feb 04, 2006 19:45
Location: Kalvola

Post by Sultzi »

Kysytään täällä samassa topicissa, kun ei viitsi aloittaa uuttakaan.

Eli olen nyt kasauksessa Inputissa ja pari asiaa on auki:
*Vastukset R4 ja R7 pitäisi kiinnittää seuraavaksi, ovatko nuo oikean kokoiset käytettäväksi Boschin vedenlämpöanturin ja imuilmalämpöanturin kanssa? (vesi 0 280 130 026 ja imu 0 280 130 085)?
*Sekä miten kierroslukutieto saadaan ulos jos käytetään hukkakipinäsysteemiä? Eli kun tälläistä lukee partcon kasausohjeessa:
Partco wrote:#54. Tässäkin työvaiheessa on kaksi vaihtoehtoa. MS ECU saa tiedon moottorin pyörintänopeudesta sytytysjärjestelmän kautta. Piirilevyllä oleva optoerotin on oikeanlaisen toimintansa kannalta herkkä komponentti. Jos ECU saa tiedon moottorin pyörintänopeudesta suoraan sytytyspuolan miinusnavalta, tee seuraavasti: asenna hyppyjohdin navalta XG1 navalle X11. Älä sekoita piirilevyn napoja X ja XG toisiinsa !! Rivi X -napoja sijaitsee prosessorin vasemmalla puolella, XG -navat sijaitsevat prosessorin ja DB37 -liittimen puolivälissä. Kts. alla olevasta linkistä kuva. X11 on yhdistetty piirilevyllä DB37-liittimen navalle 25. Kun teet johtosarjaa polttoaineen suihkutukselle, vie johto tältä navalta suoraan maihin, esim moottorilohkoon. Jos taasen käytät ajoneuvossa, johon MS:n asennat, jonkin tyyppistä jälkiasennettavaa sytytysjärjestelmää kuten MSD tai vastaava, ja MS saa pyörintänopeustiedon kierroslukumittarille tarkoitetulta nastalta, tämän nastan syöttämä signaali on niin puhdas ja häiriötön ettei ensimmäisen kytkentätavan maadoitusta moottorilohkoon tarvita. Tällöin riittää, että hyppyjohtimella sillataan nastat XG1 ja XG2.
Edit: Juotin hyppylangan XG1 ja XG2 väliin ja laitoin R4 ja R7 vastukset kiinni ja testasin. Megatunessa kun koitin, toimii MAP, Imuilman lämpö, jäähdytysnesteen lämpö, TPS sekä lambda asteikko. Mutta moottorin kierrosluku ei toiminut, vaikka trimmereistä väänteli. Vastusmittarilla mittasin pinnistä 26 simulaattorista, niin vastusarvo muuttui kyllä noista kahdesta kierrostrimmeristä. Mikähän vikana? Yritin kyllä silmäillä näkyisikö jotain tinasiltoja, mutta niitä ei ainakaan ole.
Post Reply