Puola hajosi..
Moderator: Masi_K
Puola hajosi..
Nonnii.. muutama tuhat kilometriä tulikin jo ajettua ilman suurempia ongelmia.
Kokoonpano:
BMW 6cyl pata jakajasytkällä. Honeywell hall haistelee 3 pykälää kampiakselilla. Sytytyksessä -139 sytkämoduli ja samasta autosta peräisin oleva sytkäpuola. Jakaja heittää kipinät oikeaan osoitteeseen.
Muuten auto on pelannut todella hyvin, mutta korkeammilla ahdoilla oli havaittavissa pientä nykimistä. Eilen tuo nykiminen alkoi sitten suurentua ja lopulta rötäsi jo todella rajusti jos yritti vähänkään vedättää niin, että meni ahdoille. Homma loppui sitten lopulta n. 20km rötäämisen alkamisen jälkeen siihen, että kipinä katosi lähes kokonaan ja auto jäi tienposkeen.
Tänään selvittelin sitten ongelmaa ja selvisi tosiaan, että kipinää ei tullut juuri ollenkaan (välillä räpsi). Aluksi kokeilin vaihtaa syttymodulia, mutta ei mitään vaikutusta. Sitten avasin jakajan ja selvisi, että jakajankansi oli aivan lopussa (alkuperäinen vm. 87 kansi). Pyörijä oli ok. Jakajankannen vaihtokaan ei kuitenkaan tuottanut toivottua lopputulosta vaan kipinä oli edelleen hukassa. Vihdoin puolan vaihto auttoi ja auto hörähti tulille. Kävi kaikinpuolin ok ja ensimmäinen testilenkkikin sujui hienosti (n. 1km). Aiemmin vaivannut nykiminen korkeammilla ahdoillakin oli poissa (jakajankansi). Ongelma kuitenkin tuli takaisin ja auto alkoi aluksi ahdoilla rötäämään ja loppujen lopuksi kipinä hävisi kokonaan (samalla tavalla kuin aiemmallakin kerralla). Puola oli taas pimeänä ja vaihto auttoi taas. Ongelma kuitenkin uusiutui vielä kolmannellakin kerralla täysin samalla tavalla.
Luultavasti siis vika on jossain ennen syttymodulia.. onko arvon raadilla tietoa (tai edes hyviä arvauksia) mikä voisi moisen aiheuttaa ? Itse ymmärrän sähköstä sen verran, että on sinistä ja toimii savulla, joten...
Kokoonpano:
BMW 6cyl pata jakajasytkällä. Honeywell hall haistelee 3 pykälää kampiakselilla. Sytytyksessä -139 sytkämoduli ja samasta autosta peräisin oleva sytkäpuola. Jakaja heittää kipinät oikeaan osoitteeseen.
Muuten auto on pelannut todella hyvin, mutta korkeammilla ahdoilla oli havaittavissa pientä nykimistä. Eilen tuo nykiminen alkoi sitten suurentua ja lopulta rötäsi jo todella rajusti jos yritti vähänkään vedättää niin, että meni ahdoille. Homma loppui sitten lopulta n. 20km rötäämisen alkamisen jälkeen siihen, että kipinä katosi lähes kokonaan ja auto jäi tienposkeen.
Tänään selvittelin sitten ongelmaa ja selvisi tosiaan, että kipinää ei tullut juuri ollenkaan (välillä räpsi). Aluksi kokeilin vaihtaa syttymodulia, mutta ei mitään vaikutusta. Sitten avasin jakajan ja selvisi, että jakajankansi oli aivan lopussa (alkuperäinen vm. 87 kansi). Pyörijä oli ok. Jakajankannen vaihtokaan ei kuitenkaan tuottanut toivottua lopputulosta vaan kipinä oli edelleen hukassa. Vihdoin puolan vaihto auttoi ja auto hörähti tulille. Kävi kaikinpuolin ok ja ensimmäinen testilenkkikin sujui hienosti (n. 1km). Aiemmin vaivannut nykiminen korkeammilla ahdoillakin oli poissa (jakajankansi). Ongelma kuitenkin tuli takaisin ja auto alkoi aluksi ahdoilla rötäämään ja loppujen lopuksi kipinä hävisi kokonaan (samalla tavalla kuin aiemmallakin kerralla). Puola oli taas pimeänä ja vaihto auttoi taas. Ongelma kuitenkin uusiutui vielä kolmannellakin kerralla täysin samalla tavalla.
Luultavasti siis vika on jossain ennen syttymodulia.. onko arvon raadilla tietoa (tai edes hyviä arvauksia) mikä voisi moisen aiheuttaa ? Itse ymmärrän sähköstä sen verran, että on sinistä ja toimii savulla, joten...
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Vauhtivaunu wrote:Mitenkäs sytytysmoduulin triggeröinti megan puolelta on tehty?
-139 tosiaan hoitaa itse latausajan säädön ja siinä on sisäinen ylösveto, jolloin megasta ei tarvitse kytkeä kuin ledin ja trankun välistä piuha kiven pinniin nro 6.
Olen ajellu kesän tälläsellä piirilevymuutoksella
http://i169.photobucket.com/albums/u214 ... 3363-1.jpg
Eikä sytkäpuolen ongelmia ole ollut -139 moduuli käytössä ja Hall & 3tappia kampuralla
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Eipä tuolla ylösvetovastuksella tuon 139-kiven kanssa mitään virkaa ole, mutta ilmeisesti se ei myöskään haittaa, kun kerran on ollut käytössä.
Itse otin ne ylösvedot pois, kun laitoin sumppiin suorasytkän noille 139-kiville. Ensin oli 200-kivi, jonka sain poltettua inverted no/yes kokeilulla. Ei nimittäin kestä väärää asetusta pitkään.
Itse otin ne ylösvedot pois, kun laitoin sumppiin suorasytkän noille 139-kiville. Ensin oli 200-kivi, jonka sain poltettua inverted no/yes kokeilulla. Ei nimittäin kestä väärää asetusta pitkään.
Eli mäki saisin ottaa vastuksen pois LED17 ja R23:sen välistä?Vauhtivaunu wrote:Eipä tuolla ylösvetovastuksella tuon 139-kiven kanssa mitään virkaa ole, mutta ilmeisesti se ei myöskään haittaa, kun kerran on ollut käytössä.
Itse otin ne ylösvedot pois, kun laitoin sumppiin suorasytkän noille 139-kiville. Ensin oli 200-kivi, jonka sain poltettua inverted no/yes kokeilulla. Ei nimittäin kestä väärää asetusta pitkään.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ylösvetovastus löytyy myös täältä.Vauhtivaunu wrote:Eipä tuolla ylösvetovastuksella tuon 139-kiven kanssa mitään virkaa ole, mutta ilmeisesti se ei myöskään haittaa, kun kerran on ollut käytössä.
Sen verran vielä lisää, että syttymoduli tai -puola ei tunnu lämpenevän mitenkään hälyyttävässä määrin missään vaiheessa.
Mitään kokeiluja tosiaan en ole tehnyt. Auto pelasi kuukauden päivät aivan täysin päivittäisessä ajossa. Tänään koitin vähä startata ja pyöri ihan normaalisti, mutta tuskin kestäisi käydä hapettamassa yhtään..
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Ettei vaan ole sattunut sellainen puola käyttöön joka olisi tarkoitettu käytettäväksi etuvastuksen kanssa ja nyt on ilman etuvastusta..? Oireet täsmäisi käytökseen, toimii aikansa ja sit palaa hetken rötäämisen jälkeen...
Nimim. pari Accelin puolaa Harrikasta väärällä jännitteellä pari kesää sitten. Halapaa...
Nimim. pari Accelin puolaa Harrikasta väärällä jännitteellä pari kesää sitten. Halapaa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Bemuissa on kyllä käytty molempia, voi olla että on mennyt puolat sekasin.Jasu wrote:Ettei vaan ole sattunut sellainen puola käyttöön joka olisi tarkoitettu käytettäväksi etuvastuksen kanssa ja nyt on ilman etuvastusta..? Oireet täsmäisi käytökseen, toimii aikansa ja sit palaa hetken rötäämisen jälkeen...
Nimim. pari Accelin puolaa Harrikasta väärällä jännitteellä pari kesää sitten. Halapaa...
edit. (ainakin 0 221 122 319 ja 0 221 118 335 on käytetty 325 bemuissa)
Tiedä sitten onko noissa mitä eroa?