MegaTunen generoima VE -taulukko / Autotune

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
tomant
Megasquirt aloittelija

MegaTunen generoima VE -taulukko / Autotune

Post by tomant »

MS:n generoima VE Table tuntuu antavan liian suuria VE-arvoja kierroslukualueen ääripäissä, koska siihen on rakennettu sisään jokin maksimimuutos solmupisteiden välillä. Onko autotunen käytöllä näkynyt samaa eli korjaako se VE-arvoja enemmän kierroslukualueen päissä? Olisiko parempi lähtökohta esim. ottaa MS:n generoima maksimi-VE ja skaalata sitä vääntömomenttikäyrän muodon mukaiseksi alueella 100 kPa? Eikö koneen VE:n pitäisi seurata vääntömomenttikäyrää? Samaa muotoa voisi sitten virittää myös isommille paineille.

tomant
teg
Megajumala

Post by teg »

Suosittelen, että annat se autogeneroidun taulukon olla sellaisenaan ja ajelet autolla radalle/tielle/penkkiin. Hyvin nopeasti (alle 15min) käsin säätämällä pääset paljon lähemmäs oikeita arvoja, kuin yhdelläkään autotunella tai autogeneraattorilla. :)
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

teg wrote:Hyvin nopeasti (alle 15min) käsin säätämällä pääset paljon lähemmäs oikeita arvoja, kuin yhdelläkään autotunella tai autogeneraattorilla. :)
No en nyt sanoisi noinkaan.

Mikäli anturointi (lambda), sen kalibrointi jne. on kunnossa niin MLV:n (tietty kannattaa käyttää uusinta tai todetusti oikein laskevaa versiota) analyysi on toimiva ja tarkka. Kyse on lähinnä miten solu-arvoja painotetaan suhteessa muutokseen jne. MLV painottaa vakiona muistaakseni paino-arvolla 0 -> kannattaa lukea aiheeseen liittyvä dokumentaatio.

Pistekohtainen käsinsäätäminen on melko hidasta em. verrattuna. Eikä sitä oikeastaan tarkasti voi tehdä kuin dynossa, jossa moottori saadaan jarrutettua tietylle kierrosnopeudelle halutulla kuormitusasteella. -> Saadaan lokattua näytteitä per kierrosluku/kuormitus piste enemmän kuin IRL ajodynaamisessa tilanteessa.
tomant
Megasquirt aloittelija

Post by tomant »

Benkku wrote:Mikäli anturointi (lambda), sen kalibrointi jne. on kunnossa niin MLV:n (tietty kannattaa käyttää uusinta tai todetusti oikein laskevaa versiota) analyysi on toimiva ja tarkka. Kyse on lähinnä miten solu-arvoja painotetaan suhteessa muutokseen jne. MLV painottaa vakiona muistaakseni paino-arvolla 0 -> kannattaa lukea aiheeseen liittyvä dokumentaatio.
Sorry, kerrotko vielä, mitä tarkoittaa MLV (MegaTunenLuomaVE-table?)? Haku ei auttanut asiassa. MegaTunen ja MegaSquirtin dokumentaatio on näköjään monessa kohdassa tehty periaattella "paljon melua tyhjästä" ja monet asiat annetaan perustelematta niitä sen enempää.

Kannattaako ensiksi skaalata VE-arvoja arvioidun vääntömomenttikäyrän muotoon vai lähteä generoidusta taulusta liikkeelle ja antaa autotunen tai AMC:n korjata arvoja?

tomant
teg
Megajumala

Post by teg »

Benkku wrote: No en nyt sanoisi noinkaan.

Mikäli anturointi (lambda), sen kalibrointi jne. on kunnossa niin MLV:n (tietty kannattaa käyttää uusinta tai todetusti oikein laskevaa versiota) analyysi on toimiva ja tarkka.
Sinä perustat mielipiteesi omiin kokemuksiisi ja osaamiseesi ja minä omiini. Minulla on tullut vastaan useita projekteja, joissa tuo autotune säätää kuinka saattuu. Esimerkiksi kadetin siamilainen kansi - sen kanssa se ei toimi ollenkaan.

Minulla menee vähemmän aikaa peruskartan kuntoon saamiseen, kuin autotunen oikeiden parametrien hakemiseen...
Tinde
Megasquirt aloittelija

Post by Tinde »

tomant wrote:Sorry, kerrotko vielä, mitä tarkoittaa MLV
Benkku varmaankin tarkoittaa MegaLogViewer-ohjelmaa.

En minä tiedä mikä paras on mutta itse olen tehnyt molempiin autoihini Megatunen generaattorilla peruskartat ja sitten hieronut MegaLogViewerillä kartat kohdalleen. Megatunen autotuneakin olen testaillut mutta jotenkin toi MLV on tuntunut paremmalta, pääsee pelkän säätämisen lisäksi katselemaan mitä muuta padassa tapahtuu/tapahtui.
msivula
Megasquirttaaja

Post by msivula »

MLV = Mega Log Viewer

Itse olen tehnyt säädöt yleensä aluksi megan generaattorilla, sitten loggaamalla ajoa -> Mega Log Viewer -> tallenus boksiin ja sama uusiksi..

MLV on toiminut omassa rojussani yleensä jopa hämmästyttävän hyvin (eli kun on laittanut AFR targetit, saa MLV säädeltyä seokset yleensä ensimmäisen ajon jälkeen kohdalleen -itselläni säätölenkit ovat luokkaa 20-30km hyötyajoa, eli aika pitkiä)..
tomant
Megasquirt aloittelija

Post by tomant »

Olisin vielä kerran kysynyt, että onko generoiduissa VE-arvoissa enemmän virhettä (=korjattavaa) kierroslukualueen päissä kuin maksimiväännön kohdalla? Vai antaako MegaTunen generointi tasaisen hyviä / huonoja arvoja säädettäväksi?

tomant
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

teg wrote:Sinä perustat mielipiteesi omiin kokemuksiisi ja osaamiseesi ja minä omiini. Minulla on tullut vastaan useita projekteja, joissa tuo autotune säätää kuinka saattuu. Esimerkiksi kadetin siamilainen kansi - sen kanssa se ei toimi ollenkaan.
Kyse ei ollutkaan Megatunen tai ohjaimen sisäisestä autotune ominaisuudesta, vaan tallennettujen datalog arvojen perusteella MegaLogViewerillä korjatuista.

ps. Siamilaisten imukanava ratkaisujen kanssa 'painiessa', voi tietty miettiä, johtuisivatko seossuhde ongelmat kenties kyseisen tyyppisestä kanavaratkaisusta.
tomant
Megasquirt aloittelija

Post by tomant »

tomant wrote:Olisin vielä kerran kysynyt, että onko generoiduissa VE-arvoissa enemmän virhettä (=korjattavaa) kierroslukualueen päissä kuin maksimiväännön kohdalla? Vai antaako MegaTunen generointi tasaisen hyviä / huonoja arvoja säädettäväksi?

tomant
Ettekö muista, mihin suuntaan olette muokanneet VE-arvoja vai pitääkö tämä oppia kantapään kautta eli asiasta ei kerrota aloittelijoille?

tomant
TTH
Megasquirttaaja

Post by TTH »

Ehdottaisin lataamaan koneellesi uusimman MLV:n(MegaLogViever) .Ajat tallenteen .Tallennat sen hetkisen Msq tiedoston mikä on purkissa ajon hetkellä.Tämän jälkeen avaat MLV:n, avaat siihen tallenne tiedostosi jonka jälkeen lataat sen Msq tiedoston jolloin voit tarkastella karttoja ja seurata AFR käyrästä laihoja ja rikkaita kohtia=>mutta kun ajat automaattisen korjauksen on sinunulla oltava toimiva AFR taulukko megasquitissa.Koska korjausohjelma käyttää juuri näitä arvoja korjaukseen.Kun korjattu VE taulukkokko on luotu voit vertailla muutoksia alkuperäiseen nähden ennen taulukon hyväksymistä.Eli näät AFR käyrästä onko karta korjaantunut mieleisestäsi kohdasta. Sitten vaan hyväksyt muutokset, tallennat Msq:n mielellään eri nimellä.Lataat purkkiin ja eikun kokeilemaan ja tietystia uutta tallennetta ja säätöä.
Tälleen meillä.
Jos jotain unohtui niin korjatkaa.
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

tomant wrote:
tomant wrote:Olisin vielä kerran kysynyt, että onko generoiduissa VE-arvoissa enemmän virhettä (=korjattavaa) kierroslukualueen päissä kuin maksimiväännön kohdalla? Vai antaako MegaTunen generointi tasaisen hyviä / huonoja arvoja säädettäväksi?

tomant
Ettekö muista, mihin suuntaan olette muokanneet VE-arvoja vai pitääkö tämä oppia kantapään kautta eli asiasta ei kerrota aloittelijoille?

tomant
Itse en ole tuota taulukkojen generoimista edes kokeillut, mutta oletan, että tuloksen osuvuus on aikalailla tuurista kiinni. Eli luultavasti ihan mahdotonta sanoa etukäteen mihin suuntaan ja mistä pitäisi korjailla. Näkisin tuon automaattigeneroinnin vaan työkaluna, jolla saa aikaan hiukan paremman lähtökohdan kuin ravistamalla koko taulukon hihasta.

Että ehdottaisin, että lähdet vaan rohkeasti testaamaan sillä generoidulla taulukolla ja sitten tulosten mukaan korjailet sitä, joko käsin tai jollain automaattityökalulla.
Arttu
GSX1100 -85
Tinde
Megasquirt aloittelija

Post by Tinde »

tomant wrote:

tomant

tomant
Ehkä siksi kukaan ei kommentoi ettei tule jälkikäteen sanomista kun se kone hajosi sillä generoidulla kartalla. Eihän se generoitu kartta ole kuin lähinnä sitä varten että on joku lähtökohta jolla kone todennäköisesti lähtee käymään.

Mun tapauksissa generoidut kartat oli osakaasulla rikkaalla ja isommilla kuormituksilla rikkaalla, toisessa sitten päinvastoin, noin suurinpiirtein.
teg
Megajumala

Post by teg »

Ei mitään muistikuvaa generoiduista kartoista.. todennäköisesti ei ollut yksikään piste edes lähellekkään kohdillaan :)
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

ArttuH wrote:Että ehdottaisin, että lähdet vaan rohkeasti testaamaan sillä generoidulla taulukolla ja sitten tulosten mukaan korjailet sitä, joko käsin tai jollain automaattityökalulla.
Vaihtaisin sanan 'rohkeasti' sanaan 'varovasti' eli varovaisuutta noudattaen erityisesti mikäli Lambda-korjaus ei ole käytössä tai sen toiminta ei ole verifioitua jne.
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Benkku wrote: Vaihtaisin sanan 'rohkeasti' sanaan 'varovasti' eli varovaisuutta noudattaen erityisesti mikäli Lambda-korjaus ei ole käytössä tai sen toiminta ei ole verifioitua jne.
Luonnollisesti näin. Eli rohkeasti vaan testaamaan varovasti, piti sanomani :) Siis kannattaa unohtaa kartan pitkällinen hierominen etukäteen ja siirtyä rohkeasti testaamaan käytännössä. Mutta testauksissa kannattaa edetä varovasti. Ja lambda-korjaukseen luottaisin HYVIN varovaisesti, etenkin jos käytössä on kapeakaista-lambda.
Arttu
GSX1100 -85
ramiracing
Megasquirttaaja

Post by ramiracing »

Auttakaapa tyhmää/aloittelijaa.
Kokeilin autotunea, mutta kartta näyttää tältä.
Sitten tein peruskartan, ajoin noin vartin ja otin logia.
MLV:llä tein logista ja peruskartasta analyysin ja nyt se näyttää tältä.
Kysymys onkin, että miksi kartan % arvot ovat paljon suurempia kuin muiden kartoissa mitä olen täällä forumilla katsellut?
Ja voisko joku kertoa mitä toi % lukuarvo meinaa, siis noin niin kuin kapulakielellä.
Auto on Corolla KE70 ja koneena 1,3 4K itse tehdyllä imusarjalla.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja

Post by turbosbc »

Ve kartan numeroiden suuruusluokka riippuu reg fuel arvosta.

Ruiskutettava määrä tulee periaatteellisesti regfuel kertaa kartan ve arvo.
ramiracing
Megasquirttaaja

Post by ramiracing »

No nyt näyttäis siltä, että lambda ei toimi kunnolla. Otin uutta lokia ja O2 näytti muutamassa kohtaa 0,6-0,8 silloin kun TPS oli yli kymmenen, muuten on tasaista nollaa.
Lambda on reilun metrin päässä kannesta kuskin jalkatilan kohalla, kohdassa jossa pakoputki muuttuu yhteen. Putkessa voi olla vuotoa ennen lambdaa, mutta vaikuttaisiko se noin?
ramiracing
Megasquirttaaja

Post by ramiracing »

Kysytään nyt vielä tähän perään, että mitä pitäisi front bank O2 voltagen näyttää silloin kun lambda ei ole ollenkaan kiinni? Mulla näyttää samaa epämääräistä 0,20-0,22 volttia, kuin silloinkin kun lambda on kiinni, eikä toimi. Eli on ihan sama onko johto kiinni vai ei, mittari näyttää samaa.
ramiracing
Megasquirttaaja

Post by ramiracing »

Vika selvinnyt. Lambda oli sökö.
Post Reply