Sytkä huojuu
Moderator: Masi_K
Sytkä huojuu
Sain viikonlopun aikana rakennettua autooni megan ohjaamaan sytytystä,
triggaus jakajan hallilta ja kipinää tarjoillaan fidlen kautta -139 loppuiselle aidolle bosch moduulille,
suojattua johtoa tottakai, kipinä ruiskitaan jakajalla.
Ongelmana siis ennakon kova seilaaminen strobolla katsottuna, mistä voisi johtua?
Kannattaisiko kokeilla -124 loppuista?
Megatune näyttää todella tasaisia ennakoita,
logeissakaan ei moittimista, kierrosluku- ja maptieto varsin puhdasta.
Auto myös tuntuu vetävän todella hyvin.
Hall kytketty schem.1 mukaan, trig.angle 78+45,
pyörijä tapittaa ykkösnastaa ~25eykk,
dwell=fixed 75%dc, myös 50%dc kokeiltu, ei vaikutusta.
Moottori on saabin 8v turbo
Sytty-yksikkö, häiriöt vai kovin suuri trig.angle?
Kiitos.
triggaus jakajan hallilta ja kipinää tarjoillaan fidlen kautta -139 loppuiselle aidolle bosch moduulille,
suojattua johtoa tottakai, kipinä ruiskitaan jakajalla.
Ongelmana siis ennakon kova seilaaminen strobolla katsottuna, mistä voisi johtua?
Kannattaisiko kokeilla -124 loppuista?
Megatune näyttää todella tasaisia ennakoita,
logeissakaan ei moittimista, kierrosluku- ja maptieto varsin puhdasta.
Auto myös tuntuu vetävän todella hyvin.
Hall kytketty schem.1 mukaan, trig.angle 78+45,
pyörijä tapittaa ykkösnastaa ~25eykk,
dwell=fixed 75%dc, myös 50%dc kokeiltu, ei vaikutusta.
Moottori on saabin 8v turbo
Sytty-yksikkö, häiriöt vai kovin suuri trig.angle?
Kiitos.
Re: Sytkä huojuu
Suuri triggauskulmahan tuon aiheuttaa, yhdistettynä jakajastasi saatavaan ilmeisen minimaaliseen pyörintänopeus tietoon.Ronska wrote:Ongelmana siis ennakon kova seilaaminen strobolla katsottuna, mistä voisi johtua?
Hall kytketty schem.1 mukaan, trig.angle 78+45,
pyörijä tapittaa ykkösnastaa ~25eykk
Moottori on saabin 8v turbo
Sytty-yksikkö, häiriöt vai kovin suuri trig.angle?
Tyhjäkäynnillä ja pienillä pyörintänopeuksilla moottorin (joissa vähänlaisesti sylintereitä) kulmanopeus vaihtelee suuresti (eli karrikoiden työtahdilla suurenee ja puristustahdilla hidastuu).
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Täällä on muuten aika pirun tarkkaan sama kokoonpano, tosin volvossa. Mutta tuo trigger angle on täällä se 70 ja sytkä heiluu tyhjäkäynnillä ja kierroksilla suurin piirtein saman verran eli noin 10 astetta. Eli ei pitäs olla enää trigger anglesta kiinni. Lampulla katsoessa näkyy melkeimpä niin että antais vuorotellen ennakkoo 10 ja 20 (käytössä lukittu ennnakko 10).
Kummallista tossa on se että se ei heilunut ensimmäisen 10 minuutin aikana, mutta kun kävi ajamassa lenkin niin sitten heiluu eikä oikeen enää pyöri kunnolla, välillä häviää kipinäkin.
Moduulina on unipointin 139 kopio. Sytkälähtönä on tuo fidle ja inverted no täälläkin. Omassa autossa on toiminut hyvin tuo, tässä kaverin autossa on nyt jotain häikkää.
Kummallista tossa on se että se ei heilunut ensimmäisen 10 minuutin aikana, mutta kun kävi ajamassa lenkin niin sitten heiluu eikä oikeen enää pyöri kunnolla, välillä häviää kipinäkin.
Moduulina on unipointin 139 kopio. Sytkälähtönä on tuo fidle ja inverted no täälläkin. Omassa autossa on toiminut hyvin tuo, tässä kaverin autossa on nyt jotain häikkää.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Toi heiluminen on kyllä kumma juttu, kipinä ei mulla kuitenkaan missään vaiheessa katoa, vaan kone vetää läpi rekisterin todella hyvin.
Ei kilistä ja veto on selvästi parempaa kuin orkkissytkällä.
Nyt vaan jäi selvittelyt kesken kun kytkin koki totaalisen hajomisen.
Kytkinremontin sijasta vaihdetaan koko kone, samalla venttiilien lukumäärä kaksinkertaistuu ja siirrytään kampuratriggaukseen ja suorasytkään.
Ei kilistä ja veto on selvästi parempaa kuin orkkissytkällä.
Nyt vaan jäi selvittelyt kesken kun kytkin koki totaalisen hajomisen.
Kytkinremontin sijasta vaihdetaan koko kone, samalla venttiilien lukumäärä kaksinkertaistuu ja siirrytään kampuratriggaukseen ja suorasytkään.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Nyt on päässyt multa väärää tietoa.Vauhtivaunu wrote:Näin jos käytössä led17-lähtö. Mä en ihan varma oo mitenpäin tuo fidlen käyttö meni, kun en sitä ole omiin laitteisiin sytkälähdöksi kytkeny.Ronska wrote: inverted=no
Tuo -139 ilmeisesti laukoo kun 6 nasta vedetään maihin?
[Spark output inverted: yes] on oikea asetus -139 kiven kanssa. Oli lähtö kumpi hyvänsä.
Asia on helppo kokeilla: laita ledi piuhoihin etuvastuksen kanssa, toinen pää +12v ja toinen sytkälähtöön. Jos ledi palaa, kun mega päällä on lähtö väärinpäin. ledi ei saa palaa, kun mega päällä ja kone ei pyöri elikkä kierroslukumittari punaisena.
Sen verran oli muisti hatara että itsellä on oikee boschilainen mutta -137. Eihän tällä ole eroa 139 moduuliin tässä käytössä? Tolla siis toimii asetuksella inverted NO. Kävin just tallilla mittailemassa. mittasin maan ja sytkälähdön välistä moottori sammuksissa mutta virrat kuitenkin päällä, tulos: akkujännite. Johtopäätös: inverted no on oikein kun tuo moduulihan rätkäsee kipinän kun se 6 vedetään maihin.
Muistelen että mulla oli joskus pari kesää sitten samanlaista sytkän heilunta ongelmaa, joka sitten korjautui koodin ja msq tiedoston uudelleen lataamisella.
Muistelen että mulla oli joskus pari kesää sitten samanlaista sytkän heilunta ongelmaa, joka sitten korjautui koodin ja msq tiedoston uudelleen lataamisella.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
En oikein ymmärrä miten se 139 toimii [inverted no]-asetuksella. Itse mittasin tuosta sytkäkiven pinni nro 6:sesta 7v kun sytytysvirta on päällä. Kipinä hyppää kun kutospinnin maadoittaa, mutta ei enää kun maan irroittaa. Nyt kun megassa on [inverted no] niin se trankku vetää maihin kun moottori ei pyöri ja sytytyshetkellä irroittaa maan-> toimii kuin katkojan kärjet. 139-kiven triggaus on juuri päinvastoin. Tarkistin vielä tuon rallisprint-sunbeamin msq:n ja sumppi pyörii [inverted yes]-asetuksella. Sytytyksessä on 2x139 hukkakipinöitä antamassa.
Ledillä asia on helppo todeta, kun ottaa sytkäkiven liittimen irti, laittaa ledin kutospinnin ja akkujännitteen väliin. Senjälkeen vaihtaa tuota inverted-asetusta.
Ledillä asia on helppo todeta, kun ottaa sytkäkiven liittimen irti, laittaa ledin kutospinnin ja akkujännitteen väliin. Senjälkeen vaihtaa tuota inverted-asetusta.
Ei ole mulla irtaallaan lediä jolla kokeilis, mutta mittasin siis maata vasten ja sytkälähtö anto +12 volttia, eli silloinhan se ei maadoita. Eli jois kytkisin 12 V:n ja tuon sytkälähdön välille sen ledin niin eihän se voi syttyä ilman jännite-eroa. Siis ei näytä maadoittavan pelkästään virrat päällä sillä inverted NO asetuksella.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Tälläisen löysin:
"Spark output inverted
The Ignition Output can be inverted to make it easier to connect to certain ignition modules. Normally the MSnS grounds the FIdle (pin 30) when it is time to spark but with inverted output ground is released when it is time to spark."
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup.html
Eli tuon mukaan juuri "spark output inverted no" maadoittaa pinnin kun kipinä halutaan.
"Spark output inverted
The Ignition Output can be inverted to make it easier to connect to certain ignition modules. Normally the MSnS grounds the FIdle (pin 30) when it is time to spark but with inverted output ground is released when it is time to spark."
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup.html
Eli tuon mukaan juuri "spark output inverted no" maadoittaa pinnin kun kipinä halutaan.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Nuo led-sytkälähdöt toimivat kuitenkin juuri päinvastoin. Tämä on helppo todeta itsekin, kun asetusta vaihtaa->ledi palaa kun trankku maadoittaa. Tuota fidlen käyttämistä sytkälähtönä en ole nyt tutkinut kuin stimulaattorissa ja ainakin siinä se näytti toimivan samalla tavalla, mutta tarkemmin en siihen perehtynyt, koska käytän omissa purkeissa aina noita led-lähtöjä.TD power wrote:Tälläisen löysin:
"Spark output inverted
The Ignition Output can be inverted to make it easier to connect to certain ignition modules. Normally the MSnS grounds the FIdle (pin 30) when it is time to spark but with inverted output ground is released when it is time to spark."
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup.html
Eli tuon mukaan juuri "spark output inverted no" maadoittaa pinnin kun kipinä halutaan.
No hyvä tietää, että tuolla sen saattaisi saada pois.TD power wrote:Juu,
Laiteltiin koodi ja msq uusiksi tuohon kaverin autoon kunnon lautauksessa olleella akulla ja ongelma hävisi sen siliän tien, toivottavasti saat Ronskakin autos toimimaan.
Toisaalta asia ei kauhean ajankohtainen enää ole,
kun tuo kytkytin levisi ja seuraava remppa on koneenvaihto.
Uuteen koneeseen luonnollisesti triggaus kampuralta ja suorasytkä...
Siihen asti nollataan persdynoa perinteisellä saab-merkkisellä vauhtisämpylällä

Onko alavääntöä, ei, onko 305 asteinen nokka, joo
