Sytkä huojuu

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Ronska
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Mon Sep 17, 2007 7:20

Sytkä huojuu

Post by Ronska »

Sain viikonlopun aikana rakennettua autooni megan ohjaamaan sytytystä,
triggaus jakajan hallilta ja kipinää tarjoillaan fidlen kautta -139 loppuiselle aidolle bosch moduulille,
suojattua johtoa tottakai, kipinä ruiskitaan jakajalla.

Ongelmana siis ennakon kova seilaaminen strobolla katsottuna, mistä voisi johtua?
Kannattaisiko kokeilla -124 loppuista?

Megatune näyttää todella tasaisia ennakoita,
logeissakaan ei moittimista, kierrosluku- ja maptieto varsin puhdasta.
Auto myös tuntuu vetävän todella hyvin.

Hall kytketty schem.1 mukaan, trig.angle 78+45,
pyörijä tapittaa ykkösnastaa ~25eykk,
dwell=fixed 75%dc, myös 50%dc kokeiltu, ei vaikutusta.
Moottori on saabin 8v turbo

Sytty-yksikkö, häiriöt vai kovin suuri trig.angle?

Kiitos.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Sytkä huojuu

Post by Benkku »

Ronska wrote:Ongelmana siis ennakon kova seilaaminen strobolla katsottuna, mistä voisi johtua?

Hall kytketty schem.1 mukaan, trig.angle 78+45,
pyörijä tapittaa ykkösnastaa ~25eykk

Moottori on saabin 8v turbo

Sytty-yksikkö, häiriöt vai kovin suuri trig.angle?
Suuri triggauskulmahan tuon aiheuttaa, yhdistettynä jakajastasi saatavaan ilmeisen minimaaliseen pyörintänopeus tietoon.

Tyhjäkäynnillä ja pienillä pyörintänopeuksilla moottorin (joissa vähänlaisesti sylintereitä) kulmanopeus vaihtelee suuresti (eli karrikoiden työtahdilla suurenee ja puristustahdilla hidastuu).
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Onhan sulla sytkälähdön inverted/noninverted kunnossa?
Ronska
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Mon Sep 17, 2007 7:20

Post by Ronska »

teg wrote:Onhan sulla sytkälähdön inverted/noninverted kunnossa?
inverted=no
Tuo -139 ilmeisesti laukoo kun 6 nasta vedetään maihin?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Ronska wrote: inverted=no
Tuo -139 ilmeisesti laukoo kun 6 nasta vedetään maihin?
Näin jos käytössä led17-lähtö. Mä en ihan varma oo mitenpäin tuo fidlen käyttö meni, kun en sitä ole omiin laitteisiin sytkälähdöksi kytkeny.

Ja ylösvetovastusta/ vastuksia EI -139 modulin kanssa kytketä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Post by TD power »

Täällä on muuten aika pirun tarkkaan sama kokoonpano, tosin volvossa. Mutta tuo trigger angle on täällä se 70 ja sytkä heiluu tyhjäkäynnillä ja kierroksilla suurin piirtein saman verran eli noin 10 astetta. Eli ei pitäs olla enää trigger anglesta kiinni. Lampulla katsoessa näkyy melkeimpä niin että antais vuorotellen ennakkoo 10 ja 20 (käytössä lukittu ennnakko 10).
Kummallista tossa on se että se ei heilunut ensimmäisen 10 minuutin aikana, mutta kun kävi ajamassa lenkin niin sitten heiluu eikä oikeen enää pyöri kunnolla, välillä häviää kipinäkin.
Moduulina on unipointin 139 kopio. Sytkälähtönä on tuo fidle ja inverted no täälläkin. Omassa autossa on toiminut hyvin tuo, tässä kaverin autossa on nyt jotain häikkää.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Ronska
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Mon Sep 17, 2007 7:20

Post by Ronska »

Toi heiluminen on kyllä kumma juttu, kipinä ei mulla kuitenkaan missään vaiheessa katoa, vaan kone vetää läpi rekisterin todella hyvin.
Ei kilistä ja veto on selvästi parempaa kuin orkkissytkällä.

Nyt vaan jäi selvittelyt kesken kun kytkin koki totaalisen hajomisen.

Kytkinremontin sijasta vaihdetaan koko kone, samalla venttiilien lukumäärä kaksinkertaistuu ja siirrytään kampuratriggaukseen ja suorasytkään.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Vauhtivaunu wrote:
Ronska wrote: inverted=no
Tuo -139 ilmeisesti laukoo kun 6 nasta vedetään maihin?
Näin jos käytössä led17-lähtö. Mä en ihan varma oo mitenpäin tuo fidlen käyttö meni, kun en sitä ole omiin laitteisiin sytkälähdöksi kytkeny.
Nyt on päässyt multa väärää tietoa.

[Spark output inverted: yes] on oikea asetus -139 kiven kanssa. Oli lähtö kumpi hyvänsä.

Asia on helppo kokeilla: laita ledi piuhoihin etuvastuksen kanssa, toinen pää +12v ja toinen sytkälähtöön. Jos ledi palaa, kun mega päällä on lähtö väärinpäin. ledi ei saa palaa, kun mega päällä ja kone ei pyöri elikkä kierroslukumittari punaisena.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

inverted NO on täälläkin käytössä 139 kopiolla :shock: Ja toimii nätisti?
moikki
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Fri Jan 25, 2008 16:43

Post by moikki »

jantunen wrote:inverted NO on täälläkin käytössä 139 kopiolla :shock: Ja toimii nätisti?
Kuten TDpower jo tuossa mainitsi niin meikäläisen auto toimi hyvin semmoiset 15 minuuttia jonka jälkeen sytkä alkoi huojumaan. Pitänee tänään tai huomenna kokeilla vaihtaa asetuksia.
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Post by TD power »

Sen verran oli muisti hatara että itsellä on oikee boschilainen mutta -137. Eihän tällä ole eroa 139 moduuliin tässä käytössä? Tolla siis toimii asetuksella inverted NO. Kävin just tallilla mittailemassa. mittasin maan ja sytkälähdön välistä moottori sammuksissa mutta virrat kuitenkin päällä, tulos: akkujännite. Johtopäätös: inverted no on oikein kun tuo moduulihan rätkäsee kipinän kun se 6 vedetään maihin.

Muistelen että mulla oli joskus pari kesää sitten samanlaista sytkän heilunta ongelmaa, joka sitten korjautui koodin ja msq tiedoston uudelleen lataamisella.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

En oikein ymmärrä miten se 139 toimii [inverted no]-asetuksella. Itse mittasin tuosta sytkäkiven pinni nro 6:sesta 7v kun sytytysvirta on päällä. Kipinä hyppää kun kutospinnin maadoittaa, mutta ei enää kun maan irroittaa. Nyt kun megassa on [inverted no] niin se trankku vetää maihin kun moottori ei pyöri ja sytytyshetkellä irroittaa maan-> toimii kuin katkojan kärjet. 139-kiven triggaus on juuri päinvastoin. Tarkistin vielä tuon rallisprint-sunbeamin msq:n ja sumppi pyörii [inverted yes]-asetuksella. Sytytyksessä on 2x139 hukkakipinöitä antamassa.

Ledillä asia on helppo todeta, kun ottaa sytkäkiven liittimen irti, laittaa ledin kutospinnin ja akkujännitteen väliin. Senjälkeen vaihtaa tuota inverted-asetusta.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Post by TD power »

Ei ole mulla irtaallaan lediä jolla kokeilis, mutta mittasin siis maata vasten ja sytkälähtö anto +12 volttia, eli silloinhan se ei maadoita. Eli jois kytkisin 12 V:n ja tuon sytkälähdön välille sen ledin niin eihän se voi syttyä ilman jännite-eroa. Siis ei näytä maadoittavan pelkästään virrat päällä sillä inverted NO asetuksella.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

TD power wrote:mittasin siis maata vasten ja sytkälähtö anto +12 volttia
Onko sulla kytketty megaan ylösvetovastus?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Post by TD power »

Vauhtivaunu wrote:
Onko sulla kytketty megaan ylösvetovastus?
Ei ole ja Fidle:stä mittasin.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Post by TD power »

Tälläisen löysin:
"Spark output inverted
The Ignition Output can be inverted to make it easier to connect to certain ignition modules. Normally the MSnS grounds the FIdle (pin 30) when it is time to spark but with inverted output ground is released when it is time to spark."

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup.html

Eli tuon mukaan juuri "spark output inverted no" maadoittaa pinnin kun kipinä halutaan.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

TD power wrote:Tälläisen löysin:
"Spark output inverted
The Ignition Output can be inverted to make it easier to connect to certain ignition modules. Normally the MSnS grounds the FIdle (pin 30) when it is time to spark but with inverted output ground is released when it is time to spark."

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup.html

Eli tuon mukaan juuri "spark output inverted no" maadoittaa pinnin kun kipinä halutaan.
Nuo led-sytkälähdöt toimivat kuitenkin juuri päinvastoin. Tämä on helppo todeta itsekin, kun asetusta vaihtaa->ledi palaa kun trankku maadoittaa. Tuota fidlen käyttämistä sytkälähtönä en ole nyt tutkinut kuin stimulaattorissa ja ainakin siinä se näytti toimivan samalla tavalla, mutta tarkemmin en siihen perehtynyt, koska käytän omissa purkeissa aina noita led-lähtöjä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Post by TD power »

Juu,
Laiteltiin koodi ja msq uusiksi tuohon kaverin autoon kunnon lautauksessa olleella akulla ja ongelma hävisi sen siliän tien, toivottavasti saat Ronskakin autos toimimaan.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Ronska
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Mon Sep 17, 2007 7:20

Post by Ronska »

TD power wrote:Juu,
Laiteltiin koodi ja msq uusiksi tuohon kaverin autoon kunnon lautauksessa olleella akulla ja ongelma hävisi sen siliän tien, toivottavasti saat Ronskakin autos toimimaan.
No hyvä tietää, että tuolla sen saattaisi saada pois.
Toisaalta asia ei kauhean ajankohtainen enää ole,
kun tuo kytkytin levisi ja seuraava remppa on koneenvaihto.

Uuteen koneeseen luonnollisesti triggaus kampuralta ja suorasytkä...

Siihen asti nollataan persdynoa perinteisellä saab-merkkisellä vauhtisämpylällä :D
Onko alavääntöä, ei, onko 305 asteinen nokka, joo :shock:
Post Reply