MegaTunen generoima VE -taulukko / Autotune
Moderator: Masi_K
MegaTunen generoima VE -taulukko / Autotune
MS:n generoima VE Table tuntuu antavan liian suuria VE-arvoja kierroslukualueen ääripäissä, koska siihen on rakennettu sisään jokin maksimimuutos solmupisteiden välillä. Onko autotunen käytöllä näkynyt samaa eli korjaako se VE-arvoja enemmän kierroslukualueen päissä? Olisiko parempi lähtökohta esim. ottaa MS:n generoima maksimi-VE ja skaalata sitä vääntömomenttikäyrän muodon mukaiseksi alueella 100 kPa? Eikö koneen VE:n pitäisi seurata vääntömomenttikäyrää? Samaa muotoa voisi sitten virittää myös isommille paineille.
tomant
tomant
No en nyt sanoisi noinkaan.teg wrote:Hyvin nopeasti (alle 15min) käsin säätämällä pääset paljon lähemmäs oikeita arvoja, kuin yhdelläkään autotunella tai autogeneraattorilla.
Mikäli anturointi (lambda), sen kalibrointi jne. on kunnossa niin MLV:n (tietty kannattaa käyttää uusinta tai todetusti oikein laskevaa versiota) analyysi on toimiva ja tarkka. Kyse on lähinnä miten solu-arvoja painotetaan suhteessa muutokseen jne. MLV painottaa vakiona muistaakseni paino-arvolla 0 -> kannattaa lukea aiheeseen liittyvä dokumentaatio.
Pistekohtainen käsinsäätäminen on melko hidasta em. verrattuna. Eikä sitä oikeastaan tarkasti voi tehdä kuin dynossa, jossa moottori saadaan jarrutettua tietylle kierrosnopeudelle halutulla kuormitusasteella. -> Saadaan lokattua näytteitä per kierrosluku/kuormitus piste enemmän kuin IRL ajodynaamisessa tilanteessa.
Sorry, kerrotko vielä, mitä tarkoittaa MLV (MegaTunenLuomaVE-table?)? Haku ei auttanut asiassa. MegaTunen ja MegaSquirtin dokumentaatio on näköjään monessa kohdassa tehty periaattella "paljon melua tyhjästä" ja monet asiat annetaan perustelematta niitä sen enempää.Benkku wrote:Mikäli anturointi (lambda), sen kalibrointi jne. on kunnossa niin MLV:n (tietty kannattaa käyttää uusinta tai todetusti oikein laskevaa versiota) analyysi on toimiva ja tarkka. Kyse on lähinnä miten solu-arvoja painotetaan suhteessa muutokseen jne. MLV painottaa vakiona muistaakseni paino-arvolla 0 -> kannattaa lukea aiheeseen liittyvä dokumentaatio.
Kannattaako ensiksi skaalata VE-arvoja arvioidun vääntömomenttikäyrän muotoon vai lähteä generoidusta taulusta liikkeelle ja antaa autotunen tai AMC:n korjata arvoja?
tomant
Sinä perustat mielipiteesi omiin kokemuksiisi ja osaamiseesi ja minä omiini. Minulla on tullut vastaan useita projekteja, joissa tuo autotune säätää kuinka saattuu. Esimerkiksi kadetin siamilainen kansi - sen kanssa se ei toimi ollenkaan.Benkku wrote: No en nyt sanoisi noinkaan.
Mikäli anturointi (lambda), sen kalibrointi jne. on kunnossa niin MLV:n (tietty kannattaa käyttää uusinta tai todetusti oikein laskevaa versiota) analyysi on toimiva ja tarkka.
Minulla menee vähemmän aikaa peruskartan kuntoon saamiseen, kuin autotunen oikeiden parametrien hakemiseen...
Benkku varmaankin tarkoittaa MegaLogViewer-ohjelmaa.tomant wrote:Sorry, kerrotko vielä, mitä tarkoittaa MLV
En minä tiedä mikä paras on mutta itse olen tehnyt molempiin autoihini Megatunen generaattorilla peruskartat ja sitten hieronut MegaLogViewerillä kartat kohdalleen. Megatunen autotuneakin olen testaillut mutta jotenkin toi MLV on tuntunut paremmalta, pääsee pelkän säätämisen lisäksi katselemaan mitä muuta padassa tapahtuu/tapahtui.
MLV = Mega Log Viewer
Itse olen tehnyt säädöt yleensä aluksi megan generaattorilla, sitten loggaamalla ajoa -> Mega Log Viewer -> tallenus boksiin ja sama uusiksi..
MLV on toiminut omassa rojussani yleensä jopa hämmästyttävän hyvin (eli kun on laittanut AFR targetit, saa MLV säädeltyä seokset yleensä ensimmäisen ajon jälkeen kohdalleen -itselläni säätölenkit ovat luokkaa 20-30km hyötyajoa, eli aika pitkiä)..
Itse olen tehnyt säädöt yleensä aluksi megan generaattorilla, sitten loggaamalla ajoa -> Mega Log Viewer -> tallenus boksiin ja sama uusiksi..
MLV on toiminut omassa rojussani yleensä jopa hämmästyttävän hyvin (eli kun on laittanut AFR targetit, saa MLV säädeltyä seokset yleensä ensimmäisen ajon jälkeen kohdalleen -itselläni säätölenkit ovat luokkaa 20-30km hyötyajoa, eli aika pitkiä)..
Kyse ei ollutkaan Megatunen tai ohjaimen sisäisestä autotune ominaisuudesta, vaan tallennettujen datalog arvojen perusteella MegaLogViewerillä korjatuista.teg wrote:Sinä perustat mielipiteesi omiin kokemuksiisi ja osaamiseesi ja minä omiini. Minulla on tullut vastaan useita projekteja, joissa tuo autotune säätää kuinka saattuu. Esimerkiksi kadetin siamilainen kansi - sen kanssa se ei toimi ollenkaan.
ps. Siamilaisten imukanava ratkaisujen kanssa 'painiessa', voi tietty miettiä, johtuisivatko seossuhde ongelmat kenties kyseisen tyyppisestä kanavaratkaisusta.
Ettekö muista, mihin suuntaan olette muokanneet VE-arvoja vai pitääkö tämä oppia kantapään kautta eli asiasta ei kerrota aloittelijoille?tomant wrote:Olisin vielä kerran kysynyt, että onko generoiduissa VE-arvoissa enemmän virhettä (=korjattavaa) kierroslukualueen päissä kuin maksimiväännön kohdalla? Vai antaako MegaTunen generointi tasaisen hyviä / huonoja arvoja säädettäväksi?
tomant
tomant
Ehdottaisin lataamaan koneellesi uusimman MLV:n(MegaLogViever) .Ajat tallenteen .Tallennat sen hetkisen Msq tiedoston mikä on purkissa ajon hetkellä.Tämän jälkeen avaat MLV:n, avaat siihen tallenne tiedostosi jonka jälkeen lataat sen Msq tiedoston jolloin voit tarkastella karttoja ja seurata AFR käyrästä laihoja ja rikkaita kohtia=>mutta kun ajat automaattisen korjauksen on sinunulla oltava toimiva AFR taulukko megasquitissa.Koska korjausohjelma käyttää juuri näitä arvoja korjaukseen.Kun korjattu VE taulukkokko on luotu voit vertailla muutoksia alkuperäiseen nähden ennen taulukon hyväksymistä.Eli näät AFR käyrästä onko karta korjaantunut mieleisestäsi kohdasta. Sitten vaan hyväksyt muutokset, tallennat Msq:n mielellään eri nimellä.Lataat purkkiin ja eikun kokeilemaan ja tietystia uutta tallennetta ja säätöä.
Tälleen meillä.
Jos jotain unohtui niin korjatkaa.
Tälleen meillä.
Jos jotain unohtui niin korjatkaa.
Itse en ole tuota taulukkojen generoimista edes kokeillut, mutta oletan, että tuloksen osuvuus on aikalailla tuurista kiinni. Eli luultavasti ihan mahdotonta sanoa etukäteen mihin suuntaan ja mistä pitäisi korjailla. Näkisin tuon automaattigeneroinnin vaan työkaluna, jolla saa aikaan hiukan paremman lähtökohdan kuin ravistamalla koko taulukon hihasta.tomant wrote:Ettekö muista, mihin suuntaan olette muokanneet VE-arvoja vai pitääkö tämä oppia kantapään kautta eli asiasta ei kerrota aloittelijoille?tomant wrote:Olisin vielä kerran kysynyt, että onko generoiduissa VE-arvoissa enemmän virhettä (=korjattavaa) kierroslukualueen päissä kuin maksimiväännön kohdalla? Vai antaako MegaTunen generointi tasaisen hyviä / huonoja arvoja säädettäväksi?
tomant
tomant
Että ehdottaisin, että lähdet vaan rohkeasti testaamaan sillä generoidulla taulukolla ja sitten tulosten mukaan korjailet sitä, joko käsin tai jollain automaattityökalulla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Ehkä siksi kukaan ei kommentoi ettei tule jälkikäteen sanomista kun se kone hajosi sillä generoidulla kartalla. Eihän se generoitu kartta ole kuin lähinnä sitä varten että on joku lähtökohta jolla kone todennäköisesti lähtee käymään.tomant wrote:Ettekö muista, mihin suuntaan olette muokanneet VE-arvoja vai pitääkö tämä oppia kantapään kautta eli asiasta ei kerrota aloittelijoille?tomant wrote:Olisin vielä kerran kysynyt, että onko generoiduissa VE-arvoissa enemmän virhettä (=korjattavaa) kierroslukualueen päissä kuin maksimiväännön kohdalla? Vai antaako MegaTunen generointi tasaisen hyviä / huonoja arvoja säädettäväksi?
tomant
tomant
Mun tapauksissa generoidut kartat oli osakaasulla rikkaalla ja isommilla kuormituksilla rikkaalla, toisessa sitten päinvastoin, noin suurinpiirtein.
Vaihtaisin sanan 'rohkeasti' sanaan 'varovasti' eli varovaisuutta noudattaen erityisesti mikäli Lambda-korjaus ei ole käytössä tai sen toiminta ei ole verifioitua jne.ArttuH wrote:Että ehdottaisin, että lähdet vaan rohkeasti testaamaan sillä generoidulla taulukolla ja sitten tulosten mukaan korjailet sitä, joko käsin tai jollain automaattityökalulla.
Luonnollisesti näin. Eli rohkeasti vaan testaamaan varovasti, piti sanomaniBenkku wrote: Vaihtaisin sanan 'rohkeasti' sanaan 'varovasti' eli varovaisuutta noudattaen erityisesti mikäli Lambda-korjaus ei ole käytössä tai sen toiminta ei ole verifioitua jne.

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
Auttakaapa tyhmää/aloittelijaa.
Kokeilin autotunea, mutta kartta näyttää tältä.
Sitten tein peruskartan, ajoin noin vartin ja otin logia.
MLV:llä tein logista ja peruskartasta analyysin ja nyt se näyttää tältä.
Kysymys onkin, että miksi kartan % arvot ovat paljon suurempia kuin muiden kartoissa mitä olen täällä forumilla katsellut?
Ja voisko joku kertoa mitä toi % lukuarvo meinaa, siis noin niin kuin kapulakielellä.
Auto on Corolla KE70 ja koneena 1,3 4K itse tehdyllä imusarjalla.
Kokeilin autotunea, mutta kartta näyttää tältä.
Sitten tein peruskartan, ajoin noin vartin ja otin logia.
MLV:llä tein logista ja peruskartasta analyysin ja nyt se näyttää tältä.
Kysymys onkin, että miksi kartan % arvot ovat paljon suurempia kuin muiden kartoissa mitä olen täällä forumilla katsellut?
Ja voisko joku kertoa mitä toi % lukuarvo meinaa, siis noin niin kuin kapulakielellä.
Auto on Corolla KE70 ja koneena 1,3 4K itse tehdyllä imusarjalla.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
No nyt näyttäis siltä, että lambda ei toimi kunnolla. Otin uutta lokia ja O2 näytti muutamassa kohtaa 0,6-0,8 silloin kun TPS oli yli kymmenen, muuten on tasaista nollaa.
Lambda on reilun metrin päässä kannesta kuskin jalkatilan kohalla, kohdassa jossa pakoputki muuttuu yhteen. Putkessa voi olla vuotoa ennen lambdaa, mutta vaikuttaisiko se noin?
Lambda on reilun metrin päässä kannesta kuskin jalkatilan kohalla, kohdassa jossa pakoputki muuttuu yhteen. Putkessa voi olla vuotoa ennen lambdaa, mutta vaikuttaisiko se noin?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact:
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Tue May 20, 2008 13:25
- Location: TAMPERE
- Contact: